Ik vraag me af... (stelling tijd!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Ik vraag me af... (stelling tijd!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:11

Paarden eten geen vlees? Maar als paarden grazen in een weiland grazen, en een kevertje zit op een grassprietje, dat paard grijpt nét dat ene grassprietje waardoor dat kevertje geen kans krijgt om te vluchten, dan wordt het paard (herbivoor) toch op dat moment een carnivoor? Of zie ik dat nou verkeerd? Of als er in het gras veel mieren rondlopen tussen het gras door... en het paard slobbert onverhoopt én gras én mieren op...?

Ja, ik ga heel diep maar iets om over na te denken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ik vraag me af... (stelling tijd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:14

Volgens mij geldt dit alleen wanneer een dier structureel vlees een en zijn lichaam daar voor gebouwd is, niet als het perongeluk een kevertje eet. :')

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:18

Carnivoor wordt die sowieso niet, hooguit omnivoor, en daarnaast inderdaad geldt het vooral als het hele maag-darmstelsels is aangepast op voedingsbronnen die ofwel plantaardig ofwel dierlijk of een mengeling zijn. Mensen, ratten en varkens bijvoorbeeld eten alles, katachtigen eten alleen vlees, paarden eten planten. Eten paarden toch dieren (insecten zoals in jouw voorbeeld) dan komen die er aan de andere kant weer uit, en hapt een kat eens een grasspriet naar binnen, zelfde verhaal.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 31-08-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:18

Niet schrikken hoor :')


Moderatoropmerking:
let op, beelden kunnen als schokkend worden ervaren



Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:20

Niet die video van een paard gezien dat een kippenkuiken grijpt en opeet? -edit Aililli was snel!-
Hier in IJsland voeren ze hun paarden 's winters zoute haring. Schapen eten soms eieren van weidevogels. Etc.
Kortom dieren hebben weinig boodschap aan de menselijke labeltjes als herbivoor, carnivoor, omnivoor....

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:24

Insecten hebben geen vlees. Het is wel proteïne.

Overigens is het niet waar dat paarden geen vlees eten. Ik heb ooit een Russisch paard gehad waar je echt geen kuikens bij kon zetten want die at ze rustig op. (Ik zie dat ondertussen meer mensen het over dat fenomeen hebben).En met name is dat soort landen met extreme winters is het niet ongewoon om dierlijke proteïne te voeren, in meel of gedroogd.

Een carnvioor is een dier dat voornamelijk vlees eet, maar zelfs die eten vaak nog wel eens een vrucht of plant voor bepaalde vitamine/mineralen balans.
Een herbivoor is een dier dat voornamelijk plantaardg eet, maar kan ook wel eens wat anders eten voor de balans van vitamine en mineralen.
Een omnivoor is een alles eter.

Een herbivoor wordt geen carnivoor door vlees te eten. Ze zijn alleen een carnivoor als ze voornamelijk vlees eten.

De ingewanden van de diverse typs zijn ook anders om het betse uit de voeding te halen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ik vraag me af... (stelling tijd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:40

Als een carnivoor een herbivoor eet, dan eet de carnivoor ook gewoon de maag waar gras inzit ( zelfs vaak als een van de eerste dingen). Dat is zo gemaakt omdat ze op een andere manier de planten niet kunnen verteren maar wel de vitamines en mineralen nodig hebben.

Het zal dus vast ook zo zijn dat herbivoren juist op die manier wat proteïne binnen krijgen.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ik vraag me af... (stelling tijd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:54

Dieren zijn praktisch en als planteneters makkelijk aan vlees kunnen komen zullen ze het vaak niet laten. Geeft veel energie en is makkelijk te verteren. Zie idd pard die kuikens eet maar ook koeien en bijv kippen vreten graag een diertje op

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:56

Maar kippen zijn dan ook echt geen planteneters, die mag je gerust onder omnivoor scharen.