Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 20:19

Ik wist even niet een duidelijkere titel.

Ik ben op Bokt altijd best open, Bokt voelt voor mij 'vrij veilig' , heb het idee dat mensen hier enigzins open staan voor andere meningen.

Ik doe natuurlijk zelf aan een sport waar veel mensen een negatieve mening over hebben. Ik probeer door open te zijn juist een eerlijk beeld te laten zien.

Echter, de topics over ethiek en paardensport lopen de laatste tijd natuurlijk ook erg goed. Hierin zie je dat er toch ook een steeds groter worden de groep tegen de paardensport is.

Ook kwam ik bijv dit kanaal tegen:
https://youtu.be/yhPRRxCaEZA

Waarin tiktok filmpjes besproken worden. En ineens dacht ik: Ik heb echt genoeg gedeeld op Bokt om in 10 van dat soort filmpjes terecht te komen. De helft van HAW is waarschijnlijk genoeg voor mensen om filmpjes over te maken.

Ik ben nu dus wel serieus aan het nadenken of het in de huidige social media cultuur niet beter is om gewoon niks meer te delen, want voordat je het weet worden zaken uit context getrokken en ben je onderwerp van een vlogger.

Maar..... Als iedereen dat doet, lees of leer je nooit meer iets over een andere tak van sport waar je niet bekend mee bent?

Zorgt deze veranderende cultuur ervoor dat jij minder plaatst over je sport? Of heb je daar schijt aan en zie je wel?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:26

Ruitje toch. Laat jij je leiden door zo'n stel snotneuzen die niet eens droog achter hun oren zijn??

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:28

Denk vooral dat het probleem is dat youtubers bizar voor geld verdienen met deze onzin/dit soort filmpjes

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:32

Een mening is als een bips he? Iedereen heeft er een maar de meeste zijn niet boeiend.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:33

Ik vind met zoveel dingen tegenwoordig dat alles aangepakt moet worden met fluwelen handschoentjes om niemand op zijn/haar tenen te trappen, want overal is direct commentaar op. Ik zie dat ook hier op bokt gebeuren. Vertrutting aan de ene kant, en het schoppen tegen alles wat 'ethisch' niet meer verantwoord is. Ik word er een beetje moe van en hoop dat je gewoon door blijft delen hoor Ruitje. Ik deel uberhaupt niet zoveel, maar door de veranderende cultuur niet meer of minder.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:46

Kijken we hetzelfde filmpje? Ik ben na 10 minuten ofzo gestopt. Ik heb een paard neergelegd zien worden met touwen, bitten gezien waar de honden geen brood van lusten en het flanken van een paard dat haar de dag ervoor eraf heeft gebokt.

Vinden we dat niet een beetje middeleeuws? Ik weet zelf niet zo goed hoe ik dat in een gezellige 'wat een diervriendelijke hobby hebben we toch' context moet stoppen.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:47

ruitje schreef:
Ik wist even niet een duidelijkere titel.

Ik ben op Bokt altijd best open, Bokt voelt voor mij 'vrij veilig' , heb het idee dat mensen hier enigzins open staan voor andere meningen.

Ik doe natuurlijk zelf aan een sport waar veel mensen een negatieve mening over hebben. Ik probeer door open te zijn juist een eerlijk beeld te laten zien.

Echter, de topics over ethiek en paardensport lopen de laatste tijd natuurlijk ook erg goed. Hierin zie je dat er toch ook een steeds groter worden de groep tegen de paardensport is.

Ook kwam ik bijv dit kanaal tegen:
https://youtu.be/yhPRRxCaEZA

Waarin tiktok filmpjes besproken worden. En ineens dacht ik: Ik heb echt genoeg gedeeld op Bokt om in 10 van dat soort filmpjes terecht te komen. De helft van HAW is waarschijnlijk genoeg voor mensen om filmpjes over te maken.

Ik ben nu dus wel serieus aan het nadenken of het in de huidige social media cultuur niet beter is om gewoon niks meer te delen, want voordat je het weet worden zaken uit context getrokken en ben je onderwerp van een vlogger.

Maar..... Als iedereen dat doet, lees of leer je nooit meer iets over een andere tak van sport waar je niet bekend mee bent?

Zorgt deze veranderende cultuur ervoor dat jij minder plaatst over je sport? Of heb je daar schijt aan en zie je wel?


Niet perse de paardensport. Ik deel veel maar niet meer alles. Ik deel dingen die ook echt de hele wereld mag weten.

Of dit nou foto's, filmpjes of berichten zijn.

Ik zal niks plaatsen wat niet iedereen mag weten of wat ik in RL niet zou zeggen.

Hier had ik laatst ook een discussie over met een vriendin, wij zijn niet preuts aangelegd maar bijvoorbeeld naar een naaktstrand gaan. Dat is tegenwoordig met al die mobieltjes met camera's zowat onmogelijk.

Hetzelfde is van toepassing op de paardensport. Één slecht filmpje en je wordt (zeker de bekendere ruiters) meteen wereldwijd aan de schandpaal genageld.

Anoniem

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:54

Ik heb een heel kort stukje van de video gezien, vind het niet netjes van haar om zomaar andere mensen te bespreken.
Aan de andere kant, mocht het je ooit gebeuren (kans is erg klein) dan is het gewoon een mening van iemand. Misschien hebben ze een punt, misschien niet. Er gebeurt verder niks met je.

(Om deze mensen meteen snotneuzen te noemen die nog niet droog achter de oren zijn vind ik ook niet netjes, ze heeft wat te zeggen, ga daar dan inhoudelijk op in).

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:01

Morganlefay schreef:
Ruitje toch. Laat jij je leiden door zo'n stel snotneuzen die niet eens droog achter hun oren zijn??


Leiden in wat ik zelf met mijn paarden zou doen? Dat nooit, want ik sta achter alles wat ik doe :) .

Maar dat is i.m.o. wat anders dan ook openbaar maken wat je doet?

Olympia schreef:
Denk vooral dat het probleem is dat youtubers bizar voor geld verdienen met deze onzin/dit soort filmpjes


Eens, maar dat is dus ook die veranderde cultuur naar mijn idee. Voor sommige mensen is het nu 'werk' om dingen op internet te zoeken waar ze likes mee binnen kunnen slepen. Dat was toch niet zo toen ik begon met delen van dingen :+

Wicky schreef:
Een mening is als een bips he? Iedereen heeft er een maar de meeste zijn niet boeiend.


Door deze reactie en de eerste krijg ik het idee dat mensen denken dat ik ' onzeker ' ben, of zit met wat mensen vinden van hoe ik werk.

Ik denk daar over na, maar dat is het denk ik niet?

Het is meer, dat je op een Youtube kanaal( of Facebookpagina, want daar ben ik dus al eens op gedeeld door een Bokker) beland zonder dat je daarbij kan vertellen waarom je doet wat je doet.


MightyMike schreef:
Ik vind met zoveel dingen tegenwoordig dat alles aangepakt moet worden met fluwelen handschoentjes om niemand op zijn/haar tenen te trappen, want overal is direct commentaar op. Ik zie dat ook hier op bokt gebeuren. Vertrutting aan de ene kant, en het schoppen tegen alles wat 'ethisch' niet meer verantwoord is. Ik word er een beetje moe van en hoop dat je gewoon door blijft delen hoor Ruitje. Ik deel uberhaupt niet zoveel, maar door de veranderende cultuur niet meer of minder.


Ik zie het ook op Bokt en denk daardoor wel: Is dit nog de plek om bepaalde dingen te delen.

Ik ben er nu een aan het beleren, daar moeten we alle zeilen bij zetten om het voor elkaar te krijgen. Ik zou daar vroeger iets over delen: want: Boeiend! Leerzaam om over te sparren en echt inhoudelijk.

Maar omdat een deel van Bokt toevallig hun schijndode shetlander zelf beleerd hebben met Vanille snoepjes, lijkt het ook wel alsof men denkt dat alles altijd zo werkt :+ .

Dit is heel erg zwart-wit en gecharmeerd, het grootste deel beleer ik ook met op zijn tijd een Vanille snoepje :+ . Maar ik heb het idee dat alles wat niet meer als ' normaal' gezien word meteen fout is.

Shae schreef:
Kijken we hetzelfde filmpje? Ik ben na 10 minuten ofzo gestopt. Ik heb een paard neergelegd zien worden met touwen, bitten gezien waar de honden geen brood van lusten en het flanken van een paard dat haar de dag ervoor eraf heeft gebokt.

Vinden we dat niet een beetje middeleeuws? Ik weet zelf niet zo goed hoe ik dat in een gezellige 'wat een diervriendelijke hobby hebben we toch' context moet stoppen.


Het ging mij meer om dit kanaal dan perse dit filmpje maar als voorbeeld:

Ik kijk daar dus naar met: Ik ken deze technieken niet, nooit van gehoord, ga mij er eens in verdiepen. Ik heb nog nooit een paard neergelegd, maar weet dat het veel gebeurd. Ik heb er dus geen mening over anders dan: Ik denk niet dat deze techniek bij mij als persoon zou passen. Ik denk, dat wanneer bijv mijn drafsportvideo's daar gedeeld zouden worden zonder uitleg: meer mensen het middeleeuws zouden vinden dan denken: ik ga mij hier eens in verdiepen :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:04

brokjes schreef:
Ik heb een heel kort stukje van de video gezien, vind het niet netjes van haar om zomaar andere mensen te bespreken.
Aan de andere kant, mocht het je ooit gebeuren (kans is erg klein) dan is het gewoon een mening van iemand. Misschien hebben ze een punt, misschien niet. Er gebeurt verder niks met je.

(Om deze mensen meteen snotneuzen te noemen die nog niet droog achter de oren zijn vind ik ook niet netjes, ze heeft wat te zeggen, ga daar dan inhoudelijk op in).


Is dat zo, gebeurt er verder niks met je?

Misschien ben ik blijkbaar toch emotioneler dan de rest van Bokt :')

Ik vind een video waarin je besproken word, waar je niet zelf op kan reageren met 17.000 likes een ding.

Zeker wanneer je je geld verdiend in de paarden is dat denk ik een ding.

Maar ook als mens lijkt het mij gewoon kak als dat je gebeurd?

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:36

brokjes schreef:
Er gebeurt verder niks met je.

Dat is helaas dus niet het geval.. als je eenmaal een hit bent op FB of YT dan krijg je veel gezeik over je heen.
En zelfs je directe vrienden en familie kunnen erbij betrokken worden.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:36

Ik hou er wel rekening mee dat tegenwoordig online totaal niet meer anoniem is. Daarom deel ik weinig op bokt terwijl ik wel een fanatieke meelezer ben. En dat terwijl ik wel hou van een fijne discussie en ook echt wel een duidelijke mening heb (met respect naar andere meningen). Het interesseert me ook niet zozeer wat mensen van mijn mening vinden of dat ze het niet met me eens zijn, want dat mag! Maar het ontbreken van de mogelijkheid ervoor te kiezen iets niet meer online te laten staan geeft daarin de doorslag.

Mijn Facebook staat bijvoorbeeld ook op anoniem, maar daar heb ik de vrijheid om m'n eigen berichten te verwijderen, waardoor ik wel wat gemakkelijker dingen deel in bijvoorbeeld openbare groepen.

Ik doe het dus hetzelfde als KimD, ik deel alleen dingen die de hele weteld mag weten en die ik irl ook zou delen. Op die manier voel ik me prettig op bokt en lees ik graag hier rond :)

Overigens is dit geen aanval op het bokt beleid. Die is zoals het is en ik pas me daarop aan! (Voordat daar weer een discussie over begint die al vaker geweest is :) )

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:40

Denk dat het juist wel educatief is om de andere kant te laten zien, dat alles niet werkt bij ieder paard, en dat je bij verschillende paarden ook dingen anders aan moet pakken.
Mensen kunnen ook echt heel onzeker worden als er nog maar een soort aanpak te zien is, en die werkt dan niet bij hun paard.......
Mijn oudere merrie ben ik ooit gewoon op gaan zitten, omdat ik daar zin in had :') en vanaf dat moment was ze ruitermak haha. Bij deze heb ik er veel meer tijd in gestoken en ook wel vanillesnoep, maar ook een andere aanpak, en net zo paardvriendelijk, maar gewoon anders. En bij sommige paarden moet je alle zeilen bijzetten, zolang je eerlijk en rechtvaardig bent naar je paard toe is daar niets mis mee imo

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:16

Ja poeh daar noem je ook wel even een kanaal zeg. Raleighlink14 staat hierom bekend en is geliefd bij een bepaalde groep mensen.

Ik vind het goed dat ze sommige dingen laat zien met een eh... kritische noot zullen we het maar noemen. Maar ze gaat daar best erg ver in. Ik vind dit niet de maatstaf voor de gemiddelde vlogger.

Vind ik dat we allemaal eens kritisch naar onze omgang met paarden moeten kijken? Ja. Maar dat is een andere discussie. Misschien zijn dit soort kanalen nodig om mensen aan het denken te zetten.

Anoniem

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:26

O oeps even gemist dat ze zo enorm populair is _O-

Maar alsnog, het gros van de mensen waar jij in je dagelijks leven mee te maken hebt en je bedrijf, zal het weinig doen toch?

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:35

Eerlijk? Ik deel ook liever zo min mogelijk. En nog eerlijker, bokt (en soms FB) maakt mij ook vaak onzeker. Ik geloof gerust dat ik het beste met mijn paard voor heb, maar als je vertelt dat hij snachts een box in moet en ik met bit rij, durf ik dat in een groot deel van de topics die op bokt lopen niet meer te zeggen. Het valt mij ook steeds meer op hoe ver bokt ligt van de werkelijkheid. In topics over buitengang, is 90% heilig in 24/7,ander geluid hoor je weinig. Maar als ik in praktijk kijk, zie ik toch het tegendeel waar.

Het lijkt erop dat de mensen met de sterkste mening het hardst schreeuwen. En ik, en ik denk vele met mij, durven daardoor niet meer het hoofd boven het maaiveld te steken want je wordt ongetwijfeld het mikpunt en zoals mijn voorganger noemde, internet is niet zo anoniem meer als het voorheen was.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:40

het punt is wel, dat er on_zet_tend veel 'content' gemaakt wordt door de jeugd. net als dat er veel gepraat wordt/werd op een stal. Het wordt pas erg als andere mensen het nieuwswaarde vinden, er een kern van waarheid in zien en het gaan herhalen of doorsturen naar anderen.
Wat je nu doet, is eigenlijk veel bezoek sturen naar dit afzichtelijke hoekje van het interwebs, en deze mevrouw motiveren om meer van zulke 'content' te maken én youtube te motiveren om deze filmpjes vaker aan nieuwe mensen voor te stellen. Precies niet wat je zou willen denk ik, want.. tjonge jonge mijn ethiek vindt wel iets van deze meid.

Dus ik zou zeggen, maak je even druk over dit filmpje over iemand anders, dan over je foto;s in de cloud. (Ook een donker hoekje van het interwebs) Ja die kunnen eventueel lekken als iemand hard op zoek gaat naar jouw wachtwoord. Zorg voor basis voorzorgmiddelen: geen standaard wachtwoord en geen vijanden die je een hak willen zetten. En dus online filmpjes maken ook met: geen hele gekke dingen en geen vijanden die op slakken zout willen leggen en energie gaan steken in uitvergrotende compilaties
Laatst bijgewerkt door SillyB op 28-08-20 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:40

Ik deel niets meer, ben ook van facebook af.
Ik ga wat betreft mening helemaal met MagicMike mee.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:41

Ik post bewust bijna nooit een foto op Bokt of filmpje op Bokt. Op Facebook steeds minder, en rij-filmpjes ook nooit. Ik heb helemaal geen zin in 3 pagina's commentaar over handhouding, de grootte van mijn dekje, het wel of niet aan hebben van peesbeschermers, om maar even wat te noemen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:46

haha en @rien ik doel op echt provocerende dingen als een slof of andere bijzetteugel, slecht passend zadel, strakke S&T, dat soort dingen. Daar gaat t op bokt al járen pagina;s vol over toch?

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Social Media tegen de paardensport:ben jij nog open op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:52

Ik heb dat zelf met bokt meer dan met Facebook ofzo.. op Facebook kunnen alleen vrienden t zien.. En die kennen mij.. op bokt heeft meteen de hele wereld een mening over je nog zonder dat ze überhaupt weten wie je bent.. Ik grap regelmatig met een vriendin 'Dit is niet echt bokt-proof he' als ik weer eens een actie heb.. dat heb ik op Facebook minder.. behalve dan in de openbare groepen, dus daar post ik ook niet veel..als ik iets post.. hier of op social media check ik altijd even bij mezelf of het wel bokt-proof is :j

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:55

rien10 schreef:
Ik post bewust bijna nooit een foto op Bokt of filmpje op Bokt. Op Facebook steeds minder, en rij-filmpjes ook nooit. Ik heb helemaal geen zin in 3 pagina's commentaar over handhouding, de grootte van mijn dekje, het wel of niet aan hebben van peesbeschermers, om maar even wat te noemen.


De discussie over het ontbreken van mijn haarelastiekje was voor mij wel een eye opener :P

Maar ik ben wel bewust van hoe het internet zich tegen je kan keren. Kijk maar naar de filmpjes op Dumpert etc, dat is ook niet (altijd) gevraagd door degene welke het onderwerp in de video is. Ik let wel op wat / hoe ik post.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:20

Citaat:
Maar omdat een deel van Bokt toevallig hun schijndode shetlander zelf beleerd hebben met Vanille snoepjes, lijkt het ook wel alsof men denkt dat alles altijd zo werkt :+ .



Oke, vanaf nu ben ik echt fan van jou :D



Ik ben wel voorzichtig met social media, maar dat ligt niet zozeer op het paardengebied.

Ik reageerde ooit -altijd binnen wat ik de fatsoensgrens vind overigens- mee in het tindertopic hier.


Dat kwam mij op een waarschuwing te staan.
Ik werk in het onderwijs, en dan mag dat dus niet.
Vond een aantal mensen.

Ik ben daar toen erg van geschrokken.
Ik vind oprecht nog altijd dat ik nergens over de schreef ging (en ik heb echt alles nagelezen) maar heb wel in overleg met een paar vriendelijke mods al die berichten laten verwijderen.
(Normaal mag dat niet op bokt, maar ik kreeg er dus serieus gedoe mee, en gelukkig wilden de mods meewerken)


Ooit ook al door collega's gewezen op het feit dat ik mijn hond uitliet toen ik ziek was.
Dat hadden ze gezien op Faecesbook.
Klopt, 40 graden koorts en fiks ingepakt, maar de hond moet toch echt plassen, en de sneeuw was zó mooi dat ik daar een filmpje van maakte.
Hijgend als een bronstig hert, hoorbaar zelfs op dat filmpje, maar dat deed er blijkbaar niet toe.


Ik vind dat erg naar, ik wil eigenlijk niet dat mijn persoonlijke leven zo bepaald wordt door werk of collega's.

Ik bleef echt in beide gevallen binnen het goed fatsoen, maar toch erop aangesproken worden.

Dus ik ben wel nog voorzichtiger geworden.

(En heb bv Faecesbook behoorlijk afgeschermd, en veel collega's er nog af gekikt ook)



Dus hoe anderen reageren bepaalt (helaas) wel deels wat ik wel en niet durf te delen.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 01:17

SillyB schreef:
haha en @rien ik doel op echt provocerende dingen als een slof of andere bijzetteugel, slecht passend zadel, strakke S&T, dat soort dingen. Daar gaat t op bokt al járen pagina;s vol over toch?


Ja. En daarom post ik ook nooit wat met foto's. Zonder foto kan je ook een horde commentaar krijgen. Ik weet nog dat mijn dochter vroeg waar een 11,5 cm pelham te koop zou zijn. 2 pagina's commentaar; hoe oud ze was, dat ze geen pelham mocht kopen, dat men hoopte dat het bit alleen voor een fotoshoot gebruikt zou worden etc. Ik zal ook nooit medisch advies vragen op Bokt. Nou hoeft dat niet, mijn paarden-kennisenkring IRL is groot, en ik ben zelf ook niet dom, dus ik kom er wel uit met mijn DA.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:26

Citaat:
Maar omdat een deel van Bokt toevallig hun schijndode shetlander zelf beleerd hebben met Vanille snoepjes, lijkt het ook wel alsof men denkt dat alles altijd zo werkt :+ .


Ik denk dat hier de schoen wringt helaas met internet.

Zodra mensen het niet eens zijn met jouw manier word je door alle kanten belaagd, ipv dat mensen zeggen ‘hey okay, niet mijn ding maar ik zie dat het werkt en diervriendelijk is’.
Of dat ze eerst eens wat opzoeken voordat ze een muil open trekken.

Ik zie het heel erg in de honden wereld en dan vooral de “positive only” kant vs de “balanced” kant die wel correcties of ecollars en dergelijke gebruikt of alternatieve hondensport doet.

Dus ja, ik kijk wel uit wat ik plaats en plaats bijv geen fotos meer van mijn hond die weightpull doet of als we ecollar training doen oid.
Moge het bokt of fb zijn.

Ook meng ik me niet meer in bepaalde discussies online omdat het idd doorgelinkt kaj worden naar je bedrijf (ik heb een honden training bedrijf) en hoef geen fanaten op mn pagina of slechte reviews van mensen die nooit klanten zijn geweest of mijn business content de wereld rond gaan. Nee dankje.


@Femke_Tweety ugh heftig! Onderwijs heeft idd ook een handje van alles vinden.
Ik heb een hele tijd een harde regel gehad dat ik geen enkele collega op fb wilde juist voor die onzin.