Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 15:23

Dag allemaal,

Binnenkort ga ik weer verhuizen en ik ben de mogelijkheden aan het verkennen om toch weer een paard te kunnen nemen. Het liefst vind ik een heel goed matchend bijrijdpaard, maar de eigen-paard-kriebels gaan niet zo snel weg...
Nu merk ik dat ik altijd in een soort dilemma zit van wat voor type paard ik zou willen nemen. Aan de ene kant ben ik superfanatiek en wil graag dressuurwedstrijden rijden, aan de andere kant kan ik er ook heel erg van genieten om met een braaf paardje lekker naar buiten te gaan. Een combinatie van deze twee is zeldzaam en vaak echt buiten budget. Had erg geluk met mijn vorige paard. Omdat ik me niet voor kan stellen dat ik de enige ben die met dit dilemma te maken heeft gehad, vroeg ik me af wat jullie gekozen hebben en wat jullie aanbevelingen hierin zijn. Als ik het over 'wedstrijdpaard' heb bedoel ik overigens niet dat hij Grand Prix moet gaan lopen, maar wel een beetje vlotjes naar het Z gereden kan worden. En natuurlijk kan ook een recreatiepaardje wel een leuk proefje lopen maar je snapt het punt, denk ik.

Heb al een lijstje gemaakt van mijn eigen pro's en con's:

Wedstrijdpaard:
pro:
- wedstrijdgericht trainen, ergens naar toe werken
- wedstrijden doen, waar ik van geniet

con:
- duurder in aanschaf
- hogere stallingskosten (want meer eisen qua bak enzo)
- meer 'druk': paard op niveau houden, dat soort dingen

recreatiepaard:
pro:
- goedkoper in aanschaf
- goedkoper in stalling (geen eisen qua bak e.d.)
- tijd voor ontspannen ritjes en plezier

con:
- je werkt nergens naartoe
- misschien wat frustratie voor een dressuurmiep als ik, op den duur?
- ben bang dat mijn dressuurskills niet meer ontwikkeld zullen gaan worden


Ik dacht ook nog aan de combinatie eigen paard en bijrijdpaard, maar dat wordt denk ik ook wel weer redelijk zwaar en heftig. Wat denken jullie? Tips? Ervaringen?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:27

Ga voor de "klik"

Dat vind ik belangrijker dan voor type "wedstrijdpaard" gaan.

Daarnaast kan een recreant ook best anders uit de verf komen qua prestaties als een wedstrijdpaard.
Heel misschien moet je er meer moeite voor doen. Maar als je met een wedstrijdpaard geen rijd-klik hebt, en jullie liggen elkaar niet, kun je het ook schudden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 15:29

maralyn schreef:
Ga voor de "klik"

Dat vind ik belangrijker dan voor type "wedstrijdpaard" gaan.

Daarnaast kan een recreant ook best anders uit de verf komen qua prestaties als een wedstrijdpaard.
Heel misschien moet je er meer moeite voor doen. Maar als je met een wedstrijdpaard geen rijd-klik hebt, en jullie liggen elkaar niet, kun je het ook schudden.


Ja uiteraard, de klik is het allerbelangrijkst! :D had ik moeten zeggen.
Maar als je naar paarden gaat kijken, ga je, als je een wedstrijdpaard zoekt, niet bij recreatiepaarden op visite en andersom. Dus de range waarin je de klik vindt is dan anders.

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:31

Tja, je kunt als recreatieruiter ook naar (wedstrijd-)doelen werken. Dat lijkt me niet het probleem. Hetzelfde voor je dressuurskills, die heb je ook voor een recreatiepaard nodig wil je 'm niet de vernieling in rijden.
Als recreatieruiter zou je je op TREC of endurance kunnen richten. Kan je jezelf zat doelen stellen.
Je zou ook kunnen switchen naar Western rijden. Daar heb je ook 'dressuur' onderdelen, en zo verschillend is het rijden nou ook weer niet. Anky kan het ook :)) En daar kun je dus ook weer doelen stellen en wedstrijden rijden.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:32

Ook met een "wedstrijdpaard" kan je gewoon ontspannen ritjes rijden. Als ik zo jouw verhaal lees, denk ik dat je het beste kan gaan voor een paard met een nuchter karakter die ook een beetje niveau heeft. Dan kan je én je dressuurkriebels een beetje prikkelen én lekker ontspannen ritjes maken.

Ik kan niet afleiden hoe ver je zelf bent en hoe handig, maar anders zou je ook nog kunnen kiezen voor een jonger paard met een nuchter karakter die je zelf kan opleiden. Hoeft dan geen superbeweger te zijn, maar kan je wel fijn mee rijden en kom je heus het Z wel mee in.

Hoe dan ook, ik denk dat je voornaamste focus moet liggen op het karakter van je toekomstige paard.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:33

Als ik zo bij ons op stal kijk rijden de recreanten eigenlijk vooral op paarden die het ook zeker niet verkeerd zouden doen in de basissport.
Ga gewoon op zoek naar een paard wat kwa karakter bij je past en fatsoenlijke basis gangen heeft, dan kun je in de sport nog een heel eind komen.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:34

Combi eigen en bijrijd zou ik niet doen, dat is tijdtechnisch in mijn ogen niet haalbaar.

Maar een braaf wedstrijdpaard kan je gerust mee naar buiten. Moet je misschien iets meer aan rijden, het vergt wat ruitervaardigheid, maar juist van het buitenrijden worden ze vaak best fijn.
Frank Hosmar woont hier om de hoek, die komt ik wekelijks tegen met de paarden in het bos, soms met 3 pony's in zijn gat zo ongeveer, haha. Die paarden lopen ook op Z niveau en hoger.

En met een reacreatiepaard zou ik ook een fijne bak willen, niets zo frustrerend dan een slechte bak. Als je het optimale uit je paard wilt halen (wedstrijdgericht of niet) is een goede ondergrond in mijn ogen wel een must.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:35

Ik zie niet in waarom je per type paard een andere stallingskosten hebt.

Zoals ik je tekst leest wil je een paard waarmee je wedstrijden kan rijden en daarnaast dat die mee naar buiten kan, enkel is de mate van dressuur"aanleg" verschillend.

Tot en met de Z komen de meeste gezonde en goed gebouwde paarden wel met goede training, enkel is de vraag of je ook gelukkig bent als je in de middenmoot met een dier rijdt of dat je altijd kans wilt maken om in de prijzen te rijden.

Ik zie niet in waarom je het zo zwart wit insteekt.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:35

Maar waarom zou je geen paard kunnen vinden die beide kan?
Ik heb voor m'n gevoel een combinatie van recreatie/dressuur. Ze heeft M2 gereden, weet niet of ze meer kan want heb haar pas kort en ik rijd zelf niet hoog. En ben er pas ook mee op buitenrit gedaan en dat ging prima. Voor mij betaalbaar doordat ze 'al' 13 is. Misschien een iets ouder paard kopen, die al wat heeft laten zien in dressuur maar tegelijkertijd op buitenrit kan?

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:41

Ik ging voor een leuke, jonge KWPN'er met het idee wel recreatief te gaan rijden en zelf naar de hand te zetten. Ze kon pittig zijn, maar ook enorm lief en we hadden vrijwel meteen een goede klik. Lekker de tijd genomen met dressuurlessen, grondwerk en buitenrijden en dat resulteerde in een veelzijdig, braaf paard.

Wat later begon het ook te kriebelen om eens voor de gein een wedstrijdje mee te pakken en dit ging als een trein. Nu kriebelt het weer om lekker de recreant uit te hangen, dus doen we dat ook gewoon. Heerlijk zo, no pressure en gewoon genieten! :D

Ik ben van mening dat ieder paard dit kan met de juiste begeleiding en geduld.

p.s. mijn instructrice reed zeker 2 à 3x per week buiten met haar Prix St Georges paard als afwisseling in training. Doet ze mentaal/fysiek erg goed.
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 17-08-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 15:45

Bedankt allemaal voor de goede opmerkingen en tips! Ik ga even speciaal op een paar vragen die meerdere mensen hebben gesteld. En Endurance lijkt me ook echt super leuk!

- waarom per type paard andere stallingskosten? --> als ik echt wedstrijdgericht wil trainen, zou ik eisen hebben aan de maten van de buitenbak en zou ik graag een binnenbak op loopafstand willen. Dit drijft de kosten al een beetje op. Bovendien zou ik voor een recreatiepaard misschien wel voor een uitloopstal gaan (lijkt me erg fijn voor het paard) terwijl dat met een wedstrijdpaard weer onhandiger is ivm het scheren in de winter. Voor een recreatiepaard zou ik een buitenbak en uitrijmogelijkheden bijvoorbeeld prima vinden. Dan is het niet zo erg als de bak niet altijd begaanbaar is. Als je dat voor een wedstrijd hebt is dat een stuk vervelender.

- waarom is het of/of? --> zoals ik in mijn post al zei: tuurlijk kunnen recreatiepaarden een proefje rijden en tuurlijk kun je met sommige wedstrijdpaarden nog best naar buiten. Ik heb best wat rijskills dus ik zal er vast wel uit komen. Maar (en misschien is dat mijn verkeerde ervaring) voor dressuurpaarden zoek je toch vaak paarden die wat hoger in het bloed staan en wat meer uitstraling hebben, en heel erg gevoelig zijn. In mijn ervaring heb je dan je handen vol op de buitenrit en moet je extra op je hoede zijn. Aan de andere kant zijn de paarden waarop je echt zorgeloos naar buiten kan niet de paarden met de uitstraling die je zoekt in de dressuurring. Was erg blij met mijn vorige paard, die van beide een beetje had, maar ook daarbij duurde het wel ruim een jaar voor ik daar fatsoenlijk mee naar buiten kon (en nog steeds niet met een beginner erop).
Laatst bijgewerkt door Sheran op 17-08-20 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:48

Een wedstrijd paard hoef je niet constant op druk te houden hoor. Als die eenmaal hun job kennen dan kun je ook zat ontspannen ritjes maken.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:53

Ik zou gewoon voor een nuchter wedstrijdpaard gaan, die zijn er ook. (al zoeken wel veel mensen die)

En voor de rest, is het zo erg voor een wedstrijdpaard om een winterstop te houden of niet te scheren? Wat voor een niveau wil je ermee rijden? mijn oude wedstrijdpaard liep gewoon ongeschoren iedere dag buiten en in de zomer dag en nacht. Ik reed in de winter altijd minder wedstrijd door weersomstandigheden. Buitenbak en uitrijmogelijkheden lijkt me ideaal..dressuurmatig kun je ze buiten ook trainen.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:53

Ik heb wel het perfecte allround paard gevonden.
8 jarige KWPNer met Z2 ervaring, waar ik ook (alleen) mee buiten kan rijden, rustig langer vrij kan geven zonder 'ontploffen', maar wel genoeg looplust voor de wedstrijden.

In mijn zoektocht naar dit paard, ben ik nog een vergelijkbaar paard tegen gekomen. Ook Z ervaring, maar braaf om buiten te rijden etc.

Dus ze zijn er echt wel, maar het is wel een speld in een hooiberg. En behoorlijk prijzig, maar goed dan heb je wel wat je écht wilt en hopelijk ook voor lange termijn!

edit: Ik hou mijn paard(en) wel gewoon veel buiten en heb alleen buitenbak, maar dat is echt prima te doen hoor. Het is maar wat je gewend bent!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:57

Naahh, dat moet toch te combineren zijn?

Heb je ervaring met Spaanse paarden? Zou dat iets voor je zijn wellicht? Wel de uitstraling en het 'vuur', maar knetterdapper en heerlijk om mee naar buiten te gaan.

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:57

Mwah, ik rijd en reed veel kilometers hier in het bos om te trainen voor endurance, de dressuurruiters die zich aan een ritje wagen zijn op 1 hand te tellen. Áls ik ze al tegenkom dan is het óf met de slof erom geknupt, of ze zitten bovenin een boom bij iedere tegenligger of inhaler (want ja, als je endurance traint, rijd je tempo, dus je haalt nogal eens wat in), en ze hebben allemaal de teugels flink op spanning (plus sporen er aan, dat ook nog eens). En ja, ze zijn best wel herkenbaar :))

Ik zie wel nogal eens springruiters een rondje rijden wat er dan wel veel meer ontspannen uitziet.

Dus ik snap het dilemma van TS best wel, de meeste wedstrijdpaarden zijn niet echt lekker buiten te rijden. Of het aan de ruiter of aan het paard ligt laat ik in het midden, maar ik zie een hoop hysterie langskomen meestal.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:14

Ik rijd de mijne trouwens prima bitloos en met barebackpad buiten in zowel woonwijk als bos/polder. Gaan ook gerust zo zwemmen in een plas verderop :') en de volgende dag trainen we weer voor M2 in de bak.
Kwestie van geduld en kilometers maken.

Maar tegenliggers/inhalers zijn wel verplicht af te remmen en elkaar in stap te passeren trouwens. Dus ik snap wel dat er paarden zijn die erop reageren als dat niet het geval is, Ibbel.
Zo schrok de mijne ook een keer van een harige stuiterbal (bleek een IJslander in tölt te zijn := ). Ze snapte de hint om af te remmen wel. Ff lachen en weer door.

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:18

Ik denk dat je in een bepaalde prijsklasse beide kan hebben hoor.
Ik heb ook een "dressuurpaard" gekocht uit een bekend lijntje... maar kan er ook heerlijk mee het bos in. En hij zat echt in een normale prijsklasse. Ik zou gewoon voor jezelf een bepaalde prijs in je hoofd nemen en zoeken naar een paard die een beetje aardig kan lopen maar ook een goed karakter heeft.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:26

Ik zou ook voor een 'dressuurpaard' gaan dat lekker verkeersmak is en goed het bos in kan. Daar kan je beide kanten mee op, zonder dat het oneerlijk is tegenover het paard. Het nadeel is dat het aanbod kleiner is, maar wel veel mensen zoiets zoeken en dat je dus óf meer betaalt óf op een bepaald vlak een concessie moet doen. Ik heb zelf een paar jaar geleden zo'n paard gekocht. Het is een sensibel paard met veel potentie, maar ik gebruik haar voor de recreatie (en af en toe een proefje). Juist omdat ik al een atactisch dressuurpaard had waarmee ik niet op stap kon/kan en omdat ik niet gelukkig word van een heel beperkt paard zoals een zeer zware, ouderwetse koudbloed. Of beter gezegd: dat paard wordt niet gelukkig van mij als ik er dressuurmatig mee wil werken. :)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 17-08-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:29

Ik denk dat je even af moet stappen van het clichématige denken. Ook een geschoren sportpaard kan naar buiten en ook met een recreatiepaard is het fijn om een goede bak te hebben om aan het rijden te blijven.

Schrijf je doelen op, wat je graag zou willen met je paard (zonder al meteen compromissen te sluiten) en ga dan op zoek naar het paard dat qua karakter en bouw daarbij past.

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:34

Alpha89 schreef:
Maar tegenliggers/inhalers zijn wel verplicht af te remmen en elkaar in stap te passeren trouwens. Dus ik snap wel dat er paarden zijn die erop reageren als dat niet het geval is, Ibbel.

Uiteraard passeer ik in stap. Maar dan nog zijn er paarden die daar helemaal hysterisch van worden.
Inhalen doe ik - uiteraad na akkoord - meestal in een langzaam drafje, anders ben je nogal een tijdje bezig.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:35

Dressuurpaarden waar je het bos mee in kunt of recreatiepaarden waarmee je een dressuurproefje kunt rijden bestaan heus wel :-)

Ook even kijken wat je verwachtingen zijn. Wil je elk weekend op wedstrijd of is je leven zo druk dat je met 1 keer per maand op wedstrijd (of alleen in het zomerseizoen) ook tevreden bent? Wil je binnen x tijd naar de Z rijden of vind je het niet zo erg om er langer over te doen?

Dat zijn allemaal factoren die bepalen wat voor soort paard bij je past. Een jonger paard dat erg koel is, een ouder paard dat het allemaal wel gezien heeft, een 'recreatiepaard' met aanleg. Noem maar op.
En inderdaad: rij je wedstrijden omdat je het leuk vind om bovenin te eindigen of ben je ook blij met een winstpunt en de middenmoot :-)

Wat Gini zegt, schrijf je doelen op en wat je graag zou willen met een paard en zoek dan het paard dat daar mee past :-)

Misschien kom je wel thuis met een Fjord die in de winter lekker harig buiten staat, maar die in de zomer met 2 hoeven in zijn neus een Z proefje rijdt :-)

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:06

Ibbel schreef:
Mwah, ik rijd en reed veel kilometers hier in het bos om te trainen voor endurance, de dressuurruiters die zich aan een ritje wagen zijn op 1 hand te tellen. Áls ik ze al tegenkom dan is het óf met de slof erom geknupt, of ze zitten bovenin een boom bij iedere tegenligger of inhaler (want ja, als je endurance traint, rijd je tempo, dus je haalt nogal eens wat in), en ze hebben allemaal de teugels flink op spanning (plus sporen er aan, dat ook nog eens). En ja, ze zijn best wel herkenbaar :))

Ik zie wel nogal eens springruiters een rondje rijden wat er dan wel veel meer ontspannen uitziet.

Dus ik snap het dilemma van TS best wel, de meeste wedstrijdpaarden zijn niet echt lekker buiten te rijden. Of het aan de ruiter of aan het paard ligt laat ik in het midden, maar ik zie een hoop hysterie langskomen meestal.


Het is soms "anders" rijden inderdaad met sensibele dressuurpaarden, maar ook vaak een kwestie van gewenning. En zonder slof en sporen gaat dat een stuk makkelijker is mijn ervaring. Maar er zijn zoveel verschillende dressuurpaarden en zoveel verschillende ruiters en opleidingen dat het best te vinden moet zijn.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:29

Als ik het zo lees weet je eigenlijk niet wat je wil kwa training, niet zozeer welk paard. De staleissen heb ik zelf nog nooit van het soort paard laten afhangen. Ook een sportpaard moet naar buiten en niet ieder recreatie paard kan in een groepsstal. Zo wil ik ook recreatief toegang hebben tot een goede bodem, niet alleen voor sport.

Het paard waarmee mijn paard op de wei staat wordt nu voornamelijk recreatief gereden maar komt van een 100% sport georienteerde achtergrond en heeft zeer goede sportresultaten. Baasje had gewoon geen zin meer in wedstrijden.
Zelf herken ik het niet zo dat sportpaarden perse moeilijk zijn, meestal betekend het dat ze gewoon weinig gewend zijn omdat het geen prioriteit was.
Er zijn ook genoeg godsonmogenlijke „recreatiepaarden“ die op elke hoek op hun achterbenen staan.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Wat voor type paard kopen? wedstrijd/recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 19:31

Haha ik heb altijd gezegd: ik wil 2 paarden: een wedstrijdpaard en een boshobbelpaard. :D

Over de eerdere vraag: ik ben echt gek op Spaanse paarden inderdaad. Heb ook nog een tijdje gezocht naar zo'n type paard. Lastig te vinden in een normale prijsklasse en verder een redelijk bizarre wereld, maar met goed zoeken vind je zeker leuke. Ik hou van hun temperament en karakters.

Ok naar aanleiding van Gini, mijn doelen (idealiter):
- lekker buitenrijden zonder stress
- boogschieten te paard
- aardig kunnen meekomen in de dressuur als ik dat wil (niet hoeven te vechten voor ieder winstpuntje)
- anderen zonder angst op mijn paard kunnen laten zitten
- dingen als trektochten etc doen