Welke shetlander kiezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 08:51

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw maatje voor mijn tinker merrie van 5 en mijn a pony ruin van 24. Omdat de tinker nog erg jong is heeft ze meer energie dan mijn ruin, die wat van zijn rust geniet. Ik zou er dus graag nog een shetlandertje bijnemen.
Alleen weet ik niet goed waar we precies voor moeten kiezen. Mijn man en ik zijn van plan om volgend jaar de merrie te laten dekken. Zou het dan een goed idee zijn om nu voor een jonge shetlander te kiezen zodat het nieuwe veulentje er dan een vriendje aan heeft? Of kiezen we beter voor een shetlander die wat tussen de leeftijd van mijn tinker en pony zit? En dan best een ruin of een merrie?

Wat denken jullie?
Alvast bedankt!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:55

Je beschrijft 2 doelen. Een speelmaatje voor je tinker (advies: een shet bij van hetzelfde geslacht en volwassen) en een maatje voor je veulen. Een veulen alleen houden is nooit een goed idee, ook niet voor tinkerveulens. En het beste zet je er een veulen bij van hetzelfde geslacht. Ik zou dus voor dat doel wachten tot je tinkerveulen geboren is en dan een shet van dezelfde leeftijd en geslacht erbij zetten.

Wat is het belangrijkste voor je? De opvoeding van je tinkerveulen of een maatje voor je merrie?

Ik zou overigens voor doel 2 gaan, je merrie heeft al gezelschap en straks een veulen waar ze zich flink mee bezig gaat houden.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:58

Phoeh, ik deze groep zou ik een volwassen merrie zetten omdat in mijn ervaring (a) het beter gaat met 1 ruin en 2 merries dan andersom
(B) merries spelen normaal gezien minder en dus lijkt me een jonge speelse ruin niet zo'n strak plan.

Maar als je gaat laten dekken verandert dat de zaak, dan zou ik idd eerder voor een nog jonge ruin (2-6 jaar) kiezen die een speelmaatje voor het veulen kan zijn. Denk wel dat de eerste integratie dan voorzichtig moet aangepakt worden. Hoe dominant zijn je huidige ponies?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:07

Ik had een setje dikke maatjes
Een oude van 3636252 jaar en een jonkie die drachtig bleek..
Het oudje ontpopte zich als een lieve papa en speelde er ook mee.
Hij was echt de oppas
Maar voor het ruige speelwerk was ik blij toen ze toch bij degene van haar eigen leeftijd in de wei kwam hoor..ook voor het oudje.

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:08

Poekkie schreef:
Phoeh, ik deze groep zou ik een volwassen merrie zetten omdat in mijn ervaring (a) het beter gaat met 1 ruin en 2 merries dan andersom
(B) merries spelen normaal gezien minder en dus lijkt me een jonge speelse ruin niet zo'n strak plan.

Maar als je gaat laten dekken verandert dat de zaak, dan zou ik idd eerder voor een nog jonge ruin (2-6 jaar) kiezen die een speelmaatje voor het veulen kan zijn. Denk wel dat de eerste integratie dan voorzichtig moet aangepakt worden. Hoe dominant zijn je huidige ponies?


Mijn ruin was vroeger dominant, maar is nu met ouder te worden erg kalm. Hij heeft ook wat last gehad van zijn gezondheid, dus we willen hem gewoon een rustige oude dag bieden. Mijn merrie is wat kattig, soms wilt ze spelen en jaagt ze hem wat op. Daarom dacht ik aan een jongere shetlander erbij, zodat mijn merrie daarmee wat kan spelen en druk doen en mijn ruin wat ontziet. Hij staat er graag bij voor de gezelligheid, maar wilt zelf niet meer echt meedoen :p

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:10

LukieBradley schreef:
Ik had een setje dikke maatjes
Een oude van 3636252 jaar en een jonkie die drachtig bleek..
Het oudje ontpopte zich als een lieve papa en speelde er ook mee.
Hij was echt de oppas
Maar voor het ruige speelwerk was ik blij toen ze toch bij degene van haar eigen leeftijd in de wei kwam hoor..ook voor het oudje.


Mijn oude ruin kan niet meer echt mee, hij heeft wat blessures gehad. Hij is nu helemaal oke, wat stijf maar niet kreupel en de dierenarts zegt dat hij geen pijn heeft. Maar het echte speelwerk is wat teveel voor hem. Als de tinker wilt spelen jaagt ze hem wat op om mee te doen en loopt hij wel mee, maar daar heeft hij soms daarna toch wat last van.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:12

Als je ruin nu kwakkelt met zijn gezondheid en niet meer echt mee kan, vrees ik dat een jonge nieuwe hem misschien nook wel eens zou wegjagen of onderdrukken. Aangezien het zelf ook maar een A-tje is zou ik dat niet onderschatten.

Zou je eventueel een lease pony kunnen nemen of een pensionpony kunnen aannemen totdat het veulen is geboren? Dan hang je er niet aan vast als het niet klikt.

AlexandraVdb
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:16

Poekkie schreef:
Als je ruin nu kwakkelt met zijn gezondheid en niet meer echt mee kan, vrees ik dat een jonge nieuwe hem misschien nook wel eens zou wegjagen of onderdrukken. Aangezien het zelf ook maar een A-tje is zou ik dat niet onderschatten.

Zou je eventueel een lease pony kunnen nemen of een pensionpony kunnen aannemen totdat het veulen is geboren? Dan hang je er niet aan vast als het niet klikt.


Ja, daar had ik me ook al zorgen over gemaakt. Mijn ruin heeft altijd wel al graag een beetje zijn eigen ding gedaan. Hij heeft graag contact, maar staat ook graag wat apart om rustig zijn ding te doen. Ik denk dus niet dat hij echt uitgesloten zou worden, maar misschien dat ze hem dan met 2 zouden lastigvallen? Nu is hij een beetje een knorrige opa, hij ziet het jong geweld graag spelen, maar vanop een afstandje terwijl hij staat te eten :p

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:27

AlexandraVdb schreef:
Poekkie schreef:
Als je ruin nu kwakkelt met zijn gezondheid en niet meer echt mee kan, vrees ik dat een jonge nieuwe hem misschien nook wel eens zou wegjagen of onderdrukken. Aangezien het zelf ook maar een A-tje is zou ik dat niet onderschatten.

Zou je eventueel een lease pony kunnen nemen of een pensionpony kunnen aannemen totdat het veulen is geboren? Dan hang je er niet aan vast als het niet klikt.


Ja, daar had ik me ook al zorgen over gemaakt. Mijn ruin heeft altijd wel al graag een beetje zijn eigen ding gedaan. Hij heeft graag contact, maar staat ook graag wat apart om rustig zijn ding te doen. Ik denk dus niet dat hij echt uitgesloten zou worden, maar misschien dat ze hem dan met 2 zouden lastigvallen? Nu is hij een beetje een knorrige opa, hij ziet het jong geweld graag spelen, maar vanop een afstandje terwijl hij staat te eten :p

Het wordt een beetje onoverzichtelijk als je twee accounts gaat gebruiken. Maar inhoudelijk: je ruin is vast nog goed genoeg voor een oude dag, maar helemaal in orde is hij niet, anders zou hij niet zo stijf lopen en last hebben als hij even opgejaagd wordt. Daar zou ik dus wel rekening mee houden.

Daarnaast vind ik één veulen erg karig dus zou ik er volgend jaar minimaal één veulen bijzetten (in pension bijv.). Let dan wel extra op je ruin.

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:41

Citaat:
Het wordt een beetje onoverzichtelijk als je twee accounts gaat gebruiken. Maar inhoudelijk: je ruin is vast nog goed genoeg voor een oude dag, maar helemaal in orde is hij niet, anders zou hij niet zo stijf lopen en last hebben als hij even opgejaagd wordt. Daar zou ik dus wel rekening mee houden.

Daarnaast vind ik één veulen erg karig dus zou ik er volgend jaar minimaal één veulen bijzetten (in pension bijv.). Let dan wel extra op je ruin.


Heb zo zitten prutsen, omdat ik de combinatie niet meer wist voor mijn account en dan maar ongeduldig een ander gemaakt, bleek ik nog gewoon aangemeld via mijn gsm sorry voor de verwarring!

Nee inderdaad de ruin is niet meer 100% helaas, maar wordt wel regelmatig opgevolgd door dierenarts. Zolang hij volgens haar nog een goede levenskwaliteit heeft, blijft hij dus nog zeker :) sinds mijn merrie bij hem staat lijkt hij zelf terug een beetje actiever, vroeger wandelde hij me altijd tegemoet, nu draaft hij weer stukjes mee.

Voor mij hoeft er niet perse een derde bij, maak me gewoon wat zorgen of de energieniveaus wel matchen? Misschien ben ik wat overbezorgd ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:46

Blijft altijd lastig hoor, een eigen minikudde waar alles maar precies moet passen/je niet even binnen verschillende kuddes kunt wisselen dus ik snap je dilemma.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:03

Dit is inderdaad bijzonder lastig om daarin een advies te geven. Voor de 5 jarige Tinker zou ik zeggen een volwassen shet als maatje en dan inderdaad een merrie als er al een ruin bij staat, maar..... Een volwassen merrie shet en een veulen. Dan heb je dus een redelijke kans dat, dat niet werkt. Toevallig heb ik een vriendin waarvan de merrie onlangs een hengstveulen kreeg en waar het dus met een volwassen merrie shet helemaal niet gaat want die jaagt het veulen gewoon het draad in

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:09

Ik zou dan inderdaad dan straks toch gaan voor een jonge shet als (opfokmaatje) voor het veulen straks. Dan zit je alleen met het probleem dat je het geslacht van het tinkerveulen niet weet en een merrie shet veulen of jaariing met een hengstveulen wordt na 1,5 jaar ook een probleem want zonder castratie kan een hengstveulen dan niet meer tussen de merries. Vaker zijn ze sneller geslachtsrijp als gedacht wordt

AVdB96
Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:29

Wacht ik dan het best gewoon tot het veulen geboren wordt? We zouden haar volgend jaar rond mei willen laten dekken. Dus veulen duurt wel nog even natuurlijk.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:38

Dan zou ik nu voor een maatje gaan. Dat veulen duurt nog bijna 2 jaar. tegen die tijd kan de situatie wel heel anders zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welke shetlander kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:48

Ik zou 2 jaar goedkoop pension aan een shet aanbieden tot het veulen geboren is en dan idd een passend maatje zoeken. Want dat zal veel veranderen en het is nog afwachten of je oudje er tegen dan nog is.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:27

Poekkie schreef:
Ik zou 2 jaar goedkoop pension aan een shet aanbieden tot het veulen geboren is en dan idd een passend maatje zoeken. Want dat zal veel veranderen en het is nog afwachten of je oudje er tegen dan nog is.


Dat zou inderdaad de ideale oplossing zijn.