[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:00

[quote="Retjethorse"]
Varekaj: Hmm, mijn overleden merrie kon uit het niets de andere kant op schieten, was ook niet erg gezellig hoor. :P Dan heb ik nog liever mijn koppig ezeltje die het vertikt om 1 stap vooruit te zetten. :')
Afstappen heb ik overwogen, maar wou ik in deze situatie bewust niet doen omdat het niet om angst ging. Wanneer ze echt bang geweest zou zijn, dan had ik er geen probleem mee gehad om af te stappen.
/quote]


Ja dit dus :p dan heb ik ook inderdaad liever die koppige ezel! :p
Maar zoals gezegd, kan ik me wel inbeelden dat je dat niet wil als je in een eventing parcours zit :+

Achja, die galop komt wel! Ik sukkel daar ook nog vreselijk mee met Jenara, ze mist gewoon echt nog te veel kracht en balans daarvoor! Ik krijg haar ook zelden in galop :/ Dus superfijn dat dat bij jullie alvast lukt :)

En vaak zijn die zaken inderdaad wel een fase zoals je zegt :) komt wel weer goed!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 17:03

Die galop komt inderdaad wel. We mankeren beiden onze balans nog, dus wat wil je dan ook. _O-
In de bak lukt het ons nog niet hoor. Dan gaat Aliaa heel hard draven, maar aanspringen doet ze niet. Als ze buiten een stuk rechtuit kan, dan doet ze het wel. Gelukkig heb ik een brave knol onder mijn kont. :))

We komen er wel met onze jonkies. :D Ik vind het in elk geval erg leuk om ervaring op te doen!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:22

Ga je in verlichte zit voor galop? Dat is voor jonge paarden weleens makkelijker om hun balans te vinden. Eens dat goed gaat kan je beginnen om in galop gewoon te zitten.

Galop moet duidelijk voelbaar gesprongen zijn in een 3-takt. Bij onbalans lijkt het alsof ze krabbelen, uit galop gaan vallen etc. Dat kan ook wel terughoudendheid/onzekerheid zijn (vb. "Daar zit misschien wel een spook in die boom..."). Met een ervaren paard op sleeptouw wil ook helpen, mits die natuurlijk niet gelijk op elk veldpad wegschiet als een speer.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:31

Ja dat probeer ik! Uitzitten is nog geen optie. :D
Biedt jij jouw ervaren paard als sleeptouw aan? O:)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:33

Als je merrie hem heel laat :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:36

Geloof me, Aliaa is zo traag als een slak, ze krijgt hem nooit te pakken, tenzij ze dat echt wilt. _O-
Maar ik geloof niet dat dit je erg zal gerust stellen. :')

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:45

Moest het wat dichterbij zijn, wou ik ook wel eens een rondje maken samen :D
Hoewel ik ook vrees dat Aliaa niets heel laat van Jenara :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:49

Hahaha, nou... -O-
Aliaa heeft al een vriendinnetje gemaakt op stal hoor! >;) En dat terwijl ze niet meer hengstig is!
Afbeelding

Nee, maar even serieus, samen wandelen heeft (tot nu toe) nog geen problemen opgeleverd. :D :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:37

Hoewel hij intussen 5,5 jaar balloos door het leven gaat heeft hij wel nog steeds voorkeur voor sommige merries. Of merries hebben interesse in hem.
Of... Ze dulden 'm absoluut niet in hun buurt :')
Het gaat ook wel gewoon goed hoor vaak en hij weet zich perfect te gedragen, maar aangezien Aliaa nogal expressief is en kieskeurig :))

Laat maar weten wanneer je tijd hebt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 08:27

Oh jee, een echte charmeur dus... :D En populair bij de meisjes. }>
Dit weekend ben ik vrij, tot en met maandag, maar zondag heb ik les. :=

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:41

Vanavond en morgen les, daarna vrij.
Bekijk anders eerst hoe je les gaat, voor hetzelfde geld gaan jullie nu net op overgangen oefenen. Of krijgt ze echt iets wat een mentale uitdaging is.

Qua conditietraining: ik heb het programma van pavo voor inshape gedownload. Mijn Tinker is veels te dik en conditieloos dus die ga ik daar maandag mee opstarten incl het aangepaste voer. Het is iets wat je prima aan de longe en onder het zadel kan doen. Met Aliaa kan je het eventueel ook zelfs op buitenrit aanhouden. Voor de mijne is dat nog te vroeg, die moet eerst afvallen eer er überhaupt een zadel op past :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 16:29

Ik heb het programma gedownload en zal het eens bekijken!
Misschien kunnen we je Tinker en Aliaa koppelen als afval buddies. _O-

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 17:26

Ik ga met Tinkermans lang van zen leven de baan nog niet op :') Die is sch*tbenauwd van zijn eigen scheten, laat staan als er ergens wat zou bewegen. Aan de hand kan wel maar ik heb de conditie niet om ernaast te draven.
Maar staprondje aan de hand op de actieve rustdag, dat kan uiteraard wel :j

De komende 2 weken ben ik nog thuis...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 22:04

Horen Tinkers niet heel erg nuchter en bomproof te zijn? >;)
Je kan ook altijd aan je eigen conditie werken... O:)

Ik ben zaterdag, zondag en maandag thuis en dan woensdag geloof ik. Maar veel verder dan dat weet ik niet, want ik leef eigenlijk meer van dag tot dag. :')

En omg, vandaag is er iets gebeurd wat ik nooit, maar dan ook nooit voor mogelijk gehouden had... :=
Mijn vader, die op zich niets tegen paarden heeft, maar ook niet bepaald iets voor paarden heeft, die absoluut geen behoefte heeft om een paard te hebben en gezworen heeft nooit op een paard te zitten... Die vader is vandaag op Aliaa gaan zitten... :wow: :')
Oh en daar is bewijs van! Aliaa dacht er het hare van, maar je zou voor minder. :')
Afbeelding

Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2705
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:13

:') Dat hoofd van haar ook. "Wat zijn dit voor praktijken"

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:21

Dat stilstaan als er iets is is ook wel een beetje Teke eigen.
Muzanna heeft ook zo’n periode gehad dat ze echt langdurig bleef stilstaan en met geen mogelijkheid vooruit te branden was (ja, met afstappen of achteruit rijden idd) rond dezelfde leeftijd. En met afstappen ook gewoon heel ontspannen meelopen dan, hè? Maar dat vertikte ik dan. En dan kon je soms lang wachten. Maar ik ben zelf heel stijfkoppig dus prima, dan blijven we voor mijn part hier tot volgende week staan. :')
Geen spanning, niet bang, stukje onzekerheid en gevoel van leiding wat kwijt met mij erop ipv ernaast. Had tijd nodig. :j

Geweldig van je vader! :))

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:21

Nu je het zegt, dat had Agan ook toen hij jong was. Kan me nog herinneren dat ik ooit eens meer dan een uur op de oprijlaan van de stal heb gestaan met hem :), en elk pasje voorruit belonen als een gek. Terrein stal was veilig dus daar hoor je niet weg te gaan.
Eenmaal de oprijlaan af, had hij zin de wereld te verkennen :+ .. maar toen was mijn tijd op :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:59

Lynnepinny schreef:
:') Dat hoofd van haar ook. "Wat zijn dit voor praktijken"
Echt he, die merrie haar oren zijn echt geweldig. _O- Maar ze keek niet boos, dus dat is ook al iets. :D
En toch blijft ze super braaf. <3


JoSav schreef:
Dat stilstaan als er iets is is ook wel een beetje Teke eigen.
Muzanna heeft ook zo’n periode gehad dat ze echt langdurig bleef stilstaan en met geen mogelijkheid vooruit te branden was (ja, met afstappen of achteruit rijden idd) rond dezelfde leeftijd. En met afstappen ook gewoon heel ontspannen meelopen dan, hè? Maar dat vertikte ik dan. En dan kon je soms lang wachten. Maar ik ben zelf heel stijfkoppig dus prima, dan blijven we voor mijn part hier tot volgende week staan. :')
Geen spanning, niet bang, stukje onzekerheid en gevoel van leiding wat kwijt met mij erop ipv ernaast. Had tijd nodig. :j

Geweldig van je vader! :))
Ja, je had me al verwittigd dat Teke's meer op ezels lijken qua gedrag dan op paarden... :D Ik ben in elk geval blij om te weten dat het niet alleen de mijne is die dit doet en jouw lieve, voorbeeldige merrie ook zo'n fase gehad heeft. _O- Grappig dat achteruit dan weer geen probleem is. Afstappen was bij ons vast ook gelukt, maar daarvoor ben ik ook te koppig. :+
Kilometer's gaan maken is dus het antwoord. :P


zippora schreef:
Nu je het zegt, dat had Agan ook toen hij jong was. Kan me nog herinneren dat ik ooit eens meer dan een uur op de oprijlaan van de stal heb gestaan met hem :), en elk pasje voorruit belonen als een gek. Terrein stal was veilig dus daar hoor je niet weg te gaan.
Eenmaal de oprijlaan af, had hij zin de wereld te verkennen :+ .. maar toen was mijn tijd op :P
Haha jij ook al! :D We kunnen een clubje oprichten. _O-

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:08

Soms hoor ik hier verhalen waardoor ik denk "is mijn paard toch geen Teke ipv een appaloosa" :))

Mss ergens een Teke verstopt in haar moederlijn. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:23

Wie weet heb je zo'n gestippelde Teke, zoals in de post van JoSav. :)) Hoe gaaf zou dat zijn? :D

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:28

Het plan is om ooit met een Teke te fokken, dusja. Haar karakter past er wel bij.

Deze kwam ik net op fb tegen en past ook zo mooi bij dit onderwerp.

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:30

Geweldig! _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 22:40

Gisteren zijn we gaan shoppen in een western winkel en heb ik westernlaarzen gekocht. Nu zijn die krengen nog stijf en hard, dus ik wou ze vanochtend meteen inlopen. Ik doe mijn stal open en Aliaa moest meteen inspecteren wat ik aan mijn voeten had, want dit was anders. :+
Ongelooflijk dat ze gewoon door heeft dat ik iets anders draag. :')
Afbeelding

En we hadden vandaag opnieuw les. Aliaa heeft de vorige les goed onthouden, ondanks dat het niet meer gelukt is om in de bak te oefenen. Handig zo'n paard waarmee je niet kei hard hoeft te trainen om haar iets aan te leren. :D

Deze keer had ik een zweepje meegenomen voor het rijden, ik gebruik het liever niet en enkel indien nodig. Geen idee of het aan het zweepje lag, maar Aliaa liep vandaag iets vlotter. Ons tempo en niet stilvallen blijft een werkpunt, maar ik heb er liever eentje die ik moet vooruit rijden, dan een waar ik steeds moet aan hangen omdat die gaat lopen.
Sturen ging een stuk beter, Aliaa volgde mijn hand mooi. Elke keer ik beloon, heeft Aliaa de neiging om stil te vallen, maar dit corrigeren we rustig door haar terug aan te drijven en te belonen, tot het kwartje valt.

We kregen er een nieuwe oefening bij, namelijk op de binnenhoefslag rijden. De lesgever had verwacht dat Aliaa veel moeite zou hebben hiermee, want jonge paarden en hun balans... :D De hoefslag volgen is al een uitdaging op zich, dus laat staan als ze geen omheining heeft om steun bij te zoeken. Verbazend genoeg liep ze kaarsrecht. :') Ik kreeg complimenten over de natuurlijke balans van Aliaa. :D

Daarna gingen we verder met meer tempo te maken, nog steeds op de binnenhoefslag. Op de lange zijde moesten we een versnelling hoger schakelen. Aliaa is niet dom en al snel moest ik niets meer doen. Ik moet echt voor meer variatie kunnen zorgen binnen de oefeningen, want anders gaat Aliaa op automatische piloot de oefeningen doen. :') Hetzelfde met cirkels rijden, na twee keer moet ik niet meer sturen en krijg ik de cirkel cadeau. :+
Bij het schakelen werd Aliaa iets te gefocust op tempo waardoor het sturen minder goed ging.

Het was een fijne les en er is nog veel werk aan de winkel, maar ik zie het nog steeds helemaal zitten. *\o/* En Aliaa doet zo haar best. <3

Mijn moeder heeft wat stukjes gefilmd, maar ik moet ze nog eens rustig bekijken en misschien upload ik wel wat beeldmateriaal. Daar ga ik nog een nachtje over slapen. :+

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:59

Leuk dat het zo goed gaat. Vind jullie echt een leuk team!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:15

xLaraaj schreef:
Leuk dat het zo goed gaat. Vind jullie echt een leuk team!
Ah dankjewel! <3

Aliaa is super aanhankelijk op dit moment, meer dan normaal. :+ Elke keer dramatisch gehinnik zodra ze me ziet. _O-
En vanochtend lag ze terug heerlijk te slapen in haar stal. Nog moe van onze les gisteren? :')
Afbeelding

Ik was haar aan het aaien vlak achter haar oren en ze genoot er zo hard van dat ze haar hoofd in het stro legde. <3
Afbeelding

En een stukje van onze les. Ik ga morgen kijken of ik nog stukjes heb. Tips/kritiek mag altijd, maar hou het vriendelijk. :D