[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 12:06

In België zijn ze niet altijd zo logisch hoor. :')

Ik heb vandaag heel erg veel geluk gehad...
Ik had vandaag met Aliaa en de bal gewerkt, even iets rustiger aan na 2 dagen wat harder werken. Ik ruim de bal op, die ligt bovenop mijn kast en neem Aliaa mee om haar klaar te maken om naar de weide te vertrekken. Aliaa stond tussen mij en de kast in. Ik was haar achterhoef aan het invetten, want die zijn redelijk droog door dit weer, toen plots die bal van de kast viel en met een heel erg luide plof naast Aliaa terecht kwam. Ik zat op mijn hurken. Ik schrok me rot, maar Aliaa gaf geen kik. :') Zelfs geen rilling door haar lijf. _O-
Als Aliaa wel geschrokken was, had dit erg fout kunnen aflopen. :=

Even een foto genomen voor het beeld:
Afbeelding


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 15:42

Ik ben stom verbaasd... Aliaa kan vriendelijk zijn naar andere paarden! :wow:





Ik moet bekennen dat Aliaa heel erg hengstig is op dit moment... _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 12:31

Zo mijn eerste les zit erop! Ik voel nu al dat ik de komende dagen ga afzien. :+

Aliaa zag het in het begin nog helemaal zitten. :))
Afbeelding

Zodra ze door had dat ze aan het werk moest, was het al een stuk minder. _O-
De reactie van mijn lesgever: die heeft het lopen niet uitgevonden.
Nee, dat heeft ze zeer zeker niet... :')

We hebben dus vooral in stap en draf gewerkt aan de gas. Ze draaft wel al, maar loopt te sloffen. Ze loopt niet actief en valt ook snel stil. Dus ik had een boze Aliaa zodra ze actiever moest lopen. Verder hebben we gewerkt op sturen in stap en draf.
Ik heb de les gefilmd met mijn Cambox, maar ik moet de beelden nog eens rustig bekijken en zien wat ik eventueel wil delen en wat niet. :') Mijn moeder zou foto's en filmpjes maken van ons, maar dat heeft ze niet gedaan. -O-

Ik ben blij, Aliaa wat minder denk ik, maar vooruit, dat komt wel. :D Ze is vooral nog onzeker en tja, het is een echte merrie. := Veel belonen als ze het goed doet en we geraken er wel.

Volgende week zondag heb ik opnieuw les!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 14:43

Ja, zowel voor haar als voor mij. :')
Nu is ze sowieso niet echt heel erg voorwaarts van nature, maar ze moet echt nog zekerder worden. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. :D

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie 1 of 2 keer extra oefen tussen de lessen door? En hoe lang zouden jullie ongeveer rijden? Ik dacht zelf aan maximum 30 minuten, maar als ze het goed doet, stop ik liever wat vroeger als beloning.


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:16

YvonneV schreef:
Ik zou zeker 2 keer 30 minuten doen dan krijgt ze ook wat meer conditie en wordt het voorwaarts rijden ook wat makkelijker.
Twee keer in de week 30 minuten, naast een les van 1 uur, vind ik voorlopig nog iets te veel. Aliaa is het op dit moment nog niet gewoon om regelmatig bereden te worden, dus ik bouw liever iets te langzaam op, dan te snel.
Haar conditie valt op zich wel mee. Ik doe vrij regelmatig grondwerk, de ene keer intensiever dan de andere keer.
Ze was vandaag ook niet echt fysiek moe, maar eerder mentaal. Ze moet tenslotte nog 5 worden volgende maand.

Dan denk ik dat twee keer wat korter rijden beter zou zijn.

Varekaj: Goh ik denk niet dat het bij ons noodzakelijk is om sturen en voortwaarts al perfect te kunnen tegen de volgende les. Eraan werken is mooi meegenomen natuurlijk, maar het blijft een jong dier dat nu eigenlijk pas voor het eerst min of meer aan het werk gezet wordt onder het zadel. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 23:56

Sintara: Ik heb er eigenlijk niet echt op gelet, maar ongeveer een uur.
Voor mijn gevoel rij ik dan ook liever twee keer een kwartier dan 1x een half uur. Al hangt het er natuurlijk vanaf wat er exact aangeboden wordt van Aliaa haar kant.

JoSav: Ik zat eraan te denken om het herhalen wat anders aan te pakken. Bijvoorbeeld een buitenrit te maken en daar op tempo letten (hoewel ze buiten vaak voorwaarts genoeg is :') ) en wat meer overgangen te rijden. Of in de bak balken en/of pionnen te zetten, zodat we meer doelgericht kunnen werken en het op die plek interessanter kunnen maken.

Het vrijwel direct leren heb ik vandaag zeker gemerkt. Bij het rijden van cirkels bijvoorbeeld. Eerste keer ging het niet en de tweede keer was een stuk beter. :D
Tempo daarentegen, maar in de bak is het steeds bedelen om haar vooruit te krijgen. Zal nooit haar favo plekje zijn om te werken vrees ik, maar ook daar staan de Teke's bekend om. :')

En de woonafstand, dat heb je als je als Belg op een Nederlands forum komt rondhangen zeker. _O-

Varekaj: Kravaalbos zelf mag je toch niet in? Rond mag wel, daar ben ik laatst te voet nog geweest, maar ligt weer vol met dikke stenen op de paden. Aliaa loopt daar echt niet zo graag en zoekt nog liever de scheve graskantjes op. :(
Of is dit veranderd? Of ben ik nu gekke dingen aan het zeggen? :+
Als het echt een stukje mooi bos is, wordt het interessanter om daar eens te rijden! :))

Jenara: Super dat het beter gaat bij jullie en herkenbaar is! :D Het blijft toch altijd wat zoeken wat werkt en wat niet.
Overgangen wil ik zeker gaan proberen. Is sowieso goed voor hun en hopelijk wordt Aliaa er ook wakkerder van.
Ik vind het ook een leuk proces, om mijn paard zelf door te rijden. Hier ga ik veel van opsteken!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 13:00

Het korte stukje waar je in het bos komt, ligt inderdaad goed, maar Aliaa wilt er echt niet op lopen, zelfs niet in stap. :n Laat staan dat ze daar actief moet stappen.
Dezelfde rondjes lopen zullen ook snel vervelen vrees ik.

Dinsdag ben ik van plan een buitenrit te maken. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 16:45

Nee echt puur ondergrond. Bos lijkt ze wel interessant te vinden, daar is veel te zien. :))
Op die baan zoekt ze heel duidelijk de graskanten op, maar die liggen schuin enzo, dus makkelijk stappen is dat ook niet. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 19:46

Goh, dit gaat waarschijnlijk wat tegenstrijdig klinken, maar echt gevoelig lopen zou ik het niet noemen. :') Het zijn gewoon dikke stukken steen op een harde ondergrond en dat stapt gewoon niet lekker. Ook met hoefschoenen/ijzers kan ik me voorstellen dat het niet lekker loopt.

Maar hoefschoenen staan op de planning hoor. Ik wil alleen eerst vaker kunnen rijden, voordat ik iemand laat komen om te passen/testen. Aliaa is gevoelig voor schuurplekjes en ik wil die dingen fatsoenlijk kunnen uitproberen.

Het is zeker de bedoeling om Aliaa vaker aan het werk te zetten onder het zadel, maar dit wil ik rustig opbouwen. Niet plots van niets naar alles.

Hoe bouwen ze eigenlijk het trainingsschema bij jullie jonge paarden op als ik dat mag vragen? :D

Aliaa is mijn eerste echt jonge paard, dus misschien overdenk en overdrijf ik het allemaal wat. :') Het is altijd fijn om ervaringen van meer ervaren personen te lezen. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 00:01

Piekosjj: Ja, weet ik door je topic! :D Heel erg interessante richting heb je gekozen! :))
Stap, draf (en buiten ook galop), stoppen en sturen kunnen we. Haar conditie is eigenlijk niet waar ik op doelde, dat is nog niet zozeer een probleem. Qua conditie kan ze het zeker aan om meerdere keren per week te werken, maar wat ik me eerder afvraag is: welk effect het heeft op haar rug?
Moet Aliaa mij niet leren dragen? Want ik kan haar nog niet correct leren dragen, daar moet ik naartoe werken met de lessen. Zelf heb ik die ervaring niet. Ik laat haar zoveel mogelijk los, dus ze kan met haar hoofd zo hoog of zo laag lopen als ze zelf wilt.

Maar misschien overdrijf ik weer en moet ik gewoon gaan met die banaan. :D

Varekaj: Rechtuit kilometers maken is zeker de bedoeling! Vind ik ook een stuk fijner dan in de piste, maar ik heb de piste wel nodig om de basis (zowel bij Aliaa als mezelf) erin te krijgen. Nu heb ik een les gewerkt aan sturen en meer vooruit rijden, en voel ik me ook zekerder om dit op buitenrit te gaan oefenen. Laatst was Aliaa nogal 'lastig' op buitenrit en wist ik niet goed hoe ik dit moest aanpakken. Daarom liet ik het rijden even liggen tot ik begeleiding had, want ik wil haar niet verpesten.
En ook hier weer: is het voor haar rug wel gezond om meteen een rit van 10km te rijden?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 22:42

Even een snelle reactie, weinig tijd want ik moet morgen vroeg opstaan voor werk, en ik moest eigenlijk al lang in bed liggen. :')

We zijn vandaag gaan wandelen, richting kravaalbos, zoals jij aanraadde Varekaj.
Aliaa was erg goed gezind vandaag, ik nerveus om een of andere onbekende reden. :+
Afbeelding

Afbeelding

We vertrokken en Aliaa deed het goed. Stapte mooi door en reageerde goed op de hulpen.
Hier een stukje vlak nadat we vertrokken waren.


Ik besloot, als oefening, om langs de enge varkens te gaan. Aliaa had daar minder zin in, maar uiteindelijk kreeg ik haar er toch door. _O-


Een stukje draf richting onze weide.


En toen vond Aliaa het wel genoeg geweest en vond ze dat het gezelliger was om bij die andere paarden te blijven staan. :+ Ik heb op dit stuk ruim een half uur bezig geweest. Als Aliaa niet vooruit wilt, is ze met geen stokken vooruit te krijgen. :') Echt niet... De vooruit deed het niet, dus heb ik haar gedraaid en zijn we die hele baan tot op straat achteruit gegaan. _O- We waren halverwege toen er een wagen aankwam, waardoor ik Aliaa moest draaien en we een stuk terug moesten. Toen deed de vooruit het wel natuurlijk en konden we deels opnieuw beginnen. -O- Ik heb een poging gedaan om elk pasje voorwaarts uitbundig te belonen, maar het mocht niet baten. Gelukkig kan ze achteruit gaan, anders stond ik er nog. >;)


Eenmaal op straat deed hare hoogheid alsof er niets gebeurd was. Maf paard... :') Hier en daar nog wat onzeker, maar na aanmoediging deed ze het wel. En elke keer we paarden tegenkwamen, vertikte ze het om verder te gaan. Gelukkig was ze enkel die eerste keer het moeilijkst.
Nog wat stukjes draf richting kravaalbos:


Ondanks een paar serieus irritante momenten, zaten er ook echt goede stukken bij. Zo heb ik onze tweede galop kunnen filmen! Het galopknopje werkt nog! *\o/*


En wat één keer kan, kunnen we nog een tweede keer! :D


Na dit stukje vond ik het genoeg. Aliaa was echt flink op het einde, dus heb ik positief afgesloten en ben ik afgestapt, de singel wat losser gedaan en we zijn te voet terug naar stal gegaan. Daar goed afgekoeld en dan mocht ze een uurtje snacken op het langere gras op onze weide.
Afbeelding

Deze avond vond ze me nog steeds lief, dus dat is positief. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 05:26

Ik begin zo stilletjes te denken dat jij zo iemand bent die iedereen kent. _O-

Normaal volgen de eerste 2 filmpjes op elkaar, waar de varkens zitten. De bergop op en vlak aan het einde van de bocht is er op je rechterkant een klein baantje. Halverwege zitten die 'monsters'. :')

Ik vond de ondergrond in het bos goed. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 16:31

Jenara: De galop valt nog best tegen. :') Op zich vind ik het geweldig dat ze het zo flink doet hoor! Met mijn overleden merrie zou ik dit nooit moeten geprobeerd hebben. Maar Aliaa zit nog niet geweldig comfortabel in galop. Dit zal zowel met haar als met mijn balans te maken hebben. Galop is echt zo lang geleden bij mij :')
Ja ze bleef echt stilstaan en ik kreeg haar geen pas vooruit... In de piste heeft ze dit gelukkig niet op deze manier. Ze probeert wel eens, maar je krijgt haar vooruit. Op die ene plek echt niet. Maar behalve stilstaan maakt ze absoluut geen aanstalten om te steigeren of bokken of andere rare toeren uit te halen. Gewoon lekker chill staan bij de andere paarden. :+ Ze was absoluut niet bang daar. Bij de varkens was ze wel bang, maar daar wilt ze op zich wel door, alleen niet vlak langs de varkens.

Varekaj: Hmm, mijn overleden merrie kon uit het niets de andere kant op schieten, was ook niet erg gezellig hoor. :P Dan heb ik nog liever mijn koppig ezeltje die het vertikt om 1 stap vooruit te zetten. :')
Afstappen heb ik overwogen, maar wou ik in deze situatie bewust niet doen omdat het niet om angst ging. Wanneer ze echt bang geweest zou zijn, dan had ik er geen probleem mee gehad om af te stappen.

Jenara schreef:
Ben in ieder geval benieuwd hoe Aliaa verder gaat ontwikkelen!
Ik ook. :))
Al vrees ik dat dit stilstaan een fase is waar we door zullen moeten. Dit heeft ze in het begin (aan de hand) ook gehad. Ik vermoed dat een deel uittesten/proberen is en dat een ander deel nog onzekerheid is.

Varekaj schreef:
Gewoon zorgen dat je stevig zit :') en oefenen op varkens. Al vind ik ezels veel gevaarlijker maar die zitten hier nergens geloof ik.
Ezels zijn volgens mij nu allemaal weggehaald. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 17:03

Die galop komt inderdaad wel. We mankeren beiden onze balans nog, dus wat wil je dan ook. _O-
In de bak lukt het ons nog niet hoor. Dan gaat Aliaa heel hard draven, maar aanspringen doet ze niet. Als ze buiten een stuk rechtuit kan, dan doet ze het wel. Gelukkig heb ik een brave knol onder mijn kont. :))

We komen er wel met onze jonkies. :D Ik vind het in elk geval erg leuk om ervaring op te doen!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 20:31

Ja dat probeer ik! Uitzitten is nog geen optie. :D
Biedt jij jouw ervaren paard als sleeptouw aan? O:)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 20:36

Geloof me, Aliaa is zo traag als een slak, ze krijgt hem nooit te pakken, tenzij ze dat echt wilt. _O-
Maar ik geloof niet dat dit je erg zal gerust stellen. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 20:49

Hahaha, nou... -O-
Aliaa heeft al een vriendinnetje gemaakt op stal hoor! >;) En dat terwijl ze niet meer hengstig is!
Afbeelding

Nee, maar even serieus, samen wandelen heeft (tot nu toe) nog geen problemen opgeleverd. :D :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 08:27

Oh jee, een echte charmeur dus... :D En populair bij de meisjes. }>
Dit weekend ben ik vrij, tot en met maandag, maar zondag heb ik les. :=

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 16:29

Ik heb het programma gedownload en zal het eens bekijken!
Misschien kunnen we je Tinker en Aliaa koppelen als afval buddies. _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-20 22:04

Horen Tinkers niet heel erg nuchter en bomproof te zijn? >;)
Je kan ook altijd aan je eigen conditie werken... O:)

Ik ben zaterdag, zondag en maandag thuis en dan woensdag geloof ik. Maar veel verder dan dat weet ik niet, want ik leef eigenlijk meer van dag tot dag. :')

En omg, vandaag is er iets gebeurd wat ik nooit, maar dan ook nooit voor mogelijk gehouden had... :=
Mijn vader, die op zich niets tegen paarden heeft, maar ook niet bepaald iets voor paarden heeft, die absoluut geen behoefte heeft om een paard te hebben en gezworen heeft nooit op een paard te zitten... Die vader is vandaag op Aliaa gaan zitten... :wow: :')
Oh en daar is bewijs van! Aliaa dacht er het hare van, maar je zou voor minder. :')
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 16:59

Lynnepinny schreef:
:') Dat hoofd van haar ook. "Wat zijn dit voor praktijken"
Echt he, die merrie haar oren zijn echt geweldig. _O- Maar ze keek niet boos, dus dat is ook al iets. :D
En toch blijft ze super braaf. <3


JoSav schreef:
Dat stilstaan als er iets is is ook wel een beetje Teke eigen.
Muzanna heeft ook zo’n periode gehad dat ze echt langdurig bleef stilstaan en met geen mogelijkheid vooruit te branden was (ja, met afstappen of achteruit rijden idd) rond dezelfde leeftijd. En met afstappen ook gewoon heel ontspannen meelopen dan, hè? Maar dat vertikte ik dan. En dan kon je soms lang wachten. Maar ik ben zelf heel stijfkoppig dus prima, dan blijven we voor mijn part hier tot volgende week staan. :')
Geen spanning, niet bang, stukje onzekerheid en gevoel van leiding wat kwijt met mij erop ipv ernaast. Had tijd nodig. :j

Geweldig van je vader! :))
Ja, je had me al verwittigd dat Teke's meer op ezels lijken qua gedrag dan op paarden... :D Ik ben in elk geval blij om te weten dat het niet alleen de mijne is die dit doet en jouw lieve, voorbeeldige merrie ook zo'n fase gehad heeft. _O- Grappig dat achteruit dan weer geen probleem is. Afstappen was bij ons vast ook gelukt, maar daarvoor ben ik ook te koppig. :+
Kilometer's gaan maken is dus het antwoord. :P


zippora schreef:
Nu je het zegt, dat had Agan ook toen hij jong was. Kan me nog herinneren dat ik ooit eens meer dan een uur op de oprijlaan van de stal heb gestaan met hem :), en elk pasje voorruit belonen als een gek. Terrein stal was veilig dus daar hoor je niet weg te gaan.
Eenmaal de oprijlaan af, had hij zin de wereld te verkennen :+ .. maar toen was mijn tijd op :P
Haha jij ook al! :D We kunnen een clubje oprichten. _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 19:23

Wie weet heb je zo'n gestippelde Teke, zoals in de post van JoSav. :)) Hoe gaaf zou dat zijn? :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 19:30

Geweldig! _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-20 22:40

Gisteren zijn we gaan shoppen in een western winkel en heb ik westernlaarzen gekocht. Nu zijn die krengen nog stijf en hard, dus ik wou ze vanochtend meteen inlopen. Ik doe mijn stal open en Aliaa moest meteen inspecteren wat ik aan mijn voeten had, want dit was anders. :+
Ongelooflijk dat ze gewoon door heeft dat ik iets anders draag. :')
Afbeelding

En we hadden vandaag opnieuw les. Aliaa heeft de vorige les goed onthouden, ondanks dat het niet meer gelukt is om in de bak te oefenen. Handig zo'n paard waarmee je niet kei hard hoeft te trainen om haar iets aan te leren. :D

Deze keer had ik een zweepje meegenomen voor het rijden, ik gebruik het liever niet en enkel indien nodig. Geen idee of het aan het zweepje lag, maar Aliaa liep vandaag iets vlotter. Ons tempo en niet stilvallen blijft een werkpunt, maar ik heb er liever eentje die ik moet vooruit rijden, dan een waar ik steeds moet aan hangen omdat die gaat lopen.
Sturen ging een stuk beter, Aliaa volgde mijn hand mooi. Elke keer ik beloon, heeft Aliaa de neiging om stil te vallen, maar dit corrigeren we rustig door haar terug aan te drijven en te belonen, tot het kwartje valt.

We kregen er een nieuwe oefening bij, namelijk op de binnenhoefslag rijden. De lesgever had verwacht dat Aliaa veel moeite zou hebben hiermee, want jonge paarden en hun balans... :D De hoefslag volgen is al een uitdaging op zich, dus laat staan als ze geen omheining heeft om steun bij te zoeken. Verbazend genoeg liep ze kaarsrecht. :') Ik kreeg complimenten over de natuurlijke balans van Aliaa. :D

Daarna gingen we verder met meer tempo te maken, nog steeds op de binnenhoefslag. Op de lange zijde moesten we een versnelling hoger schakelen. Aliaa is niet dom en al snel moest ik niets meer doen. Ik moet echt voor meer variatie kunnen zorgen binnen de oefeningen, want anders gaat Aliaa op automatische piloot de oefeningen doen. :') Hetzelfde met cirkels rijden, na twee keer moet ik niet meer sturen en krijg ik de cirkel cadeau. :+
Bij het schakelen werd Aliaa iets te gefocust op tempo waardoor het sturen minder goed ging.

Het was een fijne les en er is nog veel werk aan de winkel, maar ik zie het nog steeds helemaal zitten. *\o/* En Aliaa doet zo haar best. <3

Mijn moeder heeft wat stukjes gefilmd, maar ik moet ze nog eens rustig bekijken en misschien upload ik wel wat beeldmateriaal. Daar ga ik nog een nachtje over slapen. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-20 21:15

xLaraaj schreef:
Leuk dat het zo goed gaat. Vind jullie echt een leuk team!
Ah dankjewel! <3

Aliaa is super aanhankelijk op dit moment, meer dan normaal. :+ Elke keer dramatisch gehinnik zodra ze me ziet. _O-
En vanochtend lag ze terug heerlijk te slapen in haar stal. Nog moe van onze les gisteren? :')
Afbeelding

Ik was haar aan het aaien vlak achter haar oren en ze genoot er zo hard van dat ze haar hoofd in het stro legde. <3
Afbeelding

En een stukje van onze les. Ik ga morgen kijken of ik nog stukjes heb. Tips/kritiek mag altijd, maar hou het vriendelijk. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, mika11, Noukie123 en 124 bezoekers