[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:22

Op het laatste filmpje kom je langs mijn zomerweide :+


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:17

Deze zomer zijn ze ook weer van de partij :D

Heb jij zo een cambox btw of zag ik dat verkeerd? Ben je er tevreden van?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:10

welke maat heb je nodig? Ik heb een aantal dekens die voor de mijne te klein/kort geworden zijn, maar ik gok dat Aliaa niet meer in een 185 zal kunnen...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:31

Normaal komen die van mij in de loop van volgende week terug naar de weides. Als je dan een wandelmaatje zoekt, we zijn er weer :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:23

Honingzalf kan je makkelijk bestellen via de Paardendrogist, zowel als spoelmiddel als in vorm van zalf. Bij hen scoor je ook nog hertshoornolie om vliegenspray mee aan te mengen O:)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:33

Geen idee of je dat hier zo kan krijgen in België :9

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:36

Afbeelding

Ze stond netjes te grazen maar werd wel nieuwsgierig toen de mijne even begon te pruttelen voor we de bocht om gingen richting huis :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:19

Het was een mierennest op de paden. Niks 1,5m afstand, best wat groepen met 6+ personen, mountainbikers en fietsers ertussen... Alsof Corona nooit heeft bestaan en we allemaal massaal buiten mochten op de eerste zonnige vrije dag na een winter in Siberië.

Gelukkig is knollemans bomproof.

En de grasbuik, dat kennen we ook :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:25

Ja ze vliegen daar graag heb ik al ondervonden. Dat er nog geen 2 op elkaar zijn gekletst aan dat stuk met de haag richting de straat, je ziet daar niks afkomen en het is daar best smal.
Aan de abdij stond alles bomvol met auto's, ik zweer het dat er zo een wandelnamiddag is georganiseerd. Kan niet anders. Dat was daar koppen lopen, nog meer dan anders. Overal kleine groepjes mensen, te voet en met de fiets.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:24

Les is weer toegelaten, onze club start deze week de groepslessen weer op. Weliswaar conform de maatregelen, maar het is best vlot te organiseren. En ik start ook weer met privéles op verplaatsing. Ale ja, zal eerder bootcamp zijn in mijn geval :))

Veel plezier met je les!


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:17

Als je in groep mag trainen tot en met 20 waarvan er 1 begeleider/trainer is, dan mag je privéles volgen ook hoor :P
Je moet de afstand respecteren, niet langer dan nodig aanwezig zijn etc.
Voor de paarden lukt het prima om groepsles te regelen, voor de pony's is het lastiger om dat daar ook altijd iemand van de ouders bij is (vervoer) en die tellen ook mee in die 20...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:35

Actief voorwaarts is best pittig hè in het begin _O- Kan ervan meespreken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:26

Het hangt er een beetje vanaf wat zelf je doel is en hoe snel je paard iets verwerkt + wat je huiswerk is. Ik had deze week 2x les en heb na de les vandaag huiswerk gehad. Volgende vrijdag is het weer les, en ik wil tegen dan toch wel dat er een stap vooruit te zien is. Dus in mijn geval voorzie ik tussen vandaag en vrijdag om er minimaal 2x gericht op te gaan werken, als het kan/nodig is 3x. Woensdag is sowieso rustdag en donderdag wil ik clubles springen meepikken.


Mijn algemene doel is ook om hem terug in (wedstrijd)conditie te krijgen voor najaar/winter, of op zijn minst zodanig dat ik komende winter effectief kan opbouwen om volgend voorjaar een goeie overstap te kunnen maken qua niveau in zowel dressuur, springen als cross. Daarvoor werk ik bewust op langere termijn. Rustig maar gestaag. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

Datgene waar we nu op gaan werken is iets wat ik toch wel "snel" op punt wil zetten. Zaken die ook belangrijk zijn maar iets minder cruciaal, daar werk ik gewoon in constant tempo aan maar niet persé in de zin van "ik wil dit tegen de volgende les in orde hebben".

Ik wil hem tegen volgende week veel beter aan het been hebben, veel alerter en veel minder drammerig. Voorwaarts, enthousiast maar geen eigenwijze bulldozer. Kort en krachtig.
Hij moet ook leren meer voorwaartser te blijven lopen en zijn lijf meer gebruiken. Daar train ik ook op, maar dat moet niet "hier en nu" snap je? Kan ik hem voor zoiets 2x/week aan het werk zetten, goed. Heb ik een drukke week en kan ik even niets, dan pakken we dat wel op tijdens de les. Dat is meer go with the flow.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:33

2x/week hoeft mentaal niet noodzakelijk vermoeiend te zijn. Gewoon naar buiten en kilometers maken. Stappen en draven met licht contact en het enige wat telt is actief voorwaarts. Dat is mentaal geen zware belasting maar je bouwt er wel conditie en basisbespiering mee op. Die hebben ze ook nodig. De les wordt dan weer het leermoment waar het mentale om de hoek komt.

Ga naar het kravaalbos en draaf omhoog het bos in. Op de helling naar beneden ga je in stap en bij het volgende stukje omhoog weer in draf en zo tot het einde.
Dan omkeren en hetzelfde tot bij Stinne. Weer omkeren en dan het hele eind in een actieve draf tot je uit het bos bent. En vandaar dan in stap ofwel het baantje terugkeren naar huis, ofwel via de tuitelaer en het dorp naar huis stappen.

Dan ben je hooguit uurtje bezig, is mentaal niet zo zwaar maar conditioneel is ze wel aan de slag geweest.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 00:06

Is inderdaad het pad rond het bos. In het bos gedeelte valt de bodem prima mee, de stukken ertussen is echter wel steniger inderdaad. Maar het is voor stap normaal wel doenbaar hoor.
En anders rondje rond Stinne? Daar naar boven draven, links naar beneden en terug naar Stinne keren? Dan heb je vooral zandpad.

Je moet ze eigenlijk zodanig actief krijgen dat ze het gevoel geeft constant direct te willen aandraven. Als een gespannen elastiekje dat bij het startschot direct kan wegspringen. Dat is actief voorwaarts en aan je been/hulpen zijn. Dat doe je door heel veel overgangen te maken en te schakelen. Buiten of in de bak, maakt niet uit, dat horen ze overal te doen. De mijne is er ook geen held in maar mits consequent zijn en doorzetten verbetert het wel én hij gaat er algemeen veel beter van bewegen. Ook in vrijheid zelfs. Dus ik zou ook bij bakwerk er strikt op zijn dat ze het doet. Het nut gaan ze er snel genoeg van inzien als ze merken dat hetgene wat je vraagt dan ook makkelijker wordt om uit te voeren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:35

Maar is dat omwille van de ondergrond of omwille van de omgeving? De mijne wil bijvoorbeeld heel moeilijk naar beneden, richting Stinne. Het spookt daar volgens hem en die kippen gaan hem opeten :+
Terwijl andersom, van Stinne naar boven, dat is geen probleem.

Zo ook als je van bos naar veld gaat, dat gaat prima. Andersom lijkt het bij zonnig weer een gigantisch zwart gat waar je in moet en daar is hij eveneens minder enthousiast voor.
Helaas voor hem zijn dat situaties die je in een cross ook kan tegenkomen (van veld naar bos) en moet hij gewoon het lef en vertrouwen krijgen dat ik 'm echt niet het hellevuur in jaag :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:22

Qua conditie: gewoon lekker rechtuit kilometers maken. Stap, draf, galop door de velden is nog steeds het beste. Vraagt weinig concentratie en kunnen ze best snel grote stappen voorwaarts doen. Een basiswandeling tussen 5 tot 10km op rustig tempo kunnen ze makkelijk. Zeker als je vaak stapt in het begin en dan rustig aan opbouwt. Ze hebben ook meer basisconditie dan je vaak denkt.
Qua mentaal aspect: dat hangt af per paard. Regelmatig kwartiertje iets doen is idd beter dan 1x/week een uur.

Krachttraining en souplesse moet je wel opbouwen, maar ook hier beter 4x 20min dan 1x een uur.

Je zou er nog verbaasd van kunnen staan hoever hun natuurlijke basisconditie al is hoor. Zeker met een ervaren paard erbij kan je vaak vlot opbouwen, omdat het dan ook spelenderwijs gaat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:56

Je hebt het actief voorwaartse nodig om met drang van achter naar voor over de rug te bewegen en daarbij de rug dus ook te "trainen" zeg maar. Met een licht normaal contact gaan ze dan zelf hun aanleuning zoeken en de bijhorende gepaste ontspanning.
Zoals mijn lesgever zegt: laat hem maar voorwaarts gaan, handen stil en contact. Gewoon voorwaarts. Hij ontdekt zelf snel genoeg wat de beste en meest comfortabele manier is om zijn lichaam te gebruiken.

Heuveltjes zijn daarom een hele fijne oefening (baantje door kravaalbos hierboven, Remember? ;) ) en anders werken aan de longen met balkjes en eventueel bandages om de poep/dubbele longe. Ik heb het achterste deel van een pessoateugel losgeknipt en gebruik dat achter de kont door. Dan heb je dat gedoe in de mond niet. En dan goed voorwaarts zetten.
Veel overgangen en schijnovergangen en schakelen. Wordt de motor ook sterk van.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:41

Ook belangrijk is behoud van tempo en ritme in wendingen en overgangen. Vaak gaan ze in bochten vertragen. Nee, voorwaarts, dat binnenachterbeen moet lekker onder de massa en gaan met die banaan.
Bij overgangen ook, voorwaaaaaarts! Niet een paar snelle passen en dan weer sloffen. Hup, move it en actief op pad.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 00:05

Nu moet je me toch eens vertellen waar die varkens zitten, ben die werkelijk waar nog nooit tegen gekomen :')

En de paarden waar Aliaa bij bleef staan... Ik ken de eigenaresse daarvan _O- we zijn ook al een paar keer samen op stap geweest.

Viel de ondergrond in het bos wat mee?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:17

-gaat filmpjes nog eens bekijken-

Ik weet ook nog niet zo lang dat zij juist aan dat baantje woont hoor :P Voor de rest kan ik er eigenlijk bijzonder weinig, moet dringend nieuwe routes gaan verkennen :Y)

Edit: heb nu gezien welk paadje het is, ik neem dat nooit. Ik ga de heuvel op, volg de baan tot einde en dan altijd direct richting jou weide. Hoe minder straat hoe liever.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:12

Ik heb liever eentje die hoe dan ook nog in beweging blijft hoor. Als ze muurvast staan buiten en ze merken dat het in hun voordeel werkt, dan ben je niks meer als ze dat in de bak ook gaan doen.
Been there done that, liever niet. Ook uit stilstand kunnen ze plots bokken of wegschieten trouwens :P

In de bak rij ik gewoon door, desnoods met een grote boog en steeds dichter maar hij moet blijven bewegen. Op buitenrit durf ik gerust afstappen, aan de hand erlangs en dan er ergens weer op zien te geraken :') En als het kan dan ohz er alsnog 1 à 2x langs. Leren ze heel erg veel van en ze bouwen er vertrouwen van op.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:42

Ohnee de mijne was indertijd ook eerst gewoon kijken maar dat is achteraf geëvolueerd naar puur staken. Zowel buiten als in de bak. En na een tijdje moest ik er gewoon af: ofwel kreeg ik vliegles, ofwel stond ik 2u op dezelfde plek. Aan de hand/longe ging ze prima.

Was echt een dame met een immens karakter en het is nadien wel goed gekomen gelukkig.

Mijn huidige gaat ofwel stilstaan en loeren, ofwel proberen draaien/achteruit. Nooit wegvliegen vol gas gelukkig. Ik probeer even maar als het niet lukt of de omgeving is er niet naar dan stap ik ook af, aan de hand erlangs en weer verder.

Ik richt me ook wel tot Eventing en dan heb je toch wel graag eentje waar je ohz kan werken aan iets eng voorbijgaan. Afstappen in een parcours is niet aan te raden :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:44

Gewoon zorgen dat je stevig zit :') en oefenen op varkens. Al vind ik ezels veel gevaarlijker maar die zitten hier nergens geloof ik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:22

Ga je in verlichte zit voor galop? Dat is voor jonge paarden weleens makkelijker om hun balans te vinden. Eens dat goed gaat kan je beginnen om in galop gewoon te zitten.

Galop moet duidelijk voelbaar gesprongen zijn in een 3-takt. Bij onbalans lijkt het alsof ze krabbelen, uit galop gaan vallen etc. Dat kan ook wel terughoudendheid/onzekerheid zijn (vb. "Daar zit misschien wel een spook in die boom..."). Met een ervaren paard op sleeptouw wil ook helpen, mits die natuurlijk niet gelijk op elk veldpad wegschiet als een speer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anja_96, Annash, carina, DexterM, Earth, Gigixponys, Kla4tje, lina1998, miepmier26, Miran, nick_en_ik, NinaCharlie, Patriesje, Poekkie, Rex_Rolfo, Sure_lee, tienus63 en 156 bezoekers