[VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:23

Ach, had ze zo’n dag? Manari had daar ook al last van, maar Muzanna was juist een engel (maar dat is ze tegenwoordig meestal).

Misschien hengstigheid?
Vertel je moeder maar dat 24/7 buiten heel wat anders is dan enkel overdag buiten. En dan heb je ook nog de factor hoe gestresst is het gras? Paarden eten verhoudingsgewijs minder wanneer ze 24/7 in het land staan dan enkel gedurende de dag. Paarden worden van overdag of enkele uren maar weidegang gulziger.
Als je je echt zorgen maakt kun je ook een graasmasker overwegen. Ik heb net twee nieuwe (300 euro, ouch) besteld en kan tzt wel mijn ervaringen delen? Ik heb ze specifiek gekocht omdat ze getest zijn op allerhande zaken, waaronder tandschade. :j De huidige die ik heb geven tandschade omdat Muzanna zo gulzig is en dat vind ik echt zonde. Dat wil ik voor Manari voorkomen en hoop dat het bij Muzanna gaat herstellen nu.

Wij hebben blokken van max 2 uur ivm het virus, maar is een kleinschalige stal en niet iedereen komt dagelijks zoals wij. Hier ook doe het zelf trouwens en dan heb je 2 uur voor 2 paarden soms hard nodig. Gelukkig worden ze wel binnen en buiten gezet.

Overigens heeft Muzanna ook zo’n periode gehad met buitenrijden. Was uittesten van mijn leiderschap. Aan de hand bleef ze heel makkelijk, maar onder zadel heeft ze ook een periode gehad dat ze ging stilstaan en draaien en snuiven of juist als een malle hard stappen en dan idd de galop perfect braaf. Tekes zijn gemaakt op het rennen dus bij mij was het verveling en frustratie (zelfde rondje, zelfde gangetje) en dus uittesten. Consequent oefenen en heel hard belonen als ze het goed doet. Ik vroeg haar dan vaak wat dingen die ze moeilijk vond en belonen met naar huis gaan als ze braaf was of stukje lekker hard en vooraf bepalen “als je braaf bent tot daar en daar dan gaan we weer terug.” Zo heb ik het eruit gekregen. Maar was echt een periode toen ze jong was, maar wel al zeker genoeg qua beleren dat ze meer praatjes kreeg.

Wel balen zeg dat je nu zo moet kiezen tussen wat wel en niet kan in een uur. Het is vervelend, wel. Het zijn aparte tijden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:16

Als het zo’n strijd is kan ik me dat voorstellen. Toch blijkt uit studies dat de opname en suikerspiegel veel gematigder is bij 24/7 in het land. Dus ja, overdag in het land kan onder omstandigheden gevaarlijker, zelfs veel gevaarlijker zijn. -O- Ik heb Muzanna overigens na haar eerste HB uiteindelijk gewoon 24/7 in het land gehad. Dat ging zelfs zo goed dat ik ervan baalde dat het najaar kwam en ze in de nacht weer op stal zou moeten. Immers, in het land bepaalde ik wat en of ze wat kreeg bijgevoerd, op stal bemoeiden anderen zich daarmee. En dan schoof ze dus weer naar die onzichtbare gevarenzone. -O-

Ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt van dat gedrag. Zeker omdat je haar zelf (onder begeleiding) beleert.

Wat betreft schuurplekjes: ja, Muzanna kreeg zelfs vreselijke open wonden. Ik vond het verschrikkelijk. In de weer geweest met tapes en smeerseltjes en uiteindelijk heeft ze eelt gekweekt. Maar vanwege de tandschade keek ik rond naar een alternatief. Ik hoop dat het nieuwe masker uitkomst gaat bieden. Het is ook speciaal voor paarden met een gevoelige huid dus ik ben benieuwd. Ik zal je op de hoogte houden. :)

Zeker als je gaat buitenrijden kun je zo een hele middag weg zijn. Het is jammer, maar gezien de ernst van deze pandemie snap ik het goed. We willen geen Spaanse Griep taferelen...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:48

Held! +:)+

Enne, klinkt als een echte Teke. :Y) Dus dan moet je Teke vriendelijke oplossingen bedenken. En Teke stout is niet stout zoals andere paarden stout zijn idd. Dat zie ik zelfs bij ons kleintje, waarvan ik soms vergeet dat die nog 2 moet worden. (Al kunnen ze wel uiteindelijk wel serieus staatsgevaarlijk worden als je hun “stout” op een “normale” manier probeert op te lossen...)

Vervelend zeg dat ze gelijk weer bultjes krijgt. Hier staan ze beide lekker in hun blootje buiten, heerlijk in het zonnetje.
Hopelijk kunnen jullie Naranja tzt gewoon volgens planning gaan halen. Al zijn er natuurlijk ergere dingen zo met deze pandemie.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:18

Wat vervelend dat ze buiten nog steeds af en toe wil schrikken. Doet ze het ook als anderen met haar op pad gaan bijv. bij je moeder of voert die enkel?

Hahaha, dat van die container. :))
Sterkte met je vingers! Verzorg ze maar eventjes extra. Misschien voorlopig handschoentjes aan?

En alvast succes met jullie cursus!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:31

De kersenbloesem in onze tuin begint al te “sneeuwen” dus je bent net op tijd, denk ik.
Leuke updates weer.
En die paasversiering... :))

JoSav

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:50

Interessant bit. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Hindi, wat heb je ook een merrie-merrie. :)) Zo apart dat sommige paarden koeien eng vinden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:45

Hahaha. Hier gelukkig Tekes die niet bang zijn voor andere dieren. Maar Muzka is ook opgegroeid op een koeienbedrijf. Dus koeien zijn niet zo boeiend. Muzanna wil juist graag ranchpaard spelen als het mag. :))

Mooi cadeau zeg! Was je moeder zeker heel content mee?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:01

Ach wat sneu nou. Hopelijk heelt het snel.

Retjethorse schreef:
Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')
De mama was heel erg blij. :D

Muzanna mag vast niet oefenen op de koetjes? }>

Varkens (wilde zwijnen) kunnen natuurlijk best gevaarlijk zijn. Maar ja, dat kunnen honden ook, denk ik dan. :+

Heb het eigenlijk nooit gevraagd, maar denk het niet nee. :Y)
Er zijn wel boeren die daar jonge koeien voor verhuren. Dan moet Muzanna wel getemperd worden, want die wordt daar fanatiek van. :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:06

Kan ik je zeker aanraden! Wat ik hier en daar in de wandelgangen gehoord heb is dat Tekes bizar veel cowsense hebben, helemaal voor een ras waarvan het gebied van herkomst bekend is om de schapen, niet om de koeien. :))

Zou eventueel wat honingzalf op het plekje smeren. Of alleen ff wat ontsmetten. Ik doe meestal ook alleen ff ontsmetten met betadine en dan geneest het zomaar.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:51

Klinkt als een bitje dat tot nu toe zeker geslaagd is.
Lijkt me uiteindelijk ook wel wat om te proberen als de populariteit wat is afgezakt. Muzanna moet ik ook nog altijd een bit indoen door 1 kant los te maken. :j Zo gewoon neemt ze het ook niet aan. In het begin is er met indoen te ruw mee omgegaan en dat heeft ze onthouden.

Retjethorse schreef:
Gevaarlijk zo'n AT. :+

:')
Onverantwoord!
Die van ons moeten naar binnen bij groot materieel, want die zijn veel te nieuwsgierig. :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:32

Werk opbouwen en afwisselen is natuurlijk heel goed. Korte sessies aanhouden, met veel afwisseling en plezier voorop. :j

Ik zou alleen vooral heel erg oppassen met herhalen, anders loop je het risico dat ze tijdens de les het “huiswerk” niet meer wil laten zien. := Het is wel een Teke...
En dat betekent dat als je iets vraagt, ze het doorgaans vrijwel direct ook leren en trots laten zien dat ze het geleerd hebben en je het dan echt niet nog een keer moet vragen, want dan worden ze pissig en geven ze je de spreekwoordelijke middelvinger, worden ze flegmatiek en bij voorkeur staken ze dan heel theatraal als het “moet” zoals op wedstrijd. :+
“Niet dit weer. Dahaag.” En daar sta je dan.

Zodra het kwartje is gevallen (en die valt meestal direct) moet je het voorlopig echt niet nog eens vragen. Dan sta je tijdens je les (of wedstrijd) nl. voor aap. :D Dat is bij een Teke echt zowat een garantie. En ze worden er bovendien echt gruwelijk flegmatisch van.

Heel goed dat je van plan bent te stoppen zodra ze het goed doet. Belangrijk, helemaal bij een Teke.

Oh, en wat betreft het bitje: die ga ik idd tzt eens uitproberen. Idd waarom woon jij zo ver weg? :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:21

Dat stilstaan als er iets is is ook wel een beetje Teke eigen.
Muzanna heeft ook zo’n periode gehad dat ze echt langdurig bleef stilstaan en met geen mogelijkheid vooruit te branden was (ja, met afstappen of achteruit rijden idd) rond dezelfde leeftijd. En met afstappen ook gewoon heel ontspannen meelopen dan, hè? Maar dat vertikte ik dan. En dan kon je soms lang wachten. Maar ik ben zelf heel stijfkoppig dus prima, dan blijven we voor mijn part hier tot volgende week staan. :')
Geen spanning, niet bang, stukje onzekerheid en gevoel van leiding wat kwijt met mij erop ipv ernaast. Had tijd nodig. :j

Geweldig van je vader! :))

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:48

Ik leef even een beetje onder een steen, maar wil toch even kort reageren.
Ook ik vind haar toch wel kort lopen.
Kan door gevoeligheid komen, natuurlijk. En een combinatie van liever lui dan moe. Maar wel iets om even in de gaten te houden.
Gevoelige zolen/hoeven zijn overigens echt absoluut NIET rastypisch. Tekes zijn erop gemaakt om zich moeiteloos over harde, stenige ondergrond te bewegen.
Vlakke gangen zijn wél rastypisch, maar met veel ruimte in de gangen. De bekende Teke “glide” of slangachtige beweging.

Zie hier ook een voorbeeld van een Teke met de rastypische vlakke gangen én bovendien op harde, moeilijke bodem en ondanks de sneeuw geen overdreven knie actie. Nog steeds vlak, maar met ruimte in de gangen. (En dat ondanks een ernstig ongeluk overigens.)

Nu is jouw merrie flegmatiek te noemen en heeft ze zover ik begrepen heb last van gevoelige zolen. Mijn Teke wil ook wel flegmatisch zijn wanneer ze niet genoeg afwisseling krijgt en gaat dan sloffen, maar de enige periodes dat mijn Teke consequent zo kort liep was toen ze na haar ongeluk door overcompensatie compleet vast zat in de achterhand. Dit is nog een keer gebeurd, nl. vorig jaar na alle ellende bij de HH. Zelfde probleem. Is je merrie helemaal goed bevonden in haar achterhand?
Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het zoiets is, maar dat het wellicht wel fijn is dat uit te sluiten. Heb je er al eens een osteo bij gehad (recent)?
Kan ook gewoon puur zijn jong, flegmatisch dier met gevoelige hoeven dat je echt nog moet helpen haar lijf goed te gebruiken, want liever lui dan moe. Kan dan echt wel zoiets zijn als met Agan, en een vervelende erfenis van de EV. :o

Maar zeker voor een Teke vind ik haar toch wel wat weinig soepel en kort lopen. Reageert ze als je druk geeft met je handen langs haar ruggengraat richting bekken/heupgewricht?
Mijn advies zou zijn, laat haar eens door een osteopaat bekijken als ze daar gevoelig reageert. Je kunt ook kijken hoe ze reageert als je voetjes voor en achter vraagt en tegendruk geeft. Daar moet geen reactie op komen nl. Verder idd balkjes laten lopen, veel overgangen (incl. achteruit) zodat ze haar lijf beter leert gebruiken. :j Kan veel rechtuit, hoeft helemaal niet belastend te zijn voor zo’n jong dier. En buiten op wisselende bodem blijven oefenen en overgangen, overgangen, overgangen. Daarnaast kun je wat fysio, soepelheidsoefeningen met haar doen vanaf de grond (buiging vragen in hals en lijf, rek en strek, zulke dingen...)

Overigens gaat mijn merrie op ijs en andere moeilijke bodem vaak perestuppen. Heel handig, maar wel een gek gezicht. :=

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:44

Nee, zo’n bak is ook helemaal niet goed voor de pezen. Al helemaal niet bij zo’n jonkie.
Perestup is, een beetje simplistisch uitgelegd, Turkmeense tölt. Inmiddels erg zeldzaam, want de Russen hebben het er rigoureus geprobeerd uit te fokken. Exact het type gang voor extreem moeilijke bodem om zo min mogelijk energie te verspelen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:18

De kans is natuurlijk groter dat het gewoon door jeugdigheid komt, wat slapheid van het groeien en leren lichaam juist te gebruiken. Het ene paard heeft dat wat meer dan het andere. Zeker met hoe jonge paarden tegenwoordig vaak opgroeien missen ze soms echt het leren gaan over moeilijker terrein en daarmee hun lijf meer moeten gebruiken, enz.
Is ze buiten wel goed zelfbewust bij bijv. stenen en boomstronken e.d.? Of struikelt ze dan ook makkelijk, net als bij balkjes?

Enfin, omdat er toch duidelijk wat souplesse mist kun je het beter ergere problemen uitsluiten dan achter de feiten aanlopen.
Dan kun je ook gewoon zonder zorgen straks verder met haar aan de slag. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:27

Zat ze dus toch vast! Altijd lastig de oorzaak te achterhalen. :j
Maar wel fijn dat ze nu weer is losgemaakt en jullie weer aan de slag kunnen zonder zorgen dat ze vastzit of misschien daardoor uiteindelijk zelfs erger.

Overigens zou ik je ook aanraden lekker kilometers te maken, veel stappen tussendoor, veel rechtuit. Gestaag belasten is juist goed voor de ontwikkeling. En dan tussendoor gymnastiseren, in de vorm van dressuuroefeningen e.d. Dat kan ook goed op een veldpaadje of tussen bomen hoor!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:04

Voorwaarts leren denken is idd kwestie van heel juist timen van beloning en bij Tekes ook echt afwisselen want die worden ellendig flegmatiek uit verveling. Niet teveel herhalen dus, ook al ben je haar nieuwe dingen aan het leren. :j

Jammer dat je veel paadjes niet kunt nemen vanwege de stenen, zeker ook omdat ze veel afwisseling nodig zal hebben. Misschien om en om afwisselen ook met werken in de bak, maar dan bijv. de ene keer balkjes, dan grondwerk, dan met pionnen en ook daarbij de gevraagde oefeningen veel afwisselen zodat ze geen moment weet wat je gaat vragen. Daar wordt haar brein actiever van en dan zul je zien dat zij er uiteindelijk ook actiever van zal gaan lopen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:26

Oh, wat een fijne update. Jij zult er vast geen spijt van hebben dat je de osteopaat erbij hebt gehad. Eens zien of ze dat gaat volhouden zo.
En zo te horen wissel je al aardig af. Gewoon proberen uit te bouwen. Ze is 5 dus je kunt langzaam wat meer met haar gaan doen zonder zorgen. Zeker als je de zware bak goed afwisselt met minder zware bodems en voltes en dergelijke met veel rechtuit. :j
Longerzweep in het midden om haar aan te sporen zou ik overigens ook afraden. Tekes hebben het niet zo op zwepen is mijn ervaring dus die moet je heel sporadisch gebruiken alleen wanneer echt noodzakelijk. En ik heb met grondwerk altijd een zweep bij de hand, maar gebruik hem weinig.

Wat is ze diep bruin verkleurd zeg! Mooi!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:42

Oh wat fijn dat ze al zo snel maar jullie komt!
En idd, gewone paarden zijn echt ruw vergeleken met Tekes. Maar Tekes zijn ook als fluweel, dat is niet uit te leggen aan mensen, dat moet je voelen. :D

Hoe is het inmiddels met Aliaa?