[VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-20 21:19

zippora schreef:
Ha, ik ben er ook mee bezig. Alleen die oefening met op de volte lopen vindt agan dus doodsaai. Was ik al bang voor, maar ja, ik moet ook oefenen :D . Dus hij moet er maar door.

He, wat leuk dat jullie ook meedoen! :D Ja, ik vrees dat de volte hier ook niet in de smaak zal vallen, maar het zal toch moeten, want Aliaa kan geen deftige bochten nemen zonder naar binnen te vallen. :')
Wij zitten nog maar aan het 1e filmpje. :') Vandaag voor de 2e keer aan de slag gegaan en so far, so good! :D Ik ben echt benieuwd naar de rest.
Door mijn werk is het nog niet eerder gelukt om aan de slag te gaan. De filmpjes gaan vanavond offline, maar ik heb gelukkig mijn voorzorgsmaatregelen genomen zodat we verder kunnen... O:) :D

Aliaa (duh, wie anders...) met ons nieuw speelgoed. :D Ze vond het een interessant ding. :P
Afbeelding

Na een korte sessie werken aan de hand zijn we gaan stappen. Ernaast, want erop mag toch niet meer. Oh en ze hebben mijn galopveld omgeploegd. -O- Ook tijdens het wandelen was Aliaa heel aangenaam.
Geen rare fratsen op de auto's, ze was echt heel relax. Tot op een bepaald punt, om een of andere reden de straat waar ze altijd flipt op verkeer, er een bestelbusje en een tractor elkaar kruisten. :+ Ik had beide al zien aankomen, dus ben ik ruim op voorhand met Aliaa enkele meters een veld in gestapt. Op die manier kan ze rustig kijken en doet ze normaal niets, want er is voldoende afstand. Ze springt opzij, dit durft ze wel eens te doen, maar ze trekt normaal nooit. Vandaag besloot ze om enkele meters te gaan lopen, met als gevolg dat 2 van mijn vingers verbrand zijn. >;) En dat doet pijn. _-:(
Gelukkig bleef ze op de rest van de wandeling wel rustig. Enkel na het 'incident' heb ik haar een aantal keer moeten corrigeren, want ze begon terug te reageren op auto's. Na 2 auto's was het duidelijk dat zulk gedrag een no-go was, en hield ze er ook mee op. :roll:

Ik hoop echt dat ik die angst voor groot verkeer eruit ga krijgen.

En op stal zijn ze aan de lang verwachte dakwerken begonnen. Dit betekent dat de oprit vol bouwmateriaal en bestelbusjes staat en vlak voor de ingang naar de stallen staat een grote container, die bovendien nog eens ingepakt is in plastic. :')
Een ideaal voorwerp dus om schriktraining op te doen. Dus heb ik Aliaa deze ochtend uit stal geplukt, hoefjes uitgekrabd en de laag stof eraf gewreven. En dan op naar de oprit. In de gang was Aliaa al heel erg aan het kijken, want aan het einde van de gang was er licht! :wow: Haar blik was echt zoals die smiley hiervoor. :') Normaal is dat zo'n donker hoekje helemaal achteraan. Haar aandacht ging zo hard uit naar het licht, waardoor ze heel erg verschoot toen ze die container zag staan. Hoofd omhoog, nek erop en ze twijfelde even om achteruit te gaan en de benen te nemen. Dit duurde maar kort, echt 1 seconde ofzo, en toen won de nieuwsgierigheid het van de schok. Vervolgens duikt ze meteen die container in. :')
Op de foto's vond ze de container al lang niet interessant meer, want na een minuut snuffelen, was de interesse ook alweer over en liep ze ernaast, zonder het ding nog een blik waardig te keuren. :roll: En wat was ze verontwaardigd toen ze moest poseren en doen alsof die container interessant was, want dat was ie echt niet meer. Nee, de modder op de grond daarentegen, die was pas écht interessant! _O-
Afbeelding

Afbeelding

Zei ik al dat Aliaa verontwaardigd was?
Afbeelding

Vooruit dan maar, toch nog even snuffelen. :D
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-20 05:25

Ja, dat vind ik echt vervelend. :') Verder is het een schat van een paard, maar dat gedrag wil ik er echt uit.
Ik weet niet of ze het ook bij anderen doet. Mijn moeder gaat enkel af en toe naar de weide met haar. Dat is een kleine 10 minuten stappen vanaf stal en een rustigere baan. Daar komt amper groter verkeer dan een auto. Mijn moeder helpt gelukkig ook nog mee qua verzorging haha! :D Maar beweging geven en werken doet ze eigenlijk nooit.

Die vingers overleven het wel. Na een avondje zalf erop heb ik er eigenlijk geen last meer van, dus ze zullen het overleven. :)) Een vinger trekt nog een beetje, dus daar misschien nog zalf opdoen voordat ik naar mijn werk ga. Ik hoop dat ze dat gaan overleven. :')
Handschoenen zijn trouwens geen slecht idee, zei men moeder ook al, maar dat is zo warm. -O-

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-20 19:29

Aliaa en ik wensen jullie een fijn Paasweekend! *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-20 18:00

xLaraaj schreef:
Die oortjes <3 _O-

Schattig he! <3

Lynnepinny schreef:
Wat leuk! :D Fijn Pasen gewenst }:0

Dank je wel! :D

Aangezien ze momenteel aan het dak in onze stalgang aan het werken zijn, en ik niet wil dat Aliaa van 's ochtends vroeg tot 's avonds erg laat op de weide gaat, logeert ze voorlopig op onze weide.
De verhuis is doorgegaan op een warme dag. Aangezien ik een aantal dingen in orde moest zetten op de weide, had mijn moeder me iets komen brengen om te drinken. En ik kan zeggen dat Aliaa het erg lekker vond... :')
Afbeelding

Nadien was de liefde ook erg groot. :))
Afbeelding

En zo trof ik haar gisteren aan op de weide:
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-20 13:05

Ze kan zo heerlijk genieten op de weide... <3 Vooral onze weide is lekker groot, die op stal zijn erg klein. := Het enige wat we nog mankeren op onze weide is een vriendje. -O-

Op 5 minuten van ons huis stonden 2 prachtige bloesembomen. Aangezien we geen fotograaf kunnen laten komen in Coronatijden, moest ik dus zelf foto's maken. :+
Voorlopig nog met halstertouw, maar de kans is groot dat ik dit weekend ga nabewerken. :D
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-20 17:54

Ja, veel langer had ik niet moeten wachten. :')
Ik zou graag dit weekend nog een roze boom vinden, maar ik weet niet of dat haalbaar gaat zijn ivm de corona. :+

Haha ja, ik had me uitgeleefd en Aliaa die vindt dat gewoon oke. _O-
Laatst bijgewerkt door Retjethorse op 16-04-20 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-20 17:55

xoranlover schreef:
Ik zie potentie voor volgend jaar! I love bloesemshoots! Wat is ze toch ook knap!

JAAAA!!! *\o/*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-20 15:15

Aliaa lijkt zo hard op mij... Mijn moeder zegt zo vaak dat ik niet zo kwaad moet kijken, maar ik kan er niets aan doen, want zo is mijn neutrale blik gewoon. Aliaa heeft ook een resting bitch face, deze heb ik gisteren vastgelegd:
Afbeelding
:D

Gelukkig kan ze erom lachen. :))
Afbeelding

En ik heb eindelijk een fototopic aangemaakt met de bloesemfoto's. :')
Bloesemfoto's met Akhal Teke Aliaa!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 00:58

Ik heb al langer het idee dat Aliaa een metalen bit niet fijn vindt. Ze gaat heel erg hangen zodra het erin hangt en is vrij hard in de mond bij het minste teugelcontact. Sturen gaat ook merkelijk slechter met bit dan zonder.
Nu is Aliaa prima bitloos te rijden, maar ik wil gewoon dat ze beide kent.
Via bokt het ik het Winderen Gel bit ontdekt. Ik ben dat topic gaan volgen en las veel positieve reacties. Ik vind het een erg interessant bitje, maar zolang ik niet rij, kan ik het niet gaan testen. Rijles staat op de planning zodra we terug mogen in verband met de coronamaatregels. Die zijn gelukkig aan het versoepelen en hopelijk kunnen we dit aanhouden!

Een stalgenoot was ook al aan het twijfelen om dit bitje uit te proberen en zij heeft het sinds gisteren binnen. Haar gevoelige merrie reageerde er al beter op dan met haar normale bit. En ik mocht het bit ook eens testen van haar! *\o/*
Aliaa moest er de eerste minuten heel erg aan wennen. Echt overdreven op kauwen. :+ Maar van het ene moment op het andere hield ze haar mond stil.
Afbeelding

Ik twijfelde om het een gaatje lager te hangen, maar zodra ik dat deed, ging het bit echt helemaal naar boven en onder door Aliaa haar geknabbel. :') Dus ik heb er toch maar snel een gaatje bijgedaan. _O-
Best handig zo'n paard dat duidelijk aangeeft wat goed en wat niet. :D
Afbeelding

Ik had niet zoveel tijd om het uitgebreider te testen, maar ik kon het toch niet laten om even op te stappen. Wegens tijdgebrek ben ik zonder zadel opgestapt. Aliaa is al een aantal weken niet bereden, maar dat maakt niet zoveel uit. :+ Opstappen en wegrijden. _O-

Ik heb het idee dat ze minder op mijn handen hing dan met een gewoon bitje. Ook liet ze zich wat beter sturen. Morgen wil ik eens een kort testritje met zadel doen.

Vermoeiend hoor... :O
Afbeelding

Verder is de strijd tegen de kilo's begonnen. Aliaa staat gemiddeld zo'n 5 a 6 uur op de weide en slaagt erin om zich lekker rond te vreten. 'S ochtends is ze goed en tegen dat ik haar van de weide afhaal, lijkt het net een bolletje op pootjes. -O-
En laat ze het nu echt niet leuk vinden om de strijd aan te gaan met die kilo's...
Ik houd haar in elk geval streng in het oog om tijdig eventuele symptomen van hoefbevangenheid op te sporen. :=

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 14:13

Berryz schreef:
Heeft ze geen wolfstandjes? Mijn merrie heeft er een en neemt knabbelt ook overdreven op een metalen bit. Haar rij ik ook bitloos, maar ik vind ook dat ze een bit moet kennen voor als ik haar voor een of andere reden moet verkopen.

De tandjes zijn op 22 februari dit jaar gecontroleerd en zouden in orde moeten zijn. :D
Tandarts komt overigens jaarlijks langs bij ons. :j
Wanneer Naranja er is, ga ik opnieuw de tandarts laten komen en zo nodig kan Aliaa nog eens nagekeken worden.

Vandaag heb ik het bitje nog eens uitgeprobeerd en ik ben er positief over!
Aliaa nam het bit plots zelf aan na er een tijdje mee gespeeld te hebben. Ze leek er zelf van verschoten te zijn. :')
Bij het gewone bit, moest ik steeds een met een vinger in haar mond spelen om haar mond open te doen, een teken dat ze het echt niet leuk vindt.
Ook het uitdoen verliep een stuk vlotter dan normaal!

Nadat het bitje in haar mond hing, hield ze haar hoofd op dezelfde hoogte. Anders hing die meteen op de grond, alsof er 100kg aan haar hoofd hing. Ze heeft er nog geen 30 seconden op gekauwd en toen liet ze het volledig met rust.

Bij het rijden liet ze haar opnieuw redelijk goed rondsturen en ook in draf liet ze haar hals al meer zakken dan normaal. Stoppen en vertragen doen we nog steeds op zit/stemcommando, maar ook een pasje achteruit ging heel vlot. Ik moet enkel wat dieper gaan zitten en mijn teugels lichtjes opnemen.

Conclusie: blij paard en natuurlijk een blij baasje! :D

Dit bitje is een 'gewone' flexi, maar bestaat ook nog in een super flexi uitvoering. Die super flexi is veel flexibeler dan de gewone flexi. Ik twijfelde om de super flexi te testen, maar aangezien Aliaa het hier goed op lijkt te doen, denk ik dat ik het bij deze gewone flexi ga houden.

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-20 22:37

Ja, ik hoop het echt! Bitje is inmiddels besteld. *\o/*

Vandaag zijn we gaan wandelen! Dat begon zo:
Afbeelding
Heel erg moe en totaal geen zin na al dat vreten... Tonnetje rond, letterlijk. :')

Bos vond ze interessanter en toen werd ze ook wakker. :D Ze heeft de grond zitten af snuffelen zoals een hond. :P
Afbeelding

En mijn stalgenoten kloegen over enge koeien en hun paarden die er bang van waren. Wij moesten natuurlijk onderzoeken of die koeien echt zo eng waren.
In eerste instantie hadden ze geen interesse en bleven ze gewoon liggen. Wij hebben enkele minuutjes staan kijken en toen vond 1 koe het wel genoeg geweest. Die kwam op een drafje af, en een aantal anderen volgden iets rustiger. Aliaa vond het wel interessant en toen zij dichterbij kwam, schrokken de koeien.
Vervolgens kwam de rest aangelopen. Aliaa haar enige reactie op de bende aanstormende koeien was boos kijken haha. :')
Ik had ook niets anders verwacht van die boze merrie van mij. :D
Het enige wat Aliaa echt niet oke vond, waren de koeien die massaal meeliepen als wij verder gingen.
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 13:15

Ik vind het ook echt een interessant systeem dat bitje. Ben benieuwd om het meer te kunnen uittesten ter zijner tijd. :))
En ja, Aliaa is een echte merrie merrie. Ik leer er wel mee leven. :') Mijn moeder is ook echt dol op die knol.
Dit was een deel van haar moederdag cadeau! :D
Afbeelding

Waarom sommige paarden koeien eng vinden snap ik ook niet zo. :+

Retjethorse

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 16:43

Haha troost je, de mijne is bang van varkens. :') En die negeren Aliaa compleet. :roll:

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 20:58

Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')
De mama was heel erg blij. :D

Muzanna mag vast niet oefenen op de koetjes? }>

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 20:27

Aliaa heeft een pijntje. :(:) Ik veronderstel dat ze zichzelf aangetikt heeft tijdens het lopen.
Afbeelding

Afbeelding

YvonneV schreef:
Retjethorse schreef:
Ik snap ook echt niet wat er eng is aan die varkens, want ze bewegen amper en knorren wat. That's it. :')

Heel veel paarden zijn bang voor varkens. Het zijn wel natuurlijke vijanden.

Ik weet een manegehouder die eens een varken voor zijn verjaardag kreeg. Hij stond in een box naast de ingang. Hij heeft hem weg moeten doen want er durfde heel veel paarden de stal niet meer in.
Apart zeg. :') En dat hij daarvoor zijn varken moest wegdoen, zonde. :=

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-20 22:18

Ik hoop ook dat het snel geneest. Is echt een vervelend plekje, maar ze leek er gelukkig weinig last van te hebben.

Haha arme koeien als Muzanna fanatiek wordt! :D Stiekem zou ik graag met Aliaa eens een koeienclinic meedoen. Ben heel benieuwd hoe ze erop zou reageren en of ze ook fanatiek zou worden.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-20 16:53

Staat ook nog op mijn bucketlist! :)) Zoals nog zoveel andere zaken. := Lijkt me echt gaaf om met koeien te werken en volgens mij zou Aliaa dat ook nog graag doen.

Honingzalf heb ik niet meteen in huis, maar ontsmetten met isobetadine is al gebeurd. :D Het ziet er op de foto wel dramatischer uit dan het eigenlijk is hoor. :P

En mijn bitje is binnen! Straks mijn hoofdstel mee naar huis nemen, zodat de papa het bit erin kan hangen. Heel erg lastig die western hoofdstellen. Ik heb geen idee of het bij alle western hoofdstellen is, maar je moet iets los vijzen om het bit erin te hangen. :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 19:05

Geen flauw idee of het verkrijgbaar is bij de apotheek, maar voorlopig redden we ons wel. :D Het wondje staat mooi.
Dit was vanochtend:Afbeelding

Verder is mijn bit toegekomen, dus ik was blij. Meteen geprofiteerd om Aliaa op te zadelen en foto's te maken. Ik zie nu achteraf dat het bit niet goed zat, maar het was enkel voor de foto's en oefenen op aannemen.
Aliaa neemt het bitje nog niet zelf aan, maar knabbelt er wel al zelf op met haar voorste tanden, dus ze vindt het zeker interessant. :D Ook uitdoen ging goed, maar ik moet nog steeds mijn trucje toepassen. :') Hopelijk kunnen we snel vertrouwen opbouwen met dit bit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kus van Aliaa! :')
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 19:53

Nee, absoluut niet! :')
Schijn bedriegt helaas. Deze piste heeft heel veel water nodig en ligt helaas alleen in de winter goed. := Ze lag wel mooi gesleept maar na een aantal keer heen en weer lopen, is het weer een zandbak. :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-20 12:26

Vandaag hebben we nog eens met het bitje geoefend. Ging super goed! Eerst haar zelf laten doen. Ze zet er meteen haar voorste tanden in, wat ik aanmoedig en beloon.
Daarna een stapje verder gegaan en het bit echt aangeboden om in haar mond te doen. Op een paar seconden zat ie erin! *\o/* Meteen ook weer uitgedaan als beloning, wat ook probleemloos verliep.

Op stal waren ze bezig met een graafmachine, vlak bij de bak aan het afgraven (logisch, want wat moet je anders met een graafmachine... :roll: ). Ik was aan mijn stal bezig en hoorde de machine starten en weer stilleggen. Mijn naam werd geroepen met de vraag om mijn paard te verzetten, want ze was aan het lopen en zou door de draad gaan. Ik heb geantwoord dat hij gewoon mocht doorgaan, ja ze is wat bang, maar ze moet het maar leren. Door de draad zal ze niet zo snel gaan.
Op mijn verzoek gingen ze door met de werken en ik heb het even aangekeken. Ja Aliaa liep weg, maar absoluut niet in blinde paniek. :') Na een minuut (of zelfs nog niet) weglopen, gaf ze het op. Pech voor mij, want ik had graag gehad dat ze wat extra bewoog, maar helaas. _O-
Ze stond de rest van de tijd argwanend de boel in het oog te houden en daar bleef het bij.
En dan zie je dat er kinderen staan te knuffelen met mijn lieve merrie, waar de helft van de stalgenoten doodsbang van zijn. :') Gevaarlijk zo'n AT. :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-20 14:18

Ja, voorlopig wijst alles echt uit op een positieve reactie naar het bit. :D
Eergisteren hield ik bijvoorbeeld nog mijn hoofdstel voor en ging Aliaa al meteen lichtjes achteruit. Een teken van 'oh nee niet weer'. Maar ze zag het bitje en werd nieuwsgierig. Vandaag hield ik ditzelfde hoofdstel terug voor (echt waar, ze merkt het verschil tussen mijn hoofdstellen...) en ging ze niet achteruit.
Nu volgt de neus mooi het bitje. :P

En ook weer bijzonder dat Muzanne min of meer hetzelfde heeft. Ben benieuwd of het voor haar ook zoveel verschil zal geven. :)
Als we dichter bij elkaar hadden gewoond, mocht je gerust de mijne uitproberen, maar ja, het is nu niet zo. :')
Ik heb het bit bij Winderen zelf besteld, maar had het natuurlijk al kunnen testen via mijn stalgenoot. De testbitjes gaan inderdaad hard. :=

Haha, ik wou dat Aliaa ook zo was op grote machines. :') Helaas. :+ Al is het niet de grootte wat haar angst aanjaagt, ik denk eerder dat het het geluid is. En eenmaal ze het geluid gelinkt heeft aan de machine, is ze ook geneigd om drama te maken wanneer ze uit staan. >;)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 21:49

Zo, Aliaa is betrapt! :D Ik kan me heel goed voorstellen dat ze netjes aan het grazen was, want mevrouw kreeg een nieuwe strook gras vandaag. >;) Dat heb ik duidelijk aan haar niet zo bescheiden buikje gezien. _O-

Leuke wandeling gehad? :))

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 23:55

Nee, het is echt ongelooflijk. Niet enkel vandaag, maar de hele tijd al. Nog nooit zoveel volk aan het wandelen en fietsen gezien in ons rustige dorp. := Nu iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven, komen ze massaal buiten. :+
En inderdaad, de fietsers en wandelaars houden totaal geen afstand. Ook niet van je paard. Ik verschiet ervan dat er nog geen een op Aliaa gereden is.

Mijn moeder vertelde laatst dat ze met Aliaa het hek van de weide aan het dicht doen was, dus Aliaa stond in die bocht waar jij een foto gemaakt hebt met je paard. En een fietser vloog gewoon vlak achter haar. Aliaa verschoot heel erg, maar bleef gelukkig staan. En gelukkig voor de domoor die het nodig vond om rakelings achter haar kont te passeren, mept ze dus niet. Van mij had ze diegene een wipje mogen geven. O:)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 23:23

Verschrikkelijk.
Wij zorgverleners zullen onze best wel doen om de zwaar zieken te verzorgen. :+

Ik heb leuk nieuws: mijn eerste western les met Aliaa gaat komende zaterdag door! *\o/* Ik kijk er al zo lang naar uit, ik kan niet wachten. :))
Al moet ik nog steeds toestemming krijgen van de stalbaas om de lesgever toe te laten op het terrein, maar desnoods rij ik wel op onze weide. :')

Oh en nog een kort bitje update: Aliaa heeft vandaag het bit zonder moeite aangenomen. *\o/*

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 09:04

Wel, ik vond het niet duidelijk terug of lessen in niet clubverband door mochten gaan. Normaal verwacht ik geen probleem om de les op stal te laten doorgaan, maar ik wil dit wel navragen natuurlijk.
De maatregels respecteren zal in principe geen probleem zijn. :D

Jij ook alvast veel plezier met je lessen! *\o/*