Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:28

Wij hebben op de Welsh A een Shet zadel gehad. Dat ging prima. Je hebt ze ook van echt leer met wrong, dus weinig verschil qua zit comfort met een regulier zadel. Wel veel goedkoper :j

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:49

Ik Heb op de welsh een kunststof boomloos zaaltje liggen past ook prima voor die keer dat ze rijden ( Zadel maker effe de kussen op goede plek laten zetten ( klitteband) ze was er toch voor mijn paard

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:14

Voor de beste steun is een echt zadeltje toch het fijnst.
Heb nu een rider pro 15 inch voor mijn dochtertje, die lag eerder op een grote maat shet, formaat rond tonnetje. Hier lag het zadel prima op, na aanpassen door een zadelmaker.

Vandaag hebben we voor het eerst samen vrij gereden, normaal als we samen rijden is onze instructrice erbij en krijgen we les.
Mama's hartje vond het best spannend, maar het ging super.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:04

Bedankt voor alle tips, ik ga even rondneuzen. Heb mijn eigen zadelmaker ook al gevraagd wat hij als opties heeft en ga zaterdag nog even bij een andere informeren.
Ik neig het meeste naar een echt zadel.
Die aviemore pad, hoe zit dat met de druk verdeling als je daar beugels aan hangt? De jongste komt nog niet goed weg in een zadel dus zoiets zou eventueel een goede tussenoplossing zijn

Spannend alleen rijden! Maar fijn dat het goed ging!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:40

Als die pad een soort barebackpad is, zou ik absoluut geen beugels aan hangen, zulke pads kunnen de druk niet goed verdelen en krijg je boekdruk.
En vooral als er een ruiter erop zit zonder goede balans en onafhankelijke zit.

Je hebt meerdere zadels die geschikt zijn voor ronde pony's, wintec, rider pro en thorowgood hebben zadels vanaf inchmaat 14 / 15. Voordeel van deze zadels zijn de wisselbare kopijzers, zijn licht (kunststof) en zeer aanpasbaar door een zadelmaker.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:58

Al die laatste punten zijn precies waarom ik graag een kunststof zadeltje zou willen. Lekker licht en makkelijk aan te passen.
Vanwege dat het op een pad lijkt, vroeg ik dat van de beugels idd. Heb daar geen lekker gevoel bij dan.
Ik ben benieuwd waar de zadelmaker mee terug komt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:11

[
Myk en shant, wat leuk samen rijden!

Maartje, wat leuk dat de oudste wil graag springen. Natuurlijk vindt mamma dat in het begin heel spannend!
Had ik ook met Marloes. Die wil tegenwoordig in galop over de hindernis... Nick springt wel, maar toch... dat gaat zo snel en ze is gewoon een klein meisje ;) ookal doet ze het heel goed! Het blijft spannend vanaf de zijlijn.

iAfbeelding
Marloes rijdt altijd zonder beugels op Bliksem.
Ze wilde een keer met hem springen. Prima. Bliksem heeft geen zadel, alleen een pad. Voor die paar sprongetjes heb ik de kinderbeugels van Nick er gewoon even aan gedaan. Daarna er weer af. Was meer voor het gevoel van zekerheid. Marloes kan goed rijden zonden beugels. En had ze eigenlijk ook niet nodig. Maar het gaf haar gewoon een veilig gevoel.
Bliksem had er totaal geen hinder van.
Marloes groeit ondertussen ook van hem af, dus voor die ene keer heb ik gewoon even de beugels er aan gehangen. Marloes weegt 18 kilo en bliksem is niet van porselein.
Maar als je echt wilt gaan springen voor langere termijn, dan is een zadel wel een must natuurlijk. En dat zit ook gelijk een stuk steviger.

Op Nick springt ze met een dressuurzadel met diepe zit. Met haar eigen kinder korf beugels.
Of met het schapen dekje zonder beugels.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf een trail zadel, maar daar kan ze niet in zitten.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:26

Dit is echt een geweldig topic en ik hoop dat mijn nichtje mijn paardenpassie gaat delen. De eerste keer op Hans eindigde in tranen maar met opa paardjes voeren wordt wel steeds leuker.

Over zadels. Ik heb zelf voor mijn shetten verschillende zadels gehad maar nu heb ik die van barefoot. Die gebruik ik ook voor mijn welsh als er kinderen willen rijden.


Afbeelding
Deze is 136 maar het zadel past ook op mijn shetten van 96 cm. Enige zadel dat netjes blijft liggen zonder staartriem

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:15

Onze oudste is geen natuurtalent zeg maar, die zit gewoon niet zo makkelijk. Dus voor hem maar liever een zadeltje voor de stevigheid. Die andere 2 zitten veel stabieler
Barefoot heb ik ook naar zitten kijken. Is dat een soort van past altijd of moet je dan echt een zadelmaker met verstand daarvan laten komen? Welk type heb jij?

Net alle drie weer gereden, op de foto’s van jong naar oud. Je ziet hier ook al verschil in zit tussen de oudste en de middelste.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:32

Ik heb zelf een week een testzadel geprobeerd en toen de bijrijdster een paar keer laten rijden en op gevoel beslist. Zo'n zadel vormt zich ook nog een beetje. Dus de nieuwe schoof in het begin wel enigszins maar dat was daarna over.

Dit is de drytex kids

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:44

Ik neem hem in overweging, vind het idee can close contact ook wel fijn om ruitergevoel te ontwikkelen

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:41

De ruitertjes die op mijn ponys hebben gereden vonden het iig een erg fijn zadel. Ze hadden niet het idee dat ze veel onstabieler zaten dan op een boomzadel. En de meisjes vonden het extra leuk dat hij roze is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:30

cataclopje, wat een leuk paardje, mooi zadeltje ook.

Maartje, ah wat leuk allemaal lekker met de pony bezig geweest.
Mooi braaf zo, ook lekker achterste voren erop :D En zelfs met blote voeten!
Haha bekend scenario :')

Hier ook een fijne paardenmiddag gehad. Eerst heb ik zelf op Nick gereden, daarna mochten David en Marloes.
Marloes heeft nog een sprongetje gemaakt met Nick.

Afbeelding

Afbeelding

En David heeft vooral lekker geknuffeld, gestunt en geluierd op Pablo <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:39

Heerlijk hoor!

Onze dochter is met het projectje waar wij mee mogen helpen bezig geweest. Ging heel goed vandaag. In de bak kon ze hem weer zelf laten stappen en zelfs een stukje draf meegepakt. Daarna het bos in. Daar is lopen niet het probleem, maar de rem. Maar we hebben vorige keer geoefend met halthouden en even stil staan. Kostte toen nog heel veel moeite maar ging nu ook heel goed. Het is echt een leuke lieve pony en hij leert heel snel.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:58

Hier zou het een blauwe worden :+

Leuk Chasey! Er straalt altijd zo veel plezier van jouw foto’s af!
En ja blote voeten... zijn laarzen zijn nog iets te groot dus die vallen steeds uit :')

Wat fijn dat het projectje vooruit gaat Susan!

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:55

Wij zijn vandaag bij de pony van een stalgenoot gaan kijken, als eventuele 2e pony voor thuis als weide maatje voor Claire.

Uiteraard moeten pony en dochterlief ook een klik hebben.. En voor zover je dat kunt beoordelen met een spring in het veld bijna 3 jarig kind, was er wel degelijk een super interactie tussen beiden!
Deze pony is een stukje kleiner dan Claire, maar nog liever en kind gericht dan onze Claire.
Er werden flink kusjes en knuffels uitgedeeld en pony lief bleek zo enthousiast te zijn van ons bezoek, dat ze helemaal vrolijk werd en kind en pony samen door de weide begonnen te rennen.

We durven dus wel bijna te zeggen, dat dit ons nieuwe vriendinnetje wordt. Even nog een nachtje erover slapen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:24

Hallo, hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik hier even kom binnenvallen. Mijn nichtje begint steeds vaker op mijn gezelschaps shet te willen rijden en ik heb dus een zadeltje ervoor gekocht (harrys horse bambino), echter de beugels vind ik doodeng. Voorlopig zit ze er zonder beugels op, maar ik wil graag korfjes hebben voor haar, voor als ze straks wat meer gaat rijden.
Hebben jullie gewoon volwassen beugels met volwassen korfjes daaraan voor jullie kinderen, of bestaan er ook speciale kleine beugels met korfjes? Of is dat juist niet aan te raden ivm toch niet makkelijk uit de beugel schieten? Ik hoor het graag van de ervaringsdeskundigen hier ;)

@ Orsje, superleuke pony! ik heb ook een appaloosa staan

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:41

Onze dochter van 6 heeft haar eigen kinder beugels met korfjes.
Ze heeft een ernstig ongeluk gehad met gewone beugels... dit heeft ze bijna niet overleefd. Sindsdien geen beugels of haar eigen met korfjes.
Op de spring foto een paar berichten terug zijn ze te zien.

Orsje, wat een leukerd!

Edit.
Heb ze van een lieve bokker gekregen na haar ongeluk. Ze gebruikt ze met ontzettend veel plezier en passen goed! En haar voet blijft niet in hangen!

Hier een betere foto.
Afbeelding

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:56


myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:15

Composit heeft kinderbeugels met daarbij passende korfjes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:02

Je kan korfjes ook prima los kopen hoor. Beugelblokje eruit, korfje erin.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:09

Over korfjes heb ik ook zitten denken. Maar eerst maar eens een zadel anders kunnen er niet eens beugels aan :+

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:36

Het was even afwachten of mijn dochter het wel zo leuk zou vinden maar kan nu toch zeggen dat ze een ponymeisje is.

Mijn dochter is 15 maanden en helemaal gek op mijn 15 jarige welsh A merrie.
Langzaam aan laat ik haar ook mee gaan de wei in en mijn merrie is echt super lief en voorzichtig.

Afbeelding

Paaitje zoals ze dat zo mooi zegt, ze hinnikt ook naar pepper haha.

Pepper is voorheen rijpony geweest maar nu al jaren niet meer gereden.
Na haar rijpony carrière is ze alleen nog maar fokmerrie geweest.
Ze is nu ook hoogdrachtig en we hopen op een merrieveulen zodat pepper met fokpensioen kan op den duur en mijn dochter met haar kan gaan rondhobbelen.

Pepper is trouwens ook een halfzus van de merrie van maartje

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:39

Ah wat leuk dat je dochter er ook zo gek mee is! Als ze net zo lief is met kinderen als Jonique komt dat helemaal goed <3

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:31

Fangio schreef:
@ Chasey
Maar zijn dat dan normale beugels met toestoppers zoals deze:
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041

Of echt speciale kinderbeugels met korfjes?


De korfjes zitten er echt aan vast. Ik kan morgen wel wat betere foto's maken als je wilt. Zijn speciaal voor kleine voetjes. :D

Eilinora, Wat een leuk Welshje. Ben benieuwd naar het veulentje :)

Marloes en ik hebben ons vandaag vermaakt in het water. Het was vanmiddag drukkend warm. (Nu is het koud :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding