Cres onder het mes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Cres onder het mes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 18:09

Vandaag met Crescendo naar de kliniek in Kootwijkerbroek geweest om hem te laten opereren. Nadat ik hem gekocht had bleek hij een ontsteking te hebben tgv een castratiecomplicatie. Eerst met antibiotica behandeld, dat gaf weliswaar een verbetering maar het wilde niet echt genezen.
Sinds kort sta ik op een andere stal waar hij wat meer aandacht krijgt en waar hij ook wat intensiever behandeld kon worden en zowaar, het beeld verbeterde maar helaas gaf dat ook weer een terugval zo nu en dan te zien.
Het advies van de dierenarts aldaar was dan ook, laten opereren want je kan toch niet tot in de lengte van dagen antibiotica erin blijven pompen.
Nou was dat voor z'n dagelijkse training geen probleem want hij leek er ogenschijnlijk niet veel last van te hebben en hij moest wel in beweging blijven om spanning rondom de ontsteking te vermijden.
De training ging ook best heel goed, begint echt een hals te kweken en kreeg ook wat meer 'echte' billen.
Vandaag gehoor gegeven aan het advies en ik schrok best wel van de vooruitzichten.
Het blijkt een zware operatie te zijn waarbij al het zieke weefsel wordt weggesneden. Het schijnt ook gepaard te gaan met veel bloedverlies en schijnt erg pijnlijk voor hem te gaan worden.
In ieder geval zal hij na de operatie (waarschijnlijk morgen al) nog 14 dagen daar moeten blijven voor de nabehandeling waarna nog een geruime tijd een genezings- en revalidatieperiode zal volgen.

Ik had zo met hem te doen. Dat koppie vol onbegrip, niet begrijpend wat hij daar nou deed en wat hem te wachten stond. Gadverdamme wat een k*tgevoel geeft dat zeg.
Keep my fingers crossed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:20

Je kunt aan je paard niet uitleggen waarop hij naar de kliniek moet en dat dit echt het beste voor hem is. Gelukkig zijn ze zulke digne vaak ook weer snel vergeten wanneer ze weer opknappen.
De kliniek die je hebt uitgekosen staat goed aangeschreven dus Cres is in goede handen. Heel veel beterschap voor Cres. En voor jou veel sterkte.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:37

Altijd vervelend operaties, of het nou mensen zijn of dieren.
Ik denk voor dieren zelfs nog vervelender, die kan je het niet uitleggen.

Sterkte ermee, en hou ons op de hoogte!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 18:39

jammer dat je niet even met jepaard kan praten he? En dat hij je dan snapte. dan kon je die dingen uitleggen. maar ja kinderen in het ziekenhuis snappen ook vaak niet waarover het gaat.

Het is gewoon heel sneu voor hem.

Ik hoop dat je hem wel gewoon mag bezoeken? Kun je hem nog een flinke knuffel geven

Enne hij krijgt toch zeker wel pijnstillers?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:13

Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen met Cres
(wist trouwens niet dat je verhuisd was naar een
andere stal )
Heel veel beterschap voor Cres, geef hem maar
een flinke knuffel van me Kusje

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:12

Je weet dat ik ook heel hard voor Cres duim, maar ik weet zeker dat hij er doorheen gaat komen.
Hij heeft al zoveel meegemaakt en moet al zoveel pijn gehad hebben, dat hij dit er ook bij kan hebben en dan verder leven als de echte Cres, zonder pijn, vrolijk, ontdeugend, en eindelijk zijn bodybuilder-lijf gaat krijgen.
Hoewel hij inderdaad wat dat betrefd al een heel eind op de goede weg was.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:46

Ach, arme Cresje ....
Dat hij toch iedere keer weer zo zijn best deed betekent wel dat hij een super karakter heeft!
Ik duim voor je mee en misschien rijd ik dit weekend wel even langs als ik toch op de Veluwe ben.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:32

Wow, dus Cres is redelijk in mijn buurt! Het is dat ik niet veel daar in de buurt kom, anders kon ik Cresje eens gaan bewonderen na al die pics en verhalen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 00:34

Bedankt voor de bemoedigende reacties.

Barb schreef:
(wist trouwens niet dat je verhuisd was naar een
andere stal )


Sta sinds begin van de maand in Assendelft/Beverwijk bij Hengstenhouderij Oracle(of zoiets), daar waar Jasmijn ook staat.
Voordelen:
Volpension(dus niet meer zelf uitmesten en voeren), stal met buitenraam (kan ie lekker met z'n koppie naar buiten de weilanden inturen),weidegang, in en uit de wei doen, 20x60 bak, goede springfaciliteiten,2 grote paddocks en een kleinere longeerpaddock, kantine(tje), (gratis)koffie, toilet, waarschijnlijk binnenkort een binnenbak, vrijwel altijd iemand aanwezig, weinig mensen maar toch grootschalig opgezet, spuitplaats met warm en koud water en ook nog verwarmd, leuke mensen, heel veel aandacht voor Cres, werd 2-3 x per dag z'n onsteking verzorgd en behandeld met antibiotica en Betadine-oplossing etc. En niet te vergeten een heel deskundige eigenaresse (fantastisch mens).
In Midden Beemster had ik het ook prima naar m'n zin hoor maar hier kan Cres meer verzorging en aandacht krijgen.
Verder kom ik nog regelmatig in M.Beemster hoor, kon het prima vinden met de eigenaar en z'n vrouw en Jura komt zo nu en dan ook nog buurten.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 09:43

Goed dat je toch naar de kliniek bent gegaan. Beterschap voor Cresje.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:23

Hengstenhouderij Orakel!!! Met de tophengst Gouverneur Lovers , en de NES hengst Penthagon, deze is niet in eigendom, maar die staat daar ter dekking (KI, is tevens KI station.)
Verder wordt Cres inderdaad schandelijk verwend en laat het zich lekker aanwenden, zonder vervelend te worden overigens.
Hij begon echt op te knappen en ging zo braaf telkens weer het 'martelhok' in waar hij behandeld werd, wel met een blik van "moet dit echt" maar hij deed het toch maar weer en heeft geen enkele keer geslagen, terwijl je toch op een rotpunt bezig bent, waar je ook niet zomaar opzij kan springen.
Hopelijk heeft hij het ergste achter de rug als hij terug komt en hoeven we alleen nog te spoelen en doet dat minder zeer en knapt hij zienderogen op.
En de mening over de eigenaresse kan ik alleen maar delen!!!!!!!!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:29

Beterschap voor Ces Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:37

Ach gosh, de arme ziel! En ik weet uit ervaring hoe jij je moest voelen toen je hem achterliet.

Ik heb 1 keer mijn merrie voor een operatie in Emmeloord achter moeten laten, wat is dat verschrikkelijk zeg.... Dat neusje tegen de tralies gedrukt stond ze me heel timide aan te kijken. Timide is ze normaal gesproken never nooit... dus dat doet je wel wat.

Voor Cres hoop ik dat er door deze operatie een definitief eind komt zijn die ontstekingen!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:49

Ach goshie! Arme Cres... Maar het komt weer helemaal goed met hem, vast en zeker!

heeel veel knuffels langs gaan brengen hoor!! Als hij zelf voelt dat ie opknapt is hij je zeker weten erg dankbaar!

Geef hem ook maar een knuf namens mij... Kusje

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 13:21

Beterschap je Cres en hopen dat het niet al te pijnlijk wordt en dat hij er snel bovenop is!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 19:15

Weer een paard met een super karakter...

Waarom heb je dan niet eerder gehoor gegeven aan dat advies of was er geen mogelijkheid voor? Wist je niet eerder wat de gevolgen van een operatie zouden zijn?

Veel sterkte voor Cresendo, altijd lastig de complicatie's die castratie's te weeg kunnen brengen.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:04

Chantal, we hebben eerst geprobeerd de infectie met antibiotica te bestrijden. Dat gaf een wisselend beeld. Eerst wel goed, daarna weer minder, dan weer beter etc.
Sinds ik op die andere stal stond heeft hij een locale behandeling gekregen met antibiotica en Betadine-oplossing. Ook dat gaf een heel wisselend beeld. s'Ochtends nagenoeg weg, s'middags weer zichtbaar en s'avonds weer weg.
De DA gaf het advies om hem intraveneus antibiotica toe te dienen + locaal + behandeling met Betadine. Kon echter geen garantie geven op herstel. De meeste garantie bood een operatie.
Om hem continue vol te proppen met antibiotica stuitte mij tegen de borst, vooral omdat het al een tijdje gaande is en ook omdat de kans op resistentie op kan treden.

Ik wist dat de operatie vervelend zou worden en dat de dierenartsen daar ook niet blij mee zijn, maar mijn pogen om het op deze manier op te lossen vloeide voort uit het feit dat op de stal waar ik nu sta, ze al eens eerder dezelfde symptomen op deze manier hadden bestreden bij een ander paard, met een positief resultaat. Daar was ook mijn hoop een beetje op gevestigd.
Helaas tevergeefs.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:39

Heel veel sterkte (heb ik al een paar keer gezegd maar toch) en meteen bellen als je iets weet he!!