[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 17:03

Dank je :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:26

Ha, de zenmodus is gevonden. Niet vergeten om 'm te activeren zaterdag a.s. en vooral ook om wat er ook gebeurt, lol met je knol te hebben.

scooby09

Berichten: 2208
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:48

En hoe is het gegaan?

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:16

Ik ben ook benieeeuuuwd!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 23:24

Nou... Wat lief dat jullie aan mij gedacht hebben <3
Er was zo veel te zien, en hij was 's ochtends best druk. Hartslag bij de voorkeuring was erg hoog voor een rusthartslag. Hij wilde wel erg graag gaan en zijn voorbenen vertrokken vast terwijl zijn achterbenen gewoon braaf bleven staan (hij steigerde), en de eerste 5 km had ik echt mijn handen vol.
Daarna kon ik aansluiten bij een koppel dat alle tijd nam, waarmee ik de hele rit verder heb kunnen samen rijden. Hij durfde overal langs en hield de vaart erin, de andere 2 zorgden voor de nodige kalmte. Hij kan namelijk nog steeds niet heel goed tegen ingehaald worden. Iets te laat bleek dat mijn rijmaatjes wel erg veel eerder dan ik vertrokken (en dus binnen moesten) zijn, waardoor we iets later dan ideaal pas weer in stap zijn gegaan. Laatste stuk heb ik ernaast gelopen, toch bij de finish eerst gekoeld.
En toen het spannende stuk... De hartslag... 60 *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Dus onze eerste klassering is een feit :D :D :D
Wel nog heel veel werkpuntjes, maar ik ben meer dan tevreden dat ik nu eindelijk door heb hoe ik de rit het best op kan bouwen!

Ter illustratie van hoe druk hij was, bij het trailerladen zag ik dat zijn neus onder de sidepull-neusriem zo goed als open was |( volgende keer maar een extra bontje eromheen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:40

Gaaf dat het zo goed ging. Mooie ervaring!

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:18

Wat goed zeg! Gefeliciteerd :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 13:38

Deze week heb ik rustig opgebouwd, niet echt een fysieke training gedaan, alleen onderhoudsritten, en veel aan mentale rust onder het zadel gewerkt. Omdat ik met Madelief op wedstrijd zou gaan hebben we het voorlezen van een proef nog gedaan, waarbij ik heb gemerkt dat hij proef 5 & 6 gewoon te goed kent, dus nu weet ik ook in welke richting ik aan zijn proevenstress moet gaan werken mocht ik nog eens met hem op dressuurwedstrijd gaan.
Gisteren ben ik het bos in geweest met iemand die graag eens in het Montferland wilde rijden, voor mij erg leuk om te zien hoe hij zich gedraagt op bekend terrein met vreemde paarden, en hij gedroeg zich voorbeeldig. Wat ook leuk is om te weten, Stinky is een paarden-stress-detector :+ wat ik daarmee bedoel: hij is echt ontzettend sociaal (iets te, vaak), heel vriendelijk tegen andere paarden (iets te, af en toe), doet nooit iets en wil met elk paard knuffelen (ook als het andere paard dat niet wil; hij probeert al weken vriendjes te worden met de nieuwe (echte) merrie in de stal tegenover hem). Echter, als we een paard tegenkomen met een hoog stressniveau, dan wordt hij echt nijdig, oren in de nek, tanden ontbloot... Hij zal nooit echt aanvallen, maar verder zie ik hem helemaal nooit zo, gisteren extra sterk bewezen toen hij nijdig reageerde op de gastpony die het net niet goed bij kon houden (en toen achterblijfstress ontwikkelde), wat over was toen de pony weer ontspannen was (inclusief neuzen en kroelen).

In ieder geval:
- Bekend terrein, bekend paard: gaat goed en top-ontspannen
- Bekend terrein, vreemd paard: goed, ontspannen
- Bekend terrein, alleen: Eenzaam, maar ontspannen
- Vreemd terrein, bekend paard (Ginkelse hei, met Sandy): Stress, maar blijft aan Sandy hangen
- Vreemd terrein, vreemd paard (Leenderbos, vorige week): Stress, maar het helpt mij om rustig en consequent te blijven
- Vreemd terrein, alleen: Drama, Eenzaamheid + niet de weg weten = help.
Conclusie: ik ga hem wat vaker naar vreemd terrein meenemen, zodat hij daar meer gewend aan raakt

We leren elkaar steeds beter kennen!
Ook, foto's :D

Afbeelding
Bewonder zijn mooie billetjes <3
(En ja, hij had haast bij de start, dit is zo'n beetje de enige galop die we gedaan hebben :+)
Afbeelding
Afbeelding
Jup, stevig doordraven is genoeg om de anderen te laten galopperen

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:40

Nou moet ik ook dit topic 'bevuilen' met Corona, ik ben er deze week de hele week door geveld geweest (gelukkig milde klachten), maar dat is natuurlijk niet ideaal voor ons schema. Mijn conditie is na een hele week bankrust zo goed als 0, ik kan nu niet meer vertellen of het buiten-adem-zijn na de trap oplopen komt door de corona of door mijn gebrekkige conditie...
In ieder geval ligt Stinky's training ook een beetje stil, een stalgenoot zorgt voor de nodige beweging naast natuurlijk de dagelijkse weidegang, maar mijn conditie is zodanig belabberd dat ik me afvraag of het verstandig is om over 4 weken Buinen te rijden. Ik neig sterk naar niet starten, dat geeft ons gelukkig ook extra tijd om te werken aan mentale rust, wat goed gaat op bekend terrein en wat we nu kunnen uitbreiden naar vreemd terrein.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:48

Gaat dat nog door dan?
Lijkt mij van niet.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:52

senna21 schreef:
Gaat dat nog door dan?
Lijkt mij van niet.

Ik hoop op dit moment ook van niet, maar het is op 19 april, en dat is na de nu opgelegde beperkingen. Equiday op 11 april is ook (nog) niet afgelast...

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:56

Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat er in april nog heel weinig doorgaat.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 21:45

Na nog een week rust van mijn kant heb ik de training weer rustig opgepakt. Gelukkig is er met Stinky's conditie niks mis, die is gewoon in beweging gehouden door die aardige stalgenoot!
Voor mij bestaat de training uit heel veel rust en heel rustig aan, vooral werken aan mijn eigen conditie (ik zit nu op 2,5 km wandelen :D), maar dat is helemaal niet erg. Nu alles stil ligt heb ik mooi alle tijd om stevig aan de basis te werken, zonder de druk van een naderende wedstrijd.
Ik heb 1x kort gereden tot nu toe, en dat is een activiteit die verrassend weinig van mijn toch wel erg verzwakte lichaam vraagt. Ik blijf voorlopig lekker op het terrein, en we gaan pas stevig aan het werk als ik dat weer kan, wat denk ik nog wel even gaat duren. We zullen zien hoe het loopt!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 17:27

Het is al een tijdje stil van mijn kant. Ik ben hard bezig om mijn eigen conditie weer op pijl te krijgen, en ik heb gisteren voor het eerst in een ruime maand zelf weer gereden, op onze superbrave, fijn te rijden senior Sandy. Dat was nog wel even aanpoten voor mij, ook dat wordt dus rustig opbouwen.
Met Stinky ben ik -zoals heel veel mensen op het moment- aan de basis aan het werken, met name aan spanning loslaten. Het heeft even geduurd, maar deze week hadden we een kleine doorbraak. In plaats van op een afstandje afwachten en een uur wachten totdat hij alle spanning eruit gegooid heeft, liep hij gisteren meteen, alle spanning loslatend, op mij af en bleef als een hondje aan mijn voeten staan :D

Alles is afgelast (endurancewedstrijden zijn sowieso vergunningsplichtige evenementen) dus we hebben "alle" tijd, maar ik merk dat ik een beetje in een spagaat zit tussen op tijd klaar willen zijn voor de volgende mogelijke wedstrijd (op dit moment richt ik op Hoog Soeren, 15 augustus), en aan de andere kant alle rust willen nemen om nu voor eens en altijd van die overmatige stress af te komen. Eigenlijk is dat natuurlijk een non-issue, want nu een jaartje meer tijd nemen zorgt voor onwijs veel meer plezier in de tijd die nog komen gaat. Tegenargument: Sandy kan waarschijnlijk alleen dit jaar nog mee, ze wordt 25 in mei.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:49

Fijn dat jouw eigen conditie al weer wat beter wordt en je weer voor het eerst sinds een poosje weer gereden hebt.

Ik begrijp je spagaatverhaal niet helemaal denk ik. Het een sluit het ander toch niet uit: je kunt toch tegelijkertijd conditie opbouwen en werken aan rust? Je hebt nog 4 maanden voordat de wedstrijd in Hoog Soeren is.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 01:08

Ik heb wel steeds mee gelezen, maar nog niet eerder gereageerd. Allereerst: wat zijn jullie onwijs goed bezig! Rust is zo belangrijk... als ik het goed begrijp starten jullie nog klasse 1 en is zijn probleem vooral dat hij niet moe te krijgen is en zichzelf overloopt waardoor hij op wedstrijd met een veel te hoge hartslag binnen komt. Ik zou dus nu juist op rust trainen. Hoog Soeren is idd pas over 4 maanden. Klasse 1 is prima te doen met een goede basisconditie, dus ik zou voorlopig gewoon de focus leggen op rust terwijl je qua conditie de basis wel op orde houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:42

Denk dat het fijn is om te doen wat voor nu goed voelt; de rust pakken. Welicht dat zodra de druk er af is dat dan het ontspannen makkelijker/vanzelf gaat.
Heb jij zelf al eens yoga geprobeerd om in balans in je eigen lichaam (en rust) te komen?

Danache

Berichten: 57
Geregistreerd: 10-10-09

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:02

Wat fijn dat jullie zo lekker gaan! Maar wat jammer dat Corona roet in de planning gooit. Balen zeg!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:10

Ik zie je topic vandaag voor het eerst !
Dus ik heb nog wat te lezen :+
Lijkt me heel interessant :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 09:22

Leuk dat je meeleest, Silvia58!
Humpiedumpie schreef:
Denk dat het fijn is om te doen wat voor nu goed voelt; de rust pakken. Welicht dat zodra de druk er af is dat dan het ontspannen makkelijker/vanzelf gaat.
Heb jij zelf al eens yoga geprobeerd om in balans in je eigen lichaam (en rust) te komen?

Zeker, ik werk naast mijn conditie ook aan mijn souplesse en kracht met behulp van een op ruiters toegespitst thuistrainingsprogramma (Dressage Rider Training). Daarnaast probeer ik ook veel te mediteren.
Helaas loop ik daar ook al tegen beperkingen aan, ik hou nog geen hele training (20 min) vol |( En het begint erg frustrerend te worden om steeds tegen de grenzen van je lichaam aan te blijven botsen, grenzen waar ik een maand geleden nog vrolijk doorheen fietste.

Maflinger_S schreef:
Fijn dat jouw eigen conditie al weer wat beter wordt en je weer voor het eerst sinds een poosje weer gereden hebt.

Ik begrijp je spagaatverhaal niet helemaal denk ik. Het een sluit het ander toch niet uit: je kunt toch tegelijkertijd conditie opbouwen en werken aan rust? Je hebt nog 4 maanden voordat de wedstrijd in Hoog Soeren is.

Het korte antwoord: nee, dat kan niet, want ik kan op het moment nog niet zo lang rijden. Mijn rusttraining is nu vanaf de grond, en bestaat vooral uit heel veel wachten tot hij ontspant (wat wel steeds sneller gaat gelukkig), zodat ik nu op een punt ben dat ik wat van hem kan vragen zonder dat hij (veel) spanning opbouwt. Dus vanaf de grond kunnen we nu eindelijk ook een stukje conditie meenemen in de rusttraining, maar vorige week was ik nog niet op dat punt...

@Pairadice, Dank je wel :)
@Danache, ik begin het een beetje te zien als teken. Het is me een keer eerder gebeurd, toen ik net aan mijn master was begonnen en ik vol gas mijn avonden (en een groot stuk middagen) bleef vullen met niet-studiegerelateerde zaken en andermans paarden, brak ik mijn voet waardoor er weinig anders overbleef dan studeren (en alsnog falen want van een botbreuk genezen en op krukken lopen kost verrassend veel energie).
Nu kan ik geen wedstrijden rijden, waardoor er weinig anders overblijft dan nou eens echt doen wat het beste is voor mijn paard in plaats van mijn planning.

Volgende wedstrijd is dus hopelijk een thuiswedstrijd, 19 september Montferland!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 10:45

Ik ben weer langzaam aan het rijden, op onze andere merrie Madelief. Stappen gaat prima, maar als we harder gaan wordt het toch wel zwaar. Vorige keer hebben we 2 stukken gegaloppeerd, en ik heb daar 2 dagen van moeten bijkomen. Voorlopig houden we het dus maar bij stap en draf...
Met Stinky heb ik weer les gehad, en dat hielp wel om een stap in de goede richting van de rust te zetten. We werken nog steeds alleen vanaf de grond, maar ik vraag wel steeds iets meer van hem, langere stukken draf, af en toe een galopje. Ik hoop deze maand weer een rondje op hem te kunnen stappen, maar dat hoopte ik afgelopen maand ook al...
Overigens, ter aanvulling op mijn vorige post, met teken bedoel ik natuurlijk niet corona als geheel, maar het feit dat ik specifiek ziek ben geworden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 12:53

Stinky heeft bedacht dat hij weer aan het werk wil :+
We zijn nog steeds bezig met rust vinden, maar gisteren waaide het dus was hij flink loperig en heeft hij zichzelf zo'n 20 minuten rondgejaagd voordat hij merkte dat ik erbij stond en ernaar keek en dat het dus helemaal niet nodig was om zich zo druk te maken... Nou was ik toch al van plan om zijn conditie, samen met die van mij, weer door middel van wandelingen in de supersteile heuvels rondom stal op te gaan bouwen, maar dit was niet helemaal de bedoeling.
We komen wel steeds dichter bij op zijn gemak genoeg zijn om er weer op te gaan zitten, hopelijk zet dat door!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 11:53

Ik heb een manier gevonden om tegelijkertijd te werken aan mijn conditie, zijn conditie én zijn rust: heuvelwandelingetjes!
Afbeelding
We zitten in het steilste stukje van Nederland (samen met Berg en Dal) (bron https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/), waardoor ik dus ideaal gebruik kan maken van de omgeving om al wandelend onze beider condities op te bouwen, en de omgeving is blijkbaar ondanks 1000 wandelingetjes toch nieuw genoeg om spanning bij Stinky te creëren, dus genoeg mogelijkheid om ook aan ontspanning op 'vreemd terrein' te werken.
Ik hoop nog steeds eind van de maand weer eens op te kunnen stappen, zodra hij vanaf de grond met zijn spanning om kan gaan en geen spanning meer opbouwt bij het opzadelen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:06

Mooie updates heb je geplaatst. Gaaf om te lezen dat je nog steeds zoekende (en vooral ook vindende) bent naar hoe jij en Stinky samen vooruit kunnen. Komt helemaal goed met jullie.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:08

Dank je wel, Maflinger_S! Jij bent altijd zo lief en positief <3