[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:16

Ik vind dressuur gewoon erg belangrijk. Ik merk ook dat op wedstrijd gaan een goede motivatie is om gericht door te trainen, en zo nu blijkt, krijgen we er voldoende werkpunten van terug. Dus of het nou ons ding is of niet, ik ben vastbesloten om het te blijven doen.
En ja, het was gisteren echt lekker! Daarom wel ook best druk in het bos. Zodra het weer lang genoeg licht is, toch maar de stevige trainingen doordeweeks plannen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:04

Dat dressuur erg belangrijk is, ben ik helemaal met je eens. Super dat op wedstrijd gaan voor jou een goede motivatie is om gericht door te trainen.

Ik ben zelf helemaal niet wedstrijdgericht dus ik vind het mooi om te lezen dat het voor jou werkt. En ook dat je daarna jezelf en je paard met iets beloond hebt waar jullie beiden plezier aan beleven.

Balans tussen moeten en mogen is zo belangrijk.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:35

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, dank je wel Maflinger_S!

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:11

Je kunt ook op een buitenrit prima dressuur matig trainen. Het vergt alleen een beetje omdenken voor de meeste ruiters.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 13:53

Ik train ook kwalitatief op buitenrit, Senna21, dat houdt in ruggebruik in alle gangen (wat hij buiten ook nog eens makkelijker doet dan in de bak want dan hoeft hij niet continu de bocht door), overgangen en schakelen, pasje opzij, pasje schouderbinnenwaarts en vooral achterwaarts (wel zo handig bij het oversteken). Ik geloof er sterk in dat buitenritten een hele goede basis vormen qua balans en neem jonkies zo snel mogelijk mee op rit, zodat ze naast een basisbalans, ook vertrouwen in de ruiten kunnen opbouwen en conditie krijgen op een 'natuurlijke'/leuke manier, maar ik geloof ook sterk dat de dressuur (en daarmee bedoel ik dus echt het bakwerk) niet mag versloffen. natuurlijk is het voor mij met mijn full time baan ook nog eens onmogelijk om in de winter alleen maar buiten te trainen
Dressuurwedstrijden zijn voor mij toch naast motivatie om door te trainen ook een meetmoment, om te zien of we nog op de goede weg zitten, en daarnaast het perfecte moment om vreemd-terrein-training te doen (want veel goedkoper en veel vaker dan endurancewedstrijden, maar wel met de gestresste paarden om aan te wennen). In de dressuur moet het allemaal net wat netter, net wat gehoorzamer, op die manier laat ik de spreekwoordelijke teugels tenminste niet te ver vieren, zodat ik de letterlijke teugels juist wel met een gerust hart een beetje kan laten vieren.

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 00:17

Hey, dat klinkt eigenlijk nog steeds best positief! Misschien ligt het aan je houding, ik vind dat je erg optimistisch post de laatste tijd. Superleuk om te lezen.
Ondanks dat ik niet vaak reageer, wil ik dat je weet dat ik je topic wel met interesse volg.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 09:09

Dank je wel, NailB! Ja, na de staprit die zo dramatisch ging wat volgens Marije_Jiplover erg meeviel ben ik er toch wel anders tegenaan gaan kijken. Ik merk dat het mij ook erg helpt om vooral naar het positieve te kijken!

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:57

Positiviteit is zo belangrijk! Je paard neemt over wat je uitstraalt..

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 11:28

Afbeelding
Jaja, het is gelukt, hij laat zich gewoon inhalen *\o/*
In draf komt ze tot haar heup bij zijn neus zit, en we zijn gisteren ook ingehaald door een stel met iets meer staptempo dan wij, daar reageerde hij niet eens op *\o/*

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:07

Alweer een positieve update!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:28

Donderdag hebben we een temporit gemaakt en daarbij het spoor overgestoken. Hij kijkt er niet eens van op. Tempo viel uiteindelijk een beetje tegen, omdat we ook aan rust in zijn hoofd hebben gewerkt, maar alsnog hebben we sneller gereden dan de vorige temporit. We zitten goed op schema dus.
Het was wel interessant om te merken dat hij in zijn eentje op een nieuw stuk route toch wel spanning opbouwt, iets dat we moeten meenemen in onze voorbereiding naar de eerste wedstrijd toe.

Afgelopen paar dagen hebben we grondwerkles gehad, heel veel geademd, heel veel losgelaten, heel veel geleerd, en ik heb het idee dat we nu nog beter naar elkaar kunnen luisteren, zolang ik de tijd neem, niet alleen qua trainingsplanning, maar ook qua handelingen.
We zouden eigenlijk volgende week op dressuurwedstrijd gaan, maar die heb ik afgezegd, we zijn er gewoon nog niet klaar voor; ik heb nog niet het vertrouwen dat ik hem terug kan krijgen als hij weer in de stress schiet en één zo'n leermoment is voorlopig ook wel voldoende :+

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:45

Wauw! Mooie update _/-\o_

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 14:33

Na 3,5 jaar zijn de "eerste keren" een beetje op, maar toch hebben we dit weekend een eerste keer gehad: ik ben van hem af gekukeld :+ (of nou ja, onvrijwillig afgestegen nadat hij zelf viel), en dat was niet eens de eerste keer die dag :+ (Madelief wilde gaan rollen tijdens het losrijden, maar besloot gelukkig op te staan voordat ik er echt af moest stappen)
Gelukkig hebben we er niks aan overgehouden!
Hij was deze week heel fijn te rijden, ik kan zijn aandacht steeds beter vasthouden, en daar kunnen we goed mee verder werken.

Hier de reden dat we vielen: (ik was de foto aan het maken, van hoe ontspannen senior Sandy erbij liep)
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 21:56

:D
Ik hoop dat ik jullie niet te veel ontmoedigd heb met mijn vorige post O:)
Hij is echt elke keer een beetje beter, een beetje meer ontspannen, een beetje fijner te rijden.
Vandaag heb ik weer eens met hartslagmeter dressuur gereden, voornamelijk omdat ik zijn conditie weer eens wilde kwantificeren, maar ik ben zo trots om te zien dat mijn gevoel klopt! Zijn hartslag was super constant, heel mooi binnen de normale stap-draf-galop-waardes, heel mooi gerelateerd aan het tempo en niet aan de spanning die hij opbouwt (= hij bouwt heel veel minder spanning op onder het zadel, vorig jaar ging zijn hartslag alle kanten op). Ik hoop dat het komt van mijn ontspanningsmethode maar hoe het ook gekomen is, ik ben blij!
*\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 20:54

Wauw wat een fijn beeld zo! Lekker bezig _/-\o_

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 21:46

:D dank je :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 11:22

Stink staat sinds zaterdag op hooi in plaats van "wat er beschikbaar is".
Daarnaast zijn we gisteren door weer en wind buiten wezen trainen. Hij vond het wel lastig, al dat weer, maar hij was prima te rijden en we hebben er een stevige training van gemaakt.
We hebben ook het inhalen in draf geoefend. Hij laat zich nu volledig inhalen, ik kan zelfs afstand creëren, en als kers op de taart zijn we begonnen met de laatste fase van de inhaal-training: wegdraven terwijl hij in stap blijft. De eerste poging was met stress, de tweede poging hield ik hem 2 passen langer in stap met matige stress, daarna kreeg ik hem ontspannen terug in stap terwijl zij bleef draven, en op het eind van de rit wachtte hij zelfs op mijn drafcommando voordat hij achter senior Sandy aan ging! *\o/* Grote sprong de goede kant op dus!
We blijven gewoon op deze weg doortrainen, voor nu is het voldoende (wedstrijd is al over 2 weken), maar in de toekomst gaan we dit uitbouwen naar Sandy in rust uit zicht laten draven.
Natuurlijk scheelt het dat hij Sandy kent, en dat hij de weg weet, en dat hij weet hoe hard we waar kunnen (ik had hem niet terug in stap gekregen op een pad waar we altijd draven), dus dat is nog een werkpuntje, aan de andere kant zijn de meeste wedstrijden vreemd terrein waarbij hij dus niet weet hoe hard hij waar mag.

Na al deze trainingen kan ik in ieder geval goed inschatten hoe ik het beste mijn volgende wedstrijd kan opbouwen, en hoe ik om kan gaan met ingehaald worden. Hopelijk kan ik vooral omgaan met zijn eenzaamheid op dat grote, onbekende parcours.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:23

Mooie updates weer, ook al ben je er recent een keer af gestuiterd.

Ik vind het gaaf om te lezen hoe je je jullie rijden analyseert en vervolgens bewust beslissingen neemt om met jullie werkpunten aan de gang te gaan.

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:47

Wat goed zeg ik lees al even mee....Goed bezig hoor.
Maar ik heb gemist hoe je dit nu aan gepakt het speciale training?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 10:23

Scooby09, ik heb me wat meer verdiept in de methode van Warwick Schiller en ben daarin ook lessen en clinics gaan volgen. De methode richt zich vooral op ontspanning creëren door focus, eigenlijk een soort van mindfulness voor paarden. Van daaruit kan je verder werken, meer vragen, maar de basis is mentale ontspanning. Ik ben nog steeds die basis aan het verfijnen, maar je leest nu al welke resultaten het oplevert!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 22:16

Stinky was vandaag zo ontspannen dat we zelfs de laatste stap van de inhaaltraining hebben kunnen doen! Ik kreeg hem terug in stap (op het eerste pad) terwijl senior Sandy juist extra gas gaf. Duurde maar heel even voordat hij doorhad wat de bedoeling was, maar daarna kon ik gewoon zelf rust nemen wat Sandy ook deed (die wil na al dat getrain ook wel lekker doorlopen :D)
Deze route heeft ook wat mooie zigzagjes, wat ons de gelegenheid gaf om Sandy uit zicht weg te laten draven. De laatste horde! Poging 1 was wat spannend, maar hij bleef te houden. Daarna ging hij gewoon aan een los teugeltje zijn gang terwijl Sandy willekeurig bij hem weg liep!
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Als hij al zo chill is wanneer een paard waarmee hij samen is weggaat, heb ik zeker alle vertrouwen om hem bij me te houden met vreemde paarden!

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:42

Wat een leuke topic! Ga je even mee volgen!

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 00:31

Wauw wat goed zeg! Dat is een hele overwinning :) heel fijn dat het zo goed gaat :j

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:21

Nog 2 daagjes en dan is de eerste wedstrijd van het seizoen! Ik heb best wel een beetje kriebels... Stinky heeft deze week vrij, dat wil zeggen: ik rij deze week even niet maar beperk het tot grondwerk. En na 3 jaar strijden is sinds zaterdag gewoon zijn "haast" kapot :+
Ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen zaterdag!

Snoopysnoep
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-19
Woonplaats: Onder een steen

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:43

Heel veel succes gewenst *\%/*