Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:13

@Knollentuin, klopt jij was er toen ook op een goed moment toen het rijden ook helemaal niet ging dus je heb wel een goed beeld van de problemen gekregen.
Ik denk ook echt dat het bij mij ligt idd maar twijfel wel of ik dit kan aanpassen door eraan te werken of dat dit paard gewoon niet bij mij past en ik beter overweg zou kunnen met een wat stabieler paard dat wat minder geeft om mijn spanning.

Maargoed dat is een zorg voor later ik ga het eerst wel echt proberen.

@pipodipo ik rij nooit op andere paarden. Die instructeur zal ik eens opzoeken.


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:21

Wat fijn dat je weer mag opbouwen @promisse! Had ze een slipper gemaakt dat je 14 weken revalidatie had?
Snap dat je weer uitkijkt naar het galopperen heerlijk! Lekker van genieten!
Spannend nieuwe stal, wel fijn dar de bodem beter is, hopen dat die bevalt!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:01

@oji dat doe je goed dat je je weer op wat andere kleinere punten kan richten en er toch van kan genieten!

Ah even geduld hebben dus nog Iris, wel echt super leuk hoor lekker aan de slag weer met een paardje

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:35

Oh ben ook erg benieuwd of dat helpt dat oornetje en doppen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 09:58

mirjamalvaro schreef:
Hmmm hij liep gisteren juist zo heerlijk los, ontspannen en onder mij. Was heel blij hoe hij liep na weken niets doen. :
Terug op krachtvoer gaat beetje moeilijk met 2x een klein handje brok. :D
En nee heb geen hulp en ook geen geld voor lessen. Dus probeer het zelf zo goed mogelijk. :

Misschien moet ik het maar opgeven met hem. Zal wel nooit wat worden zo.


Niet opgeven joh! Ondanks dat lessen nu niet lukt kan je ook op andere manieren leren zoals de manier hoe je open staat voor hulp op dit forum! Dat is al heel knap doet ook niet iedereen. Gaat echt wel goedkomen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:20

mirjamalvaro schreef:
:= heb nog veel video's te bekijkem geloof ik. :))

Hier pony's balkjes werk laten doen met kind die ze 1-2x per week doet. :))

[ [url=m/qbHH0Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YcmBWF.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hee die witte ken ik nog niet. Heb je die nieuw? Of alleen tijdelijk voor de verkoop?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:28

Ah zo vandaar!
Leuk dat de filmpjes je bevallen! Heb ze in het begin ook gekeken vond ze ook erg interessant. Nu al tijdje niet meer gekeken wordt weer tijd :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:07

Even getwijfeld of ik het wel of niet hier zou zetten omdat ik het zelf allemaal al lastig genoeg vind en het liefst niet te veel verschillende meningen hoor.
Maar jullie hebben me altijd zo goed geholpen en vind dat hier altijd fijn gereageerd word niet het vaak alleen maar 'negatieve zonder doel' wat je bij andere topics ziet.

Heb mijn paardje toch door de molen gehaald, omdat ik er toch geen goed gevoel bij had. Osteopaat eerst en die vond haar rug erg stijf, helemaal niet beweeglijk, moeite met galop en in combinatie met heftig reageren bij druk op haar rug adviseerde ze foto's te maken.
Gister dus naar de kliniek geweest voor foto's en echo. Het is geen kissing spines of spondylose (godzijdank want dat was mijn grootste angst). Wel vond hij wat artrose tussen de 6e en 7e halswervel en tussen 2e en 3e lendenwervel plus overvulling (wat kan duiden op een ontsteking zoals hij me vertelde). De combinatie van de artrose en de ontsteking zou een verklaring voor pijn en het gedrag kunnen zijn, maar dit kan hij niet met zekerheid zeggen het zou net zo goed kunnen dat ze hier geen last van heeft en het iets heel anders is wat je niet met foto's en een echo kan zeggen. Dat maakt het dus wel lastig.

Hij heeft nu die 2 punten ingespoten om de ontsteking weg te laten gaan en we moeten nu 1 week aan de hand stappen, dan de osteo nog een keer, dan 1 week longeren in een opbouwschema zonder bijzet of iets, dan na zadelcheck weer rijden voorwaarts neerwaarts en na 2 a 3 dagen rijden de kliniek bellen voor overleg.
In het gunstigste geval komt de pijn dus inderdaad hier vandaan en is het weer het zonnetje in huis over 2 weken, in het ongunstigste geval is de situatie nog het zelfde dan weet ik ook niet zo goed hoe verder.

Ben wel een beetje geschrokken van de artrose, de arts deed er heel licht over zei dat ze makkelijk nog de sport in kan dat het helemaal niet zo erg is allemaal, maar op internet lees ik alleen maar rampverhalen. Nouja eerst dit maar even afwachten dan zien we weer verder.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 12:39

Fijn dat jullie ook positieve verhalen kennen! En zal inderdaad gewoon even moeten afwachten en ik stop meteen met googlen want dat gaat me inderdaad niks helpen. Hopen dat wij straks ook bij de goede verhalen mogen aansluiten van een goede afloop :)

@Cyta volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer alleen net even anders gezegd.

Wat betreft schouders naar buiten houden of schouder voor denken ligt volgens mij aan je paard en hoe die loopt. Ik moest altijd in mijn les als ik linksom rijd schouders buiten houden en als ik rechtsom rij juist schouders meer naar binnen houden. Doel was zodat ze dan recht liep. Dus kan kloppen dat je dan verschillende dingen daarover hoort omdat het per paard verschillend is. Rien zegt niet dat je helemaal niks met je hand mag doen, je mag wel uitnodigen naar rechts of links (dus niet terugwerken maar alleen je hand naar links of rechts brengen) waardoor ze de hals sneller laten vallen zo had ik het begrepen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:41

Cyta schreef:
Ik kan volledig volgen dat het met de scheefheid te maken heeft.
Mijn paard valt bijv. hoofdzakelijk op de linker schouder (neemt rechter teugel niet aan). Dus linksom zou ik de schouders wat naar buiten moeten plaatsen. Rechtsom valt ze dus naar buiten weg, dus plaats ik de schouders wat naar binnen.
Wanneer ik echter rechtsom in de spiegel meekijk, zie ik dat ze haar linker achterbeen dus naar buiten wegzet, dus niet onder het lichaam.
Als ik nu het principe zou aanhouden dat de voorhand voor de achterhand moet geplaatst worden, moeten de schouders op de rechterhand dan toch ook naar buiten? Wat dan zou willen zeggen dat ik op de linkerhand de schouders toch naar binnen moet zetten?

En hoe zit het dan met galop...want mijn paard galoppeert steeds met haar achterhand naar binnen en linksom en stuk erger dan rechtsom. Rechtsom heb ik redelijk controle, ga ik linksom rechtdoor, durft ze zich sterk en lang maken en wil alleen hard. Overgang naar draf is meestal ook een opgave...

Verwarrend allemaal 8)7


Wat grappig ik had precies hetzelfde als jij ook dat galopstuk. De theorie weet ik allemaal niet precies maar lessen nemen hielp mij toen heel goed omdat me instructeur echt precies zei wanneer er wat gebeurde en wat ik dan moet doen zodat ik het zelf ook ging voelen en het kon oplossen. Dus enige tips die ik kan geven is met les proberen op te lossen :p Maar anderen hier kunnen wel altijd de theorie goed uitleggen dus misschien dat iemand nog wat weet :D

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:25

darkadia schreef:
@proven mijn schimmel heeft ook lichte artrose C6-c7. Is ingespoten, en nu met juiste training gaat hij eigenlijk heel goed. Waar hij eerder naar gedrag liet zien omdat hij pijn had en in een houding moest lopen (vermoed ik, bewijzen heb ik niet). Hij is ook niet mega flexibel in zijn lumbale deel. Maar toch wordt dit iedere osteobehandeling en training weer een stukje losser.
Dus niet de moed laten zakken hoor!

Wij rijden niet op hoog niveau, maar ik heb wel weer een fijn werkwillig paard met werken.


Wat fijn dat het bij jullie zo goed gaat en dat hij nu weer fijn te rijden is! Geeft mij ook hoop :)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:34

Babootje schreef:
proven02 schreef:
Hij heeft nu die 2 punten ingespoten om de ontsteking weg te laten gaan en we moeten nu 1 week aan de hand stappen, dan de osteo nog een keer, dan 1 week longeren in een opbouwschema zonder bijzet of iets, dan na zadelcheck weer rijden voorwaarts neerwaarts en na 2 a 3 dagen rijden de kliniek bellen voor overleg.
In het gunstigste geval komt de pijn dus inderdaad hier vandaan en is het weer het zonnetje in huis over 2 weken, in het ongunstigste geval is de situatie nog het zelfde dan weet ik ook niet zo goed hoe verder.

Ben wel een beetje geschrokken van de artrose, de arts deed er heel licht over zei dat ze makkelijk nog de sport in kan dat het helemaal niet zo erg is allemaal, maar op internet lees ik alleen maar rampverhalen. Nouja eerst dit maar even afwachten dan zien we weer verder.


Goed dat je bent gegaan; het verklaart wel e.e.a. denk ik. En in ieder geval goed dat je het weet want dan kun je het ook goed managen.
Zo'n ontstekingsproces moet geremd omdat dit zorgt voor extra botaanmaak en verergering van de artrose. Heel belangrijk dus om dit te voorkomen en daarom goed te managen/monitoren.
En bevestigt ook wel mijn gevoel dat dit paard juist in beweging gehouden moet worden. Het inspuiten wordt ook vaak gecombineerd met mesotherapie (dat ervoor zorgt dat de spieren ontspannen) waardoor het paard zich weer los durft te laten.
En... jullie zijn de enigen niet. Zat paarden met dit soort problemen die op topniveau lopen. Het is zeker niet het einde van de sportcarriere van je paard. Ze zal alleen wat meer "onderhoud" nodig hebben.


Dat is goed om te horen dat het niet meteen einde carrière is. Ik ga mij even goed verdiepen in hoe je dit dan het beste kan 'managen'/'onderhouden' en ook veel info nog vragen aan osteo en arts hierover. Mesotherapie heb ik wel eens van gehoord dat ga ik ook even benoemen als ik de arts weer spreek dankje!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 07:56

Iriscope schreef:
Ik heb eindelijk een foto van Love of Life dus wilde die even showen :) duurt nog even voor we haar gaan halen, maar hier is ze dan!
[ [url=m/ZMjJzI.png]Afbeelding[/url] ]


Ze is echt leuk! Weet je al wanneer jullie haar gaan halen ?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:52

Nog even geduld hebben dus @iris. Hopelijk kan ze snel naar jou komen! Wat gek dat ze zo bang is lijkt wel een trauma inderdaad.

Hier is 3 weken geleden de zadelmaker geweest voor een check, zadel was verder goed maar ze reageerde heel heftig nog op het zadel erop leggen (bijten trappen
schrapen onrustig heen en weer bewegen). 2 Weken geleden is de Osteophaat weer geweest. Pijnlijkheid bij hals borst en rug was duidelijk minder, ze mocht aan haar zitten zonder een trap te krijgen. Bij de lendenen was het wel nog erg gevoelig dus advies was om iets langer te longeren voor ik er weer op ga en goed in de gaten houden hoe het gaat hoe ze reageert en contact met de osteo houden ook.
Zodoende zijn we nog aan het longeren, dat gaat niet heel lekker ze valt me steeds aan steigert bokt en komt continu keihard op me afrennen. Mogelijk teveel energie of toon ik niet genoeg dominantie waardoor zij de leiding overneemt.

Wel heb ik vorige week het zadel weer opgelegd na het longeren daar gaf ze helemaal geen reactie meer op stond heel braaf rustig stil dus dat is een goed teken!

Ik heb nu iemand online gevonden en benaderd om mij te helpen met de opbouw. Deels omdat ik het longeren vrij spannend vind en dit dus niet goed lukt en deels omdat ik het fijn vind iemand erbij te hebben met meer kennis die mij kan helpen met zien wanneer ze haar buik gebruikt, wanneer ze ontspannen is en hoe we straks het rijden het beste kunnen aanpakken.
Morgen komt ze voor het eerst dan begint ze met longeren en ik hoop komend weekend of volgende week voor het eerst kort weer even erop te gaan om te kijken hoe ze daar nu op reageert.

Het is dus nog niet heel duidelijk allemaal maar ik heb wel het idee dat ze zich goed voelt en minder pijn heeft. Ze heeft energie kijkt vrolijk uit dr ogen en is lekker aanwezig.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 08:02

@premisse lastig zeg hoe kan het dat ze steeds glijers maakt tijdens de revalidatie?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:22

Ah zo dat is niet fijn dan.
Misschien even vervelend en spannend voor haar verhuizen, maar hopelijk uiteindelijk beter voor haar revalidatie!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:55

Wat goed om te horen @promiss je bent heel lekker bezig zo te lezen! Snap dat je liever te voorzichtig dan bent idd liever dat dan dat je net even teveel vraagt en ze misschien wel pijn oid voelt dan ben je weer verder van huis. Lekker stapje voor stapje.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 07:28

Wat fijn Promisse! Dat geeft goede hoop. Ze zal misschien nog wat moeten wennen idd maar klinkt alsof het goed gaat komen.

@iris ah fijn zeg eindelijk wat vooruitgang!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:47

Ze is echt leuk!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:03

Aah super spannend @Iris! Komt steeds dichterbij nog eventjes geduld! Super lief dat de stal foto's sturen en je op de hoogte houden!

Hier is er helaas geen goed nieuws. Het opbouwen met longeren ging echt steeds beter ze kon meer en meer ontspannen en ik had hoop dat het de goede kant op ging. We hebben 1,5 week geleden voor het eerst weer onder het zadel gedraafd en er was helemaal geen verschil :( Als ik de teugels compleet losgooi en helemaal niks doe geen been en teugel en alleen mee passagier dan tolereert ze me op haar, maar daar is ook alles mee gezegd. Zodra ik been geef of de teugels oppakt begint ze te bokken.

De osteophaat is weer geweest en vond haar in haar lichaam wel echt stukken beter. Veel losser en ontspannender en ze liet alles toe wat vorige keren niet zo was.

Morgen gaan we weer naar de kliniek dan gaan we onder het zadel daar kijken en dan de 2 plekken verdoven om te kijken of er daarna verschil is.

Ik word er echt moedeloos van :( Waar heeft ze nou toch nog zon last van.

Zijn er hier nog ideeen?

Ideeën die ik tot nu toe om me heen heb gehoord.
- Eierstokken?
- Bang voor de pijn waardoor ze het gedrag al vertoont zonder dat er daadwerkelijk pijn is.
- Nog steeds ontsteking op de plek?

Nog even de samenvatting ze heeft dus artrose onderaan haar hals en achter bij haar rug en daar zaten ook ontstekingen die zijn ingespoten en dan zou er met langzaam opbouwen verbetering moeten zijn. Er is wel veel verbetering in haar lichaam, losser en ontspannender maar met rijden dus nog niks.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:40

Dank je dat is lief van je!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:38

MyWishMax schreef:
Proven, ik heb het met mijn vorige ook gehad. Alle ontstekingen waren 100% zeker weg, maar met rijden bleef hij staken. Wij hebben in overleg met de kliniek pijnstilling gegeven om te kijken of het dan weg was, vooral ook vanwege de blijvende schade die er wel was, maar het bleek echt tussen zijn oren te zitten. Heel intensief aan de slag gegaan, waarbij mijn instructie er een tijd op gereden heeft en ikzelf later langzaam over ben gaan nemen. Het is gewoon heel lastig om te doorbreken en was een heel schema van longeren, rijden, oefeningen en vrije beweging en altijd voor vervanging zorgen bij ziekte of vakanties zodat hij niet meer stil kwam te staan. Maar ik ben er wel weer uit gekomen :(:) Ik zal duimen voor jou

Iris, dan kan je bijna gaan aftellen! Maar je mag dus geen drachtige merrie invoeren? Is er nog een verschil tussen een merrie of ruin/hengst invoeren qua tijd? Ik begreep een tijdje geleden dat er qua quarantaine naar de VS bijv wel verschil in zit.


Poeh jeetje hoe heb je dat dan kunnen opbouwen? Want nu kan ik echt niks op dr en eventjes 'erdoorheen' of 'aanpakken' lijkt juist averechts te werken. Mijn bijrijdster heeft dat zondag geprobeerd en die heeft ze er meteen afgegooid ;(
Sowieso eerst morgen maar de kliniek afwachten, maar dat het tussen de oren zit heb ik al van meerderen gehoord dus dat zou goed kunnen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:22

Jeetje enorm lastig zeg. Wel fijn dat je daarna weer wel fijn heb kunnen rijden!
Is dat staken en verzet later weer terug gekomen?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:01

Wat heftig zeg. En op zo'n jonge leeftijd al last ervan heel sneu :(
Ik ga dit allemaal ook even met de kliniek morgen bespreken dat dit misschien bij haar aan de hand is.
En ik ga ook nog even navragen hoe erg de schade nou precies is.


proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:06

Dat is ook nog een goeie tip idd eerst aan de longe iemand erop! Even morgen afwachten en dan een plan maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers