Moonlight gewond!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Moonlight gewond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 00:20

Vandaag hoorde ik via m'n zusje die het weer van een vriendin had dan Moonlight een wondje had aan haar been, maar dat die vriendin er al iest op gespoten had.
Ik dacht dat het dus om een klein wondje ging, veulens zijn nu eenmaal onbehouden.
Kom ik op de manege, krijg ik de schrik van m'n leven!
Ze had een grote, bloederige enge wond aan een modderig been!
Ze is behoorlijk kreupel, ik heb meteen de dierenarts gebelt, en hij was er binnen een half uur.

Ze kreeg een antibioticum en een tetanus injectie, en een tiendaagse cubamix kuur.
Toen ik de wond schoon probeerde te spuiten sprong ze alle kanten op, we hebben haar met vier man vast moeten houden, zelfs m'n zusje die doorgaans koelbloedig is was van haar stuk gebracht.

Ik was best boos dat de manege eigenaar me niets had laten weten, maar hij bood me toch een stal aan voor haar alleen, en hij vond het duidelijk naar wat er gebeurdt was.

Ik weet me geen raad, hoe ik dat morgen weer schoon ga krijgen.
Ze is pas zeven maanden, ik hoop dat ze niet bang wordt voor mensen door deze nare ervaring.
Is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt met een veulen?
En is dat veulen bang voor mensen(geweest)?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:27

Nee hoor dat veulen wordt niet bang voor mensen.Wij hebben dat hier ook al eens meegemaakt en als zo'n veulen er aan gewend is,is ze net zo makkelijk als een ouder paard.Het kan zelfs zijn dat ze in de omgang makkelijker wordt dan dat ze was.Sterkte!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:34

Oh wat vervelend zeg! Arme Moonie! Weet je hoe ze aan die wond is gekomen?

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 00:54

FlairS schreef:
Nee hoor dat veulen wordt niet bang voor mensen.Wij hebben dat hier ook al eens meegemaakt en als zo'n veulen er aan gewend is,is ze net zo makkelijk als een ouder paard.Het kan zelfs zijn dat ze in de omgang makkelijker wordt dan dat ze was.Sterkte!


Pak van m'n hart zeg!
Ik hoopte al dat iemand zoiest zou schrijven, dank je wel.

Ik weet niet hoe ze aan die wond komt, de manege baas ook niet.
Ik denk niet dat een van de veulens het gedaan heeft, daar zijn ze veel te schuchter voor.
Het lijkt wel of ze ergens achter is blijven hangen, ze springt nogal graag over dingen heen, je weet maar nooit.
Ik ga morgen dat weitje nazoeken, vanavond was het te donker.
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik dat niet eerder had gedaan, stom, nooit denken dat een ander het al gedaan heeft, altijd zelf doen, dat heb ik nu goed in m'n oren geknoopt.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 00:57

Lekker verwennen en belonen als ze het goed doet.Ja joh,je kan met die jonge dingen niet voorzichtig genoeg zijn.Vaak kan je niet eens meer achterhalen wat er gebeurd is!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:02

Mijn veulen is vast komen te zitten in een hooinet - beentje naar boven, veulentje in de grond in de pisplek, beentje helemaal dik gezwollen, veulen lag er al stil bij, had zich bij de situatie neergelegd (letterlijk). Ik heb 'r moeten lossnijdenn been wrijven, haar helpen opstaan, de dierenarts is er bij gekomen, ontstekingsremmer gespoten, pijnstiller, tatanos en serum, ... veulen na twee dagen terug beter (twee dagen heeft ze toen niet gerend of gebokt), maar ze hield het niet tegen me. Op het einde van de zelfde week heeft ze 'r zelf vastgetrapt in een touw dat mijn man had klaargelegd om de zak vast te binden buiten (zelfde zak), been op een behoorlijk stuk gevild, vel eraf, haar eraf, brandwonde dus ... gelukkig moest ik niet terug de DA bellen gezien ze die week al spuiten gekregen had ... maar het is inderdaad zo dat ze er liever door geworden is. Ik heb toen die weken enkele malen 'r beentje zitten maseren ... en ze toonde er echt dankbaarheid voor!

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 01:13

Deze reacties doen me echt goed, dit is m'n allereerste veulen, m'n merrie was zwanger toen ik haar kocht, niemand wist ervan.
Ik ben echt heel blij met haar, maar heb weinig ervaring met veulens en wil het absoluut goed doen.
Ik heb mezelf begraven in boeken over veulens, maar over dit soort dingen leer je alleen door ervaring, ik ben erachter gekomen dat ik met veulens een mietje ben!
Maar ik ga mezelf bij elkaar rapen, (ik moet wel), en m'n uiterste best doen om die wond zo goed mogenlijk te genezen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:29

Bij mij was het ook zo, slachtpony, drachtig, maar werd door IEDEREEN ontkend en afgedaan als "wishfull thinking" toen ik beweerde in augustus vorig jaar beweging te zien bij mijn merrie. In maart had ik me erbij neergelegd, zo lang een veulen zien bewegen is normaal gezien uitgesloten ... 15 maart, ik bel de dierenarts op, m'n merrie heeft een zwelling voor 'r uier, werd afgedaan als grasoedeem ... van het gras afhalen was het advies. 16 maart 7U s'morgens, huis op stelten, er zit een grote zwarte hond in de stal bij de pony - tenminste, dat dacht mijn man, en ik in paniek m'n bed uit .... De grote zwarte hond was niet zo hond-achtig ...
We hadden dus een veulen, pas minuten oud en al recht op de beentjes, nog de beschermtopjes op de hoefjes, dampende vliezen in de grond. Onze dierenarts wist echt niet wat gezegd, en wat dus onmogelijk is, bleek toch waar te zijn, wij hebben dus ons veulen meer 7 maand zien bewegen!!!!!!!!!! Dus wie de kenner was ... Ook de jockey die 'r inreed zei dat het niet zo was, de smid ook al (die vaak kwam vanwege een hoefmisvorming), en NH leraar ook al ...
Volg gewoon je gevoel, het zal prima gaan ... echt waar!

PS we hebben nu wel een andere DA - zo een "leek" moet bij mij niet meer aan de deur komen, toen ik belde voor het veulen was ie bang van mijn merrie ... hij heeft 'r niet eens bekeken!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 21-11-02 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 01:32

Hey hallo,

Een van mijn veulens had ook een nare moeilijk te genezen plek aan haar achterbeen (achterkant kogel) een ander veulen heeft er ws tegenaan gegaloppeerd. DA erbij en hij heeft het verbonden. Nou je wilt niet weten wat voor een spektakel of dat was. Advies 3 a 4 keer per dag afspuiten (natuurlijk niet in de wond spuiten want dat doet pijn) en acederm erop. Ik heb haar gewoon tegen een dichte muur gezet met het touw door de ring (niet vastzetten maar zelf het uiteinde van het touw vasthouden) en spuiten maar, met een niet al te harde straal. In principe kunnen ze geen kant op en je kunt voelen aan het touw als er spanning ontstaat. Ze kunnen schoppen tegen de straal wat ze willen hij gaat toch niet weg. Zo heb je het minst risiko voor jezelf en het veulen.

Succes Mirriam