Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:01



Leia op haar tijdelijke stalling.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:47

Ze is echt leuk!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:01

Lieverd :D
En promisse goede keus dus de verhuizing.

Hier volledig overgestapt op de Jill filmpjes, merk in de training dat ik daar veel meer aan heb. Eliana is echt fiks vooruit gegaan. :=

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:41

Wat leuk Mirjam. Ik vind haar geweldig!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:55

Ze maakt duidelijke en goede filmpjes ja. Ook fijn dat zij dus tijdens het rijden uitlegt en je dus direct kunt zien wat ze bedoeld.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:21

Ja en ze maakt filmpjes over hoe zij het ze aanleert en filmpjes over wat er fout kan gaan en hoe dat op te lossen. Dus echt heel concreet en bruikbaar. Ik vind dat ze haar paarden super rijdt en vind het geweldig hoe ze elke oefening in stukjes hakt en pas aan elkaar plakt als alles klopt. Zo blijf je altijd aan de basis werken, waar je ook mee bezig bent

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:53

Ja heel fijn. En af en toe ook jaloersmakend hoe fijn ze haar paarden voor elkaar heeft :')

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:49

Iemand hier ook die de online training van Feather Light volgt? Ik ben daar nu net mee begonnen :) . Jill volgde ik ook al , hele fijne filmpjes. Maar de kijk van Feather Light erop vind ik ook heel verhelderend.

Gabon

Berichten: 1208
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:12

Lauke schreef:
Hoi dames, ik kom even binnen vallen. Vroeger hier ook gepost maar nu al tijden in de meeleesstand.

Op het moment ben ik mijn jonge merrie aan het beleren. Als ze straks ietsje verder is zou ik graag les hebben op de "rien manier".
Weet iemand misschien een instructrice in de omgeving amersfoort/Bunschoten die aan te raden is? :)
Ik kom ook binnen vallen :)
Alle trainers die de Trainersclub hebben gevolgd staan sinds kort op de site https://dressagepro.nl/trainersclub/tra ... inersclub/ (Ik heb een berichtje gestuurd of het ingedeeld kan worden op provincie ipv op voornaam)

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:55

Dank voor de tip Gabon!

Ik moet geloof ik toch een andere instructeur gaan zoeken, meestal ging het wel goed, maar nu paar keer aanvaring gehad omdat zij iets als ongehoorzaamheid ziet en ik als 'fysiek niet kunnen op dat moment'. En voor het oplossen van dat soort dingen gaat ze dan ineens in de short-cut stand, ipv de basis opnieuw te pakken. En discussie is niet welkom... :-(

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 09:45

Jill, dat is balen zeg. Is altijd zonde als je er met een instructrice niet uit kunt. Gelukkig is er in jullie omgeving genoeg keus, ik hoop dat je een andere vindt die beter bij je aansluit.
Ik zou hetzelfde doen, als het zo gaan zoals je omschrijft!

Promisse, hoe is het inmiddels bij jou? En bedankt voor de tips over Feather Light, Yvank_, ik ga er vandaag eens voor zitten!

Leia is gisteren (EIN-DE-LIJK) Ingeent tegen AHS en Influenza, ze heeft een chip gekregen en haar paspoort ID kaart is ingevuld door de DA. Over 3 weken krijgt ze de volgende entingen en wordt er een uitstrijkje gemaakt voor een CEM test, geen idee of we dat in NL ook kennen? Verder nemen ze dan bloed af voor een Dourine test en gaan ze haar scannen want ik heb een verklaring nodig dat ze NIET drachtig is om haar over de grens te krijgen. Nog een week later wordt dan de 2e CEM test gedaan en als alle uitslagen binnen zijn en papierwerk in orde is, mogen we dan eind maart die kant uit om haar op te halen <3

De mensen van de tijdelijke stal zijn onwijs lief en sturen me dagelijks foto's van haar.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:03

Aah super spannend @Iris! Komt steeds dichterbij nog eventjes geduld! Super lief dat de stal foto's sturen en je op de hoogte houden!

Hier is er helaas geen goed nieuws. Het opbouwen met longeren ging echt steeds beter ze kon meer en meer ontspannen en ik had hoop dat het de goede kant op ging. We hebben 1,5 week geleden voor het eerst weer onder het zadel gedraafd en er was helemaal geen verschil :( Als ik de teugels compleet losgooi en helemaal niks doe geen been en teugel en alleen mee passagier dan tolereert ze me op haar, maar daar is ook alles mee gezegd. Zodra ik been geef of de teugels oppakt begint ze te bokken.

De osteophaat is weer geweest en vond haar in haar lichaam wel echt stukken beter. Veel losser en ontspannender en ze liet alles toe wat vorige keren niet zo was.

Morgen gaan we weer naar de kliniek dan gaan we onder het zadel daar kijken en dan de 2 plekken verdoven om te kijken of er daarna verschil is.

Ik word er echt moedeloos van :( Waar heeft ze nou toch nog zon last van.

Zijn er hier nog ideeen?

Ideeën die ik tot nu toe om me heen heb gehoord.
- Eierstokken?
- Bang voor de pijn waardoor ze het gedrag al vertoont zonder dat er daadwerkelijk pijn is.
- Nog steeds ontsteking op de plek?

Nog even de samenvatting ze heeft dus artrose onderaan haar hals en achter bij haar rug en daar zaten ook ontstekingen die zijn ingespoten en dan zou er met langzaam opbouwen verbetering moeten zijn. Er is wel veel verbetering in haar lichaam, losser en ontspannender maar met rijden dus nog niks.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:37

Ach meid, ik heb geen ideeen voor je, wel een dikke knuffel. Ik hoop dat je bij de kliniek iets vindt waar je wat mee kan!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:40

Dank je dat is lief van je!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:47

Ook geen ideeen sorry :(:)

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:55

Proven, ik heb het met mijn vorige ook gehad. Alle ontstekingen waren 100% zeker weg, maar met rijden bleef hij staken. Wij hebben in overleg met de kliniek pijnstilling gegeven om te kijken of het dan weg was, vooral ook vanwege de blijvende schade die er wel was, maar het bleek echt tussen zijn oren te zitten. Heel intensief aan de slag gegaan, waarbij mijn instructie er een tijd op gereden heeft en ikzelf later langzaam over ben gaan nemen. Het is gewoon heel lastig om te doorbreken en was een heel schema van longeren, rijden, oefeningen en vrije beweging en altijd voor vervanging zorgen bij ziekte of vakanties zodat hij niet meer stil kwam te staan. Maar ik ben er wel weer uit gekomen :(:) Ik zal duimen voor jou

Iris, dan kan je bijna gaan aftellen! Maar je mag dus geen drachtige merrie invoeren? Is er nog een verschil tussen een merrie of ruin/hengst invoeren qua tijd? Ik begreep een tijdje geleden dat er qua quarantaine naar de VS bijv wel verschil in zit.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:04

Wij hebben voor invoeren vanuit Zuid Afrika gelukkig geen quarantaine tijd. De hoofdzakelijke reden dat het invoeren voor ons langer duurt, is omdat deze merrie geen AHS vaccinaties heeft gehad, omdat ze in een AHS vrije zone staat. Als ze die wel gewoon had gehad, dan was het een kwestie van bloedtesten en influenza geweest, maar in dit geval moeten we dus wat geduld hebben omdat de AHS vaccinatie bestaat uit 2 vaccins die 3 weken na elkaar gegeven worden en er dan nog een wachttijd van 40 dagen is vanaf de laatste vaccinatie.

Er zijn wel wat verschillende regels met invoeren, zo mag je wel een dragende merrie invoeren, maar dan moeten er zodra het veulen geboren is hier, ook tests op het veulen uitgevoerd worden en moeten merrie en veulen tot de uitslag van die test er zijn hier in quarantaine gehouden worden (mag wel op je eigen farm, maar dan apart weiland etc.) Geloof dat er voor hengst iets anders testen zijn. In principe duurt het qua tijd dus niet veel langer, het hangt er enkel vanaf hoe snel je de inentingen/testresultaten in orde hebt.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:38

MyWishMax schreef:
Proven, ik heb het met mijn vorige ook gehad. Alle ontstekingen waren 100% zeker weg, maar met rijden bleef hij staken. Wij hebben in overleg met de kliniek pijnstilling gegeven om te kijken of het dan weg was, vooral ook vanwege de blijvende schade die er wel was, maar het bleek echt tussen zijn oren te zitten. Heel intensief aan de slag gegaan, waarbij mijn instructie er een tijd op gereden heeft en ikzelf later langzaam over ben gaan nemen. Het is gewoon heel lastig om te doorbreken en was een heel schema van longeren, rijden, oefeningen en vrije beweging en altijd voor vervanging zorgen bij ziekte of vakanties zodat hij niet meer stil kwam te staan. Maar ik ben er wel weer uit gekomen :(:) Ik zal duimen voor jou

Iris, dan kan je bijna gaan aftellen! Maar je mag dus geen drachtige merrie invoeren? Is er nog een verschil tussen een merrie of ruin/hengst invoeren qua tijd? Ik begreep een tijdje geleden dat er qua quarantaine naar de VS bijv wel verschil in zit.


Poeh jeetje hoe heb je dat dan kunnen opbouwen? Want nu kan ik echt niks op dr en eventjes 'erdoorheen' of 'aanpakken' lijkt juist averechts te werken. Mijn bijrijdster heeft dat zondag geprobeerd en die heeft ze er meteen afgegooid ;(
Sowieso eerst morgen maar de kliniek afwachten, maar dat het tussen de oren zit heb ik al van meerderen gehoord dus dat zou goed kunnen.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:47

Longeren dus, onder begeleiding van arts en later fysio. Dus spieren op juiste manier trainen waarbij hij doorhad dat dat weer kon. Onder het zadel veel lastiger, ik heb een tijd met slof moeten rijden. Maar ik had het geluk dat hij voordat hij ging staken (en je eraf gooide als je doorpakte idd) eerst stil ging staan en hoofd enorm hoog de lucht in deed. Echt zo hoog dat ik zijn hoofd ondersteboven zag als ik erop zat. Op zo'n moment kon ik niet meer naar voren rijden, daarvoor ook al niet en als hij zijn hoofd zo deed kwam hij daarna ook omhoog. Met die slof kon hij dat omhoog slaan met hoofd niet en kon ik wel voorzichtig naar voren. Hij wilde bijvoorbeeld niet draven en galopeerde dan aan, maar ging in galop echt heel langzaam hupsen. Met heel veel belonen, handige instructie erop en later zelf het 1e drafpasje teugels losgooien en belonen. :=

Het was echt niet makkelijk en heeft echt wel even geduurd, maar ik heb daarna weer een tijd heel fijn kunnen rijden. Maar ik heb daarna het staken, zelfs het kleinste verzet extreem serieus genomen, want hij deed het echt omdat hij pijn had (behalve met dat opbouwen, toen was het het idee dat het pijn zou gaan doen)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:22

Jeetje enorm lastig zeg. Wel fijn dat je daarna weer wel fijn heb kunnen rijden!
Is dat staken en verzet later weer terug gekomen?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:40

Ja, maar die van mij had wel echt blijvende schade overgehouden. Het is wel veel subtieler teruggekomen dat staken, wat moeite met draf rechtsom en daar weer wat hupsen. Toen zijn we meteen terug gegaan en had die weer ontstekingen zitten. Hij begon ermee toen hij net 5 was, door gereden want 'puberen'. Dat geloofde ik toch niet, dus naar kliniek. Alleen door wat fouten heeft hij anderhalf jaar met die ontstekingen in hals gelopen, was rug ook al beschadigd en had bij zenuwschade die niet meer kon herstellen. Het echte staken was eerst in die anderhalf jaar, toen ze dachten dat hij genezen was, maar de echte blessure nog niet ontdekt. Dus zijn laatste rijden was ook echt gewoon pijnlijk en daarna een tijd rust gehad weer. Toen opbouwen en staken weg zien te krijgen. Daarna dus lange tijd met kleine beetje staken als hij weer iets last kreeg,maar nietmeer zo extreem. Tot hij zo slecht was dat hij afgekeurd werd, daarna heeft hij nog een aantal jaar recreatief gelopen.

Maar bij ons was al bekend dat hij zou blijven verslechteren, te veel schade die niet ongedaan gemaakt kon worden en daardoor afwijkend looppatroon. Als we er eerder bij waren geweest had er niet zoveel schade hoeven zijn en had hij er geen last van hoeven te hebben zolang management goed bleef.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:01

Wat heftig zeg. En op zo'n jonge leeftijd al last ervan heel sneu :(
Ik ga dit allemaal ook even met de kliniek morgen bespreken dat dit misschien bij haar aan de hand is.
En ik ga ook nog even navragen hoe erg de schade nou precies is.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:01

Ik ken trouwens wel het protesteren maar dan op niet medische basis, en ja paard is volledig door de molen gegaan inclusief pijnstillers.
Haar heb ik eerst tijd aan longe toen erop aan longe en enkel lange teugels alle gangen, toen los lange teugel alle gangen. En daarna pas heel voorzichtig cm voor cm de teugels korter.
Nu nog moet je oppassen dat je niet opeens oppakt, dan blokkeert ze nog. :=

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:06

Dat is ook nog een goeie tip idd eerst aan de longe iemand erop! Even morgen afwachten en dan een plan maken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 01:21

Wat heftig allemaal zeg!

Met mijn merrie gaat het gelukkig goed. Ze begint te wennen op haar nieuwe stal. Nog niet helemaal relaxed maar dat had ik ook niet verwacht. Haar conditie is ook nog niet wat het was maar dat komt goed. Ik doe nu zo'n beetje alle oefeningen maar dan op een baby manier. Dus kort en weinig zijwaartse appuyementen en bijv de galop pirouette alleen maar heel groot waarbij ik puur de controle train. Dat doe ik trouwens pas sinds vandaag. Alleen enkele wissels en wel krachttraining zoals tempo wisselingen, galop helemaal terugrijden en zo. Heb nog niet echt de draf helemaal veruimd. Wel korte stukjes en niet maximaal. Dus eigenlijk alles half. Ik wil eerst voelen dat ze echt weer power heeft. Verder basis basis basis en souplesse en balans. Genoeg te doen nog. Oh ja en veel in het bos. Je kan hier op de Veluwe fantastisch buiten rijden en nu ik aan de andere kant van Epe zit, rij ik weer in een stuk waar ik eerder niet veel kwam.