[VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 21:51

Al ons focuswerk begint zijn vruchten af te werpen: hij begint steeds sneller en steeds verder te ontspannen. Tussendoor doen we af en toe wat rijden, maar de focus ligt nu toch vooral op rust, vertrouwen en ontspanning, ook in het rijden. Vandaag hebben we wel een nieuw hoogtepunt bereikt, en iets gedaan dat ik nog nooit eerder heb gedaan en ook nooit gedacht had te doen: Ik heb een rondje gereden met alleen maar een touwhalster! Vanuit hier gaan we het rijden weer wat intensiever oppakken, ik merk dat hij erg in bespiering terug aan het vallen is, tijd dus om ook lichamelijk weer aan de slag te gaan!


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 11:51

Afgelopen week heb ik gewoon op beide handen meerdere ontspannen rondjes achter elkaar kunnen draven! Hopelijk zet deze trend zich voort, ik merk namelijk dat hij een belabberde conditie heeft na 3,5 maand nauwelijks werk, en aangezien de wedstrijdkalender voor volgend jaar bekend is, toch maar eens weer wat intensiever gaan rijden!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 08:29

Deze week niet echt gereden, want ik wilde graag uitzoeken waar zijn singelnijd vandaan komt. Met mijn huidige trainingsrichting begon het echt tot me door te dringen dat ik hier iets mee moest.
[MD] Singelnijd, wat kan het zijn?
Gisteren is dit ook in de clinic ter sprake gekomen, en hebben we eraan gewerkt. In de clinic gedroeg hij zich voorbeeldig, maar kon de 'juf' mij ook goed uitleggen op welke signalen ik moest letten, waardoor ik uiteindelijk eigenlijk heel fijn heb kunnen rijden!

Ook kan ik nu met zekerheid zeggen dat zijn stress niet komt door de Metazoa, nu hij dat 2 maanden niet gehad heeft.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-19 17:33

NailB schreef:
Goed bezig! Heel goed dat je je bewust wordt van zoveel dingen :)

Jazeker, mijn ogen zijn echt aan het opengaan!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 09:12

gisteren hebben we een hele grote stap gemaakt: stap, draf, én galop aan een los teugeltje, ontspannen en door de hele bak kunnen rijden! Zo trots :D

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 15:47

Vandaag is de osteopaat langs geweest. Die heeft zijn borstspieren en atlas losgemaakt wat hopelijk helpt tegen de singelnijd. Ik moet echt weer aan het werk van haar, zij wijt zijn gedrag ook aan puberkwalen (waar ik het niet helemaal mee eens ben). Ik ga dus wat meer van mijn aandacht weer richten op het rijden, gelukkig was ik dat toch al van plan.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 16:06

Cera_D, dat is zeker een goede en dat probeer ik de laatste paar weken ook steeds te doen. Het is zelfs eerst kijken hoe goed hij ontspant bij het grondwerk om te beslissen of rijden er die dag in zit of niet (tot nu toe steeds als ik wilde rijden kon dat ook).

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 17:43

Eerder longeerde ik nooit voor het rijden, omdat hij alleen maar heter werd van longeren. Nu (de laatste weken) doe ik grondwerk voor het rijden om eerst tot ontspanning te komen voor ik opstijg. Ik heb maar een paar keer gereden sinds zijn kreupelheid, maar tot nu toe lijkt deze aanpak te werken. We zullen het morgen zien.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-19 13:59

Gisteren heb ik heel erg de tijd genomen voorafgaand aan het rijden, wat resulteerde in ontspannen opzadelen en ontspannen opstijgen. Ik heb hem geleerd in te parkeren bij het opstapblok en gisteren parkeerde hij in terwijl ik nog op de grond stond (dus hij draaide zodanig dat ik precies op kon stijgen :D). Hij begint ook onder het zadel het ontspan-spelletje te snappen :). Ik heb ook een conditie-0-meting gedaan, wat trainingstechnisch misschien een beetje vroeg kwam, maar ik wil de training vwb conditie nu wel weer wat serieuzer op gaan pakken. Dus 2 minuten met een halve minuut rust (= halthouden) tussen elk rondje: eerst links, dan rechts; eerst beide kanten stap, dan draf, dan galop. Helaas kon hij in het laatste rondje (galop rechtsom) de hartslag niet meer vinden...
Afbeelding
Hij was helemaal zeiknat na 4 minuten galopperen (en niet alleen van de regen), dus dat zegt al genoeg, maar wat ook aan de hartslag te zien was, is dat hij zich ook echt aan het ontspannen is, en niet alleen maar doet alsof (niet hier zichtbaar, deze meting is alleen de test). Grappig ook om te zien dat als ik op teugels remde ipv dmv een bochtje, hij meteen weer in de stress schoot, maar na inbuigen deze spanning ook weer losliet.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-19 20:12

Cera_D schreef:
Wat een fijne update zeg! Klinkt echt alsof je de manier voor jullie hebt gevonden :j

Jazeker :)

Stinky is vandaag ook weer helemaal goedgekeurd door de osteopaat, die mij echt op het hart gedrukt heeft om aan het werk te gaan met hem, dus dat gaan we dan maar doen he O:)
Ik ben de afgelopen weken ziek geweest dus het is ook echt wel hoog tijd voor een tandje extra in de training. Op de grond is hij in ieder geval inmiddels bijna de rust zelve: maandag liep hij in galop aan de longe uitgebreid te likken :D
En omdat we toch met onmiddellijke ingang weer aan het werk mochten van de osteopaat, heb ik vandaag nog een rondje heuvels gewandeld met hem. Voordeel is dat ik op die manier ook aan mijn eigen conditie werk!


nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 19:41

Mijn video's van Horse Event staan online!
https://www.youtube.com/watch?v=Z6HZzMfXMNI
https://www.youtube.com/watch?v=YbNnN55F37M

Ook hebben we vandaag voor het eerst een long-slow distance training gedaan: 12,5 km voornamelijk stappen. Nog niet echt lang dus, maar een mooi begin!
Het was ook leuk om te zien dat onze ontspanningstraining vruchten af begint te werpen: een paar keer merkte ik dat hij spanning op aan het bouwen was, en na het toepassen van een van de ontspannings-'truukjes' kon ik zijn spanning zien afnemen, ook op de hartslagmeter: die schoot richting 90 en na het truukje weer terug naar 68 :)
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-19 21:03

Jazeker :D
Het is ook heel fijn om ze terug te kijken, want in de drukte van HE heb ik duidelijk het een en ander anders onthouden.
Ik zie nu trouwens wel dat hij een deel van zijn spanning internaliseert: het piekje in hartslag tussen de twee drafjes in komt van het oversteken van de A50, heeft hij niks van laten merken...
Genoeg werk aan de winkel qua ontspanning dus, maar ik ben heel trots op deze eerste rit!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 17:50

Argh |( |(
Na al mijn positieve berichten van de afgelopen maanden...
Vandaag zijn we meegegaan met een groepje om een lange, heuvelachtige staprit te maken op de Posbank. Geen probleem, zijn conditie is goed genoeg, ik heb onder het zadel genoeg handvatten voor rust, en zo kon ik eens goed oefenen met vreemd terrein en opzadelen.
Toen de andere paarden uit 2 andere richtingen aankwamen raakte hij al flink heet, ik kon met moeite opstijgen, en het eerste kwartier bleef hij stuiteren (gelukkig hij niet alleen). Na 3 uur vroeg hij zich nog steeds af wanneer we nou eens in draf zouden gaan. Onderweg heb ik zelfs een stuk moeten lopen omdat hij dat stappen nu echt zat was (daar kalmeerde hij goed van).
Terug op het startpunt was hij minder van slag van de vertrekkende paarden dan gedacht, gelukkig, maar toen kreeg ik ineens niks meer voor elkaar. Voor het eerst sinds mei ging hij niet meer de trailer in. En toen had ik een punt bereikt waarop ik het gewoon even niet meer had. Ik voelde me zo machteloos. Al ons harde werk, al onze vorderingen leken voor niks. Hoe lang moet ik nog blijven proberen, nog blijven doorzetten, voordat er vruchten beginnen af te werpen. Wanneer kan ik eindelijk eens een beetje resultaat gaan zien van al die maanden gedisciplineerd, consequent trainen. Is dit paard niet een beetje te veel paard voor mij. Heeft het nog wel zin om door te gaan, kan ik niet beter...

In ieder geval hebben we vandaag genoeg punten gehad om mee door te werken. We zijn nog láng niet waar we zijn willen. Het is dus ook maar goed dat ik ons heb aangemeld voor coaching door zowel Esther Groen (theorie) en Monique de Boer. Ik ga dus nog gerichter trainen, hem als het even kan nog vaker meenemen (dus ook weer dressuurwedstrijden gaan starten (vreemd terrein en vreemde, eveneens gestreste paarden)) en daarbij ook vooral aan mezelf blijven werken.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-19 19:33

Maflinger_S: je hebt helemaal gelijk, lol moet ik ook echt doen. Tips?
En hij was zo drammerig dat ik het veiliger vond om hem meteen te laden, inderdaad niet zo verstandig en een leermoment voor de volgende keer.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-19 20:23

U vraagt, wij draaien!
Afbeelding
Spelen met een voeremmer
Afbeelding
Als ik terug denk zijn we inderdaad al van ver gekomen, maar dat is vaak moeilijk te bedenken als je zo ver lijkt terug te vallen. 3 uur stappen is wellicht saai voor hem, maar is het niet juist goed voor hem om te leren dat hij niet altijd hard(er) mag?

Fijn, Marije, dat het niet te storend was, een hele opluchting. Ik ben blij ook dat mijn gevoel niet klopt met jouw observaties :) Ik wil zeker vaker een groepstraining doen.
Doe ik er goed aan om hem in te houden naar het tempo van de groep, of juist vooraan te blijven rijden, zodat hij in zijn eigen tempo kan lopen?

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 09:25

Dank je wel voor je aanvulling, Marije, en Maflinger: die 3 uur komt niet uit het niks he, ik heb dat rustig opgebouwd, en ook de afstand was niet nieuw voor hem. Misschien alles bij elkaar een beetje veel van het goede, zo zie je maar weer dat ik echt nog veel te leren heb.
Het terrein was trouwens ook sowieso te bevroren om harder te gaan dan stap.
@Hannanas: Zoals Marije ook zei heb ik onze positie binnen de groep al veel gevarieerd, maar was hij alleen echt op zijn gemak vooraan. Onder het zadel: ik hoop het niet. Zadel past (oktober voor het laatst gecheckt) en osteopaat is meer dan tevreden, juist over zijn rug, dus ik denk dat hij aan de hand ontspant omdat ik daar meer aan heb gewerkt, en omdat hij weet dat hij aan de hand niet hard kan (en wat Cera zegt).
@Cera_D: Daar ben ik druk mee bezig, via de methodes van Warwick Schiller!

We gaan gewoon weer door, we blijven oefenen, ik blijf aan mezelf werken zodat ik Stinky zo optimaal mogelijk kan helpen, en wie weet was dit wel de laatste terugslag!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-20 09:26

Nu blijkt dat mijn stemming van vorige week werkstress-gerelateerd is. Dus de kunst is om mijn gevoel niet op hem te projecteren want hij doet best zijn best.
Gisteren zijn we weer het bos in geweest, met zijn tweeën, en hij heeft zich aardig goed gedragen, ook al lag het tempo van de andere pony wat lager, en ook al kwamen er honden op ons af gevlogen in een niet-losloopgebied. Sowieso begint hij onder het zadel al meer te ontspannen en zijn we in de dressuur toe aan echt rijden in plaats van alleen maar spanning loslaten.
Het ziet ernaar uit dat ik de komende tijd vooral aan mijzelf zal moeten werken.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-20 12:36

Ik ga er eens naar kijken, dank je wel voor de tip :)

En ja, ik was ervan op de hoogte, maar naar nu blijkt zit ik meer met mezelf overhoop dan dat ik dacht (tegen burn-out aan)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-20 11:16

Deze hele week heb ik eigenlijk heerlijk gereden. Paar keer dressuur gereden, waarbij hij steeds meer begint te ontspannen, ook met bit, ook al rijden we dan nog wel in stofzuigerstand. Volgende week iets meer contact (en oprichting) zoeken, dus neus op kniehoogte en niet dieper :+
Ook zijn we gisteren het bos in geweest, in onze vertrouwde omgeving, met een vertrouwd paard: we hebben onze senior opgehaald voor een ritje in de bossen rond Oosterbeek. De ontspanningstechnieken waar we in de bak aan werken, beginnen ook buiten goed te werken! Hij was zo ontspannen, zij hartslag was direct te relateren aan het tempo, en we hebben zelfs een begin kunnen maken met oefenen op ingehaald worden: eerst wennen aan bijdraven, dan aan bijdraven tot ze naast elkaar liepen, en op het eind kon Senior Sandy zelfs een klein stukje voorbij hem draven!
Misschien is het ook wel te lezen, maar ook persoonlijk gaat het een stuk beter, de burn out is afgewend, en ik hoop dat dit goede gevoel door gaat zetten!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 12:47

@maflinger: zeker!
Afgelopen zaterdag heb ik besloten voorlopig mijn bit even aan de wilgen te hangen. Hij bouwt van alleen al de aanwezigheid van dat stukje koper in zijn mond zo veel spanning op dat ik eerst een half uur bezig ben naar ontspanning te rijden, terwijl hij zonder bit bijna meteen ontspant. (ik heb in de inrijfase meerdere bitten geprobeerd en op deze liep hij het fijnst)
Komende week alleen maar dressuur, want volgende week gaan we weer eens op wedstrijd (= vreemd-terrein-training)!


Afbeelding

Afbeelding
Stills uit het filmpje van de training vorige week ergens. Hoezo geen aanleuning :D

Ik ben wel een beetje bang dat mensen mij meteen in de 'bitloos-brigade' (daarmee bedoel ik de erg felle moraalridders) indelen als ze me voorbij zien komen op wedstrijd, en zoek nog naar een manier om hiermee om te gaan want ik ben niet tegen het (correct) gebruik van bovengenoemde zaken

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-20 15:38

nou @Maflinger_S, laat dat nou precies de reden zijn dat ik überhaupt op wedstrijd ga :)
@Hannanas, Dat is meer iets dat ik mezelf aanpraat :+ Ik heb een beetje het idee (of ik ben er bang voor) dat mensen die bitloos rijden net zo worden beschouwd als veganisten: ofwel niet, ofwel radicaal. En ik weet maar al te goed dat er een prima middenweg is, maar ik ben bang dat er te veel mensen zijn die die middenweg niet zien. Ook Romy Huisman zei dat ze nog nooit een bitloze combi in de ring had gehad, ook niet echt een fijn vooruitzicht dat er blijkbaar in deze regio niet veel bitloos gestart wordt...
@Ninx: inderdaad!
We zullen het zaterdag zien!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-20 09:44

@Cera_D dank je wel :) Is ook zo :D
Komt goed, Malinger_S :D Dank je wel :)

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-20 21:01

Nou jullie zitten natuurlijk te springen om te weten hoe het gegaan is :')
In 1 woord: Dramatisch :+
Deze keer kon ik er wel om lachen. Hij was zo ontzettend lief, ontspannen, rustig, fijn in de losrijbak. Komen we in de ring, één groot stresskanon. We hebben beide proeven dus in recordtijd afgewerkt, en een nieuwe topscore neergezet waar ik dus echt niet meer onder wil duiken (51,5%). We hebben wel ontzettend veel geleerd, en omdat ik zonder bit niet "vals kan spelen" (door hem eens een keer extra terug te trekken) ook weer inzicht gekregen op welke manier we verder moeten trainen.
Hij was in ieder geval in de losrijbaan heel braaf, en dat hebben we mooi meegenomen, ondanks de andere paarden daar. Missie geslaagd zou je dus kunnen zeggen (en het was toch "maar" B, dus niks te verliezen, al was de proef echt diep triest en had ik achteraf beter kunnen afgroeten).

Vandaag heb ik hem daarom toch meegenomen het bos in, eigenlijk had hij vandaag vrij, en daar was hij wel weer helemaal fijn, relaxed, Senior Sandy kan hem nu zelfs tot schouderlengte voorbij zonder dat hij zelfs maar opkijkt, en ook in draf kan ze hem tot neuslengte voorsprong inhalen, dus dat gaat gewoon de goede kant op!

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 12:16

Ik vind dressuur gewoon erg belangrijk. Ik merk ook dat op wedstrijd gaan een goede motivatie is om gericht door te trainen, en zo nu blijkt, krijgen we er voldoende werkpunten van terug. Dus of het nou ons ding is of niet, ik ben vastbesloten om het te blijven doen.
En ja, het was gisteren echt lekker! Daarom wel ook best druk in het bos. Zodra het weer lang genoeg licht is, toch maar de stevige trainingen doordeweeks plannen.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Endurance topper van stresskikker naar ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-20 16:35

Ik had het niet beter kunnen verwoorden, dank je wel Maflinger_S!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, hesterve, Mark0919, Riviera87, Vagabondo en 39 bezoekers