Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:31

Ik ben ook nog fanatiek filmpjes aan het kijken, ik ben pas net lid van de ruiterclub dus ik zie alles voor het eerst. Ik vind de filmpjes van Jill wel echt heel erg fijn. Maar... ligt het aan mij of rijden zo veel ruiters met hun handen zo belachelijk laag :o

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:22

Welke ruiters bedoel je Maartje?

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 07:59

Ruiters die daar in de les/clinics rijden

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 08:18

Cyta schreef:
Vraagje, mijn jonge merrie van 3,5 jaar is sinds een 6-tal weken zadelmak, waarvan 3 weken iets intensiever gewerkt (5x/week - 15min). Ik longeer even en dan ga ik er 10-15min op en dit nu 2x per week. Ik gebruik een dubbel gebroken bitje en stel dus van in begin vast dat ze haar tong telkens terug trekt waardoor het bit niet op haar tong rust. Ze gooit haar tong niet over het bit. Zou het huidig bit toch te dik/teveel in haar mond zijn?
Heeft iemand dit probleem al gehad?

Hoewel een dubbel gebroken bitje erg zacht is, is het ook erg flexibel in de mond van je paard.
Je kunt (als je dat nog niet hebt) een lage neusriem gebruiken, daar zou het bit wat stiller mee moeten liggen.
Ik zelf heb betere ervaringen met het gebruik van een ongebroken rubber bitje, ligt heel stil in de mond, niet constant gewiebel en beweging, wellicht dat jouw merrie dit ook fijner vindt?

Ik ga er hier bij maar even vanuit dat jij een fijne stille hand biedt met een zacht, constant contact.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:00


Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:13

Mooi gevonden FW, ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:07

Pff de theorie klinkt zo simpel, maar dan het in praktijk brengen. :))

Hier bak weer droog en Eliana gepakt. Afbeelding

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:23

Er staan wat nieuwe filmpjes online *\o/* *\o/* Onder andere een praktijkvoorbeeld van mijn juf Hannah Otten.

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:40

Mrijn schreef:
Er staan wat nieuwe filmpjes online *\o/* *\o/* Onder andere een praktijkvoorbeeld van mijn juf Hannah Otten.


Waar kun je die nu vinden dan? Zit even te kijken maar ik heb nergens meer toegang volgens mij. Zie alleen nog ruiterclub staan..

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:42

De erste drie thema's 'nieuwe stijl' zijn nu te bekijken. Volgens mij zijn de video's van oa hannah toegevoegd bij praktijkvoorbeelden van thema 1

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:46

Ik heb eindelijk een foto van Love of Life dus wilde die even showen :) duurt nog even voor we haar gaan halen, maar hier is ze dan!
Afbeelding

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:57

Sterkte proven, hopelijk knapt ze er van op!

Irisscope, hier komt ook een jong paard dus we zitten zo een beetje in het zelfde schuitje! Die van mij is een 3.5 jarige hengst dus daar ga ik wel langzaam mee beginnen straks. Hij is groen van het land, nog schichtig en alles dus dat gaat eerst maar gebeuren :=

Weten jullie wat rien doet met jonkies? Longeert ie ze eerst een tijdje voordat ie zadelmak gaat maken? En met hulpteugel? Daar zit ik nog een beetje over te twijfelen.

Hiervoor deed ik met een lange longeerteugel puur zodat ze de giraffe niet gingen uithangen maar ik wil deze eigenlijk wat meer dressuurbasis meegeven.

Ik snap niet zoveel van de cursus! Vind het onduidelijk wat nou wel en niet te zien is voor ons en hoe. Heel irritant dat het geen modules meer zijn maar in meerdere thema's is gezet. Ik had module 1, 2 en 3 gekocht. En nu alleen toegang tot de drie basisvoorwaarde en cirkel van energie. (En de q&a en replay)

Maar ik kan me filmpjes herinneren over het invloeden van het evenwicht.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:12

Iriscope schreef:
Ik heb eindelijk een foto van Love of Life dus wilde die even showen :) duurt nog even voor we haar gaan halen, maar hier is ze dan!
[ [url=m/ZMjJzI.png]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd!! Wat een leukerd, ik hou van vossen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 08:56

Iriscope schreef:
Ik heb eindelijk een foto van Love of Life dus wilde die even showen :) duurt nog even voor we haar gaan halen, maar hier is ze dan!
[ [url=m/ZMjJzI.png]Afbeelding[/url] ]


Ze is echt leuk! Weet je al wanneer jullie haar gaan halen ?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 14:12

Geryon schreef:
Ik snap niet zoveel van de cursus! Vind het onduidelijk wat nou wel en niet te zien is voor ons en hoe. Heel irritant dat het geen modules meer zijn maar in meerdere thema's is gezet. Ik had module 1, 2 en 3 gekocht. En nu alleen toegang tot de drie basisvoorwaarde en cirkel van energie. (En de q&a en replay)

Maar ik kan me filmpjes herinneren over het invloeden van het evenwicht.


Ze zijn druk bezig met het herinrichten en daardoor staan er een hoop thema's nog 'op slot'. Ik kan ook alleen maar bij de eerste 3 thema's. Ik ontving gister een update-mail met daarin een heel uitgebreide uitleg. Jij niet?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:51

die mail kreeg ik ook maar het leek meer een mail voor de ruiterclub

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:08

Hoe kom je op de nieuwe versie? Want volgens mij zit ik gewoon op de oude. Ik heb nog alleen maar modules. Kan ook geen Q&A's vinden.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:51


jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 17:56

Oh thanks, die had ik ook gemist. De oude training.dressagepro is er ook nog.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:04

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je blijft herinrichten

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:49

Hoe gaat het Mirjam, Proven en Iriscope?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:56

Hier nog geen nieuws wat betreft mijn nieuwe merrie. Ze moet nog steeds ingeent worden en vanaf dat ze die enting krijgt is het 60 dagen voor we haar mogen invoeren. Helaas mag ze niet geent waar ze nu staat, dus ze wordt als het goed is vandaag verhuisd en dan zodra er toestemming van de staat vet is ingeent.

Heb wel op mijn man's merrie gezeten, 2x nu. Ze is schijtbang, weet niet wat ze met haar hebben gedaan bij de vorige eigenaren, maar goed kan het niet zijn. Maar ze laat het toe dat ik rustig ga zitten en zodra mijn man dan met haar wegstapt ademt ze uit en ontspant ze. We gaan dit heel rustig uitbouwen nu.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:52

Nog even geduld hebben dus @iris. Hopelijk kan ze snel naar jou komen! Wat gek dat ze zo bang is lijkt wel een trauma inderdaad.

Hier is 3 weken geleden de zadelmaker geweest voor een check, zadel was verder goed maar ze reageerde heel heftig nog op het zadel erop leggen (bijten trappen
schrapen onrustig heen en weer bewegen). 2 Weken geleden is de Osteophaat weer geweest. Pijnlijkheid bij hals borst en rug was duidelijk minder, ze mocht aan haar zitten zonder een trap te krijgen. Bij de lendenen was het wel nog erg gevoelig dus advies was om iets langer te longeren voor ik er weer op ga en goed in de gaten houden hoe het gaat hoe ze reageert en contact met de osteo houden ook.
Zodoende zijn we nog aan het longeren, dat gaat niet heel lekker ze valt me steeds aan steigert bokt en komt continu keihard op me afrennen. Mogelijk teveel energie of toon ik niet genoeg dominantie waardoor zij de leiding overneemt.

Wel heb ik vorige week het zadel weer opgelegd na het longeren daar gaf ze helemaal geen reactie meer op stond heel braaf rustig stil dus dat is een goed teken!

Ik heb nu iemand online gevonden en benaderd om mij te helpen met de opbouw. Deels omdat ik het longeren vrij spannend vind en dit dus niet goed lukt en deels omdat ik het fijn vind iemand erbij te hebben met meer kennis die mij kan helpen met zien wanneer ze haar buik gebruikt, wanneer ze ontspannen is en hoe we straks het rijden het beste kunnen aanpakken.
Morgen komt ze voor het eerst dan begint ze met longeren en ik hoop komend weekend of volgende week voor het eerst kort weer even erop te gaan om te kijken hoe ze daar nu op reageert.

Het is dus nog niet heel duidelijk allemaal maar ik heb wel het idee dat ze zich goed voelt en minder pijn heeft. Ze heeft energie kijkt vrolijk uit dr ogen en is lekker aanwezig.

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:43

Gaat Love of Life dan weer terug naar de verkoper voor het zadelmak maken? Zijn die entingen voor speciale locale virussen?

De merrie van jouw man heeft dus ook al wat mee gemaakt, jammer dat ze niet kunnen praten dan. Dat gaat nog wel wat tijd kosten.

Fijn dat je hulp gevonden hebt Proven, hopelijk gaat ze goed vooruit en kan je er weer met vertrouwen op.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:17

Nee, ze blijft op de stal waar ze nu naar toe verhuisd wordt. Ze wordt ingeent tegen African Horse Sickness, een ziekte die in heel Afrika heerst, maar in de provincie waar zij staat is het al jaren niet geweest. Daarom mag er daar officieel, behalve op speciale plekken met toestemming van de state vet, niet geent worden. De vaccinatie bevalt namelijk een levend virus en kan in sommige gevallen de ziekte juist verspreiden.

De stal amazone van de fokker rijdt ook op de stal waar Love of Life nu heen gaat, dus die gaat haar daar beleren.