Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:37

Ik zie inderdaad dat je niet fijn zit en dat je paard zijn lichaam niet gebruikt zoals zou moeten.
Maar ik weet ook nog hoe hij liep toen je hier begon te posten. En dan kan ik echt een enorm verschil zien. Hij liep toen nog vele malen strakker en stekeriger en in een veel te hoog rennerig tempo. Drukte nog veel meer zijn rug weg, kon zich niet buigen in de hoeken en oefeningen.
Dus geven deze filmpjes een goed lopende combinatie? Nee, ik denk dat je er nog niet bent. Maar poeh er is wel al heel veel veranderd vergeleken met in het begin. Dus naar mijn idee ben je op de goede weg.
Ik denk wel dat je inderdaad de stukjes doorzitten veel korter moet maken. En ik vraag me ook af of hij tijdens het lichtrijden wel écht zijn bovenlijn goed gebruikt. Zou je daar niet eens een filmpje over kunnen maken? En dan niet vwnw maar in het frame waarin je hem nu probeert te rijden. Want als dat nog niet helemaal goed is, dan is het misschien slim om daar nog wat tips bij te krijgen zodat je start voor de doorzit stukjes beter is en je dus meer kans hebt dat jullie beiden zich ook daar beter bij los kunnen laten.


Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 06:59

Wat ontzettend leuk Iriscope!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:52

Hahaha die handtekening dan. Niet na te maken, dat is dan wel weer een voordeel

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:20

ennnnn ik mag na 14 weken revalidatie de komende maand opbouwen richting het oude niveau. Ik ga in overleg elke week op een niveau hoger trainen. Dus de eerste week op B niveau, de tweede op L en zo verder. Dat betekend voor het eerst in 14 weken weer galopperen. Stom hè maar daar kan ik echt naar uit zien. En ook dat ik niet na elke 3 minuten draf weer 5 minuten moet stappen. Daar ben ik zo klaar mee!
Ik ga het als een uitdaging zien om de basis zo goed mogelijk neer te kunnen zetten. Puntjes op alle i'tjes zeg maar.
Ik heb haar al die tijd geen brok gegeven, alleen vit en min. Omdat ze nog steeds heel druk is. Ze is in die tijd alweer 3 keer uitgegleden en dus gevallen. Terwijl ze op een klein stuk staat. Dus dat is wel een zorg. Maar ik ga haar nu wel voeren, want niet voeren heeft niets aan haar temperament gedaan maar wel aan hoe snel ze moe is. Normaal laat ze nooit vermoeidheid zien.
Op deze stal hebben we alleen maar wei en die is vrij snel nat en glad. Ik ga binnenkort, de datum staat nog niet vast, naar een andere stal verhuizen. Daar hebben ze ook paddocks en de wei ligt op een bult en de grond is zanderiger.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:40

Ja Oji ik vind het ook heel snel. De opdracht van de DA was om een opbouw van een maand te doen voordat ik weer mijn oude niveau mag trainen. Ik vond dat te vaag dus heb dit plan voorgelegd met het idee dat het vooral op de zijgangen niet goedgekeurd zou worden. Tot mijn verbazing kreeg ik groen licht. Nu is het wel zo dat de blessure klein was, ik lees dat hij al vanaf eind mei bezig bent. Dus misschien maakt dat het verschil. En ik heb al dit tijd heel veel gestapt. Ook met toestemming van de DA omdat dat de enige manier was om haar nog enigszins rustig te houden. In het begin wel 3x per dag. En ik ben al 6 weken bezig met drafopbouw. 6 weken geleden was de pees netjes geheeld maar natuurlijk nog niet sterk.
Nu moet ik zeggen dat ik het zelf ook een snel schema vind hoor en ik weet nu al dat ik er langer over ga doen. Vandaag heb ik bijv. voor het eerst gegaloppeerd maar durfde dit maar 2x 1 rondje te doen. Weer terug in draf vond ze het heel moeilijk om haar lichaam los te laten. Iets waar we vroeger ook tegenaan liepen maar wat verleden tijd was. Dat zit hem denk ik in haar schaambeen. Ze vind het moeilijk om haar bekken te kantelen en nu ze dat al die tijd niet meer heeft hoeven doen, is die moeite denk ik weer terug. Dus rustig aan dit project oppakken. Ik hoef niet snel, maar vind het wel heerlijk als er weer iets te trainen valt. Ben gek op projectjes :-). En dat angst op herhaling van de blessure houdt me wel in toom. En jullie natuurlijk ;-)

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:17

dank je oji voor het precieze delen van jouw schema! Mocht je die 2 minuten er bij steeds plakken aan de voorafgaande minuten draf? Of moest je steeds na 2 minuten draf gaan stappen voordat je aan de volgende 2 minuten begon?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:42

Jouw da zegt dat de opbouw vanaf het moment dat de pees geheeld is standaard is. Maar het maakt lijkt mij wel uit of bijna het hele ligament kapot was of dat er maar een klein scheurtje in zat. Bij een klein scheurtje is het deel wat gewoon getraind en dus sterk is natuurlijk veel groter. Bij jou is bijna het hele ligament van baby kwaliteit; mooi maar nog niet sterk.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:47

Ik heb oordoppen en een geluidswerend oornetje gekocht voor het rijden rond oud en nieuw. Beide nog nooit geprobeerd dus ik ben benieuwd. De nieuwe stal ligt nl zo gied als tegen een woonwijk aan dus dat vind ik echt heel eng. Ik heb ook alle fracties aangeschreven om te vragen of ons gebied tot vuurwerkvrije zone kan worden gemaakt. Binnenkort heb ik een eerste gesprek.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 08:56

wat goed dat je deze 2 filmpjes hebt laten zien Mirjam! Want ze zijn heel veel zeggend. Wat vind je zelf van hoe hij loopt? Omdat je zei dat de problemen pas komen bij het doorzitten.
Ik ben heel blij met het tempo waarin je hem rijdt want vroeger reed je hem over zijn tempo heen.
Ik ga nu even heel eerlijk tegen je zijn omdat ik weet dat je oprecht verder wilt komen. Wat ik zag was echt niet oke! Hij loopt geen pas met een goed lichaamsgebruik. Je ziet dat versterkt in elke overgang zowel heen als terug en elke omstelling en oefening. Maar ook gewoon in het rechtuit gaan. Zie je dat zelf? Want dat is wel heel belangrijk. Als jij denkt dat het zo best redelijk gaat dan weet je ook niet wat je verbeteren moet en zal het zo blijven.
ik denk echt dat er nog heel veel verbetering mogelijk is. Maar je moet naar mijn idee helemaal terug naar de basis. Een oefening rijden met een paard wat op deze manier zijn lichaam gebruikt heeft geen zin. Daar vererger je alles alleen maar mee. En doorzitten is ook niet aan de orde. Hij laat zich hierin al niet los dus wordt het een marteling voor ruiter en paard en totaal niet helpend.
Ook in de galop hetzelfde beeld.
Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het zo neerzet maar wat heb je er aan als ik het paars noem terwijl het duidelijk oranje is. Misschien juist leuk om er hier stap voor stap mee aan de gang te gaan?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:39

Mirjam je zou voor een kleine 4 euro lid kunnen worden van team by Jill. Het kijken naar het sillouette van haar paarden tijdens het losrijden kan misschien helpend zijn. Ze heeft ook een filmpje waarin ze het appuyeren uit legt. De voorbereiding er van, waarbij ze aan haar paard op de lange zijde alleen maar de hals naar binnen buigt. Ze wacht totdat hij zich zacht maakt en in de hand zakt waardoor ze de binnenband los kan laten en hij zo door loopt zou voor jou denk ik een goede oefening zijn. Zodat hij zich los leert laten en werkelijk in de hand zakt.
Dit zou ik bij alles toepassen. Als je wilt kan ik er nog wel wat over uitwijden. Maar nu druk ik alvast op plaatsen voordat het weer fout gaat en alles weg is. O ja en tuurlijk ga je door met hem! Omdat je als ruiter steeds beter wilt worden en hij je daar bij kan helpen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:18

Is heel fijn werk Joki maar dan moet je het wel voor elkaar krijgen om je paard er op de goede manier overheen te krijgen anders werkt het averechts.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:18

Fijn dat het te verstaan is Mirjam. Heb je het filmpje over appuyeren gevonden?

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:36

Het gaat mij bij dat filmpje ook niet om het appuyeren maar juist om de basis die je voordat je het appuyement in gaat voor elkaar moet hebben. En die basis geldt voor alles. Ik meen me te herinneren dat ze dit specifieke onderwerp in dat filmpje het beste uitlegde.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:51

is nog niet aan de orde. Eerst een zacht lichaam en daardoor kunnen zakken in de hand.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:18

Ik ook!

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:58

@Joki ja ik heb veel van haar DVD's. Echt gaaf wat voor gevarieerd programma zij haar paarden aanbiedt.

@ Mirjam ik zit even op team by jill te kijken naar de module "de basis" naar de video van de inspiratiedag, B niveau en dan het tweede paard, de vos. Is denk ik ook wel een leuk filmpje voor jou. Maar ik weet dat er nog meer zijn waar je vast wat aan hebt, kwam alleen deze toevallig tegen omdat ik die nog niet gezien had en moest aan Zorro denken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:11

Er is ondertussen al zo vaak beterschap beloofd qua nieuwe filmpjes en werkboeken! En antwoorden op mails er over waarin het lijkt alsof het er nu echt bijna aan komt.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:03

Ik zit maar weer eens te kijken op de site en zie dat er nog nul voortgang is in het maken van de werkboeken. Alleen module 1 heeft een werkboek. Module 2 ook een deel en de rest wordt beloofd af te zijn in week 18...... Geen idee in welk jaar. Module 3 heeft niks en module 4 heeft bij het hoofdstuk "pirouette" het werkboek van les 3 uit module 1. Wat nergens op slaat dus zal wel een fout zijn. Verder geen werkboek. Kortom, er is tegen de belofte in nooit meer iets mee gedaan. Schandelijk!
Ik zie in geen enkele module een nieuw filmpje.
Ik ga verder kijken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:37

rond gestruind. Misschien zijn er toch nieuwe filmpjes, ik heb al zo lang niet meer gekeken dat ik het niet meer weet. Op zich vind ik de nieuwe indeling als je eenmaal in de modules zit wel overzichtelijker dan eerst. Wel een vooruitgang mijns inziens.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:22

Welke ruiters bedoel je Maartje?


Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:51

die mail kreeg ik ook maar het leek meer een mail voor de ruiterclub

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:08

Hoe kom je op de nieuwe versie? Want volgens mij zit ik gewoon op de oude. Ik heb nog alleen maar modules. Kan ook geen Q&A's vinden.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:48

Ik ben nog steeds niet vol aan het trainen. Met het check ligament is alles helemaal klaar. Maar ze heeft door de val of door de keren dat ze tijdens de revalidatie viel, last van haar SI gewricht. Heb haar laten behandelen en dat heeft veel goeds gedaan dus nu moet ik zorgen dat haar spieren en banden weer sterk worden en hopen dat ze ondertussen niet nog meer uitglijders maakt. Als ze weet vol in de bespiering zit dan kan ze dat hopelijk beter opvangen. Ik ga ook verhuizen, naar een plek waar ik haar hopelijk beter managen kan.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:12

Het is sowieso een temperamentvol paard. Ze schrikt snel en zit binnen 2 seconden op topsnelheid en bedenkt zich altijd te laat dat er ook nog een einde aan de wei komt. Daarbij is de wei waar ze nu op staan veel te kort, nat en glad. Slecht weide beleid waar ik geen invloed op heb. We hebben ook geen paddock voor de te natte dagen. Dan nog eens niet werken, waar ze in haar hoofd niet beter van wordt.
Ik ga ze 3 januari verhuizen naar een stal waar ze ook een paddock hebben en waar de weides op een bult liggen en dus droger zijn. Het gras is een paardenmengsel van Pavo en dus grover van structuur dan raaigras. Verder zijn er nog 3 paarden. Hopelijk geeft haar dat wat meer gevoel van veiligheid.
Verhuizen heeft op haar ook veel impact dus ik had er normaal gesproken misschien niet voor gekozen maar ik kreeg de eigenaresse van de stal niet aan haar verstand gepeuterd dat ik niet wil dat ze van alles aan eten bij de paarden gooit en vanaf het moment dat ik er boos over werd, veranderde ze in een niet zo aardig mens en ging alles bergafwaarts. Achteraf gezien misschien maar goed dus.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:52

ah, ik ben zo blij! Ik ben heel langzaam dingetjes op aan het pakken en ben nu zover dat ik een halve lange zijde een lichte schouderbinnenwaarts kan doen, een paar passen wijken en appuyeren, gebroken lijnen contra galop en vandaag voor het eerst contra galop hoefslag met afgesneden hoeken. Rechtsom bleef ze na 2 rondjes mooi in balans en losgelaten en kon ik zelfs een mooie wissel springen. Linksom vindt ze het nog te moeilijk waardoor ze nog niet mooi ontspant, dus daar nog geen wissel gedaan. Het verbeterde zich trouwens wel, dus dat is een goed teken. Er is nog wel meer dan normaal verschil in links en rechts maar ik merk dat ze juist verbetert door de oefeningetjes.
Op zich best leuk om alles helemaal weer op te bouwen en heel kritisch te zijn naar wat ik voel.
Het is ook wel een paard wat er weer achter moet komen door te doen, dat het nu geen ongemak of pijn meer geeft.
Bij alles wat ik haar vraag ben ik uit op losgelatenheid van haar lichaam en op ritme en door blijven geven van het achterbeen. En natuurlijk op of ze haar gewicht gelijk over links en rechts verdeelt. Zo wilde ze helemaal in het begin rechts slecht lengtebuiging aannemen. Waardoor ze zich het liefst de bocht in liet vallen. Daar ben ik heel veel mee bezig geweest, met dat ze zich niet strak maakt als ik rechts vraag. Steeds achtjes en slangevoltes waarbij ik haar in de bocht iets voor mijn nieuwe binnenbeen naar buiten zet terwijl ik mijn binnenhand als bij een jong paard van de hals af haal. Zo uitgenodigd om zich zacht te maken en in mijn hand te laten vallen. Als ze dat doet, dan buitenkant er weer bijhalen, rechtuit en de nieuwe bocht de andere kant op hetzelfde doen. Dit doe ik nog iedere keer wel.
Ik was wel dingen kwijt geraakt. Zoals het scherp aan het been zijn, haar echt vóór me hebben lopen. Heb ik nog niet terug zoals voorheen. Logisch omdat ik haar maanden voorzichtig gereden heb dus zij zit nog wat in die modus. En ik ook nog merk ik. Want als ik haar scherp wil krijgen zal ik haar ook bij onvoldoende reactie even naar voren moeten durven tetteren en dat vind ik zelf eng. Bang dat ze dat in haar lijf niet verwerken kan. Maar dat komt nog wel. Ik rij al wel een tijdje kleine tempo wisselingen, waarbij ik haar op de achterhand probeer te houden. Maar ja, al dat kleine maakt denk ik ook dat ze zichzelf niet helemaal geeft als ik wat meer vraag. Maar liever te voorzichtig dan te veel doen denk ik dan maar weer. Ben al heel blij met dit. Ze wordt weer sterker en krijgt weer een betere conditie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1, Esther_r20, LuckyReining, Marcato, Patriesje, Vlindy, Waratje en 122 bezoekers