Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:45

_Nelleke_ schreef:
Wie heeft nog meer de 2e module? Ik heb deze mezelf cadeau gedaan maar ik vind het zoooo enorm tegenvallen. Er ontbreken een aantal filmpjes omdat deze opnieuw gemaakt moeten worden staat er. Ook mist het werkboek en les 7 ontbreekt eigenlijk in zijn geheel behalve het ZZ en GP gedeelte. Als B/L/M ruiter heb je daar (nog) niet zo veel aan.

Ik heb dressagepro (conny) al gemaild en nog geen reactie gehad maar ik ben echt zwaar teleurgesteld. Ik heb het idee dat met de komst van het dressagepro center de online training op een lager pitje is gekomen. Jammer dat je wel de volle mep betaald voor een module maar dat de helft van de module (of naja 1/3e) ontbreekt en dat meer dan de helft is gericht op ZZ tot GP ruiters.

Ik heb de tweede module laatst gekocht en die valt inderdaad tegen.
Ik had ook Conny een berichtje gestuurd met de vraag of ze er nog mee bezig zijn (niet met module 2 maar over het algemeen) en kreeg twee dagen later bericht terug dat ze er op hele korte termijn weer aan beginnen en ook al nieuw materiaal hebben!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:46

Inderdaad herkenbaar om dan maar met te weinig contact te rijden zodat hij zakt. Maar je hebt dan geen verbinding. Ik zeg wel eens dat je de achterbenen in je handen hebt. Als je niks voelt dan is achter niet met voor verbonden en wordt het lastig om die bovenlijn echt aan te spreken.
Weinig contact probeer ik enkel in het beginstadia te doen met paarden die het contact absoluut niet accepteren. Of bij paarden die erg sterrenkijken/spannen. Vanuit daar naar die contactteugel ongeacht of ze dan hoog lopen met het hoofd in het begin.

Maar dat is altijd wel een dingetje geweest hier, een ietswat te los contact. Door de cursus van Rien ben ik er dan ook weer heel bewust mee bezig.

Ik zou als ik jou was daar ook naartoe gaan. Contact nemen en houden en daarin echt voorwaarts rijden. Steeds controleren of hij wel meteen reageert op een klein beetje been.

Iriscope, zit er gangenpaard in die van jou? Ik vind het lastig te 'beoordelen' omdat jouw paard nogal laterale ingesteld is lijkt het? Als ik eerdere filmpjes voor me haal is het al wel een stuk verbeterd. Maar ik vraag me af in hoeverre je het kunt verbeteren.
Dat gevoel alsof de achterhand zo ver weg is, komt denk ik omdat je paard een wat traag achterbeen heeft in draf. Dat gevoel herken ik namelijk van mijn laatste paard die ook een traag achterbeen had.
Vind het er overigens wel netjes uit zien hoor! Maar het ligt er natuurlijk aan met welk niveau je het vergelijkt. Ik weet niet wat je met hem wil?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:39

Inderdaad van wat ik weet zijn overgangen en schijnovergangen daar goed voor, maar dan wel 'flitsend' gereden dus geen langzame overgangen die veel mensen maken.

Ik denk dat je er ook wel aan toe bent om te proberen hem meer te sluiten. Zoals Rien in de filmpjes zegt vragen de meeste van ons (waaronder ik) vaak te weinig aanspanning van het paard waardoor het paard niet tot verzameling komt. Wij rijden gewoon vriendelijk rond en doen ons ding. Wat ook eerst moet maar als je eenmaal meer verzameling wil moet je anders gaan rijden en is dit meer 'losrijden'.
Dat zie ik in jouw filmpje ook wel een beetje. Terwijl de basis er wel al goed in zit zo te zien!
In jouw geval zal het moeilijker zijn denk ik omdat hij denk ik als je hem gaat opvangen snel lateraal gaat. Ik heb daar zelf niet veel ervaring mee dus ik weet ook niet of het bij jou 'hetzelfde' gaat/kan.

Volgens mij heb je ook genoeg kennis en weet je goed hoe je meer verzameling kunt vragen. Je mag/moet alleen gewoon meer aanspanning vragen als je tot die verzameling wilt komen.

(Overigens is het filmpje niet heel duidelijk dus het kan zo zijn dat ik het verkeerd zie en je er wel veel aan rijd hoor)

Ik rijd sinds kort een reus van 1.80m die eerder zzl heeft gestart. Heel erg moeilijk bij elkaar te rijden en het opvangen aan de voorkant is ook niet heel effectief. Voor ons is dat wijken langs de kant en daarin aandraven van rien heel effectief. Je hebt het been wat onder het lichaam komt en meer draagt vanwege de soort oefening en de muur die het paard al wat opvangt.

Ik neem momenteel vrij veel les want als ik alleen rijd vraag ik vaak te weinig aanspanning.. :o ben jonge paarden gewend al jaren.
En nu ik weer een paard met niveau rijd kom ik er vooral achter.
Er gebeurt namelijk gewoon niets kwa verzameling als ik die aanspanning ook niet vraag. Kan ik nog zoveel overgangen en zijgangen netjes rijden maar je moet ook echt aanspanning vragen (met been en hand). En voor mij voelt dat als best wel vaak en veel.
En ik denk dat veel mensen dat hebben. Dat ze denken al veel te vragen maar eigenlijk alleen losrijden. Dat ze denken onvriendeljjk te zijn als ze meer vragen. Dat zegt rien ook in zijn filmpjes. Je moet echt aan de grens zitten.
Vandaar dat ik dit deel, vooral als algemeen bericht bedoelt. Wellicht kán jij nog maar heel weinig aanspanning vragen omdat hij anders gaat telgangen oid dus zie mijn bericht maar vooral als 'misschien'!

Ik vind het er trouwens al netjes uit zien en denk dat je absoluut niet ver van een winstpunt waardige M1 proef zal zitten (als de oefeningen er goed in zitten). Niet té kritisch zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:57

Dit meen je niet -O-

Hier alleen een mail gekregen dat de ruiterclub nu live is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 07:02

Ik heb het nagevraagd. De training blijft ook een losstaand iets waar we toegang tot blijven houden en die weer bijgehouden gaat worden (er schijnt een video toegevoegd bij les 1 en bij stapoefeningen) met nieuwe filmpjes en live q&a's. De mensen die losse modules hebben gekocht worden volgende week gemaild. Opluchting!

Filmpje is hier trouwens ook niet te zien!

Geryon

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:53

Wat verschrikkelijk, veel sterkte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:02

Bij mij stond die mail in de spam. Ik denk niet dat de oude omgeving bijgehouden word. Op de nieuwe omgeving staat volgens mij gewoon alles. Zou een mail sturen als ie niet bij je spam staat!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:12

proven02 schreef:
Babootje schreef:
Doet ze bij de bijrijder echt helemaal niets in die richting of is er bij haar ook iets veranderd?
Wel evident dat bepaalde kwalen vooral in de koude natte periode een rol spelen en dat het kan zijn dat jouw bijrijder daar net wel doorheen kan rijden. Maar die zou dan toch ook wel wat verschil moeten voelen.

Mijn Bijrijdster rijdt echt veel meer naar voren en heeft haar hand losser. Gevolg is wel dat ze regelmatig als een giraf loopt bij haar maar in de trant van het bokken doet ze helemaal niks.
Ik probeer haar van voren meer op te sluiten misschien dat daar ook het probleem zit. Misschien moet ik weer even stapje terug en niet verwachten dat na maanden niet rijden we meteen weer gaan zoals een half jaar geleden.
Eerst weer even focus op naar voren reactie op been en hand ontspannen dat ga ik morgen proberen

Als ik het me goed herinner heb jij een paard dat zich graag heel lang houdt toch? Probeer jezelf af te vragen of je niet toch wat teveel vast blijft houden. Mocht je teveel contact krijgen omdat ze zich lang wil houden, maak dan halve ophoudingen ipv een constant contact die eigenlijk wat te strak is. Halve ophoudingen heb je echt nodig om haar niet te lang te laten. En dat kan vaak moeten als ze zich steeds weer lang wilt maken hoor, soms even om de paar passen.

Maar, dit wel pas als ze op enkel een licht contactteugeltje stabiel is, dus niet er tegen in bijvoorbeeld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:16

Als je moet kiezen tussen de hengst en de merrie, zou ik gaan voor de merrie! Het lijkt me wél een beetje een 'chestnut mate, beware' typje :D

De ruin hiervoor vond ik echt net een 2 jarige zoals iemand anders ook al zei. Daar zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:43

Lastig zeg proven! Dat is wel erg veel protest. Dat zou toch niet enkel mogen zijn door een tijdje vrij denk ik. Tenzij ze wellicht inderdaad niet gezond is? Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik even een klein tijdje zo rijden dat ze geen protest vertoont. Daarna héél langzaam wat weer contact. Gaat ze dan weer zo enorm protesteren, dan toch na laten kijken. Ik zou niet durven zeggen in dit geval om er doorheen te rijden ('boos' worden).

Gefeliciteerd iriscope!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:57

Sterkte proven, hopelijk knapt ze er van op!

Irisscope, hier komt ook een jong paard dus we zitten zo een beetje in het zelfde schuitje! Die van mij is een 3.5 jarige hengst dus daar ga ik wel langzaam mee beginnen straks. Hij is groen van het land, nog schichtig en alles dus dat gaat eerst maar gebeuren :=

Weten jullie wat rien doet met jonkies? Longeert ie ze eerst een tijdje voordat ie zadelmak gaat maken? En met hulpteugel? Daar zit ik nog een beetje over te twijfelen.

Hiervoor deed ik met een lange longeerteugel puur zodat ze de giraffe niet gingen uithangen maar ik wil deze eigenlijk wat meer dressuurbasis meegeven.

Ik snap niet zoveel van de cursus! Vind het onduidelijk wat nou wel en niet te zien is voor ons en hoe. Heel irritant dat het geen modules meer zijn maar in meerdere thema's is gezet. Ik had module 1, 2 en 3 gekocht. En nu alleen toegang tot de drie basisvoorwaarde en cirkel van energie. (En de q&a en replay)

Maar ik kan me filmpjes herinneren over het invloeden van het evenwicht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie