Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:19

Wat een liefje Kitobeer en wat heerlijk dat het al zo vertrouwd voelt! Het is, wat hoogte betreft maar oneerlijk verdeeld in de wereld... Mijn paard stopte op 150 cm met groeien (zelfs nog kleiner gemeten om met de d-tjes mee te kunnen springen) en jouw bedoelde pony schiet door naar paard...

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Ik mag de filmpjes van fase 2 bekijken *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Hoewel ik daar in dit topic vaak over heb gezeurd (jaja, I know :+ ), snap ik heel goed waarom Conny dat heeft gedaan. Ik heb nog steeds genoeg te denken en te werken aan de eerste fase en ik was daar anders in mijn enthousiasme overheen gewalst. Maar,d at neemt niet weg dat ik heel benieuwd ben naar de nieuwe filmpjes.

Live is what happens to you while you're busy making other plans....
Beleza: M2+11

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:19

GJ volgens mij is de reden dat je paard je hand volgt, in eerste instantie, dat ze hem vertrouwd en opzoekt. Ze hoeft nog helemaal niet vol over de rug en in een mooi eigen model. Elk eigen model is goed als er ontspanning en voorwaartse drang is.
De paarden die Rien laat zien hebben van nature al zoveel mee, daar moet je je paard niet mee vergelijken. Naast talentvol zijn die paarden vanaf de eerste dag in dit systeem getrained door talentvolle ruiters. Voor ons geldt denk ik nu een fase van veel oud gedrag afleren, nieuw gedrag aanleren, bij je paard oud gedrag afleren en nieuwe spieren en reacties ontwikkelen.

Dat gecombineerd met het feit dat wij geen pro's zijn, het moeten leren van filmpjes en 'gewone' paarden hebben (toevallig wel net de leukste van de wereld!) maakt dat het bij ons miss wat minder snel gaat of er minder gelikt uitziet. Gewoon lekker doorknutselen en wat mee gaan nemen van de nieuwe filmpjes!

Mrijn

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 22:56

Nou ja, niet normaal GJ! Goh, als de dressuurwedstrijdsport het daarmee moet doen... super dat je bij je eigen gevoel blijft, masr het is wel bitter! Hoe was je 2e proef gepunt?

Ik mag morgen weer.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 08:57

Mooi filmpje Mirjam, gaaf om te zien hoe Zorro zo zijn best doet!

Ik heb zondag weer wedstrijd gehad en hoewel in in eerste instantie wat zuur was over mijn punten, kan ik er nu wel wat mee.

Ik heb weer super fijn losgereden. Heel simpel aan het been naar de hand. Me nergens aan gestoord en me niet beziggehouden met het gewenste model. De losrijbaan was spannend zat, een hoop stuiterende paarden, hagelbuien op het dak. Bel vond het spannend zat, maar in plaats van schrikkerig en angstig werd een beetje brutaal en stoer. Ik hou ervan!

Met dat gevoel ben ik de proef ingegaan en dat heb ik vast kunnen houden. Zonder grote storingen kunnen rijden. Tweede proef was ze een beetje tammer en moest ik er wat meer aan rijden. Daar viel ze uit de contragalop en ik had haar niet op tijd terug in galop voor de overgang nar draf. Uiteindelijk kreeg ik voor de eerste proef 180 punten precies en voor de tweede 177 met een 1 en een 4 voor de mislukte onderdelen. Dus, als ik de tweede, in mijn ogen mindere proef, zonder die fouten had gereden, had ik daar ruim meer punten voor gekregen. Op dat protocol stonden een aantal 7ens, op het eerste niet een... zo tegen mijn gevoel in!

De protocollen waren redelijk gelijk aan die van de week ervoor. Meer aan elkaar, meer gesloten, meer afdruk... Het is duidelijk dat een paard in haar eigen evenwicht niet thuis hoort in een m-ring. Althans, niet als dat een paard is dat van zz niet gezegend is met ellenlange achterbenen :+ En dat is natuurlijk wel logisch. Ik ben blij met een fijn, ontspannen, zelfverzekerd paard, maar in een dressuurring moet ze daarnaast ook meer op het achterbeen. Ik kan die geslotenheid ook trixen door haar letterlijk meer op te sluiten en er wat meer actie in te rijden, maar dat is niet zoals het moet en zoals ik het wil. Ik ben er nu maar tevreden mee dat het beeld op mijn voorwaarden net wel/niet genoeg is voor een m-proef en werk intussen verder aan dat horizontale evenwicht.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:00

Over dat horziontale evenwicht. Ik vind de tweede module wat weinig houvast geven. Hoe ervaren jullie dat? De eerste fase was redelijk voorschrijvend, de voorwaarden voor een goede contactteugel waren duidelijk. Van de tweede fase houd ik drie oefeningen over om het achterbeen meer aan te spreken, maar geen echte voorwaarden. Hoe weet ik nu dat mijn paard meer in het horizontale evenwicht is gekomen? Hoe meet ik dat? Ik snap wel dat dat nu precies het lastige is aan zo'n onlinetraining, maar het valt me toch wat tegen. Ik moet wel zeggen dat ik het werkboek nog niet heb gelezen en ook nog niet effectief heb geoefend met de oefeningen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:00

Oh gaaf, daar zat ik op te wachten!

EDIT: ben naturlijk meteen gaan kijken (mag best in mijn lunchpauze :P ), maar ik zie zo snel niets staan. Of zijn er nieuwe ledenvideo's? Daar heb ik nog niet gekeken.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:21

Oh jammer, ik vind die filmpjes best leuk om te zien, maar niet heel erg leerzaam. Ben benieuwd naar het nieuwe materiaal dat bij Rien is gemaakt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:48

De eerste clinicdag van Rien bij SP stables is gepland. Rijdt een van de bokkers toevallig mee? Ik ga die dag vrij proberen te nemen om de hele dag te kunnen kijken, heerlijk! *\o/*

Ik ben eigenlijk gewoon heel lekker aan het rijden op het moment. Ik heb ontzettend veel baat bij het losrijden zoals dat in de eerste fase wordt gedaan. Ik begin heel trouw met 3 rondjes links- en rechtsom in stap aan de lange teugel, maar wel echt aan het been. Daarna op beide handen wat grote voltes aan een contactteugeltje en daarna draaf ik aan. Ik had gister les van een vriendin die voor de Orunopleiding nog een opdracht moest doen en zij was echt verrast hoeveel losser Beleza draaft en hoe actief ze achter is in het losdraven.
In galop heb ik nog wel een groot verschil tussen links en rechts als ik Bel echt in haar eigen evenwicht laat lopen. Het kost me moeite om dan niet in te grijpen. Om haar niet net een beetje schoudervoor te zetten op de rechterhand. Wat zouden jullie doen?

Voor het losrijden heb ik zo'n 25 minuten nodig. Daarna stap ik wat aan de lange teugel en pak ik haar wat meer op. Ik rijd dan een aantal stap/draf/halt/achterwaarts-dingetjes en daarna is ze zo fijn voor elkaar! Al zoveel meer en makkelijker bij elkaar en op het achterbeen!
Heb weer zin in de wedstrijd zondag. Ik ga er heen met nog minder verwachtingen dan voorheen en een nog sterkere overtuiging dat ik bij mijn eigen plan blijf. Dan maar rustig aan puntjes rijden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:35

Dat schoudervoor mag en nuttig is, weet ik, maar ook in de contactteugelfase? Daar laat hij ruiters niet ingrijpen als een paard zijn hoofd eruit drukt of zonder stelling en buiging de hoek doorgaat. Op het rechte zou ik dan niet snel sv vragen. Dat voelt als ingrijpen in haar eigen evenwicht (al is dat niet goed op dat moment). Zodra ik haar wat meer oppak en meer aan het werk ga, na het losrijden, is het probleem weg. Ik ga dit toch eens voorleggen aan Rien.

Ik zit ook in een van de laatste groepen, ik was nog maar net op tijd om überhaupt op de wachtlijst te komen. Maar, ik denk dat ik met kijken ook al weer heel veel inspiratie opdoe (en dat is nog gratis ook *\o/* )

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:14

Heerlijk Mirjam! Ik mocht van mezelf alleen maar een half uurtje contactteugelen. Op zich prima gereden, maar het heul lekkere gevoel dat ik maandag meteen had, bleef nu achterwege. Moeilijk om dan niet door te pielen...

Volgens mij mag je gratis kijken Sjolvir. Althans, op mijn vraag of je mocht komen kijken kwam het antwoord: Natuurlijk!
Rien komt 22 december ook de hele dag bij De Bascule in Lage Zwaluwe. Daar kunnen ook onbeperkt kijkers komen. Daar betaal je alleen wel 75 euro voor de hele dag incl lunch...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:15

mirjamalvaro schreef:
Klote punten terug en het advies om hem flink dieper en achter de teugel te gaan rijden.
Euhhhhh dank en doei. 8)7
En we trainen gewoon zo lekker door op Rien zijn manier. :D

Nou ja, wat een domper! Dan vraag je je toch of of het ooit nog goed gaat komen met de Nederlandse dressuur. Gelukkig heb zijn er ool juryleden die het wel weten te waarderen!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:22

Gaan er morgen nog mensen uit het topic rijden of kijken bij Rien bij SP Stables? Ik ben van pan daar om half 4 te zijn.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:20

Dat sluit goed aan bij mijn ervaring van vanmiddag. Rien gaf hier 'in de buurt' les dus ik heb 3 uur aan de bakrand gekeken. Dat geeft wel weer een hoop stof tot nadenken hoor. De paarden waren zeer verschillend in niveau, leeftijd en kwaliteit en Rien benaderde ze allemaal op een andere manier. Hij liet de ruiters ook behoorlijk in hun eigen manier losrijden. Logisch ook wel, een compleet nieuw syteem aanleren in 3 kwartier is natuurlijk niet te doen. Een ruiter die haar paard wel erg rond reed, vroeg hij iets meer lengte te geven, een ruiter die haar paard totaal niet nagevelijk krijg, zei hij op de volte toch echt wat door te vragen zodat de hals wat ronder werd. Wat in het losrijden ook een nieuwe was voor mij, is niet zomaar rondjes over de hoefslag en voltes rijden, maar daarin meteen het achterbeen aan te vargen middels pasjes travers, schouder binnen en buiten, appuyementjes in stap en vandaar uit aandraven. Leuk en logisch, maar heel anders dan de online training. Het woord contactteugel is niet een keer gevallen.

Wat een heel leuke oefening leek is, na het losrijden, in stap kort de wisselen van schouderbinnen links en rechts en van daaruit een beetje piaffe aanvragen. Daar ga ik morgen wat mee spelen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:55

connepon85 schreef:
Ik vind het ook echt de sfeer super hier Trouwens, ik ga proberen om voor de kerst een aantal nieuwe video's erop te hebben over de contactteugel en het voorwaarts rijden.

Hier gaat hij er uitgebreider op in en maakt het echt nog een stuk duidelijker.

Ik heb ook nog feedback op een video van Nathalie die ik er vandaag op ga zetten.

Dat zou een mooi kerstcadeautje zijn! *\o/* Ik vind trouwens de opzet van de ledenvideo's van fase 1 heel helder. Met die stippen zie je goed hoeveel er zijn en de stukjes tekst eronder zijn heel verhelderend. Misschien dat het al was hoor, maar ik vind het mooi!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:09

Ik ben ook nog lekker aan het knutselen met mijn gekke Portugeesje. We hebben nu een paar weken geen wedstrijden gehad en ik merk dat dat goed doet. We hebben meer tijd voor een buitenritje, springlesje, bitloos geklooi. Het mooie is dat ze door al die dingen harder vooruit gaat dan met puur dressuurmatig trainen.

Ik ga morgen voor de tweede keer lessen bij iemand die bijzonder goed aan lijkt te sluiten bij Rien. Kost me wel een rib uit mijn lijf dus vaker dan 1x per maand ga ik niet, maar ik heb er de vorige keer veel aan gehad. Ik vind het lastig om echt naar dat stukje aansluiten en oprichten te rijden. De comfortzone van fase 1 / 2 voelt zo lekker vertrouwd en om verder te komen moet ik echt grenzen opzoeken. Zij kan me daar goed bij helpen.
@Mirjam: ze is voor jou ook goed aan te rijden. Zit in Hoeven.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:19

miss_lizje schreef:
-O- pfff. Vandaag terug naar de kliniek geweest omdat het vorige week te veel stormde. Kogel is goed maar onder de sprong is de pees nog geïrriteerd. Nu weer 6 weken stappen en dan weer terug.
Ook overleg gehad over hoe of wat als hij wel weer groen licht krijgt. Kort samengevat kan ik niet voldoende rijden en is gentlemen eigenlijk niet ver genoeg doorgereden in de basis. Om het ons zelf makkelijker te maken en duidelijker voor het paard adviseerde hij om er een handige ruiter op te zetten voor zeker 1 a 2 maanden en daarna toch met flinke begeleiding zelf weer aan de gang te gaan.
We gaan dus ook oriënteren op iemand die bij ons komt rijden of een africhtstal/doorrijstal. Maar man met het idee dat ik mijn paard uit handen geef voor een tijdje vind ik toch wel moeilijk. Zo veel quick fixers die adverteren en ik vind het wel heel belangrijk dat er eerlijk gereden wordt zonder geruk en geplukt.
Maarja als het beter voor ons beide (en ma niet te vergeten) als iemand anders hem doorrijd moet ik mij daar ook bij neerleggen.

Iemand hier toevallig tips, ervaringen (goed of slecht) met doorrijstallen/doorrijders etc? Mag ook via pb!

Zou je je paard tijdelijk ergens anders willen stallen? Dan kan ik je Nicky Star van Equinova van harte aanbevelen. Juist met dit soort trajecten is zij heel handig. Je kunt dan ook afspreken om haar de eerste maand te laten rijden en in de volgende maand onder haar begeleiding te rijden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:46

mirjamalvaro schreef:
Ben zelf nu niet zo heel actief meer op zoek. Het bevalt op dit moment prima zonder les en met de cursus van Rien. En misschien in de toekomst inderdaad af en toe lesje mee pikken van Romy.
Al zit ik ook te wachten op jouw trainingscentrum Conny. :P

Malenw zit vlak bij jou, komt haar manier van les geven niet in de buurt van Rien? Ik was gister bij een theorieavond die zij had georganiseerd en in haar theorie kan ik me volledig vinden. Het is natuurlijk altijd afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt... Nicky Star is sws ook wel echt een aanrader, vind ik.
Laatst bijgewerkt door Lous op 13-03-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:55

mirjamalvaro schreef:
Nee al heeeel lang niet meer Els. :))

Equibedding strokorrels is mijn sponsor. :D

https://youtu.be/ipqCWrxOGQU

Ziet er fijn uit! Waar heb je gestart? Ik heb me rot gezocht naar nog en indoorwedstrijd in de (wijde) omgeving, maar kon na 22 april niets meer vinden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:26

Super leuk om te zien, Monique! Ik heb helaas wel enorme problemen om de video's af te spelen. Hij loopt om de haverklap vast en ik ben wel 10 keer opnieuw begonnen. Maar, heel fijn gereden (zit dat lekker, 10 veren in je r**t van Rien? }> ), super gaaf paard en gewoon heel prettig om naar te kijken!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:10

Wat balen dat je les zo tegenviel. Heb je dat gevoel nog steeds als je je filmpje ziet? Ik vind hem namelijk nog steeds wat traag en niet aan het been ogen. Het geeft echt totaal geen gejaagd of gehaast beeld. Ik heb heb andere filmpje nog niet gezien (ga ik zo doen). Maar wat heb je aan een overgang als de gang zelf nog niet in orde is? Ik kan me voorstellen dat je niet lekker hebt gereden en dat dat tegenviel, maar ik zie er niets verkeerds in. Ik denk niet dat Rien het anders had aangepakt. Een paard moet eerst van achter naar voor willen lopen voor je aan de rest kunt beginnen

Edit: ik heb het tweede filmpje gezien en snap dat dat fijner voelt. Meer gevoel van controle geeft. Ik vind je paard daar echter erg van voor naar achter worden gereden. Heel weinig actie aan de achterkant en een afgedwongen halshouding. Dan vind ik Romy haar les echt heel wat beter aansluiten bij Rien zijn gedachtengoed.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 10:49

Cyta schreef:
Ik had ook nog maar eens een mail gestuurd m.b.t. de training. Er wordt al maanden een update van filmpjes beloofd, verschijnt niks van. Integendeel, de training wordt in de ruiterclub nu al achterin geschoven, ik vraag me trouwens af of wij dan nog wel alles te zien gaan krijgen...
Ik kreeg onderstaande reactie:

Vervelend om te horen dat je het gevoel hebt dat we van alles organiseren, maar niet de training van Rien updaten.

We hebben namelijk hard gewerkt om de nieuwe omgeving vorm te geven en in te richten. Het doel hiervan is om te zorgen dat er meer contact tussen de leden is en dat het contact ook veel makkelijker gelegd kan worden. Dit betekent dat je snel je vragen kunt stellen, maar ook feedback kunt vragen en kunt geven aan mensen die met hetzelfde bezig zijn als jij.

Daarnaast hebben we vorige week een filmdag gehad met 4 leden van de online training om weer nieuw materiaal toe te voegen aan de online training.

Op dit moment zijn we druk met het editen van deze beelden, dus deze zullen over niet al te lange tijd aan de training toegevoegd worden.

Ik zou het waarderen als je me wat specifieker zou willen aangeven wat je had verwacht in de training (maar bijvoorbeeld ook Q&A's, Online Masterclasses etc.) wat je nu niet krijgt.

Dan kunnen we hier ideeën over uitwisselen en verder aan de slag met de ontwikkeling van de training.

Ik ben nog steeds heel erg blij met mijn lidmaatschap van de ruiterclub, maar smacht ook wel naar nieuwe content. Ik heb niet zoveel met de community, ben daar echt voor de lessen van Rien. Ik meende dat het materiaal dat tijdens de trainingsweekenden was opgenomen ook zou worden verwerkt tot content voor de site. Nu kan ik me voorstellen dat niet alle deelnemers daarop zitten te wachten, maar er zijn er vast die dat prima vinden.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:58

Cyta schreef:
Mrijn, maar jij zit dus in de ruiterclub zelf? en op dit moment zien jullie dan ook nog geen nieuw beeldmateriaal van Rien? (nu ja...jij weet misschien niet wat wij zien, maar volgens mij nog geen opnames van trainingsweekenden of lessen in de nieuwe acco)

Ik vind het wel straf dat jij ook al smacht naar nieuwe content :

Nee, volgens mij is er niets nieuws. Ik zie wel dat er filmpjes zijn opgeknipt of anders ingedeeld.

Ik heb meteen maar even een vraag aan dressagepro gestuurd.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:23

Er staan wat nieuwe filmpjes online *\o/* *\o/* Onder andere een praktijkvoorbeeld van mijn juf Hannah Otten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:42

De erste drie thema's 'nieuwe stijl' zijn nu te bekijken. Volgens mij zijn de video's van oa hannah toegevoegd bij praktijkvoorbeelden van thema 1

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:12

Geryon schreef:
Ik snap niet zoveel van de cursus! Vind het onduidelijk wat nou wel en niet te zien is voor ons en hoe. Heel irritant dat het geen modules meer zijn maar in meerdere thema's is gezet. Ik had module 1, 2 en 3 gekocht. En nu alleen toegang tot de drie basisvoorwaarde en cirkel van energie. (En de q&a en replay)

Maar ik kan me filmpjes herinneren over het invloeden van het evenwicht.

Ze zijn druk bezig met het herinrichten en daardoor staan er een hoop thema's nog 'op slot'. Ik kan ook alleen maar bij de eerste 3 thema's. Ik ontving gister een update-mail met daarin een heel uitgebreide uitleg. Jij niet?