[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 21:53

Varekaj schreef:
Vanaf volgende week moet het wel weer lukken om af en toe een rondje te maken :D

Nu zondag eerst nog een oefencross in Merendree en deze week namiddagshift, dus werk tot 17u.
Volgende week werk ik ofwel tot 16u (ma en vrij) ofwel tot 13u (di en do) en dan is het enkel zondag nog provinciaal kampioenschap.
Daarna even wedstrijdrust tot 13/10, dan is onze eerste officiële cross. Dus als je graag eens een rustig rondje doet, geef op tijd een gil. Dan plan ik het in wat trainingsschema betreft, want ga de galoptraining stilaan gerichter gaan aanpakken.

Laat anders maar weten wanneer voor jou het beste uitkomt ivm je training! :)) Ik heb eindelijk mijn diploma behaald, en ben min of meer elke dag vrij tot en met 30 september. *\o/* Daarna moet ik ook werken. :P

Gisteren heb ik een fotoshoot gehad met Aliaa, was een bedankje van een stalgenoot. Ik ben zo benieuwd naar de foto's! De stalgenoot wou experimenteren met een groot zwart doek, en Aliaa, die was er niet van onder de indruk. :') De andere paarden waren in het begin niet in de buurt van het doek te krijgen, Aliaa daarentegen was er niet weg te krijgen. _O-
Het was erg warm en Aliaa stond liever te dutten voor het doek, dus ik heb echt vanalles moeten doen om haar aandacht te trekken en die oren naar voor te krijgen. Helaas had zowat alles maar 30 seconden resultaat voordat het als saai bestempeld werd en ze verder ging dutten. Het gooien met zand, was nog veruit het interessantste. :') En plastic natuurlijk, dat blijft ze ook geweldig vinden. :))

En vanochtend heb ik gereden. Hoewel niet alles perfect ging, blijft Aliaa zo heerlijk om mee te werken. <3 Ik heb besloten om het sturen voorlopig even te laten voor wat het is en nu eerst te focussen op de 'go' en 'whoa'.
Zodra ik opstap wilt Aliaa meteen vooruit. Dus in het begin heb ik daarop geoefend tot ze door had dat ze moest blijven stilstaan. Eens ze dat door had, kon ik oefenen op de 'go', maar na enkele pasjes stap viel ze weer stil. :D Aliaa was zo hard aan het meewerken dat ze eigenlijk aan het tegenwerken was, want ja, baasje vroeg steeds om te stoppen als ze aan het stappen was, dus dat moest nu toch ook dan? >;) Ze moet de klik nog maken om in dezelfde gang te blijven tot ik anders vraag, maar dat komt wel. :D
Vandaag merkte ik dat ze echt mooi de hoefslag volgde uit haar eigen beweging, dus ze is zeker en vast slim genoeg om dit na zo weinig oefenen door te hebben. Ik moest enkel af en toe ingrijpen als ze te dicht tegen de bakrand liep. :P


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 07:25

Varekaj schreef:
Ik heb gisteren een cross gehad dus vandaag rustdag, maar morgen wil ik anders wel een relax rondje maken? Moet in de namiddag naar de orthodontist (bwuh) en even afstemmen thuis, maar iig zal het wel lukken in de vroege avond. Moet ook wel, om half 9 is het alweer donker tegenwoordig -O-
Ik weet nog niet zeker of het gaat lukken vanavond, maar ik ga onder voorbehoud ja zeggen. Ik hou je nog op de hoogte mocht het niet uitkomen met de planning. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-19 22:09

Maakt niet uit, voor mij zou het ook moeilijk geweest zijn. Mijn moeder wordt altijd lastig als ik te lang bij Aliaa zit en daardoor te laat thuis ben voor het eten. _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-19 22:51

Aliaa is sinds gisteren boos op mij. :+
Ik weet niet meer exact wat ik aan het doen was, maar volgens mij borstelde ik haar borst of buik met de verkeerde borstel (te hard, die vindt ze niet leuk, enkel aan haar hals mag het wel want daar heeft ze jeukjes :') ) en die plekken zijn super gevoelig. Het gevolg was dat Aliaa haar tanden ontblootte en mijn richting uit kwam met haar opengesperde mond. Ik geloof niet dat ze echt van plan was om te bijten (anders had ze mij waarschijnlijk wel geraakt), maar dat het eerder dreigen was. Daarvoor is ze gestraft geweest en tja, nu is ze nog steeds boos. _O- Ik was gisteren ook boos als gevolg en dacht dat het beter was om haar even te 'negeren'. Niet dus. :=
No way dat ze op de weide zelf naar mij toe komt, dat is geloof ik nog maar 1 of 2 keer eerder gebeurd. Maar vervolgens kan ik haar wel los naar stal meenemen terwijl ik ondertussen de kruiwagen meeneem, dat dan weer wel. :roll:

Verder wou ik gaan wandelen vandaag, maar daar had Aliaa duidelijk geen zin in en dat liet ze merken ook. Voor de verandering had ik haar opgezadeld, met de gedachte dat ik misschien een klein stukje kon rijden (ik was alleen op pad). Bij het opzadelen was ze overigens wél kei braaf.
Aliaa reageerde op zowat alles onderweg. Een fietser die van voor naderde: drama. Auto's (echt waar normaal reageert ze niet meer op auto's... _-:( ): drama. Alles wat groter was dan een gewone auto: nog meer drama. >;) Op een bepaald moment ging ze zelfs staken terwijl we een straat overstaken.
In een wandelbaantje leek ze het wel leuk te vinden, dan gingen de oren netjes vooruit en ze vond haar tempo terug. Toen ik na een straatgedeelte via een omweg terug naar stal wou gaan, begon Aliaa weer te staken. Ik heb het opgegeven en ben via de kortste weg naar stal terug gegaan. Op de terugweg was Aliaa plots terug braaf. _O- We hebben nog een aantal minuten met de postbode staan praten en dan bleef ze geduldig wachten. Al vond ze het stiekem ook geweldig om haar neus tussen de brieven te steken. :') Het is maar goed dat de postbode me al zowat mijn hele leven kent. :Y)

Ze ziet er lief en onschuldig uit, maar geloof me, dat was ze niet. :)) Ik ga het morgen proberen goed te maken door haar een uurtje op onze weide te laten snacken, fingers crossed! :')
Afbeelding

En ik heb alvast 2 foto's doorgestuurd gekregen van onze shoot. Ik deel er alvast eentje! *\o/*
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 20:16

SVRL schreef:
Ik hoop dat ze je snel vergeeft.
Mooie foto trouwens. Ben benieuwd naar de rest van de shoot.
Ze is stilletjes aan het 'ontdooien'. :') Vanochtend liep ze nog weg van mij op de weide, ondertussen komt ze terug wat meer aandacht vragen. :P
Dank je, ik ben ook zo benieuwd naar de rest! :D En naar de jouwe ook trouwens. :))

Varekaj schreef:
De mijne is weer een ijzer kwijt -O-

Iedereen zegt steeds dat hoefijzers geluk brengen. Volgens mij ken ik geen paardenbaasje die blij is om een verloren ijzer terug te vinden in de weide :')
Voor paardeneigenaars brengen gevonden hoefijzers inderdaad geen geluk. :') Sowieso dat zoiets op de meest ongelegen momenten gebeurd. -O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-19 14:00

Het regent en Aliaa houdt nu eenmaal NIET van regen. Echt niet, zelfs niet met regendeken op. :')
Vanochtend was het onophoudelijk aan het regenen. Aliaa op de weide aan stal zetten was niet echt een optie. Alles zou daar binnen enkele minuten een modderboel worden. Door haar in de bak te zetten, zou ze ook niet gelukkig worden. Ik had Aliaa kunnen vastbinden terwijl ik haar stal doe, maar zodra ik uit het zicht verdwijn en het te lang duurt, maakt mevrouw zich gewoon los en gaat ze op wandel. :+
Ik kon haar ook in mijn gang voor de stal vastbinden, maar Aliaa haar verschrikkelijke buurman staat terug op stal en dan wordt ze pas echt boos. :')

Aangezien onze stal uit verschillende gangen bestaat waar per gang 4 a 5 boxen zijn, heb ik de gang afgesloten, en ervoor gezorgd dat Aliaa de andere paarden in de gang niet kon lastig vallen (lees: ruzie maken }> ). Verder heb ik wat gevaarlijke spullen uit haar bereik moeten zetten, want Aliaa is veel te nieuwsgierig. En dan kon ze los! *\o/* En ze vond het geweldig! Als ze maar kan prutsen. :))



Aliaa volgde mij: wanneer ik haar stal aan het mesten was, was ze in de buurt met de bal. Wanneer ik hooinetten aan het vullen was (uit de gang), stond ze daar bij me. Het was ook handig dat ze aan de bron van het hooi kon knabbelen natuurlijk. :+
De bron:
Afbeelding

Aan het wachten op mij:
Afbeelding

Volgens mij heb ik er ruim 2 uur over gedaan om enkel de stal te mesten en 2 hooinetten te vullen. :')
Op een bepaald moment vond Aliaa mijn zak met slobber (de voertonnen liet ze gelukkig wél met rust), en daar mocht ze van mij niet aan zitten. Ik heb haar een aantal keer moeten corrigeren (ze test graag eens de grenzen af), maar het was duidelijk genoeg dat ze eraf moest blijven. Dat deed ze ook, tot ik mijn rug draaide om verder te mesten. :+ Ik heb haar 1 tik op haar kont gegeven met mijn stick en toen is ze er afgebleven, zoals het hoort. _O-

Toen ik klaar was, was het bijna over met regenen, en nu loopt ze lekker op onze eigen weide te grazen. Daar kan ze schuilen als het nodig is. :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-19 21:32

zippora schreef:
Gezellig zo!
Vonden wij ook! :D Als ik mocht, zou ik haar nog in huis nemen. :') Ik vrees alleen dat mijn ouders dat niet zo geweldig zouden vinden. _O-

Manadeluca schreef:
Wat een aangenaam paard heb je.
Haha dank je! :P
Ik zag dat jij een TWH hebt, gaaf zeg! :)) Dat heb ik ook altijd een leuk ras gevonden, alleen heb ik de eer nog niet gehad om er eentje in het echt te ontmoeten.
Ik ben verder geen stalker hoor. :o

Twee regenbogen gespot vandaag!! *\o/*
Afbeelding

Verder is Aliaa rustig aan meer trucjes aan het leren. Nou ja, rustig aan... Ik ben gisterenavond begonnen met enkele keer haar oor te kriebelen en vanochtend kon ze aan beide kanten al 'nee' schudden zonder haar oor aan te raken. :P
Vanochtend heb ik er het targetten van mijn hand ook bijgenomen, maar gezien Aliaa haar nieuwsgierige aard kost dat niet bepaald veel moeite. En we zijn ook begonnen met het compliment. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 21:18

Aliaa stond vandaag gedurende enkele uren op onze eigen weide. De afgelopen dagen heb ik haar daar dagelijks heengebracht, want op onze weide kan ze de schuilstal in. Ideaal voor een paard welke nattigheid haat, en ze maakt blij gebruik van de stal!
Maar goed, mijn vader was deze namiddag gaan wandelen met de hond en hij is langs de weide gepasseerd. Aliaa stond volgens hem rustig te grazen tot ze hem zag. Dan begon ze helemaal over haar toeren te crossen. Hij was bang dat Aliaa door de draad zou gaan, dus hij heeft mij gebeld. Mama en ik zijn meteen gaan kijken wat de oorzaak kon zijn. Op het eerste zicht was er niets te zien. En Aliaa gedroeg zich echt vreemd. Haar gedrag was geen paniek in elk geval. Ze was razend. Ik zie haar zowat elke dag wel eens boos kijken, maar zoals ze nu keek en haar oren zo plat in haar nek lagen... Nog nooit meegemaakt. :=
Ze bleef rond mij cirkelen, sneed me de pas af en zo kwaad... Mijn moeder zag al snel dat er een van de schapen aan een aangrenzende weide op de rug vast lag. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd is, dus ik heb de eigenaar van het schaap meteen gebeld, maar hij was niet in de buurt. Gelukkig hebben wij de code en sleutel van de weide, mijn moeder ging thuis de sleutel halen, maar ondertussen was mijn vader al over het hek geklommen. Hij heeft dat schaap rechtop geholpen en Aliaa leek min of meer te kalmeren. Maar in haar buurt kwam dat rare boze gedrag terug boven. Ze liet duidelijk merken dat ze weg wou uit de weide (aan de uitgang rondlopen en schrapen).
Ik heb het halster genomen en bracht Aliaa naar de manege terug, maar ook in het stukje wandelbaan van de weide naar de straat was Aliaa nog steeds niet in haar normale doen. Ze was zo snel aan het stappen dat ik haar echt moest tegenhouden. Normaal moet ik haar juist motiveren om sneller te stappen, ik heb nog nooit moeten tegenhouden tijdens het wandelen. :+ Eenmaal op straat kalmeerde Aliaa meteen en liep ze op haar dooie gemakje, met los touw, mee. Ook het boze gedrag was meteen weg. Bizar hoor. _O- Vanavond heb ik niets meer aan haar gemerkt.

Ik denk dat het schaap in nood de oorzaak van haar gedrag geweest is, maar dat is gewoon bizar... :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 20:19

Achteraf gezien weet ik niet zeker of het gedrag door het schaap in nood veroorzaakt werd. Dinsdag deed ze ook zo raar (echt boos rond mij draaien en ik deed niets... :') ), en raar maar waar, hoe bozer ze is, hoe lichter ze op mijn hulpen reageert. :+ Ik heb haar nog nooit zo goed achteruit zien gaan. _O- En zodra ik naar stal stap, is het over en is ze weer tevreden. Het enige wat veranderd is, is dat die 2 paarden weer tijdelijk op onze weide logeren, maar de vorige keer heeft ze daar nooit een probleem van gemaakt.

Agan, de redder in nood! Heerlijk dier! <3

Vandaag heb ik met Aliaa gereden (ik ben van plan om een tweetal keer per week te rijden, Aliaa is ondertussen ongeveer 4.5 jaar, dus die mag stilletjes aan vorderingen gaan maken :+) en ik kan voor de eerste keer zeggen dat het niet zo schitterend ging. :') Ze kent de hulpen voor stap, stoppen en sturen maar al te goed, maar had er gewoon geen zin in. Mevrouw schoot steeds terug in draf en ze wou het niet hebben dat ze in stap moest blijven. Op de grond moet ik bedelen om een drafje te krijgen, maar onder het zadel is het drama als ze moet blijven stappen. :')
Ook was Aliaa het regelmatig niet eens met de richting die we uit gingen, man wat heeft ze soms toch een verdomd sterke eigen mening. >;)
Dus we hebben daar ruim een half uur aan gewerkt. Eenmaal we een normaal rondje konden rondstappen, zonder steeds een andere kant uit te gaan of zonder ongevraagd naar draf te gaan, heb ik beloond en zijn we gestopt. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-19 21:15

Ik zit op een roze wolk! :D Ik had afgesproken met een stalgenoot om samen te gaan wandelen. Ik had haar opgezadeld, hoewel ik niet van plan was om daar iets mee te doen.

En dan krijg je dit:
Afbeelding

*\o/*

Ik ben niet meteen opgestapt, maar heb eerst een stuk aan de hand gewandeld. En Aliaa was een dramaqueen aan het spelen. :roll: De auto's te voet waren weer verschrikkelijk eng natuurlijk, want ja, dramaqueen modus stond nog steeds op denk ik. :')

Eenmaal we de veldbaantjes in gegaan waren, ging de dramaqueen modus uit en ben ik opgestapt. En wat was ze flink! :wow: Geen spanning, niets! Het ging zo goed dat ik besloot het stuk over straat richting stal lekker te blijven zitten. Ze heeft geen kik gegeven op de auto's... :')
Ik heb zelfs een stukje op kop gereden richting stal en dat in draf! :D Aliaa was enkel boos op het andere paard dat achter haar draafde. _O-

En eenmaal terug aan stal weigerde Aliaa de oprit op te stappen. Ze liep zelfs richting een wandelbaantje. Volgens mij vond ze het erg gezellig. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 21:33

Varekaj schreef:
Die foto is aan mijn weiland gemaakt :)) Daar staan ze dus vaak vanaf april tot meestal half/eind september. Nu staan de 2 grote al elders en de ene vertrekt binnenkort op winterpension.
Klopt! :)) Ik geloof dat ik de jouwe er al eens gezien heb, vorig jaar ofzo. :+
:')

zippora schreef:
Kan me voorstellen dat je in de wolken bent nu!
Ja, dit smaakt echt naar meer! *\o/* Ik wil meer haha. :D Misschien donderdag al, als het weer meezit. O:)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 20:14

Was de trailer kapot?
Ik wil ook eigen vervoer. :+ Trailer laden oefenen staat al heel lang om mijn verlanglijstje, maar ik heb geen trailer om te oefenen. :')

Vanavond zijn we (mijn moeder, Aliaa en ik) opnieuw gaan wandelen. Ik op Aliaa en mijn moeder ernaast. We hebben voornamelijk langs straat gestapt en het ging heel goed. Aliaa was flink, alleen plakt ze heel erg aan mijn moeder, tot grote ergernis van mij. :P Dan negeert ze mijn stuurhulpen nogal vaak. :+
We zijn 1 bestelwagen en 1 bus tegengekomen en hoewel ze eng zijn, blijft Aliaa ook onder het zadel flink. Ik begin me stilletjes aan af te vragen of die angst voor grote voertuigen ooit over zal gaan...
Op het einde van ons rondje ben ik een stukje voor mijn moeder gaan draven, toen vloog er plots uit de bosjes een fazant op met een heleboel kabaal. Aliaa schrok en struikelde, waardoor ze bijna op haar knieën zat. Volgens mijn moeder zat ze effectief op 1 knie, maar ik denk eerder van niet. Eenmaal Aliaa haar evenwicht terug had en netjes terug op 4 stabiele benen stond, ben ik afgestapt om de schade te bekijken (ik dacht echt dat we beide de grond van dichterbij zouden zien... _O- ). Haar hoeven zijn hier en daar wat geschaafd en verder heb ik 1 heel erg klein schaafwondje gevonden. De schade is dus beperkt gebleven en Aliaa, die wist niet goed wat haar overkomen was. :')

In mijn poging om mijn evenwicht te bewaren in het zadel, heb ik wel mijn knie wat pijn gedaan, maar dat zal wel wegzakken. :D

Verder ben ik heel blij met hoe Aliaa reageerde op mijn beweging in het zadel tijdens het struikelen. Daar reageerde ze eigenlijk totaal niet op, dus ik ben trots! Ondertussen ben ik heel benieuwd aan het worden hoe haar galop zou aanvoelen... :o

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 11:49

Voorlopig weinig te melden hier, maar ik kreeg deze ochtend deze foto van Aliaa doorgestuurd. <3
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 14:37

Vandaag ben ik voor het eerst alleen met Aliaa gaan wandelen! *\o/* Ze was kei flink! Op straat heb ik naast haar gelopen omdat ze toch nog stress blijft ontwikkelen bij verkeer (voornamelijk groot verkeer), maar eens aan de wandelbaantjes, ben ik opgestapt.

Ik ben stout geweest en heb 2 korte filmpjes gemaakt. }>




Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 11:39

Jenara schreef:
Wauw, wat heerlijk!!
Moet fantastisch zijn om zo samen op pad te kunnen gaan :D
Kan alleen maar hopen dat het bij ons ook snel kan :)

De ontwikkeling met onze jonkies blijft wel redelijk gelijk lopen,
ik ben dit weekend voor het eerst op Jenara gaan wandelen (wel nog niet alleen)
Maar wat was ze ook braaf :D
Ja, het is echt heerlijk om dit gewoon te kunnen! :D Aliaa lijkt het buitenrijden veel leuker te vinden dan in de bak rijden, dus wil ik proberen zo veel mogelijk verder buiten te bevestigen. In de bak is ze lastiger vooruit te rijden, maar staat ze meteen stil zodra ik overdreven uitadem. Buiten is het net omgekeerd: dan is ze eerder te vooruit (nou ja, we hebben gewoon aan een lange teugel kunnen stappen hoor) en is stilstaan/stoppen moeilijk. :P
Aliaa voelt gewoon zo veilig en vertrouwd aan, daardoor dat ik het al aangedurfd heb om er met ons twee op uit te trekken. :D

Grappig dat jullie wat gelijklopen met ons! :D Ging het wandelen goed bij jullie? Die eerste keer alleen komt nog wel! Bij Aliaa is het alleen rijden wat makkelijker omdat ze altikd zo bozig is naar andere paarden. :+


Varekaj schreef:
Wat zitten we ginds toch in een mooie omgeving :D
Ja, zeker nu in de herfst ook! Alleen die steentjes op alle paden he, daar erger ik me aan. :\ Ik heb gisteren ook gemerkt dat Aliaa de voorkeur heeft om in de bermen te lopen dan in de steentjes. Ik moet wel zeggen dat de hoefsmid dit weekend geweest is, waardoor ze misschien wat gevoeliger was (hoewel ik haar niet zo gevoelig vond terwijl ik op haar zat).

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 20:01

Varekaj schreef:
Het is een beetje overal hetzelfde denk ik, in voorjaar en najaar gooien ze overal steenpuin neer om de gaten te dempen. Waar ik sta bijvoorbeeld komen ook enorm vaak motorcrossers, mountainbikers en quads langs gevlogen (stoppen wel allemaal als je op het pad bent en leggen netjes de motor stil). Als die op paden zonder steengruis/verharding zouden rijden is alles in no time onbegaanbaar. Dat is in het bosje achter stal waar ik nu stal ook het geval namelijk. Prachtig wandelpad, kan en mag je ook te paard en MTB door. Echter gaan ze er evengoed met quads doorheen (wat niet mag) en die bospaden zijn intussen gewoon compleet in frut gereden. Dat wordt weer wachten tot volgend voorjaar of zelfs bijna zomer eer je daar weer gebruik van kan maken. Bij (erg) nat weer zakken paarden daar zelfs tot bijna hun buik plots weg in de blubber, zeer gevaarlijk!
Er zijn vast andere oplossingen dan grote brokken steen neer te ploffen op baantjes die redelijk goed liggen, maar ach, dat kost vast teveel geld. :+
Dat ze modder en blubber willen voorkomen snap ik wel hoor, maar dat is niet echt het geval op de baantjes die ik woensdag genomen heb.
Maar wel heftig zeg als er paarden tot hun buik in de blubber verdwijnen. :oo


Jenara schreef:
Haha, als je zelf buiten rijden ook leuker vindt, geen probleem toch? :D
Is wel echt superfijn als ze zo veilig voelen! Ik begin het ook wel echt te hebben, maar nog niet in alle situaties :p Ik weet denk ik ook gewoon te goed wat er allemaal kan misgaan.

En ja, echt leuk om jouw vooruitgang te volgen zo :D Ofwel is het van "oh dat hebben wij ook al gedaan!" of "Leuk, moeten we ook eens proberen :p
Ging suuupergoed, ik was wat bang van haar reactie, omdat ze aan de hand wel eens echt dramatisch kan doen, maar ze was echt doooodbraaf :D Zelfs ingehaald door groepen mountainbikers en ze gaf er niets om. En ja alleen zal nog niet voor direct zijn, Jenara wordt wat onrustig als ze alleen is, met andere paarden bij is ze superchill.
Ja ik vind buiten rijden veel leuker! :)) In de bak is Aliaa met 5 passen draf alweer rond. :')
Ik weet ook dat het best eens mis kan gaan hoor, maar goed, ooit met toch een eerste keer zijn. Als je altijd op veilig blijft spelen en geen risico's neemt, kun je nooit je grenzen verleggen. Ik vond het echt spannend, maar door aan de hand te wandelen wist ik dat Aliaa in een goede stemming was en kalmeerde ik. Mocht Aliaa aan de hand vervelend of te nerveus geweest zijn, was ik ook niet opgestapt. En soms moet je gewoon stoppen met denken over alles wat kan misgaan en gewoon genieten. :D

Fijn ook om te horen dat je het leuk vindt om ons te volgen! Naar mijn idee doen we niet zoveel spannende dingen, waardoor onze 'avondturen' voor anderen eerder saai zijn. :o

Goed zeg dat ze zo braaf was! Ook met die mountainbikers. Aliaa kan daar best heftig en hyper op reageren aan de hand, onder het zadel wil ik het zelfs niet weten. :') Fijn zeg, nu de eerste stap gezet is, kan je er vaker op uit met stalgenootjes! :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-19 19:37

Het is alweer even geleden dat ik nog een update gegeven heb over Aliaa... :D

Door verschillende omstandigheden staat Aliaa tijdelijk op onze eigen weide gestald. Ook heb ik besloten om Aliaa op de manege van box te wisselen, omdat het gewoonweg niet leuk meer is, zowel voor haar als voor mij, wanneer ze ingesloten staat tussen twee paarden. Ze heeft geen rust en wordt zuurder in omgang. In die nieuwe box staat ze naast een muur, waardoor er maar 1 paard naast haar zal komen te staan (en zeer waarschijnlijk zal dat in de nabije toekomst een tweede paard van ons worden).

Verder vraagt Aliaa heel veel aandacht nu ze bij ons staat, meer dan op de manege. Wanneer ik door tijdsgebrek een aantal dagen niets met haar doe (op de dagdagelijkse knuffels na), dan verandert Aliaa in een echte trut en loopt ze weg van mij. :') Ik mag haar dan echt niet aanraken. _O-
Bij mijn ouders doet ze dat niet natuurlijk, daar blijft ze vrolijk bij knuffelen. :roll:

Ondertussen is Aliaa een lekker zachte wintervacht aan het aanmaken, het is net fluweel als ik haar aai. <3
Zo tref ik haar sexy kontje elke ochtend aan:
Afbeelding

Eergisteren is Aliaa erin geslaagd om zichzelf een mep te verkopen met haar hooibal en omdat ik in de buurt stond, werd ik als dader aanzien. >;) Eerst wou ze zich niet meer laten aaien door mij en toen ik haar overtuigd had dat ik haar echt geen pijn ging doen, wou ze niet meer eten van de hooibal wanneer ik in de buurt was. :')

En verder amuseert ze zich wel op de weide hoor. :D




Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 12:51

Als dit geen goede oefening was om te wennen aan groot verkeer, dan weet ik het ook niet meer. +:)+
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 22:15

Anoniem schreef:
Wat vond ze er van? Ze lijkt er op deze foto naar toe te willen om dat ding eens te bekijken.

Ze vond het mega interessant, en bleef er verrassend kalm bij. :P Erachter lopen vindt ze duidelijk niet eng, passeren zou waarschijnlijk wel drama gegeven hebben. :P


Varekaj schreef:
Oh ideaal :') lekker stijl bergaf op die plek.
Ja en ik kon er dus niet langs tot ik aan onze stal was he... -O- Volgens mij hebben we ruim een kwartier achter dat ding aan gesjokt en ik had weinig tijd, want ik moest gaan werken. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-19 22:46

Oh Aliaa glijdt niet hoor, we passeren daar heel vaak omdat het de snelste weg is van de manege naar onze eigen weide. Nog nooit problemen gehad met haar. :) Mijn vorig paard stond ook op ijzers en dan moet je op sommige plekken idd opletten, maar ook daarmee nooit problemen gehad (ik reed altijd eerder midden op straat).

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-19 20:48

Aliaa staat in haar nieuwe box! So far, so good! :D En hopelijk blijft het zo. :')
Afbeelding

Ik werd gisteren verwacht... >;)
Afbeelding

En Aliaa zat vast gisteren. Ze weet perfect wat ze moet doen, maar ze was wat traag gisteren. _O-


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 21:21

Vanochtend zijn we gaan wandelen, alleen! :D En voor het eerst ook op straat. Ik moet toegeven dat ik stiekem toch wat bang was om alleen op straat te gaan met Aliaa, vooral omdat ze soms kan overreageren op verkeer. := En dan ben ik vooral bang dat zij iets stoms gaat doen en zichzelf pijn doet. Gelukkig is er in het dorp niet veel verkeer op een maandagvoormiddag. :D We zijn welgeteld 1 wagen en 1 fietser tegen gekomen. _O-

Het was vooral de bedoeling om lekker rechtuit te kunnen draven, want we hebben het beiden erg moeilijk met onze balans in draf. :P Ik heb moeite met mijn balans omdat Aliaa moeite heeft met die van haar. :')

Aliaa was super braaf, heeft geen stap verkeerd gezet en het is me zelfs gelukt om de poort van stal te openen en sluiten vanaf Aliaa haar rug (is met zo'n cijfercode, maar daar moet je wel bij kunnen)!

Aliaa met haar lange hals... :')
Afbeelding

Ze was zelfs zo flink dat er best een selfie gemaakt kon worden. <3
Afbeelding

En een kei trots/overenthousiast baasje eenmaal terug op stal. Aliaa, die dacht er duidelijk het hare van... >;)
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-19 18:40

Duplo schreef:
Wat goed!
Fijn dat ze zo braaf was en jullie lekker hebben genoten
Ja echt, ik zou dit wat vaker moeten doen... :P

Varekaj schreef:
Alweer herkenbare plekken :))
Ik ben er zondag nog geweest, in de mist. Was enorm aangenaam verrast hoe goed de paden daar overal nog liggen! Bij ons aan stal in het bos is maar 1 pad meer vrij en daar zak je al kogeldiep op sommige plekken. En de veldpaden zijn een aaneenschakeling van grote wegbrede waterplassen en steentjes/kiezels.

Ik ga vaker deze winter met de trailer die kant op komen :P
Volgens mij ken jij mijn dorp beter dan ikzelf. :')
Als je nog eens in de buurt bent, laat maar weten, ik ga graag eens mee voor een stukje. :D


Manadeluca schreef:
Ziet er goed uit. Zalig
Nu nog aan onze balans werken. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-19 11:34

Dat is inderdaad nogal lang. :') Maar veel langer dan 30 minuten wil ik nog niet op haar rijden, maar ik kan altijd te voet verder. :)) Hoewel ik geen 10 km ga stappen. _O-


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-19 12:21

Nee hoor, geen haast! :D Ik zit er maximum 1 keer per week op Aliaa en vaak zitten er enkele weken tussen. :j Iets met tijd tekort en snel donker zijn buiten. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pluisje88 en 32 bezoekers