[VOLG] Nieuwe rescue

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 13:00

Hij staat vandaag lekker in het zonnetje te grazen en wil nog niet naar binnen.

Dit zijn wat foto´s van gisteren.´sMorgens heel vroeg genomen, toen was het nog niet zo licht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verliep vanmorgen heel rustig. Ik heb eerst Gandhi, de bully, geborsteld en daarna los gelaten. Hij ging meteen voor de stal van Vincent staan, even boze blik, maar omdat ik de rest eruit liet, ging hij toch maar met de rest naar buiten.
Toen heb ik Vincent van stal gehaal om op de poetsplaats te borstelen. Gandhi bleef even wachten, maar uiteindelijk zijn ze allemaal gaan grazen.
Wel grappig, bij het hoeven uitkrabben (hij heeft heel goede voeten, en aan de vorm te zien denk ik dat hij altijd ijzerloos is geweest) werd hij een beetje onrustig bij de achterhoeven, maar ik maak daar nooit zoveel van, pakte ze gewoon op en dat gaf blijkbaar een enrme opluchting bij hem. Wellicht is dat voorheen met een hoop geschreeuw gepaard gegaan?
Daarna moest ik nog de rechter voorhoef en die tilde hij helemaal tot zijn elleboog, zo van "ik kan echt heel goed voeten geven hoor!" Hij was helemaal vol van zichzelf.
Daarna los gelaten.
Ik ging uitmesten en was dus nog in de stal bezig en hij is twee keer terug gekomen om te checken, maar daarna ging hij op zijn gemak om het huis heen grazen en de andere 4 keken wel maar deden verder niks.

Paar foto´s van om het huis:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Later waren ze afgedwaald naar een een stuk waarvoor ze door een opening moeten waar een hek heeft gezeten en Vincent was op een gegeven moment daar ook in de buurt en zag de paarden, maar begreep niet dat hij er heen kon als hij door de opening ging. Hij hinnikte en de rest hinnikten terug en kwamen meteen aanrennen.
Afbeelding


Hij lust graag worteltjes, en kende die duidelijk wel (in tegenstelling tot de andere schimmel die ik heb, die moest ze leren eten).

Enige foto die ik heb kunnen nemen met de merrie erbij, net voordat Gandhi tussenbeiden kwam:
Afbeelding

Inspectie van drollen, heel belangrijk!
Afbeelding

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:11

Lief dier, sneu verhaal. Misschien kun je filmpjes van je paarden online zetten, dan zijn mensen sneller geneigd te doneren (beetje Paard in nood Spanje idee...)

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:28

Hij heeft een behoorlijke bult onder z'n oog zie ik nu op de foto. Ben benieuwd wat het is... Voelt hard aan, zei je toch? Maar verder heerlijk om te zien hoe hij zichtbaar aan het genieten is van zijn nieuwe bestaan. :)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:30

Die is al aardig gewend joh. Mooi om te zien dat het al zo goed gaat

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:10

Fijn dat ze hem komen halen als hij achterblijft ! :D
Hij hoort er dus al een beetje bij.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 14:15

Jessix schreef:
Hij heeft een behoorlijke bult onder z'n oog zie ik nu op de foto. Ben benieuwd wat het is... Voelt hard aan, zei je toch? Maar verder heerlijk om te zien hoe hij zichtbaar aan het genieten is van zijn nieuwe bestaan. :)

Ja is hard en niet heet. Kan van een wortel van een kies komen. Maar kan ook iets anders zijn. In elk geval komt de DA van de week even checken en kijken of hij een chip heeft.

Hij loopt nog steeds lekker buiten, het bevalt hem wel. Ik kan hem vanuit mijn keukenraam zien.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 14:37

Divers schreef:
Lief dier, sneu verhaal. Misschien kun je filmpjes van je paarden online zetten, dan zijn mensen sneller geneigd te doneren (beetje Paard in nood Spanje idee...)

Goed idee. YouTube kanaal aan het aanmaken.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:39

Ach hij oogt tevreden, die komt helemaal bij zo te zien!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 16:28

Hij is vandaag, tot nu toe al de hele dag buiten. Af en toe hinnikt hij en dan komt de rest hem even achterna zitten (nou ja, meteen een beetje conditie training), maar de rust keert snel weer terug en dan gaan ze weer grazen. Het land is zo enorm dat ze elkaar niet eens hoeven te zien.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:43

Nou de eerste video staat er op. Had nogal wat voeten in aarde want ik moest naar het stadje (8 km van mijn huis) voor een betere verbinding. Was ik mijn bri vergeten. Gelukkig kun je die hier ij d echinees kopen die ook op zondag open is. Meteen maar een koker erbij, want anders aat hij nog stuk in mijn tas.

Enfin, dit is de eerste video. Plaats er straks nog een of twee en dan wel als de DA geweest is.
https://youtu.be/vMMM0MXJBus

Nog 2
https://www.youtube.com/watch?v=DCvf96kB4KA

https://www.youtube.com/watch?v=jSdyuX9B_3o

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:00

Filmpjes zijn duidelijk, misschien nog iets inzoomen op zijn issues, body-score, bult op zijn hoofd en dan ook een link naar een crowdfundingpagina.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 19:30

Hij ging vanmorgen achter de rest aan naar buiten, maar kwam toch weer terug, want hij had eten gemorst en dat wilde hij wel eerst even opruimen. :+

Hij heeft tussen de middag even binnen gestaan (eigen keuze).

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:33

Wat een beleefd paardje :D

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 17:06

Vanmorgen was het koud en zwaar bewolkt, regen in de lucht, dus naar buiten gestuurd met een dek (ooit een donatie van bokker "rider").Het is iets te klein (net niet over het hele kruis), maar beter iets dan niets.
Het ging een paar uur later inderdaad regenen, van die miezerige regen waar je in een mum van tijd heel nat van wordt, en toen ik hem een worteltje kwam brengen (om te zien hoe hij er bij stond) kwam hij in een drafje achter me aan naar stal. Met of zonder dek, hij houdt niet van regen, dat is duidelijk!
Ik wil hem graag de grotere stal van Pocotó (die immers een handbreedte kleiner is dan hem) geven, maar nee, hij wilde in zijn eigen stalletje.
Ik ga het straks voordat de anderen binnenkomen nog een keer proberen, maar ik denk dat hij zo´n onverbiddelijk paard is... :D
De grotere stal is wel veel groter, maar heeft natuurlijk een buurman waar hij nog geen kennis mee heeft gemaakt en is ook iets minder beschut.

Ik ben gisteren bij de DA langs geweest en woensdag kan ik bellen om te weten wanneer hij langs kan komen. Het is natuurlijk geen spoedgeval, dus hij combineert het met werk in de buurt. Dan hoef ik het niet te betalen. Ik heb hele toffe dierenartsen wat dat betreft.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:43

Fijn dat je voor hem een plek hebt, zodat hij nog wat goede jaren kan doorbrengen !

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:54

Hij ziet er super lief uit :j

Super goed wat je doet, jammer dat het nodig is :(

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 12:20

Dank jullie wel.

Vandaag schijnt de zon weer volop.
Hij kwam nog even in volle draf binnen toen ik aan het uitmesten was, "de drie" (Gandhi, Chico, Pocotó, die zijn altijd samen) hadden hem opgejaagd, maar toen hij eenmaal een voet op de poetsplaats had, staakten ze hun achtervolging en bleven ze staan alsof er een hek voor stond...
Zijn eigen stal was dicht en dat kwam wel goed uit, want zo kon hij kennis maken met de grote stal naast Olímpio. Ik heb hem daar voer gegeven.
Daarna is hij vrijwillig weer naar buiten gewandeld, de anderen waren toen inmiddels een flink stuk verderop en hebben hem niet meer lastig gevallen.

Gisteren was het niet gelukt om ze apart binnen te halen en toen is hij zijn oude stal in gegaan, maar vandaag ga ik weer een poging doen om ze te wisselen.

Heeft iemand toevallig nog een oud hoofdstel liggen dat je wilt doneren? Ik heb niks in zijn maat, de mijne hebben kleine hoofdjes. Ik gebruik geen neusriemen, dus die hoeft er niet aan te zitten. Tenzij het om een bitloos hoofdstel gaat naturlijk :+

sasja0705
Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 12:57

Hoi hoi, heb je net n pn via FB gestuurd :-)

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 13:38

sasja0705 schreef:
Hoi hoi, heb je net n pn via FB gestuurd :-)

Niet aangekomen, wel naar de goede gebruiker gegaan?

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:15

Ik heb wel een ouder hoofdstel maat full over maar waar moet het heen?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:15

LukieBradley schreef:
Ik heb wel een ouder hoofdstel maat full over maar waar moet het heen?

Ik stuur even het adres via pb...
Heel erg bedankt!


Hij werd net in een hoek gejaagd door "de drie" en hij raakt gelukkig niet in paniek, maar blijft stokstijf staan. Het komt omdat Pocotó hengstig is en die zoekt hem steeds op en dan moeten haar heren er natuurlijk tussen...
Ik erheen om de rest te verjagen, Vincent proberen mee te krijgen. Hij ging wel uit de hoek, maar niet achter me aan.
dus er bleef gerommel en gesjees, uiteindelijk heb ik hem met een touwtje maar gehaald en op stal gezet. voer en hooi gegeven in de grote stal, toegang open gelaten zodat hij alles stallen in en uit kan.
Want hij moet wel rustig kunenn eten, anders wordt hij nooit dikker.
Als straks de rest is afgedwaald, kan hij wel weer naar buiten.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 19:26

Hij wilde niet meer naar buiten. Is wel duidelijk in alle stallen geweest, maar zijn drillen lagen in zijn eigen (oude) sta.
ik heb hem op een gegeven moment opgesloten in de stal waar hij in moet gaan wonen en ben in de stallen bezig geweest met opstrooien , hooi verdelen en vegen zodat ik het even in de gaten kon houden.

Een uur later zijn de anderen binnen gekomen, Pocotó heb ik even ene touwtje om de hals gedaan om haar voorbij haar eigen deur te krijgen om de voor haar nieuwe stal in te gaan.
Gandhi vond het allemaal maar vreemd. Trok boze gezichten naar nu plots overbuurman. hij kan nu niet meer nezuen met Pocotó, omdat Chico er tussen staat.
Ze is hengstig, dus even kijken hoe dat gaat met Chico ernaast die overal bij kan. Haar vorige buurman Olímpio heeft nooit aandacht gehad daarvoor. Die heeft ook geen aandacht voor zijn nieuwe buurman trouwens.

De dierenarts heeft gebeld dat hij over een half uurtje komt, ik hoop dat we dan nog licht genoeg hebben op stal. Anders zet hij trouwens zijn truck zo dat de koplampen op de poetsplaats schijnen. Praktisch ingesteld. Er zijn zoveel boeren hier die geen electra hebben in de stallen.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 20:26

drillen= drollen, uiteraard.


DA is geweest. De bult is verbening. Waarschijnlijk reactie op een breuk. Kan verder niks aan gedaan. Hij hoeft van mij niet onder het mes om het weg te bikken voor estetische redenen...
Met een röntgenfoto kunnen we wel zien hoe groot de schade is, maar voorlopig lijkt me dat overbodig.

Hij blijkt een chip te hebben. Dus we gaan even kijken of hij te vinden is in een bestand.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:00

Fijn dat de bult niet verontrustend is.

Is zijn gebit wel goed?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Nieuwe rescue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 22:09

DA kwam zuiver om even te kijken naar de bult en te zien of er een chip was en had verder niks mee, dus er is niet specifiek naar de tanden gekeken. Daarvoor moet ik een echte afspraak maken.

Maar hij eet gewoon hooi, maakt geen proppen, kwijlt niet.