Als de lol en zin er af is...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Als de lol en zin er af is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:08

Ik heb een paard en een pony.
Mijn paard, merrie, heb ik inmiddels 1.5 jaar.
Mijn pony, ruin, ongeveer 4 maand.
Voor deze pony heb ik een pony gehad waar ik 12 jaar van heb mogen genieten. Helaas heb ik haar in september moeten laten gaan.

Met mijn ruin kan ik alles. Het voelt vertrouwt en ik word blij van hem. Ik heb zin om dingen met hem te doen, om de bos in te gaan, wedstrijden te rijden etc etc. Hij is heel rustig van aard en al wat ouder.

Het 'probleem' is mijn merrie. Ze is ril, kijkerig, kan 1000x ergens langs lopen en de 1001e keer schrikt ze nog. Het is net of haar hersenen niks opslaan ofzo.
Ze was net zadelmak toen ik haar kocht. Helaas heeft een niet goed passend zadel veel kapot gemaakt. Inmiddels zijn we bij een andere zadelpasser en heeft ze een zadel wat gegoten zit, sinds vorig jaar juli ongeveer.
We zijn toen weer een tijdje lekker aan de slag gegaan. Maar met rijden was het altijd strijd en ik had er geen lol aan. We gingen wekelijks naar les, maar naar mijn idee kwamen we weinig verder. Nadruk lag vooral op mijn houding en nageeflijk lopen van merrie.
Ondanks het uitstekend passende zadel, was het opstappen een probleem. Steigeren, bokken. Er vandoor gaan. De ene keer gaf ze geen kik, de andere keer was het een rodeopaard.

In september overleed mijn eerste pony. Veel verdriet van (gehad en nog steeds).
Ik had toen helemaal geen zin meer om met de merrie aan de slag te gaan.
Was boos op haar, ze begreep mij niet. Wou niks met haar te maken hebben, maar dit kwam eigenlijk allemaal door mijn eigen verdriet.
Ze heeft een maand alleen gestaan. Toen heb ik de ruin gekocht.

Weer geprobeerd te rijden met merrie maar zat er huilend op. Ik vond het niet leuk meer!
Besloten het zadel aan de kant te leggen en om les te nemen in grondwerk.
Dit gedaan, zo'n 3 maand iedere week. Er kwam iets verbetering. Maar vind het heel moeilijk om zelf aan de slag te gaan, omdat ik geen motivatie heb.
Intussen rijd ik wel met mn ruin en heb daar veel plezier aan.

Inmiddels heb ik al een maand niks met merrie gedaan. De lessen heb ik afgelopen maand afgezegd ivm weer, natte weide (heb geen bak).
Het is nu weer mooi weer, ik heb de tijd om wat met haar te doen.
Maar als ik er alleen al aan denk zie ik er tegenop en pak ik mn ruin maar weer.

Toelichting; augustus 17 is ze goedgekeurd. Osteopaat is voor haar ieder half jaar geweest. Soms een vastzittende atlas, verder nooit klachten. Tandarts komt elk half jaar voor haar. Zadel is passend. Bit en hoofdstel zijn aangemeten door bitfitter.
Ze komt iedere dag minstens 8 uur buiten (als het weer mooi weer wordt, wordt dit meer).
Krijgt onbeperkt goed natuurhooi op stal en heeft een maatje (mn ruintje).
Er ontbreekt haar dus aan niks volgens mij.

Ik twijfel over verkoop of andere opties. Bijrijder, tijdje wegbrengen om door te laten rijden...
Heeft iemand nog andere ideeën of een andere visie hierop?
Voor mijn gevoel heb ik van alles geprobeerd, maar dat we samen lol hadden is inmiddels heel, heel lang geleden...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38243
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als de lol en zin er af is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:11

Is toch geen schande, je koopt een net zadelmak paard maar je weet niet hoe het uitpakt. Denk dat je haar en vooral jezelf een plezier doet door haar te verkopen. Haal er een klein, leuk vriendje voor je ruin bij en ga gewoon genieten.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:13

Ik zou haar verkopen, lijkt mij voor jullie allebei beter. Een paard kost veel geld en als je dan geen plezier er mee hebt, kan je haar beter weg doen!

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:14

Ik dacht halverwege, waarom wil je perse verder met dit paard?
Je hebt geen zin, jullie begrijpen elkaar niet. Er is geen klik.
Mijn advies?
Probeer niet met hangen en wurgen er wat van te maken. Probeer haar te verkopen aan iemand die haar taal ook spreekt. Je hebt gedaan wat je kan, je hebt het echt geprobeerd.
Jammer maar helaas, het lukt niet.
Er is geen schande om haar weg te doen naar een huisje waar ze beter op haar plek is.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:15

Je hebt dus wel een klik gehad met je merrie? Ik meen namelijk te lezen dat je die momenteel helemaal niet hebt (of een stuk minder).

Vergis je niet in de impact die verdriet/rouw op je heeft en hoeveel energie dat vreet. Het leest alsof je momenteel geen of te weinig fut hebt om je op je merrie te richten omdat zij 100% focus van je vraagt en jij dat eenvoudigweg niet hebt.
Kijk waar je wel fut voor hebt met haar en ga dat doen. Is dat grondwerken, wandelen aan de hand, vrijheidsdressuur, gewoon bij haar zitten? Allemaal goed. In de tussentijd kan je een bijrijder zoeken die haar rijtechnisch een beetje bij houdt of vooruit helpt.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:16

Gun je dier een baas die wel blij van haar wordt. :)

Soms klikt het niet, dat mag en hoort erbij. Sterkste keuze die je dan kan maken is je paard blij maken. Als dat bij een andere baas is, dan is dat zo. :)

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:20

Misschien proberen samen iets nieuws te gaan doen, mennen misschien? of gewoon gekkigheid met zijn tweetjes. Of misschien een tijdje een bijrijder proberen kijken of paardlief daarvan bijtrekt. Verkopen zou ik ook zeker overwegen, maar ik weet niet hoe gehecht je aan haar bent? vandaar de optie om eerst misschien wat anders te proberen. Maar als je echt geen lol meer in haar hebt vind ik verkopen echt geen vreemde optie, het is een hele dure hobby ..

Anoniem

Re: Als de lol en zin er af is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:29

Het gekke is, is dat ik zeker wel aan haar gehecht ben. Als ik denk aan verkoop dan heb ik daar hele dubbele gevoelens bij.
Daarom twijfel ik heel erg.
Dat ze geld kost weet ik, maar vind ik geen punt om haar weg te doen en speelt ook eigenlijk niet mee in de beslissing. Mocht ik haar verkopen moet er in ieder geval weer een nieuwe bij komen voor mijn ruin, omdat hij anders alleen staat en dat wil ik niet.

In het begin had ik wel een klik met haar. Maar door het gedoe met het zadel is dat eigenlijk kapot gegaan. We begrepen elkaar niet. Ik was er van overtuigd dat het zadel goed was, was een nieuw gekocht zadel aangemeten door een (achteraf niet kundige) zadelpasser.
Wat je verder zegt Maflinger kan ik me wel erg in vinden, ik heb nergens energie voor. Mijn ruin rijd ik ook niet heel vaak. Niet om zielig te doen maar mijn wereld is wel een beetje ingestort na het overlijden van mn vriendinnetje (pony). Het begint wel weer wat beter te worden, krijg weer zin in bepaalde dingen maar weer aan de slag met nn merrie zie ik toch wel erg tegenop.

Bijrijder vind ik inderdaad ook wel een goeie optie maar in deze omgeving zijn bijrijders best schaars helaas. Maar kan altijd eens een advertentie plaatsen.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:38

Als je om het dier geeft kan je haar ook gewoon houden als gezelschap voor je pony. Nergens staat geschreven dat je op je paarden moet rijden. Een paard kan ook een perfect gelukkig paardenleven hebben zonder dat je er iets mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:53

Wat ik zou doen ... of een bijrijder erbij halen ... of (en misschien kan het allebei wel) een jaartje niks doen en proberen je plezier weer terug te vinden. Spelletjes gaan spelen met je merrie, lekker poetsen, knuffelen en vertroetelen. En als je het luxe hebt en waarde aan rijden hecht kan je misschien een prof ruiter op de merrie af en toe laten rijden?
Verkopen kan altijd nog

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:57

Ik heb ook zo'n merrie die al in paniek schiet als ze een zadel ziet. Toch zou ik haar nooit kwijt willen en heb ik besloten om haar op een paddock paradise te zetten waar ze lekker paard kan zijn. Heel af en toe rijd ik nog op haar, maar dan enkel met de barebackpad. Ze is enorm veranderd in positieve zin! Als je haar niet wil verkopen, zou ik haar lekker paard laten zijn en maar af en toe iets leuks doen :) Een bijrijder kan je altijd proberen, wie weet is er iemand waarmee het heel goed klikt!

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:58

Het in een wei rijden is al niet ideaal voor jonge paarden die nog weinig balans hebben. Dus er valt echt wel winst te behalen in het fijn kunnen rijden met haar, maar er zijn niet zo veel mensen die kunnen lesgeven aan hittepetitjes die ook nog merrie zijn :D

Maar het is geen schande om haar weg te doen he! Het kost allemaal zat, dus waarom je zelf treiteren door dit dier te houden.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:14

Citaat:
kan 1000x ergens langs lopen en de 1001e keer schrikt ze nog
Dit ja! Zo herkenbaar! Ik heb zo eentje gehad. Ik kan daar niks mee, ik word daar heel onzeker van.

Mijn advies is dan ook: tijdje wegbrengen en door laten rijden, en kijken wat je dat brengt. Heb ik 1,5 jaar geleden ook gedaan met betreffende paard. Paard werd daar idd wel beter van, maar conclusie was ook dat het dier 6x in de week gereden moet worden. Daar heb ik geen tijd voor. Dus paard is vorig jaar verkocht (heb ik laten doen door de stal waar het paard in training stond). Heeft een super thuis gekregen, nieuwe eigenaar is er heel blij mee.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Als de lol en zin er af is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:29

Inderdaad wat hierboven allemaal gezegd is..Wat wil je zelf? Het is toch hobby? Volgens mij is de bedoeling van een hobby dat je er plezier in hebt. Denk je dat je merrie gelukkig wordt van een baasje die met tegenzin iets met haar onderneemt? Ik wens je wel veel sterkte en moed toe, en succes met je beslissing!