[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:21

Ontroerend mooi Avalanche !

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:27

Idd mooi geschreven Avalanche81

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:36

Ik kan ook uit ervaring spreken mbt gevaarlijke acties met mijn Friese dame. Zelfde type als Callas, bang was ook echt bang, mens aan een touwtje/op het zadel of niet, wegwezen en op dat moment blinde angst. Zelf ternauwernood aan fiks trauma ontsnapt toen ik haar ging ophalen. We konden niet door het dorp ivm kermis dus moesten via zandweg een omweggetje maken. Een route die ik normaal nooit nam en ze was toen ik haar uit de wei ging halen al aan het stuiteren, misschien wel van het lawaai van de kermis. Toen had ik al beter moeten weten. Na een meter of 50 op de zandweg hield ze het niet meer, sprong schuin voor mij door de bossages richting een omheining van een wei (ik had een longe aan haar halster, dus gelukkig extra meters) en terwijl ze voor mij sprong haalde ze met beide achterbenen vol uit. 1 hoef rakelings langs mijn gezicht, 1 vol op mijn borst. Ik ging onderuit, wist de longe nog wel vast te houden maar ze was helemaal over de zeik en ik was in paniek. Al strompelend met stuiterend zwart gevaar terug naar de wei en haar daar weer losgelaten. Naar huis gestrompeld en toen kwamen de tranen. Voelde wel dat ik niks had gebroken. Heb van diverse mensen moeten horen dat ik dat kreng moest verkopen/naar de slacht etc.etc. Mijn ex heeft haar toen nog opgehaald. Ik was daarna ook niet bang voor haar. Ik wist dat ik met het uit de wei halen al over haar grens was gegaan, was een pijnlijk leermoment voor mij. Ik heb nog wel meer gevaarlijke momentjes gehad, ze was panisch voor groot verkeer. Niet echt handig in het buitengebied ;) Uiteindelijk na een verhuizing naar een pensionstal daar een geweldige instructrice gekregen. Heb haar 2 maandjes bij instructrice op stal gezet zodat zij samen met mij kon gaan grondwerken en rijden. Dat heeft echt wonderen gedaan.
Dit soort paarden zijn op bepaalde momenten gevaarlijk maar ik denk zelf ook dat je nooit zo'n enorme band krijgt als met dit soort paarden. Ik kon haar uiteindelijk zo goed lezen, ook met kleine dingen, zo gaf ze ook aan wanneer ze haar eczeemdeken op wou, ik zag dat direct, anderen zou niks opgevallen zijn. Iets aan de hand met de waterbak, duidelijk, ik los het op. Iets vreemds rondom de wei, zij toonde het en ik ging het controleren. De laatste jaren stond ze weer bij huis, als ik thuis kwam of even naar buiten ging keek ik altijd naar haar, zij keek dan terug en dan wist ik direct of alles ok was. Ik zou haar sowieso nooit verkopen, zou nooit het risico willen nemen dat iemand anders gewond zou raken, of dat ze bij de verkeerde persoon of in de handel terecht zou komen. Dus ik snap Monique volledig dat Callas bij haar blijft.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:37

Avalanche dus met dezelfde ervaringen, echt mooi om te lezen :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:55

Hey Kinke, wat fijn dat je dit ook deelt met ons. Het valt niet mee om beslissingen te nemen waarvan je weet dat de meeste mensen het anders zouden doen en het valt al helemaal niet mee je beslissing uit te leggen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:56

O trouwens durf nu wel te vertellen dat ik een heel erg emo-Mo-momentje had toen Callas naar me toe kwam na mijn val. Vond ik een beetje gek om te vertellen, maar nu ik jullie twee openbaringen lees, durf ik het wel te zeggen.

hahaha maar toen ik erop zat en ze wilde verschieten, werd ik wel heel boos. tja.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:59

nou, dat is toch logisch. Je hebt een zeer spannend en gevaarlijk moment meegemaakt. En dat je dame dan weer naar je toe komt is toch super. Ik zou daar ook heel emotioneel van worden :)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:37

Monique1963 schreef:
O trouwens durf nu wel te vertellen dat ik een heel erg emo-Mo-momentje had toen Callas naar me toe kwam na mijn val. Vond ik een beetje gek om te vertellen, maar nu ik jullie twee openbaringen lees, durf ik het wel te zeggen.

hahaha maar toen ik erop zat en ze wilde verschieten, werd ik wel heel boos. tja.

Snap ik best :+: helemaal niet raar. Ik zou daar ook super emotioneel van worden.

Gek he wat paarden voor emoties bij je kunnen lostrekken..

Kinke: ook super herkenbaar :j ze praten best veel eigenlijk vind ik :) en hoe meer je wil luisteren, hoe meer ze praten.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:57

Ik snap het ook. Het is gewoon een gevoel wat je hebt bij Callas. Dat valt ook niet te verklaren. Ik respecteer je keuze en zal geen advies meer geven op Callas-gebied. Maar ik vind jouw wel een super mens! Jij blijft positief en kijken wat er wel mogelijk is of mogelijk is op termijn!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:44

@Avalanche, ook heel herkenbaar voor mij. Ik heb dan geen eigen paard, maar met mijn verzorgpaarden doe ik het ook zo. Nu met de keiharde ondergrond weet ik bijvoorbeeld dat mijn slechtziende lieverd het nogal lastig heeft, zelfs op zijn eigen wei durft hij niet echt meer te lopen dus hij was én stijf én druk én onzeker. Dus van het weekend heb ik mijn moeder ernaast laten lopen en hem zelfs laten vastklikken aan een touwtje op een gegeven moment _O- Want ik ben even niet in staat om zelf te lopen. Het klinkt echt belachelijk, maar zo voelt hij zich serieus genomen, veilig, en hebben we allemaal een leuke dag gehad. Mijn instructeur van vroeger had me waarschijnlijk heel hard uitgelachen haha.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 11:06

@Sintara, geeft toch helemaal niets, hij is gehandicapt dus logisch dat je oplossingen zoekt. Heb je wel eens gedacht om hem easyboot hoefschoenen aan te doen (met slecht weer)? Die hebben een heel ruig profiel en geven veel grip en dus geven die hem misschien zekerheid.

@Avalanche en Kinke, dieren maken überhaupt meer los in mij, dan mensen dat kunnen doen.

@MaiNat, dank voor je compliment en je mag te allen tijde jouw advies geven over Callas. Alle adviezen geven stof tot nadenken en je weet nooit of de ene gedachte weer tot een andere kan leiden. En negatief zijn, draagt nergens toe bij.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:28

Nee ik schaam me ook niet voor hoor, maar zo ver kan ik dus gaan in het meedenken met paarden haha. Hij kan ook zo angst opbouwen en met dit alles gaat dat nog heel veel sneller dan normaal, want wegrennen durft hij zo natuurlijk ook niet. Maar ik denk niet dat schoenen hem gaan helpen.. Hij is vooral op zn hoede voor ´zwikken´, uitglijden doet hij eigenlijk nooit.

Wat Callas betreft had ik al baldadigheid verwacht :P Denk je niet dat het ook komt omdat zij moet/moest dealen met het hele gebeuren? Voor paarden uitrennen is wel echt gevaarlijk :+ . Laat je vriend maar uitkijken, het zou wat zijn zeg als hij ook al in de kreukels raakt!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 12:46

Hi Sintara, het zwikken kan ook minder worden met easy boots omdat de zool een breder oppervlakte heeft dan de hoef van je paard. En dus een beter draagvlak. Daarbij is zwikken minder snel mogelijk omdat het grote profiel grip geeft. In Frankrijk zijn er sites met lijsten tweedehandsjes. Misschien is dat in NL ook zo?

Vorige keer drie jaar geleden vond mijn vriend Callas heel down na het gebeuren een paar dagen lang. Kan emotie zijn geweest, maar ook heeft ze toen vele kilometers in rengalop afgelegd zonder haar beschermende hoefschoenen die ze verloor of uittrapte en die spierinspanning was ze niet gewend op dat moment, dus ze kan ook een soort bevangen zijn geweest, ik heb dat uiteraard niet gezien toen.

Dit keer was ze, vlak voor het ongeluk, de dag ervoor meen ik, ook zo gek als een deur toen ik haar uit het land haalde, met dezelfde streken. Weet niet eens of ik dat geschreven had (edit even teruggelezen, nee had ik niet geschreven). Nog steeds dat onvolwassen gedrag van keihard komen aanstieren van hoog uit het land, naar beneden stuiteren, slipsporen trekken van echt méters lang en dan voorbij Shadow moeten, die altijd voorop loopt en leidt, maar dan even niet, want dan moet zij voorop. En dan meppen uit gekkigheid naar alles wat achter haar loopt.

Ziet er mega-indrukwekkend uit. Maar als je niet opzij gaat, dan gaat ze in de remmen en stopt wel vlak voor je. Maar aangezien ik dat niet gezond voor haar lijf vind, van die sliding stops, laat ik haar gewoon uitrazen tot aan het schrikdraad hek en ze stopt echt altijd keurig op tijd uiteraard en remt ruim van te voren af, alwaar ik een heet hittepetitterige ongeduldige mevrouw een halster om moet doen. Naar stal! Naar stal! Schiet nou op, bediende! Mijn eten wacht!

Vervolgens doet ze nog even druk en loopt dan als een lammetje achter Shadow aan, die overigens wel heel heet blijft aan het halster met draven en trippelen.

Mijn vriend weet dit niet en doet alles anders dan ik. Hij heeft het schrikdraad al open staan, doet haar en de andere twee geen halster aan, en ja dan komt ze door de opening denderen natuurlijk en hij ging dus voor haar uit rennen om haar achter hem te houden. Inderdaad meer dan gevaarlijk. Maar zeg dat maar eens tegen hem.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:01

Ik snap je overwegingen heel goed.. Je kiest voor een paard en dat draai je niet zomaar terug.

Ik ben 3 jaar geleden gaan kijken voor een paard erbij omdat mijn kwpner met pensioen ging. Werd op slag verliefd op een grijze fjord.. 6 jaar en onbeleerd. Met de mededeling ‘hij kan niks en heeft een eigen wil’. Al vrij snel kwam ik erachter dat hij inderdaad weinig geleerd had,, maar 1 ding had hij wel geleerd: mensen zijn niet te vertrouwen en als ik druk ervaar dan ren ik met 140 km per uur weg.. of iemand mij nou vast heeft of niet.. iedereen om mij heen zei meteen: terugbrengen!!
Maar ik heb de keuze gemaakt om hem te houden en om een manier te gaan zoeken om te gaan samenwerken. Dat heeft me al bloed, zweet en tranen gekost, maar inmiddels heb ik een paard dat naar mij toekomt zodra de deur open gaat in plaats van in het achterste stukje wei te gaan staan. Een paard dat met mij kroelt en het merendeel van de tijd voor mij kiest in plaats van voor zijn paardenvriend.
Zit ik er al op en maak ik er de buitenritten mee die ik zo graag wil maken? Nee, maar ik krijg hier zo ontzettend veel voor terug!! We hebben samen onwijs veel geleerd en zijn samen gegroeid.

Beetje een sentimenteel verhaal en wellicht kun je er niets mee, maar ik wil je wel een hart onder de riem steken. Je bent niet de enige die vol overgave voor een paard kiest!!

Ik heb ook een deel van de Tristan Tucker-methode gebruikt, maar heb vooral ook heel veel gehad aan Chris Irwin! Wellicht kun je hier ook nog eens naar kijken!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:25

Monique1963 schreef:
Yeah Bumper

Het is net een gesprek waar iedereen zijn zegje deed, Pien.

Ondertussen ben ik me helemaal aan het inlezen over de Tucker methode. Erg interessante insteek, Peetstap.



Kwam je al tegen in dat topic :)
Wellicht is dit topic ook heel leerzaam voor je:
[PP] [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..
Alleen heel jammer dat wat video materiaal niet meer online staat, zal es vragen of Kasmir dat nog ergens heeft staan.
Vondt het super van haar dat ze in dit topic zoveel liet zien kwa beeld, niet alleen de highlights maar juist de problemen.
Heel leerzaam topic is het daardoor geworden mede door alle openminded inbreng.


Plak je zelf niet meteen vast op de Tucker "methode" met dito kosten hoor, er is niks bijzonders aan zijn manier van werken, alleen verdient hij er dmv wat commercie geld aan.
Absoluut heb ik daar geen moeite mee bij hem, hij is lekker nuchter en opgewekt persoon met humor en loopt niet naast zijn schoenen.
Maar een Yvet van featherlight bv doet deels hetzelfde.
Ook al zo'n geweldig mens +:)+

Weet je, Pien heeft me destijds op Hercules zijn rug me onbewust een sleuteltje in handen gegeven voor een bepaalde manier van training.
Bij het afdalen op rotsachtig pad, zei ze dat ik vooral niks moest doen, Hercu zoekt het wel voor je uit want die weet precies waar ie zijn voetjes neer moet zetten.
Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken, en vondt het best wel eng.
Feitelijk train je dat stukje zelfredzaamheid door een ontspannings houding ipv vlucht.




Die basis training kun jij ook zo gaan toepassen, kost je verder niets.
Eerste vereiste is dat je Callas leert "lezen" en goed aanvoelen in haar reactie's, maar verwacht dat juist jij dat bijzonder goed kan.
Hoe subtieler je op haar reargeert in een training hoe vlotter haar zelf vertrouwen groeit.
In Kasmir topics staan daarover ook tips.

Je kunt ook een eigen volg-topic hierover gaan openen, er zitten op bokt een aantal deskundige die je best willen helpen, net zoals in Kasmir haar topic.
Maar dat betekent wel beeld materiaal gaan plaatsen, en daar moet je zelf wel achter staan.

Hoor graag & eerst maar es genezen van alle schade fysiek en mentaal.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:35

Hey Namiro, ook al zo'n kern-verhaal. Ik denk zeker dat er veel mensen zullen zeggen, inderdaad verkopen die hap. Maar ik vind het heel mooi om te lezen wat jij nu met je paardje hebt.

Ik zal ook eens kijken op Chris Irwin. Toen ik de 1e keer van Callas gevallen was had ik heel veel aan Warwick Schiller. En nog vind ik hem heel goed.

Ooit met de problemen van mijn paard Thor ben ik bij Emiel Voest geweest. Daar was de eye opener, paardvriendelijk en zonder bit en zadel trainen door leiderschap neerzetten. Bij Shadow werkte het perfect. Bij Thor helemaal niet.

Toen ik van Callas viel heb ik dus veel van Warwick Schiller bekeken. Ook heel leerzaam en in dezelfde lijn als Voest, maar iets meer op aanpakken gericht. Warwick bestond niet in frankrijk, ik vond alleen Bruno Marchal. Bruno bleek echter helemaal niet zo paardvriendelijk te zijn, hij trainde vanuit het gedrag van het paard. Hij heeft me wel vier goede dingen geleerd,
-Geen mama maar "kots" zijn ;-)
-Afstappen is geen Afgang
-Angst is wat anders en is gevaarlijker dan schrikken
-en de one rein stop
Daar heb ik veel aan gehad. Hij heeft ook wel degelijk Callas een stuk stoerder gemaakt door desensibiliseren. Maar wat ik nu bij Bruno miste, wat ik niet wist dat het bestond maar het wel aanvoelde, is wat ik bij Tristan Tucker wel zie...

Dat je met desensibiliseren een paard mak maakt voor alleen bepaalde situaties of bepaalde objecten. Je bereidt een paard zo niet voor op iedere enge mensensituatie. Tristan Tucker leert het paard te ontspannen wanneer hij een moeilijke situatie ervaart. Het paard krijgt zijn beloning door te ontspannen en die ontspanning moet hij zelf zoeken door zijn hals omlaag te brengen. Een lage hals geeft endorfinen (gelukshormoon). Dat lijkt me voor Callas nog weer een stapje meer in de goede richting, dus daar ben ik nu veel over aan het kijken en lezen. Als ik weer op de been ben wil ik daarmee aan de gang. Ik hik alleen nog even tegen het bedrag aan...

Ah, ik zie dat jij ook gepost hebt Peetstap. Reageer ik in een nieuw antwoord op.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:47

De schuine stukken zijn mijn antwoord Peetstap
Peetstap schreef:
Het lezen van Roxy was ik aan begonnen, maar ik heb het even op een zijspoor gezet omdat ik graag zoveel mogelijk over die ontspanning bij stress wilde lezen. Als ik verder ben, pik ik dat topic weer mee.

Plak je zelf niet meteen vast op de Tucker "methode" met dito kosten hoor, er is niks bijzonders aan zijn manier van werken, alleen verdient hij er dmv wat commercie geld aan.
Absoluut heb ik daar geen moeite mee bij hem, hij is lekker nuchter en opgewekt persoon met humor en loopt niet naast zijn schoenen.
Maar een Yvet van featherlight bv doet deels hetzelfde.
Ook al zo'n geweldig mens +:)+

Wat ik het prettige van hem vindt, is dat hij een online cursus heeft. Je kunt per module betalen, dan is het maar een derde natuurlijk, hahaha. Maar het belangrijkste vind ik dat je filmpjes kunt insturen waarop zijn team commentaar geeft. En dan is er ook die online vraag en antwoord in de webinar. Ik vind het niet erg om voor al deze service geld te betalen, maar 300 ineens is wat veel.

Weet je, Pien heeft me destijds op Hercules zijn rug me onbewust een sleuteltje in handen gegeven voor een bepaalde manier van training.
Bij het afdalen op rotsachtig pad, zei ze dat ik vooral niks moest doen, Hercu zoekt het wel voor je uit want die weet precies waar ie zijn voetjes neer moet zetten.
Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken, en vondt het best wel eng.
Feitelijk train je dat stukje zelfredzaamheid door een ontspannings houding ipv vlucht.

Hercule is een topper. Ik heb hem alleen ontmoet verder niet onder het zadel of wat ook gezien, maar ik vind hem prachtig. En ja, in de natuur en op de paden hier vertrouw ik ook op Callas haar voeten.

Die basis training kun jij ook zo gaan toepassen, kost je verder niets.
Eerste vereiste is dat je Callas leert "lezen" en goed aanvoelen in haar reactie's, maar verwacht dat juist jij dat bijzonder goed kan.
Hoe subtieler je op haar reargeert in een training hoe vlotter haar zelf vertrouwen groeit.

Ik ben erg geboeid door het principe van dat een paard zelf kan leren stress los te laten door te ontspannen en kan niet wachten tot ik weer fatsoenlijk kan lopen!

In Kasmir topics staan daarover ook tips.

Je kunt ook een eigen volg-topic hierover gaan openen, er zitten op bokt een aantal deskundige die je best willen helpen, net zoals in Kasmir haar topic.
Maar dat betekent wel beeld materiaal gaan plaatsen, en daar moet je zelf wel achter staan.

Ik had al bedacht dat ik, net zoals ik tijdens de Bruno Periode heb gedaan, al deze trainingen zou gaan filmen en ook weer op YT zou gaan zetten met de linken hier in mijn eigen volgtopic.

Hoor graag & eerst maar es genezen van alle schade fysiek en mentaal.


En dat kan nog wel eens lang gaan duren. Nog veel pijn en zonder pijnstillers is het niet te doen, maar het gaat al een stuk beter per dag.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 23-01-19 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:47

'afstappen is geen afgang', gelukkig heb ik nooit het idee gehad dat je er perse op moet blijven zitten :D
Weet nog zo goed dat toen mijn dame bij de instructrice stond en ik er daar de eerste keer op ging zitten, ik het heel spannend vond. En ik was zo trots als een aap met 7 l.llen toen we gingen draven (aan de longe). Er zaten een paar mensen te kijken en ik zag ze denken...serieus...blij dat je ging draven? Dat kan ieder kind. Interesseert me helemaal niks als ik laat blijken dat ik iets (weer) voor het eerst doe of als ik het niet snap of niet kan. Het gaat om de manier waarop jij en je paard het beste leren. En voor heel veel paarden betekent dwang dat ze niets opnemen, dus ergens perse langsrijden ipv aan de hand langslopen kan juist het tegenovergestelde effect hebben van een leermoment.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:57

Ja hoor Kinke, afstappen is echt een afgang. ;-) Ik weet niet van welk jaartal jij bent, maar ik ben nog van een jaartal dat je NIET afstapt van je paard. In geen enkel geval. En het gekke is, mijn eerste pony was ook wel bang voor dingen, maar het was normaal om hem er dan langs te meppen. En tja, dat werkte ook. En leiderschap, noooooit van gehoord toen. Maar mijn pony liep wel overal achter me aan. Spelen met je paard, dat bestond nog niet in dat woordenboek van toen. Biksy of hoe heet dat, bestond écht niet voor kids. Er waren geen kinder klassen. Zonder bit rijden? Nou, heel misschien een hackamoor, maar dat deed je dan alleen als je paard een gebitsprobleem had, dat overigens door de hoefsmid werd opgelost, want paardentandartsen waren er niet. Paarden fysiotherapeuten, paarden krakers? Ik denk dat als ik terug zou gaan naar die tijd, en het zou vertellen, dat ze me in een gesticht zouden opsluiten. Ondenkbaar. Zonder zadel rijden? ja bij het uitstappen misschien eens. Of bij naar het land brengen, maar zomaar omdat je dat paardvriendelijk vindt? Gestoord!

Dus uit die tijd ben ik nog, dus het was voor mij een hele denkomslag om 30 jaar geleden paardvriendelijker (kun je ook van mening over verschillen) western te gaan rijden. Om vervolgens bij een wazige paardenfluisteraar Voest aan te kloppen was ook al heel vooruitstrevend, Voest was net begonnen toen. En dus toen Bruno mij zei dat je mocht afstappen, viel ik van mijn geloof. Maar het was een zeer welkome les. En zo, kom ik langzaam binnen in een wereld die voor mij nog vrij onbegaan is...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:02

Ehm, Monique, volgens mij ben ik uit hetzelfde jaar als jij, ben op mijn 8e begonnen met rijden en heb ondertussen al heel veel jaren mezelf de vrijheid gegeven om af te stappen als ik denk dat dat nuttig is. En ja, dat is soms heel nuttig als een paard echt angst heeft voor bepaalde zaken. Daarnaast voorkom ik graag dat ik val, dan stap ik liever zelf af en blijf heel, dan het risico te nemen van schade bij vallen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:06

Dat is goed dat jij dat bewustzijn al een tijd hebt. Ik heb het afstapbewustzijn pas vanaf Bruno. Dus vanaf 2016.

Ik was wel een van de eersten in NL die western reed, en ik was ook een van de eerste die naar Voest ging, dat dan weer wel... ;-)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:24

checkt leeftijd...slechts 6 jaren jonger dan jij Monique :)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:43

Kinke reed jij ook in de tijd dat afstappen not done was?

Ik ben al vanaf 2000 uit NL weg en heb dus de hele vernieuwing en trends niet meegekregen.

Wat ik nog wel steeds zie bij ruitersportzaken en dat vind ik dan weer not done, is dat er bij starterspakketten voor kids nog altijd ZWEEP bijgesloten zit. Rijlaarsjes, cap en rijbroek en als bonus (harrys) de zweep. Vind dat zo raar dat men in deze steeds diervriendelijker wordende tijd, kinderen nog standaard iets geeft om dieren mee te slaan. Welke statement maak je dan tegen zo'n kind? Paarden meppen is uit de jaren 70 toen ik nog klein was. Toch niet meer van deze tijd! Zal ik die ruitershop eens een berichtje sturen? (Zegt Mo die duidelijk zich een ongeluk verveelt nu ze haar dieren niet mag verzorgen)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 20:58

Inderdaad eigenlijk niet meer van deze tijd, heb je helemaal gelijk in. Vooral mailtje sturen als je daar tijd in wil steken, wie weet zet het iemand aan het denken! 8-)

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:14

Peetstap schreef:
Weet je, Pien heeft me destijds op Hercules zijn rug me onbewust een sleuteltje in handen gegeven voor een bepaalde manier van training.
Bij het afdalen op rotsachtig pad, zei ze dat ik vooral niks moest doen, Hercu zoekt het wel voor je uit want die weet precies waar ie zijn voetjes neer moet zetten.
Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken, en vondt het best wel eng.
Feitelijk train je dat stukje zelfredzaamheid door een ontspannings houding ipv vlucht.

Ik heb alleen verstand van merens paarden (zelden op een ander ras gereden) en die zijn gewoon heel cool en zelfstandig. Toen ik Hercule net had gingen we in Zeeland (waren op vakantie) met een groep van de manege naar het strand. Door werkzaamheden was een pad veranderd en moesten de paarden gaan klauteren/ klimmen. Als vreemdeling waren Hercule en ik helemaal naar achteren verwezen van de groep. Wat een spektakel voor ons, dat ging hem echt niet worden. Dus ik met Hercule naar voren := waarop de begeleidster snauwde wat ik wel niet kwam doen. Ik gaf als antwoord dat ik een Pyrenees bergpaard had en dat die vast wel zou weten hoe we hier met zijn allen over heen zouden moeten. En zonder te wachten op antwoord reed ik langs haar en liet de teugels los en zei: "vent ga maar". Hercule, keek, zag en overwon en met een paar grote sprongen was hij boven . De begeleidster was zo slim om gelijk er achter aan te gaan en binnen no time stond de hele bubs boven *\o/* .
Maar bij schrikachtige paniek Polie werkt het ook, want toen we voor haar voor het eerst op het klauterpaadje kwamen met laaghangende takken, had ik eigenlijk een beetje de jûh in dat ik Hercule niet voorop had laten gaan want omdraaien of passeren was geen optie. Ik gin op haar liggen, met mijn hoofd naast dat van haar en liet de teugels los en sloeg mijn handen om haar nek. Ze was ook zo boven, geen probleem zonder een stap fout te doen (zitten nogal wat kuilen).


Monique1963 schreef:
Hercule is een topper. Ik heb hem alleen ontmoet verder niet onder het zadel of wat ook gezien, maar ik vind hem prachtig. En ja, in de natuur en op de paden hier vertrouw ik ook op Callas haar voeten.
<3 <3 , ja ik denk dat Callas dat ook heel goed kan en ook leuk vindt dat soort gekke fratsen. Callas heeft ook dat stoere ergens van Hercule vind ik en dat paniekerige van Polie. Zo lastig, dominantie met angst tegelijk.

Over die zweep en zo herken ik eigenlijk niet zo Monique, terwijl ik nog wat ouder ben als jij. Afstappen was not done, dat klopt. Ok was er nog geen echt denken vanuit het paard met allerlei specialiteiten voor het paard zoals tandarts etc.

Monique1963 schreef:
Ik ben erg geboeid door het principe van dat een paard zelf kan leren stress los te laten door te ontspannen en kan niet wachten tot ik weer fatsoenlijk kan lopen!


Ik denk dat dit heel interessant is en wellicht voor elk paard anders is. Bij Polie, als ik rijd, moet ik bij stress juist alles los laten zodat ze kan vluchten. Gelijk leg ik dan een handje in haar nek en zeg heel zacht braaaaf (het braaf op twee verschillende toonhoogtes, waarmee ik dus niet zeg dat ze het goed doet want dat is braaf gedaan (op één toonhoogte), maar dat het OK is. Een soort eigen taaltje.) Zelfs met grote paniek wordt ze daar rustig van en heel vaak doet ze dan hoofd omlaag en doet een bries. Ze mag dan stokstijf blijven staan (is de merens paniek) en gewoon kijken naar het gevaar. In het begin deed Polie precies hetzelfde als Callas en ook ik ben er toen hard afgevallen.

Polie is diegene die altijd als eerste het gevaar ziet. De oren vliegen omhoog, koppie strak en dan kijkt ze naar een kant. Vervolgens kijkt de hele familie (ikke, man en Hercule)die kant op (Polie loopt altijd voorop met mij) _O-en meestal vraag ik "Polie, wat zie je?". Ik neem haar altijd heel serieus en pas als ik het ook zie, dan benoem ik wat zij ziet en wat het is en als het OK is (99%) dan komt gelijk dat kalmerende handje op haar nek. Bij haar werkt dat.

Die hele enkele keer dat Hercule angstig is(3 x gebeurd in 20 jaar), stap ik gelijk af. Dat is zo vreselijk eng. Dan komt er een heel diep geluid uit zijn keel en blaast hij zich helemaal op lijkt het dan. Dan ga ik schuin voor hem staan, geef een klein rukje aan de teugel en vraag hem mij aan te kijken. Ik loop er dan langs met hem (ik tussen het gevaar en Hercule in), en ik laat hem rustig kijken. Als we er langs zijn loop ik meestal weer terug totdat het OK is en dan kruip ik er weer op en rijd ik er langs.

Ik ben benieuwd naar wat je leert van de cursus.