Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 21:35

Hej allemaal,

zoals ik al zei in 1 van mijn vorige berichten ben ik dus volop op zoek naar een eigen paardje
en heb ik er wel ééntje op het oog die ik nu al 2x getest heb en wel echt heel leuk vind.

Nu, aangezien het de eerste keer is dat ik dit allemaal doe en hij ook het eerste paardje was
dat ik testte, weet ik nu niet goed wanneer of hoe je weet of een paard nu de juiste keuze is?
Ik heb er vandaag nog 2 gezien, waarbij ik bij ééntje nog niet ben opgestapt, zo'n stressbom in de hand al ..
En de andere was wel fijn, maar zeker niet leuker dan de eerste. (+ ouder, niet gekeurd en minder netjes getraind)

Dusja, hebben jullie nu eventueel raad of tips of is er echt zo'n lampjesmoment als je het juiste paard tegenkomt?

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:11

Ik moet een klik hebben met het paard.
Dakar was het eerste paard wat ik ging bezichtigen. Stond in de buurt en wilde een springpaard. Kon hem daar alleen aan de longeerlijn zien op stukje gras. Geen sprong gezien. Achteraf gezien kan die helemaal niet fatsoenlijk een parcours springen. Dressuur heeft ie zich ondertussen flink bewezen. Ik kocht hem vanwege zijn fijne karakter. Echter ook niet zadelmak dus dat was wel een gok.
[naam] 2 jaar geleden gekocht. Ook niet zadelmak (was toen 2,5). Die lieten ze vrijspringen en dat deed ie met zoveel handigheid, souplesse en plezier. En een super karakter (hij was perongeluk nog hengst, dit was in de hand daar niet te merken, hij liep braaf mee en dat terwijl hij pas sinds kort uit de opfok was gekomen). Dus vooral op karakter uitgezocht en op zijn springkwaliteit.

Al met al:
Paard moet bij jouw ambities passen. Wil je buiten rijden, weet dan ook zeker dat dat kan. Geloof niet iedereen op hun lieve gezichtje.
De klik die je met het paard wel of niet voelt.
Voelt het karakter prettig voor je. Zijn er dingen die je storen etc.
Opvoeding is erg belangrijk voor een paard waarvan je eigenlijk mag verwachten dat het al het een en ander kent.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:15

Als je er gelukkig van wordt en als het geschikt is voor je doel.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:26

Romantisch gezegd: het dier moet jou uitkiezen en het moet een soort van liefde op het eerste gezicht zijn.

Verder "moet" het dier aan je eisenlijst voldoen (stokmaat, karakter, graad van africhting, etc etc.).

Uiteraard neem je een paar mensen mee, spreek na afloop door wat iedereen gezien etc heeft. Denk je daarna nog steeds dat dit dier het is...?
Dan bel je 'een' dierenarts voor de aankoopkeuring.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:31

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Mijn vorrige paard kwam zomaar op mijn pad. Nu op zoek naar een nieuw maatje en ik vind het nu veel spannender. Helaas geen tips dus, maar lees en voel met je mee.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:47

Ladypronk schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Mijn vorrige paard kwam zomaar op mijn pad. Nu op zoek naar een nieuw maatje en ik vind het nu veel spannender. Helaas geen tips dus, maar lees en voel met je mee.

Geen haast hebben. Dan komt er vast wel weer 1 op je pad.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:53

Ik had nog maar op 1 paard gezeten toen ik mijn huidig paard zag en mocht berijden.
Na 10 seconden op zijn rug wist ik het. De koper en mijn vriend zagen het ook. Het was een onmiddellijke klik! Heel gek gevoel. Dit was hem.

Is het de makkelijkste gebleken? Neen zeer uitdagend paard maar wat zie ik hem graag en hij mij!

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:00

Ik zou wat karaktereisen neerzetten en wat fysieke eisen.

Dus hoe zijn temperament moet zijn, hoe braaf, verkeersmak etc.

En wil je er iets mee gaan doen:
Recreatief, springen, dressuur, grondwerk.

En dan
Wil je er alleen mee naar buiten, hoe ben jij zelf, wat verwacht je van het paard.

Tempo, dus een snel voorwaarts paard, een dieseltje, of een rustig paard.

En ik zou iemand mee laten kijken die jouw kent en die je goed advies kan geven.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 23:50

Dankjewel allemaal!

Bij het eerste paardje had ik wel echt een fijn gevoel, hij is echt heel rustig en braaf in de omgang.
Ik vond hem ook heel fijn rijden, gevoelig aan de hulpen, aangename gangen.
De eerste keer was hij wat nerveus en liep wel wat "weg", maar als ik zelf gewoon rustig bleef en
hem wat ruimte gaf, kwam hij ook wel echt netjes en braaf terug.
De tweede keer was hij al een stuk rustiger en volgde hij zelfs mooi mijn hand als ik hem liet zijn
hals strekken enzo.
Hij is nog maar 4jaar, dus vind het fantastisch hoe rustig hij is.
Hij volgt ook netjes, is niet opdringerig, stopt braaf als jij stopt, dus zijn basis grondwerk zit ook heel goed.

Zelfs mijn vriend vond hem ook best lief (en die is niet zo'n paardenmens ;) )

Ik weet ondertussen ook dat je zelf nog heel veel invloed kan hebben op hoe zo'n jong paard ontwikkelt,
dus ik kan nu onmogelijk weten wat hij allemaal gaat kunnen en leuk vinden, maar ik weet wel dat ik
daar nog een grote rol in kan spelen (wat ook de reden is voor de aankoop van zo'n jong paard)

Ik test er in ieder geval komende week nog 1 of 2. Maar als die niet nog veel bijzonderder zijn dan de eerste, denk ik dat ik toch niet veel verder moet zoeken, als jullie tips hier zo lees ;)

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:57

Mijn merrie die hier 8 jaar geleden is geboren heb ik in oktober in moeten laten slapen. Ik kon lezen, schrijven en nog veel meer met haar.
En natuurlijk wil je dat weer met de volgende.

Ik liep in Engeland tussen een kudde van +/- 200 paarden en eentje sprong ertussen uit. Wild, niet kunnen aaien, niet eens in de buurt kunnen komen. Maar: deze is nu wel van mij!
Je moet denk echt het gevoel hebben van ‘dat is ‘m!’

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:12

Dit klinkt al heel goed! ik denk dat je hem al hebt gevonden. De band moet ook groeien he. Dat gaat ook niet van de ene op de andere dag.

Een idee van wat je zoekt is wel handig maar je leest hier ook zo vaak dat mensen met iets heel anders thuis komen dan wat ze voor ogen hadden.

Wat je wel "moet" doen is goed laten keuren.

Ik heb het eerste paard wat ik zag gekocht, en ik heb haar nog steeds. (al 11jaar) Je raakt ook steeds meer op elkaar ingespeeld.
Laatst bijgewerkt door justkid op 31-12-18 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:15

Bij mij viel het kwartje. Ik kocht een veulen van 11 maanden dus ik kon hem niet eens 'uittesten' of keuren dus nog meer onzekerheid. Maar ik wilde gewoon geen ander. Het was letterlijk de eerste de beste. En geen seconde spijt gehad.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:25

Oh my... zoveel emoties. Ik heb maar 1 tip: neem iemand mee met verstand van paarden, die jou goed kent en eerlijk is, zet je wensen op een rijtje en beslis.. je koopt niet elke dag je nieuwe beste vriendje, succes TS!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:47

Bij mij was het omdat het dier verkocht zou worden aan een ander en ik stik jaloers was en op de dag van ophalen ik tranen met tuiten huilde dat hij weg moest.... gelukkig kwamen de mensen niet opdagen en was dat voor mij het teken dat ik ervoor moest gaan, alle twijfels waren in een klap verdwenen.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:09

Ik heb bij geen van beide paardjes die klik gehad. Geen van beide hebben mij uitgekozen. Bij mijn eerste is alles qua vertrouwen, etc. gegroeid en ik kan hem nu ook echt niet meer missen. Mijn tweede is een ander verhaal. Hij lijkt misschien té veel op mij en ik kan hem niet goed lezen. We vullen elkaar nog niet aan. Of dit komt omdat ik door de jaren dat ik hem nu heb nog niet genoeg met hem gewerkt heb of dat het komt omdat we gewoon niet helemaal matchen, weet ik niet. Hij staat hier goed en is op zijn gemak en dat is wat telt.

Mijn moeder's paard heeft haar echt uitgekozen. Ik hoop dat ook nog eens mee te maken

Anoniem

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:18

Wanneer je na de eerste bezichtiging op de terugweg naar huis alleen maar kan lachen en stralen van geluk, en niet kan wachten tot je er de volgende keer weer heen kan <3

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:29

Ik vind "er moet een klik zijn" een beetje makkelijk. Want na 1 of 2 (of 3) keer kijken weet je dat niet. Je weet niet hoe het paardje is als het bij jou staat en of jij eruit krijgt wat je wil.

Je kan de kansen wel groter maken door een paard te zoeken dat aan jouw wensen voldoet. En dan heb ik het niet over de kleur. Dan heb ik het over: ras, leeftijd, geslacht, potentie en talent. Karakter, al moet je dat aannemen van de huidige eigenaar. De rest is bekend en te bewijzen.

Voldoet het paard niet aan één van die eisen, verder zoeken. Zo wel, dan kan je kijken hoe reageert het paard op mij en hoe communiceren wij met elkaar?

Neem inderdaad iemand mee. Iemand die je met beide benen op de grond houdt.

Ik ben overigens niet een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Mijn paard was een 6 maanden oud quarter veulen. Een merrie en bruin. Papier dat mij niet heel bekend was. Maar stond correct op de benen en was ontzettend lief. En ondeugend. 1 keer gekeken, 3 dagen later was ze van mij. Een klik? Geen idee. Ik vond haar leuk, that's it.

Spijt? Geen denken aan. Ze is mijn droompaard, al is ze iets aan de grote kant. En dat had ik kunnen weten als ik me iets beter had ingelezen op de bloedlijnen van papa. Zo zie je maar... Je weet het nooit helemaal :+

Succes! +:)+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:52

Het juiste paard hangt af van wat je doelen zijn denk ik. Heb je hoge sportambities of wil je gewoon lol met je knol? Ik kan me voorstellen dat bij degenen die een paard uitzoeken om echt hoog de sport in te geraken vooral naar potentie van het paard zelf kijken en niet zozeer op zoek zijn naar die klik.

Ikzelf heb altijd die klik willen hebben met een paard. Mijn ouders hadden een paard gekocht voor mij toen ik 10 jaar was. Ik was heel blij met die merrie, maar ik heb altijd geweten dat zij eigenlijk niet 'het' paard was voor mij. Ik heb Retjet heel graag gezien en de dag dat ik haar moest afgeven was verschrikkelijk. Na 14 jaar bij mij, heb ik haar moeten laten inslapen. Dan ben ik ongeveer 6 maand paardloos geweest (en wat vond ik dat verschrikkelijk trouwens, de leegte was tastbaar).
Ik was me aan het oriënteren naar een aantal rassen (de Akhal Teke en Rocky Mountain Horse), waar ik interesse in gekregen had na het lezen over hun karakters. Tijdens een vakantie in Noord Nederland, heb ik van beide rassen een fokkerij bezocht. Het was op dat moment absoluut nog niet de bedoeling om een paard te kopen. Eerst heb ik de Rocky's bezocht, daar zat er eentje tussen die ik wat leuker vond, maar dat was het dan ook.
Daarna naar de Akhal Teke. Eerst de hengsten en veulens bekeken en daarna mochten we de merrie weide in. En bij die merries heb ik het paard gevonden waarvan ik dacht 'dat is ze!'.

Aliaa was me helemaal niet opgevallen tussen al die prachtige merries. Aliaa was letterlijk een grijs (en vuil) muisje tussen de rest. Mooi was ze op dat moment ook niet echt. :') Alle merries waren nieuwsgierig en wouden aandacht. Aliaa was de merrie die me doorheen heel het weiland gevolgd is. Zij was het paard dat ik, terwijl ik uitleg kreeg over de andere merries, onbewust aan het aaien en knuffelen was. Zo lief, zo zacht en zo verlegen. Door haar gedrag is mijn kleine stalkertje mij opgevallen. <3 Ik kreeg haar niet meer uit mijn gedachten. Ik heb tussen neus en lippen door geïnformeerd naar hoeveel ze voor haar vroegen.
Ik weet ook nog dat er door mijn gedachten ging dat bokker JoSav eens gezegd heeft dat de Akhal Teke zijn eigenaar kiest, en niet andersom. Ik had het gevoel dat Aliaa mij gekozen had, want zonder haar gedrag, zou ik haar nooit zien staan hebben.
Uiteindelijk zonder meer maar teruggegaan naar ons vakantiehuisje. Ik kreeg Aliaa niet uit mijn gedachten. Ik was zo aan het twijfelen (ik ben een enorme twijfelaar haha), het was nog niet het geschikte moment voor een paard. Mijn stage en examens kwamen eraan, ik had de tijd niet om ondertussen een paard te kopen. Ik wou nog eens teruggaan naar Aliaa, maar mijn vader wou niet meer. Ik heb ruzie gemaakt en begon te huilen omdat mijn vader zo koppig kon zijn. Dankzij de tranen (en ik huil normaal echt niet snel in het bijzijn van anderen) hebben we op de terugrit naar huis, een kleine omweg gemaakt langs de Akhal Teke fokkerij. De merries stonden allemaal achteraan de weide te grazen. Er was maar 1 merrie die meteen op ons af kwam en dat was Aliaa. Op dat moment wist ik dat ik haar gewoon moest meenemen naar huis en dat heb ik gedaan ook.

Ik heb me al afgevraagd waaraan in begonnen ben, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn aankoop. Elke dag bij Aliaa gaan is gewoon feest.

Als je op zoek bent naar die klik bij een paard, dan voel je dat echt wel. Een klik hoeft er niet van de eerste keer te zijn, maar dat kan wel. :j

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:35

Lastig hoor! Neem sowieso iemand mee die zelf al eerder een paard (of meer) heeft gekocht en er verstand van heeft.

Ik heb mijn paard gekocht omdat hij bij mijn ambities pastte en ik er wel wat in zag. Wisr vamaf dag 1 dat het niet de makkelijkste ging worden en dat was ook zo :+ maar ik heb elke dag wat in hem gezien en erin geloofd en de klik is er altijd geweest.
Uiteindelijk zijn we 9 jaar verder en onafscheidelijk. Kunnen met elkaar lezen en schrijven.
Het was ook het eerste en laatste paard wat ik bezichtigd heb.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:38

Als ik er aan blijf denken en niet meer slapen kan.Ik ben geen impulse koper.Je moet het echt voelen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:43

Ik heb onlangs ook voor het eerst een volwassen paard gekocht, daarvoor alleen veulens. Ik had verschillende eisen. Maar uiteindelijk heb ik een paard gekocht dat "liefde op het eerste gezicht was en ik gelijk een klik mee voelde". Ze is nog niet beleerd, dus ik ga zien of ik er straks nog zo blij mee ben. Maar ik hou wel van een uitdaging.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:49

Kijk naar wat je wilt en neem iemand mee met verstand van zaken.

1ste paard was ik zo groen als gras. Ik wilde een merens die zadelmak was, rustig in het verkeer. De 1ste ontmoeting met Hercule was er een van grote liefde. Gelijk erop geklommen en naar buiten gereden. Hij was toen nog hengst en hij gaf me het gevoel dat ik hem kon vertrouwen. Ik was toen nog een erg angstige ruiter. Hercule was goed getraind voor de wagen, verkeersmak, had al veel gezien, rustig karakter en zadelmak. Ondanks zijn hengsten heftigheid van het begin, heb ik nooit 1 seconde spijt van hem gehad. Hercule is inmiddels 20 jaar bij ons.

2de paard heb ik gekocht toen Hercule al 13 jaar bij ons was. Het moest een paard zijn voor hem als gezelschap voor als hij terug kwam naar Nederland en waar ik op kon rijden. Mocht een groen paard zijn, want ik was niet meer angstig en had meer ervaring. Dus naar de kudde van mijn vriendin in Frankrijk die twee paardjes te koop had staan (merens uiteraard <3 ). Hercule stond wegens omstandigheden ook al een tijd in die kudde. Toen we aankwamen, zagen we een kleine merens op de heuvel staan die naar ons keek. Het leek wel een mooi sierlijk hertje. Ze kwam op ons afgelopen en Hercule stond al bij ons om te kroelen. Mijn man en ik zeiden gelijk, dat we het een geweldig paardje vonden. Ze kwam gelijk kroelen. Ze was zo groen als gras en eigenlijk voor mijn lange benen iets te klein. Tegen Hercule en Polie gezegd, dat als ze het goed samen konden vinden, we ze alle twee mee zouden nemen naar Nederland. De paardjes die al een week bij elkaar in de kudde stonden, hadden elkaar nog niet aangekeken, dus volgens mijn vriendin (die slappe lach kreeg bij die uitspraak) zou dat wel eens een dingetje kunnen worden. Na 2 uur kregen we telefoontje dat die twee niet meer uit elkaar hun buurt waren gegaan en duidelijk een setje vormden. Mijn vriendin vond het te bizar voor woorden. Dus Polie is zadelmak gemaakt, heeft samen met Hercule paar weken op de wei gestaan te midden van het industrieterrein zodat ze meer verkeersmak zou worden en toen naar Nederland gekomen. Ook nog geen dag spijt van gehad ook al was Polie heel erg sensibel en bang en dus het tegenover gestelde van Hercule.

Koop een braaf paard, een gezond paard en een paard die je echt leuk vindt. Heb je viel ambities in de wedstrijd sport pas daar de keuze van je paard op aan. Wil je juist liever een paard van alles wat en gemakkelijk in de hand dan zijn vaak merens, haflingers, fjorden, e.a. heel leuk.

Ik vind het leuk om al jullie verhalen te lezen!

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:52

Ik ben ook op zoek naar een paard (rasgebonden), maar zoek op karakter, omdat ik denk daarmee sneller een paard te vinden waar ik blij van word. Ik merk dat dit helemaal niet gebruikelijk is veel kopers kunnen ook niet echt goed omschrijven wat het karakter van het paard is wat te koop hebben staan, dus ik kom zelf met een aantal vragen. Behalve 'lief', iedereen noemt zijn paard' lief', maar op 'lief' kan ik niet rijden. Dat is een leuke bonus voor ernaast.
Nou ben ik geen wedstrijd ruiter dus ik ben misschien meer flexibel, en ik heb dan ook geen zwaar eisenpakket, maar voor mij is uiterlijk of doelen duidelijk ondergeschikt aan karakter en gezondheid. Veel extrovertere mensen (dan dat ik ben) hebben het vaak over "een klik die je meteen hebt", maar ik geloof daar niet perse in, volgens mij kan dat ook gewoon groeien. Ik wil er geen paard op laten staan omdat ik zo 'klikongevoelig' ben. Ik heb er nu 5 gezien, bij geen enkele een directe klik, maar ook zonder dat durf ik wel een inschattigng te maken of het wat wordt of niet. En mensen vergeten dat paarden ook meeveranderen naar het karakter van de baas.

Het lijkt me wel super als je aanvoelt dat een paard je vanaf seconde 1 aanstaat; ik heb dat dus helaas niet.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 12:41

Zunzuncito schreef:
En mensen vergeten dat paarden ook meeveranderen naar het karakter van de baas.

Het lijkt me wel super als je aanvoelt dat een paard je vanaf seconde 1 aanstaat; ik heb dat dus helaas niet.


Heb je bericht even ingekort, maar die ene zin zegt volgens mij zo veel! Ik heb al veel jonge paarden zadelmak gemaakt en mee getraind en het is ongelooflijk wat voor invloed je nog hebt op hoe hun karakter ontwikkelt. Daarom vind ik het zo moeilijk, het eerste paardje dat ik probeerde valt perfect binnen wat ik zoek (3-4j, zadelmak, braaf, maar vooruit, ...) en hij reed dus ook echt aangenaam, juist nog wat nerveus enzo en een beetje kijkerig, maar echt doodbraaf verder, dusja, die nervositeit en dat kijkerige krijg je er bij zo'n jong paard waarschijnlijk wel uit als je zelf een iets of wat zelfzekere ruiter bent. Mijn laatste verzorgpaard was zo'n angsthaas in het begin (3,5j toen ik begon) en die keek nergens nog van op na een jaar of 2.
Ik ben zelf ook iets te terughoudend en rationeel om zo'n onmiddellijke "klik" te hebben denk ik.
Dat eerste paardje blijft echter wel enorm door mijn hoofd spoken, dat zegt ook wel iets denk ik zo ..

Verder aan iedereen bedankt voor jullie leuke verhalen en tips! Ik kijk het nog een paar dagen aan, als ik die eerste echt niet uit mijn hoofd krijg, ook na ik er nog een paar getest heb, dan lijkt het mij wel duidelijk ;)

_Rusty
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Tweede Exloërmond

Re: Wanneer heb je het juiste paard gevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:56

Helaas veel verschillende paarden gekocht, maar de laatste sloeg echt alles. Ik ging kijken bij een clydesdale, eigenlijk precies wat ik zocht, ik stapte op hem, geen glimlach niks. Buitenrijden kwam hij half omhoog, nee dit is hem niet. Maar ze hadden nog een pony, toen ik hem zag dacht ik nee, dit is helemaal niks. Ik stapte op en ging rijden, glimlach van oor tot oor, buiten super braaf! Ik was verliefd. Tweede keer kijken en weer hetzelfde gevoel, ja dan koop je zo'n pony toch. Helaas bleek hij wel getraumatiseerd te zijn (niet verteld bij verkoop) en heb ik tot nu toe niet echt op hem kunnen rijden, verkopen nooit van mijn leven. Dit is nu wel de tweede keer dat ik ben bedonderd dus ik zou als ik een nieuw paard zou moeten kopen wel een extra bloedtest gaan doen.

Wat dus erg belangrijk is, is dat je gelukkig word van hoe het paard is en je eigenlijk net weer een klein kind moet voelen, dan zit het naar mijn idee goed!