Toen het 's avonds rustig werd op stal, is zij begonnen, om kwart voor tien ging ze veel liggen enzo en om half 11 lag daar een schitterend hengstveulen naast, dat Jilles is genoemd.
En toen het daarna weer rustig werd op stal, tegen twaalf uur, begon Tryntje, en Lyske lag daar om tien voor half 1 naast.
Je kan wel zeggen dat Tryntje de boekjes goed gelezen heeft: ze was precies op de uitgerekende datum, de bevalling ging heel vlot en voorspoedig. Helaas is ze wel aan de nageboorte blijven staan (maar ik heb gehoord dat 50% van de friezen daar last van heeft, en Treesje had bergens last van, dus dan klopt dat ook nog

Dus wij zijn nog heel lang opgebleven, het veulen wilde ook eerst niet drinken, het kon met geen mogelijkheid de spenen vinden, zelfs niet toen wij haar probeerde te helpen. Om een uur of vier is de dierenarts nog een keer gekomen (bij Treesje wasie ook al geweest, daarna alleen telefonisch contact) en die heeft de nageboorte los weten te krijgen en heeft de baarmoeder ook nog gespoeld. Ondertussen had Lyske ineens het uier van mams gevonden en bleef ze maar drinken, dus dat komt allemaal wel goed.
Om vijf uur lagen we allemaal op bed en om 8 urr waren we er al weer uit, want Treesje liet haar veulen niet drinken, dus die moesten we weer gaan helpen. Nu ben ik thuis, doodmoe, maar wilde dit toch eerst even vertellen. Ik ga nu lekker een douche nemen en even bijslapen, ik ben kapot, ik was gister om 6 uur op en lag er vanmorgen dus pas om 5 uur weer in.
Ik ben zo blij dat alles nu verder goed gaat met mamsie en haar kindje!