al meerdere jaren kan ik mij ergeren aan het feit, dat oude manegepaarden (of pony's) over het algemeen veroordeeld zijn tot het meelopen in lessen tot ze er letterlijk en figuurlijk bij neer vallen. (LET OP: ik stel hier niet dat dat overal zo is, dus alsjeblieft even geen aanvallen dat dit 'bij jullie manege niet het geval is' of dat dat 'bedrijfseconomisch gezien slechts de enige optie is', want daar wil ik mijn topic niet over laten gaan.
)Naar mijn mening hebben paarden, die op dergelijke maneges soms tot ver over hun twintig jaartjes moeten lopen, na een groot aantal jaar trouwe verdiensten recht op een 'pensioen', oftewel een goede oude dag. Zelf heb ik er al lang geleden voor gekozen om geen geld meer te brengen naar dergelijke paardenuitbuitende instellingen (door opzegging van lessen EN lidmaatschap) en probeer ik elke twee jaar een oude manegepony over te nemen, maar: DIT ZET TOTAAL GEEN ZODEN AAN DE DIJK!
DUS: Loop ik al een tijdje te piekeren over eventuele mogelijkheden die er zouden zijn, om dit probleem op te lossen. Ik zit zelf dus al enige tijd te denken aan het opstellen van een soortement van pensioenfonds. EEN VOORBEELD: Vrijwillig deelnemende maneges gaan er toe over om hun klanten per les een kleine bijdrage bovenop het lesgeld aan dit fonds te laten geven. Daarnaast komt er bijvoorbeeld een leeftijdsgrens, zodat paarden zodra ze deze leeftijd bereikt hebben (of als ze reeds eerder 'op' zijn) met pensioen mogen (moeten
). Ze gaan dan dus van het bedrijf af (waar ze dan naar toe gaan en hoe, heb ik wel ideëen over, maar nog niet uitgewerkt), zodat de manege geen verdere onderhoudskosten aan deze paarden heeft. Ook zit ik nog te denken over een eventuele combinatie met gehandicapte kinderen, aangezien deze paardjes over het algemeen erg braaf zijn en dit niet veel inspanning van ze eist (hooguit twee keer per week, bekeken per geval). Zo combineer je dus twee goede doelen in een keer.Om dergelijke plannen verder uit te werken of ooit in werking te zien gaan heb ik dus lotgenoten (of zielsverwanten
) nodig. Dit is dus eigenlijk een OPROEP aan mensen die ook graag iets aan de bestaande situatie willen veranderen en hier over mee willen denken. Denk hier aan het motto: Klein beginnen om zo uiteindelijk groot te eindigen (denk aan uiteindelijke dwingende wet- en regelgeving op dit gebied).Willen degenen die hier dus een (klein) stukje van hun ziel en zaligheid in willen stoppen, contact (via PB ) met mij opnemen. Graag zou ik willen kijken of we een 'projectgroep' (of meerdere projectteams verspreid door het land) zouden kunnen opstellen, die eens in de zoveel tijd samenkomen om na te denken over een eventuele oplossing/mogelijkheid. Het gaat dus niet om een investering van geld, maar wel om een kleine investering van je tijd en intellectueel eigendom
.Graag alleen reactie van serieus geïnteresseerden. Alleen tips of ideëen hierover kan ik ook altijd gebruiken om mee te nemen in het bedenken van een oplossing, dus die kunnen jullie (graag zelfs!) hier ook gewoon onderzetten.
En ik weet het: het is een enorm moeilijke opgave en zeer te betwijfelen of het allemaal ooit gaat lukken, MAAR: Iemand zal er toch een keer mee moeten beginnen en ik hoop dat een aantal van jullie zich daar toe aangesproken voelt.

?! )Verkeerde doelgroep
!
? Dus graag jullie mening hier ook over.
? Enne, met zoveel dingen 'was het gewoon niet anders'. Dat wil toch niet zeggen dat altijd alles maar bij het oude moet blijven, of wel! Dat is weer zo makkelijk.
?
(hoe kunnen ze een beter tijdstip uitzoeken!