Paarden tevroeg inrijden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-01 18:51

hoe gaat het met onze paardrijders?
alles wel Lachen toch? metmij wel
en weet je wat ik dom vind? als mensen pony's hebben terwijl ze er geen verstand van hebben. een keer las ik een keer iets; was gewoon een pony van 2 en een half jaar die al ingereden was! is toch niet normaal of wel soms? dan verslijt je pony te snel, ooh daar word ik echt een Extreme duivel van

[edit:BartVB]Titel aangepast[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-06-16 11:48 ]</font>


siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 06:56

zielig man!
waar las je dat?
nou t kan me ook eigenlijk niet schelen ook.
was er een foto bij dat er iemand op zat?
misschien is t wel gelul weet jij veel.
mijn vriendinnetje verzorgt ook pony's met nog iemand anders en die hebben vier shets.
en ze gaat al naar t bos op een shet van 1.5 jr
daaaaaan ben je ziek.
ik had daar ook verzorgt.
ik ben ermee gekapt door dat mens.
ik heb t ook al tegen dat vriendinnetje van mij gezegt maar t kan haar niks schelen.
dan ben je toch ook niet goed voor die beesten?
groetjes en bokjes siouxsie

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:11

Nou ja. Op zich is het natuurlijk niet verstandig om op een heel jong paard te rijden. Aan de andere kant, wat doe je als je pony zich verveeld? We deden het ook met een Fjord van een jaar, zadel erop vlieggewicht erop rondje door de bak, pony blij. Of voor spek en bonen voor de wagen mee laten lopen. Gaat dat beest op z'n bit lopen trekken aan de wagen (via de handen van de menner).
Het kan op zich niet zoveel kwaad, we deden dit soort dingen hooguit een maal per week. Het probleem is inderdaad vaak dat mensen geen maat kunnen houden. Als een rondje kan dan kunnen er ook twee, enz. Dat hebben we dus niet gedaan. Alles met beleid, en nu is het een leuke pony geworden.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 12:00

Ik heb mijn arabier pas ingereden met 5 jaar, hij is lekker volgroeid en sterk genoeg.
Vervelen ging ie zich niet, want hij stond altijd in een grote wei met veel andere paarden.
Nu is ie 6 en ik rij er vrijwel alleen mee in het bos. Ik begin nu pas met 'serieus' trainen. Lekker laat dus, hij heeft door het boswerk spieren en evenwicht gekregen.
Op deze manier hoop ik nog heel lang van m'n paardje te genieten en niet een paard te krijgen dat op z'n 12e is afgeschreven!
Ff gedult hebben dus, en dan kun je er veeeeel langer van genieten!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 12:11

waarom worden renpaarden dan al met 2 jaar ingereden???? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 12:56

Citaat:
Op 2001-06-16 13:11, schreef Fonnie:
waarom worden renpaarden dan al met 2 jaar ingereden???? Verward


Dat is toch ook idioot!!!
En wat is de levensverwachting van een renpaard??

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 12:58

renpaarden worden niet met 2 ingereden. ik had op sbs iets gezien van een paard dat met 4 jaar liep en dat dat te vroeg was dus daarom een jaar op rust mocht staan
dus ze zouden heus niet met 2 inrijden
_________________
<FONT COLOR="deeppink">Ik stel deze komende tijd misschien een aantal vragen maar er is nóg niks zeker Pling

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pam op 2001-06-16 14:01 ]</font>

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 13:00

pam er wordt met 2 jarigen races gehouden!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 13:33

Ja, er word met 2 jarige renpaarden races gehouden. En als ze dan 5 zijn dan gaat 99% naar de slacht.
Nou duidelijk waarom je paarden niet te vroeg moet inrijden? De pezen, botten en spieren in de rug en de benen zijn namelijk nog veel te slap en lang niet uitgegroeid.

Ik heb al vele paarden ingereden. Bij haflingers, fjorden en bredere paarden begon ik met 3 te longeren, 3,5 jaar erop (3/4 x in de week) tot ze redelijk bereden waren. Dan gingen ze weer een half jaar op rust en met 4 jaar en een paar maanden werden ze verder helemaal bereden.
Bij arabieren en smallere types (en ijslanders!) is dit allemaal 1 a 1,5 jaar later. Die groeien namelijk wat langer door en het duurt langer voor ze genoeg volgroeid zijn.

Ik doe het zo met mijn paarden en ik heb sterke paarden gekregen die lang meegaan.
Tuurlijk, iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik pleit bij deze manier. En inrijden met 2,5 kan ook, maar ja, dan moet je niet verwachten dat een paard tot zijn 25ste meekan!!!!
Er word altijd gezegd: "met 3 jaar kun je inrijden'. Let op dat KUN!!! Niet elk paard kan dat dan al aan en dat is een minimum!!!
En tegen verveling is heel wat meer en beters te doen dan maar laten werken!!!
Ook het argument 'bij inrijden met een 5 jarige is ie te sterk' vind ik onzin. Een 5 jarige waar nooit wat mee is gedaan heeft nl geen sterke spieren. Alleen zijn de spieren en botten enzo meer volgroeid. Als je een paard inrijd, hoe oud ie ook is, altijd zijn ze onevenwichtig en slap in het begin. Dat komt er alleen uit dmv. training. Maar spieren trainen die niet zijn uitgegroeid is gewoon superslecht!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 14:22

Juist, renpaarden worden wel degelijk vanaf hun 2e getraind. Voltrack was 3,5 en had al een jaar geraced (getraind en een stuk of 5 races gelopen). Op die manier valt er geld te verdienen en anders niet. 't Is dus puur commercieel, en het is natuurlijk heel erg fout, maar kun je het ze kwalijk nemen? Ja, omdat ze een paard verpesten. Nee, want het valt reuze mee. Voltrack is een beetje geschift, maar hij werd niet elke dag met een zware kerel bereden hoor. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar goed, het gebeurd.
Ik zou zeggen: pak eerst de echte mishandelaars aan, want dit valt op zich nog best mee. De fokker van Vol is ook echt wel een paardenman, met dollars in zijn ogen, maar echt een toffe gozer. Tsja, ik ga m niet veroordelen, ik vind het fout, maar ik kan het ook begrijpen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 15:46

Het ene paard is in zijn koppie met 2.5 net zo ver als een andere 4 jarige. Voor zijn lijf idem.
Je kunt best een paard met 2.5 inrijden (als hij er aan toe is) als je het maar met mate doet en hem daarna een halfjaartje wegzet.
Veel 3 jarige zijn niet normaal in te rijden. Ik heb het vaker gezein. Met 2 zijn ze nog wat rustiger en als ze het beginnen te snappen zet je ze weg.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 15:51

oja, over renpaarden: die worden met 2 kei hard al getraind.

MOet je eens kijken hoe oud het gemiddelde renpaard is en wat ze allemaal wel niet mankeren.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 16:02

Pam wat jij hebt gezien was bij 'vets in practise' allen dan nederlands ofzo

"Some memories are best forgotten"

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 09:50

waar ik dat las, is denk ik geen onzin want degene had het zelf gezegd, in de penny. en een andere keer in de penny had een meisje van 13 een kleine shet al ingereden en die vroeg iets over het zadel ofzo en die shet was 2 Extreme duivel Boos!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:04

Carola, ben het in principe met je eens maar je opmerking 'En inrijden met 2,5 kan ook, maar ja, dan moet je niet verwachten dat een paard tot zijn 25ste meekan!!!!' vind ik te algemeen. We hebben een paard met 2,5 ingereden, hij is nu 24 en wordt nog dagelijks gereden op M/Z niveau (is Z dressuur en M springen geweest). Nu was hij met 2,5 al behoorlijk volgroeid, en hij is altijd met beleid getraind, gedurende zijn hele leven. Juist daardoor is hij IMO nu nog zo fit.
Zie voor foto's van hem op 19 jarige leeftijd http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 2&forum=10
Maar ik ben het wel met je eens dat je ieder paard zijn tijd moet gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:06

Er zit een groot verschil tussen zadelmak maken en al echt in het werk nemen. Veel paarden worden met 2,5 wel zadelmak gemaakt, maar vervolgens wordt er weinig mee gedaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:07

Renpaarden worden zelfs al met 1,5 jaar getraind. Ik hou er zelf ook niet van om paarden zo vroeg in te rijden, dan zijn het toch nog echte baby's.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:09

Ik heb 2 paarden en die heb ik 3 wkn terug zadelmak gemaakt en die zijn dit jaar 4 jaar geworden. Is beter voor de ontwikkeling en de botten van een paard , en 2,5 jaar is wel heel jong hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 10:12

Soms twijfel ik ook of ik niet beter een jaar kan wachten om op Razinda te gaan. Ik vind dat heel moeilijk te beoordelen. Ze is nog best wel 'jeugdig'.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-01 10:22

als je met 2,5 jaar inrijd, zijn ze eerder versleten en niet zo sterk,dus doe dit het liefste niet.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 11:36

Tosca is een ex verzorgpony van mij. Ik ging hem (ja echt, een ruin met de naam tosca) verzorgen toen ie 5 was. Ik wist zijn leefdtijd niet, maar hij had een hele doorgezakte rug, dus ik dacht dat ie al wat ouder was.
Later bleek dat hij toen hij NOG GEEN JAAR WAS!!!!!!! al ingereden is.
Dit was wel voor dat de huidige (of toenmalige) eigenaar hem kocht hoor.
Maar dit is dus een extreem voorbeeld

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 11:38

Mijn vos was zo groen als gras toen ik hem kocht, hij was toen al bijna 5.

Ik heb het persoonlijk liever zo als een paard van 4 wat al loopt als een 6 jarige.

Daarom heb ik het ook niet zo op met de PAVO cup, daar lopen ze ook boven hun kunnen....

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 17:24

Het hangt er maar net van af wat je met je paard doet en wat je onder inrijden verstaat. Je kan best eens op een 2,5 jarige gaan zitten, maar rijden zou ik niet doen. Als je dan toch zo graag aan de slag wilt lijkt het mij persoonlijk beter om erop te gaan zitten en twee keer per week een stapbuitenrit van 20 minuten te maken dan te gaan longeren. In feite doet het paard niks anders dan wanneer ie in de wei loopt alleen moet ie nu een gewicht meedragen. Longeren op jonge leeftijd lijkt mij niet goed, helemaal al niet op te kleine rondjes, te zwaar zand en te hoge snelheid. Ik begin meestal met 3 of 3,5 En dan zo min mogelijk longeren. Gewoon twee keer per week 20 minuten in stap en draf en grote lijnen rijden.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:14

Mijn pony werd al op zijn tweede ingereden en ook nog eens door mensen zonder verstand in hun hoofd, want hij werd meteen in de krul gesleurd en toen hij braaf onder het zadel was werd hij gebruikt voor lessen. Met als gevolg dat mijn pony nu bang is voor de hand (gaat al wel beter) en dat hij een enorme onderhals had! Ik vind dat je met een 2,5 jarige best wat kan gaan doen, maar zeker nog niet fanatiek gaan rijden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 11:20

Engelse volbloeds worden al eeuwenlang op anderhalf jarige leeftijd zadelmak gemaakt en ingereden. Op tweejarige leeftijd racen ze voor de eerste keer tegen leeftijdgenoten. Ze zijn wat eerder volgroeid als het gemiddelde rijpaard, blijkbaar selecteert het gebruik daarin.
De volbloeds hoeven ook niks anders dan stap, draf en galop in het gevraagde tempo. Niet in de krul, geen stelling en buiging, niet achterwaarts, en er zitten natuurlijk lichtgewicht mensen op. Is dus niet echt te vergelijken met het inrijden en berijden van rijpaarden. Dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met deze manier van doen: het blijven baby's en ze zijn inderdaad nogal gauw versleten, zeker als er op jonge leeftijd al wat succesjes zijn behaald.

Ik heb een ex-renpaard gehad, dus helaas weet ik waarover ik praat.

Als ik zelf een jong paard zou hebben, maakte ik hem op driejarige leeftijd zadelmak, stapte er eens een paar keer op en liet hem verder nog een half jaar in het land lopen. Daarna voorzichtig het inrijden voltooien, maar niet meer dan een keer of vier per week 20 minuten rijden. Zodra het dier een beetje aan de hulpen staat onder begeleiding naar buiten. Lekker rechtuit lopen en leren uitkijken waar hij zijn voeten plant! Tot 4,5 jaar zou ik er verder niet veel meer van vragen. Niet echt laten werken, maar meer perfectioneren van het al geleerde.

Zo zou ik het doen, maar er zijn meer wegen die naar Apeldoorn leiden (citaat van Nimber!) *LOL*

Longeren is best belastend voor paarden, zeker als ze jong zijn, dus kijk daar erg mee uit. Wandelen is perfect, ze worden meteen verkeersmak!

Groetjes Mieke


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Berdien, Maanon_, Mark0919, Mieke, Sansa, Slmt9 en 36 bezoekers