Op stal teruggekomen zet ik Tiko in de wei (althans, dat probeerde ik....hij liep behoorlijk te klieren) Ik vraag aan een vrouw bij ons op stal of ik tiko bij haar paard in de grote wei mag zetten, nou dat was prima, ze stonden toch regelmatig bij elkaar.....
Ik ga mijn stal uit mesten, ik was een beetje jankerig, door pers. omstandigheden en tiko waarmee het de afgelopen weken niet meer wil lukken, zijn gedrag loopt echt de spuigaten uit. Het rijden op zich gaat steeds beter...maar de rest

Op een gegeven moment horen we gegil/gepeiep uit de wei komen, dat was het paardje die samen met Tiko daar stond, maar die piept nog al gauw, dus we besteedde er in de eerste instantie geen aandacht aan. Na een tijdje ging ik kijken, en ik zag ze niet, maar hoorde wel paarden rennen en schreeuwen. Ik riep mijn zus, en daar kwamen ze van achter uit het land aanrennen. TIko hangt in het vel van het ander paard (een 29jarige kwpn merrie) Tiko blijf het vel maar vast houden, op een gegeven moment dwingt Tiko dat paard op de grond. Die merrie zat daar (als een hond zegmaar) trillend, angstig en schreeuwend, maar tiko bleef maar vasthouden aan die nek. Die merrie tracht op te staan, maar tiko steigert en trapt er weer op de grond. Wij probeerde tusssen beide te komen, maar het had weinig zin, Tiko lette nergens op. Opeen gegeven moment lukt het die merrie op te staaan, en vervolgens jaagt tiko het paard door het draad heen, waarna het paardje finaal op haar bek gaat, en in een konijnen hok valt. Gauw het tweede hek, wat toegang geeft tot het erf opengedaan, toen rende beide naar hun eigen stal.
Achteraf valt de schade mee. De deken van het het paard (type: zeer duur en net nieuw) is helemaal kapot. Het paard heeft aan beide kanten op de nek flinke bijtwonden, en ook onder de deken missen stukken haar. Onder het oog van de merrie zit een snee (tje) en op de kroonrand een kleine wond. Kreupel liep ze niet.
Ik was helemaal overstuur, ik voelde me zo schuldig, en ik kon het beeld van Tiko die dat arme paard tegen de vlakte trapte niet uit mijn hoofd krijgen.
De deken moet ik waarshcijnlijk vergoeden, ik weet niet of de verzekering dat doet, anders heb ik nog meer problemen, want dat kan ik gewoon niet betalen.
Het rare is dat Tiko meestal tegenover andere paarden vrij onderdanig is, de merris op stal (de meest al wat ouder) heeft hij echt onzag voor (behalve als ze hengsigzijn, dan wil ie ze alleen maar bespringen). De ruinen daar speelt hij wel vaak mee, samen rennnen, naar elkaar happen en steigeren. Meestal hoeft een paard maar een keer aantegeven dat hij geen zin heeft, en Tiko druipt af.
Tegen over mij is hij wel vrij dominant.....