Nieuwe forumindeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Nieuwe forumindeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 15:42

[PP] Puppies geboren!
Bokt Beheer

Zoals bij het 5 jarig bestaan van bokt al was aangekondigd, hebben de moderators een nieuwe indeling voor bokt op poten gezet. Belangrijkste uitgangspunten hierbij waren het beter toegankelijk maken van de enorme hoeveelheid berichten die dagelijks geplaatst worden door een betere verdeling naar onderwerp en het benadrukken van de rol van bokt als paardenforum door de toegankelijkheid van bepaalde fora te beperken. Daarnaast zijn voor alle fora nu regels en richtlijnen opgesteld, waar van toepassing zijn FAQs beschikbaar en bovendien zijn de moderators opnieuw ingedeeld.

Lees verder bij de reacties.

BartVB
Eigenaar

Re: Nieuwe forumindeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 15:43

Bokt, alleen paarden of toch meer?

Een van de onderwerpen die tot heftige discussies hebben geleid was de keuze voor randfora die niets met paarden te maken hebben. Bokt is primair een paardenforum en de paardenfora zullen dan ook de belangrijkste plaats blijven innemen. Anderzijds willen we tegemoet komen aan de duidelijk aanwezige wens om ook nog over wat anders dan paarden te praten.
Er is dan ook gekozen om alleen de tabbladen die over paardenzaken gaat vrij toegankelijk te maken voor iedereen die geïnteresseerd is in paarden, naast enkele fora als het voorstelforum [WWW]
en de boktmeetings [BMV]. Zo kan iedereen kennis maken met wat Bokt is. Om te kunnen posten op deze fora is registratie wel noodzakelijk. Om berichten te kunnen plaatsen op een aantal niet-paardenfora, zul je eerst 50 - zinvolle - posts op de paardenfora moeten hebben geplaatst. Zo hopen we te voorkomen dat men zich alleen aanmeldt omdat je zo gezellig over auto's, films of eten kunt praten terwijl de vaste bokkers wel deze mogelijkheid wordt geboden.

Frequently asked questions over het nieuwe Bokt
Waarom heeft het nog zo lang geduurd om dit in te voeren?
Naast het technische werk om de layout te veranderen (met heel veel dank aan Menno!) en het opstellen van de charters zijn er ook heftige discussies gevoerd over de toegankelijkheid van de diverse fora en de moderator indeling.

Wie kan er wat lezen?
Kort samengevat geldt dat alle paardenfora altijd te lezen zijn (ook als gast). Dat geldt ook voor het voorstelforum (WWW), het forum over boktmeetings (BMV) en over de advertentie-afdeling (EA). Het eerste algemene deel (Algemeen) is ook vrij toegankelijk om te lezen. Het gezellige (Gezellig en Overig) stuk van de niet-paarden tabbladen is pas zichtbaar na registratie. De Huiskamer is zelfs pas zichtbaar als je lid bent van de Kudde (en dus 50 zinnige paardenposts hebt).
Voor het jeugdblad geldt dat JITP en YRT altijd leesbaar zijn, voor de overige fora moet je je eerst registreren.

Wie kan er waar schrijven?
In alle gevallen moet je je eerst registeren om een bericht te kunnen plaatsen. Daarnaast zijn er extra eisen voor deelname aan de fora die niet over paarden gaan (muv van WWW en BMV). Daarvoor moet tenminste 50 posts op de paardenfora geplaatst zijn en dit geldt ook voor de jeugdfora die niet direct op paarden betrekking hebben. Voor EA geldt dat je altijd kunt reageren na registratie, om een topic te plaatsen heb je tenminste 25 paardenposts nodig.

Wat gebeurt er met de tijdelijke fora?
De proef die in december formeel afliep is goed bevallen. Alle tijdelijke fora hebben dan ook een permanente status gekregen en we hopen dat de submoderators hun werk op dezelfde manier blijven uitvoeren. Ze nemen ons een flinke last uit handen en daar zijn we erg blij mee.

Er is vanaf nu dus ook de mogelijkheid om een nieuw subforum aan te vragen (voorlopig uitsluitend op paardengebied), de voorwaarden daarvoor vind je momenteel nog Hier.

Er zijn fora verdwenen, waarom is dat?
Fotofun is opgeheven omdat dit niets met paarden te maken had en weinig toevoegde. VvdD is samengegaan met Paardenpraat, omdat het onderscheid ook niet altijd helder was.

Waarom is er geen forum over ...?
Mogelijk komen er in de toekomst nog fora bij, als daar behoefte aan blijkt te zijn. Bovendien is het mogelijk om een verzoek voor een subforum op het gebied van paarden in te dienen (zie hierboven onder tijdelijke fora)

Waar zet ik nu mijn foto's neer?
Paarden @work => HAW
Gewone paardenfoto's => (J)ITP
Foto's van grote wedstrijden => EV
Veulenfoto's => KS
Westernfoto's => subforum W-ITP
Vakantiefoto's (in zeer beperkte mate) => BI
Boktmeetings (in zeer beperkte mate) => BMV
Overig (ter illustratie van een bericht) => LZP of YRT

Waarom is EA zo veranderd?
EA overig was te groot en te rommelig, daarom is er nu een speciale categorie voor niet-paardgerelateerde zaken gekomen. Misschien dat op later EA-VZ nog opgedeeld gaat worden in gezocht en aangeboden, en ook zou EA-PP worden kunnen verdeeld in paarden en pony's. Hierover wordt nog nagedacht.

Waar zijn al die nieuwe fora voor bedoeld? Wie Wat Waar (WWW) lijkt een volstrekt overbodig topic, daarvoor bestaan de profielen toch?
Dit is bedoeld als een soort mentor forum, waar nieuwelingen kunnen vertellen wie ze zijn, en om hulp kunnen vragen om hun weg te leren vinden. Gebleken is dat nieuwe leden soms toch de behoefte hebben zich voor te stellen. Die topics hadden nu geen vaste plek.

Waarom een apart onderdeel voor de jeugd?
De jongere bokkers hebben behoefte aan een plek voor zichzelf. Daar hadden we al de bestaande jeugdforums voor, en die hebben we uitgebreid. Hier kunnen jongeren hun vragen stellen, zonder dat ze uitgelachen worden. Uiteraard mogen volwassen bokkers ook reageren in de jeugdfora, graag zelfs, want soms is volwassen advies juist heel nuttig. Wel verwachten we dat de oudere bokkers rekening houden met de gemiddelde leeftijd op de jeugdfora. We roepen alle bokkers dan ook op om hun schrijftaal en reacties aan te passen, en een beetje mild te zijn in hun reacties.

Is dit niet heel veel werk voor de moderators?
We hopen dat dit meer duidelijkheid gaat bieden, ook door de charters die zijn opgesteld. In het begin kost het ongetwijfeld meer tijd, we vragen dan ook om jullie hulp. Overigens is het wel zo dat met de nieuwe indeling ook de moderators opnieuw zijn ingedeeld, moderators hebben nu, meer dan eerst, een 'eigen' forum waardoor de werkdruk als het goed is wat af gaat nemen. Ook krijgen de moderators wat meer tijd voor structurele verbeteringen aan de forums, iets dat er in de oude situatie nogal eens bij inschoot.

Hoe weet ik nu waar mijn bericht thuis hoort?
Lees de omschrijving en de charters goed door, we hebben geprobeerd zo duidelijk mogelijk aan te geven wat er op ieder forum thuis hoort, maar grensgevallen zullen er altijd blijven.

Welke regels zijn er en wat is een charter?
Naast de algemene Bokt regels kent ieder forum zijn eigen charter waarin is beschreven waar het forum over gaat en de specifieke regels en richtlijnen die er gelden.

Dit zijn wel heel erg veel fora, hoe moet ik dat bijhouden?
We verwachten dat je al gauw je 'favoriete' tabbladen gaat krijgen, waar je het meest komt. Omdat nu alles beter is ingedeeld hoef je waarschijnlijk juist veel minder te zoeken en te bladeren, waardoor je sneller op die fora komt waar je interesses ook liggen. We gaan wel kijken of we technische snufjes kunnen gaan inbouwen om nog makkelijker duidelijk te maken waar nieuwe berichten zijn gepost ed.

Hoe zit het nu met BvT?
BvT heeft net als de andere subfora een permanente plaats gekregen, er is niet gekozen om de toegankelijkheid hiervan te beperken. Tenslotte worden de bokkers van nu na verloop van tijd vanzelf bokkers van toen.

Wat gebeurt er met de oude topics?
De recente topics worden verplaatst naar de nieuwe fora, oudere zullen blijven staan.

Wat is er veranderd tov het eerste voorstel?
  • Wie heeft er ook een afstammeling van is op FA gezet onder Familiebanden.
  • De Kraamstal valt nu ook onder FA, daarnaast is er een subforum op FA over algemene fokkerij vragen.
  • Het Naturals subforum is nu opgenomen als discipline met twee subfora.
  • Diverse namen zijn aangepast.
  • Er is een Mensenwelzijn forum toegevoegd op Algemeen.

Ik zie toch nog heel veel algemene fora?
Dat klopt, er blijkt veel behoefte aan te bestaan. Door de zichtbaarheid en toegankelijkheid te beperken proberen we wel de nadruk op de paardenfora te houden.

Hoe kan ik nu een schaduwaccount aanmaken om een probleem te bespreken?
Zoals in het verleden ook al eigenlijk de afspraak was, moet er van te voren toestemming voor een SA worden aangevraagd bij de moderators.

De nieuwe forum indeling heeft voor ons flink wat voeten in de aarde gehad de afgelopen maanden, we zijn dan ook zeer benieuwd hoe de indeling in de praktijk gaat bevallen. We hebben er alle vertrouwen in dat dit allemaal prima gaat, mocht dit niet zo zijn en zijn er dingen onduidelijk of mis je forums dan horen we dit graag op Forumzaken!

Veel plezier met de nieuwe indeling in iedergeval!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:00

Woehoe, Bokt doet het weer!! Moet toch eerst even posten voordat ik ga lezen (hoezo verslaafd)

[edit] Ziet er goed uit Bart!
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 01-04-06 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:01

Jaa,, hij doet het weer!!
Ik ga even die nieuwe forum- indeling uitvinden..

KiWiKo

Re:

YEEEEEEE

goed !!!! Honderd punten, weer bedankt!

Flying_Angel

Re:

yees bokt doet weer lief

ik dacht dat het een 1 april grap was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:02

Dit wordt weer even wennen!

Ik vind het wel jammer dat Crea Bea bij dat jeugdgedoe staat, en niet bij algemeen...... Ik denk dat er op deze manier nog meer 'onzin-dingen' geplaatst worden.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:03

yes t werkt weer! super mooi nu, nu nog kijken hoe handig t is!

PintoNatal

Re:

Chatelaine schreef:
YEEEEH !!
Alleen overal stand ban user?

Ja had ik ook gelezen, was me net aan het afvragen hoe het werkt

Anoniem

Re:

Jeetje, wat een veranderingen; gaaf hoor!
Moet wel even wennen

Annetje

Re:

Woepie NIeuwe bokt!
Ik vind het er zo op het eerste gezicht mooi uitzien.
Volgens mij is er ook goed over nagedacht als ik de tweede post zo lees.

Edding3000

Re:

bagger lijkt het me. Wat heb je nu veel fora en slecht overzicht. MAargoed alle nieuwe dingen lijken vaak slecht waarschijnlijk is het gewoon wennen .

Imker

Re:

Ben ik dan de enige die de nieuwe indeling niets vind? Nu moet je echt vanalles doorspitten, van forum naar subforum en ga zo maar verder. Sorry, maar ik vind het er niet overzichtelijker op geworden...

_zwikkie_

Re:

en ik kan de huiskamer niet vinden met topic nachtbokkers bart help

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:04

Of is ban user jullie nieuwe 1 april grap

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:04

he he eindelijk is bokt weer in de lucht...
is wel wennen de nieuwe bokt!

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:05

Yes doet et weer..
Nu ga ik lezen..

Kady_

Re:

yeahh.. bokt is weer terug
ziet er goed uit mods

Anoniem

Re:

Yeeh Bokt doet het weer..
Inderdaad wel wennen met de nieuwe bokt
Maar blij met eigen verzorgerspraat ding.

Wel véél overzichtelijker.
Als ik teminste heb uitgevonden waar alles staat

Annetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:06

Zwikkie schreef:
en ik kan de huiskamer niet vinden met topic nachtbokkers bart help

UHm heb je wel gezocht? *klik*

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:07

imker schreef:
Ben ik dan de enige die de nieuwe indeling niets vind? Nu moet je echt vanalles doorspitten, van forum naar subforum en ga zo maar verder. Sorry, maar ik vind het er niet overzichtelijker op geworden...

nee ik vind het er ook beroerd uit zien. De overzichtelijkheid is ver te zoeken. Er was al veel moeite om een topic op de juiste plek te zetten, maar vraag me af of dit nu beter zal worden

Nee sorry vind dit echt helemaal niks

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:08

Yeaaah eindelijk, maar even kijken hoe alles nu in elkaar zit

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:08

Oke, gelezen.

Duidelijk! Nu eerst eens het "nieuwe" Bokt bekijken

RUBYWHITE

Re: