Dit heb ik gemaild
Mijn naam is Miljoesjka en mijn pony heet Zorro (Zorro's Tornado),
volgens zijn stamboekpapier heet hij Eldorado van 't Stalletje. Zorro
is een ruin en heeft 2 geboortedata. Eentje volgens zijjn stamboek
26-06-1990 en eentje volgens zijn vorige eigenaar 04-04-1990.
Ik zou graag van Zorro willen weten of het goed met hem gaat en of hij
het naar zijn zin heeft. Vindt hij het leuk als we samen aan het werk
zijn en wat vindt hij het leukst om te doen samen. Graag zou ik ook
willen weten of het met zijn hoeven weer goed gaat, heeft hij nog
ergens last of gaat het weer goed met hem. Heeft hij nog andere
(medische) klachten. Mist hij iemand of iets om zich heen?
Dit is het antwoord
Wanneer ik met Zorro contact maak dan flitsen de beelden door mijn hoofd en is het moeilijk wat duidelijkheid daarin te scheppen voor mij. Hij komt hierdoor heel actief over en het is alsof hij met 100 dingen
tegelijk bezig kan zijn.
Klopt idd Zorro is een heel actief baasje die alles volgt.
Hij laat me zien dat hij tijdens het grazen altijd alle geluiden opvangt en met een schuin oog om zich heen wil kijken. Hij lijkt hierbij “niets” te missen. Hij ziet echt alles voor mijn gevoel en hij geeft me een beeld van zijn ogen waardoor ik dat interpreteer als een soort duiding van: die zijn perfect! Hij beweegt zijn hoofd langzaam, heen en weer, telkens verandert hij van plek, om zo alles in de gaten te houden terwijl hij ogenschijnlijk heel rustig staat te grazen.
Hij beweegt idd heel langzaam zijn hoofd en doet steeds een stapje in een andere richting, ik dacht idd dat hij gewoon rustig stond te grazen zonder op zijn omgeving te letten. hmm schijn bedriegt

Het flitst even door mijn hoofd, een bloem, een stok, iets wapperends roods, ik zie vingers die wijzen, hij laat me iemand (ik denk jou) zien die handgebaren maakt. De persoon wijst afwisselend naar boven en naar beneden zo lijkt het.
Dit kan ik (nog) niet plaatsen. Zorro liep bij zijn vorige eigenar elk jaar mee in de sinterklaasoptocht. Het wapperend rood en stok zou kunnen evenals een persoon die wijst (paarden in de goede volgorde zetten)
Zorro let niet op het gezicht, hij let op de handen. Hij laat me weten dat hij aan handen van mensen altijd veel af kan lezen. Daar waar veel paarden letten op de lichaamstaal of proberen gezichtsuitdrukkingen van mensen te lezen, laat Zorro me continu handen zien.
Hij is heel erg gefocust op handen, als er iemand naar hem toe komt gaat hij altijd als eerste aan iemands handen ruiken/friemelen.
Hij laat hierbij zien dat de ene hand een aanwijzing geeft en de andere hand beloont. Hierdoor heb ik het gevoel dat je met een beloningsgerichte werkwijze met je handen veel met hem communiceert.
Ik doe heel veel met mijn handen, tijdens het rijden geef ik hem regelmatig een klopje op zijn hals. Ook hebben we een tijdje VD gedaan, daarbij beloonde ik met een korreltje biks of een snoepje. Ik laat hem sinds kort inbuigen nadat hij uit de stapmolen komt. Met een snoepje naar zijn borst en links en rechtosom.
Hij laat me ook voelen dat je heel goed bent in mondcontact met je handen, dat je heel duidelijk daarin bent voor hem.
Das fijn om te horen

Hij gaat nu naar zijn lichaam en laat me weten dat hij een (voor mijn gevoel langere) periode rust heeft moeten houden. Hij voelde zich ellendig.
Hij heeft idd lang op rust gestaan, we zijn al vanaf april aan het tobben. Hij heeft 3 maanden alleen gestapt. Hij vindt dat vreselijk. Het is echt een werker
Ik voel pijn, maar die pijn voel ik nog steeds, hij heeft voor mijn gevoel wel fysiek last. Ik ga op de foto zijn pijnplekken, c.q. gevoelige die bij mij door komen markeren. Het is voor mij soms heel moeilijk te voelen of het ‘oude pijn’ is of recente pijn. Zijn ‘gevoelige’ gebieden heb ik pijltjes bij gezet.
Het lukt niet om de foto hier neer te zetten, maar het is voor mij heel duidelijk waar hij last heeft
Ik voel rechtsachter een soort spierontsteking, abcesachtige plek. Ik voel schouderpijn en ik voel pijn bij de ellebogen die vooral rechts naar boven trekt tot in de schouder. Het klinkt wat vreemd maar ik krijg er zo’n grieperig gevoel bij waardoor het ook heel goed zou kunnen dat ik het bovengenoemde voel omdat hij b.v. een griep heeft gehad of zo die erg op zijn spieren geslagen is.
Hij is vorige week geent, mss dat dat het grieperige gevoel verklaard. Hij heeft influenza en tetanus gehad. Spier rechtsachter gaan we uitzoeken. Schouder en ellebogen kan komen doordat hij tijdens de vakantie vernageld is geweest en tijdens het beslaan een sprong achteruit heeft gemaakt terwijl de hoefsmid zijn been nog vast had. Wat ook kan is spierpijn omdat ik sinds kort de buigoefeningen met hem doe.
Ik krijg een bekappersmes te zien, vervolgens een kroon, een teken misschien van een bekroning voor een keuze / of misschien symbolisch een weergave van problemen met de kroonrand van de hoeven.
Ik denk dat hij blij is dat hij nu weer door onze eigen smid beslagen wordt.

Maar wat ik tegelijkertijd voel is scheefstand, alsof hij last heeft van zijn achterbenen omdat hij daar scheef staat/stond. Het blijft een raar gevoel, ik heb zelf hierdoor het idee dat hij fysiek (nog) niet helemaal in orde is.
Hij staat zowel voor als achter heel erg frans. Scheefstand klopt dus wel een beetje. In april heeft hij een losse wand gehad rechtsachter waardoor er een heel stuk van de wand weggehaald moest worden. Hij had wel een ijzer onder maar toch is zijn hoef daardoor iets veranderd van stand. we zijn bezig om dat weer op te lossen
Zijn voeten voelen raar aan, niet echt pijnlijk maar het voelt een beetje om het in menstermen te beschrijven als een gevoel dat je gewend bent op platte schoenen te lopen en ineens op hele andere schoenen loopt, b.v. hoge hakken. Alsof lopen een beetje raar aanvoelt, dus dan niet pijnlijk maar gewoon heel anders.
Hij staat sinds 2 weken voor op gewone ijzers, niet meer op zolen en siliconen. Voor staat hij nu heel kort bekapt. Doordat Zorro zijn ijzer (en halve hoef) afgetrapt heeft op vakantie. De smid die het ijzer eronder heeft geslagen heeft hem vernageld. Mijn smid heeft zijn voeten weer gelijk gemaakt. Hij staat nu dus korter dan normaal.
Heel sterk voel ik bij hem dat hij niets van zijn problemen wil laten merken, hij wil gewoon rust uitstralen en is erg gebrand op een soort vrede rondom hem. Het voelt aan als: ik wil niet dat anderen denken dat ik pijn heb.
Dit is zo erg herkenbaar !! Hij is zo vaak doorgelopen met een hoefzweer of iets. Hij loopt voor het oog nu goed. Toevallig gisteren op gezeten om te voelen. Ik voelde dat hij nog niet helemaal lekker liep. Dat gevoel is dus juist. Ook fijn om te weten dat ik hem goed aanvoel

Hij heeft het zeker naar zijn zin, hij geeft het gevoel door te genieten van het leven. Hij vindt het leuk om alles in de gaten te houden, te observeren en…zoals ik het voel: daar dan weer iets van te leren. Hij geeft zelf aan dat hij zich erg intelligent vindt.
Hij komt ook erg intelligent over op mij. Ik hoef alles maar 1 of 2x uit te leggen en meneer weet al hoe het werkt.
Dit beantwoord meteen je vraag van samen aan het werk zijn. Hierbij geeft hij direct aan “nieuwe dingen leren” dat vindt hij leuk en hij laat me voelen dat je dat samen met hem doet met heel veel warmte.
Nieuwe dingen vindt hij geweldig.
Als ik tijdens het rijden een nieuwe oefening aanleer is hij er constant bij. Doet extra zijn best en zijn oortjes gaan dritig van voor naar achter om te horen wanneer hij het goed doet (wat ik natuurlijk weer beloon met een "goed zo, braaf" "Wat ben je toch eenknappie hè"

Ik krijg daar jammergenoeg geen beelden bij, het enige wat hij laat zien is dat jij dan bezig bent met je handen en met snoepjes erbij, ik hoor ook stemcommando’s die je geeft. Ik voel ook een verwachtingspatroon hierbij, het is alsof hij aangeeft: “voor wat hoort wat”. Hij verwacht beloningen en is daar best wel op gefocust. Hij is erg op gevoel gericht, ik voel een moeite om beelden door te seinen, hij probeert het wel, ik zie telkens flitsen, maar ik ben niet in staat ze op te pikken.
Ik heb een tijdje VD met hem gedaan, maar omdat ik het zelf niet zo heel leuk vond (

Hij geeft aan dat hij graag zich bemoeit met de verhoudingen tussen andere paarden. Maar hij doet dat op een afstandelijke manier. Ik krijg nu een beeld uit mijn jeugd, van: de drie musketiers. Misschien zegt het je wat. Ook al voelt hij zich echt een ventje komt hij een beetje moederend over, bemoeierig maar dan op een lieve manier ten opzichte van soortgenoten en dan van een afstandje. Hij geeft aan dat hij harmonie heel belangrijk vindt en afstand respecteert.
Hij bepaald wie waar staat in de wei, van grote paarden houdt hij idd afstand.
Hij wenst wel als eerste een begroeting te krijgen, het geeft hem een gevoel van: ik ben belangrijk en juist dat gevoel is voor hem ook belangrijk. Het is alsof hij zich een beetje gekrenkt voelt wanneer jij een ander paard eerst begroet.
Dit is Zorro ten voete uit. Toen Pikkolo nog leefde kwam Zorro een beetje op de 2e plaats. pikkolo was mijn rijdpaard en Zorro mijn knuffelpony. Toen Pikkolo er niet meer kwam Zorro op de eerste plaats. Later ging ik Celvin erbij rijden. Tjee wat was hij overstuur als ik eerst Celvin ging rijden zeg. Alleen maar hinneken. Celvin is nu verhuisd en ik rijd nu geen andere paarden meer. Als ik aankom zeg ik altijd als eerste Zorro gedag en ga dan mijn spullen pakken. Duurt het langer dan 5 min. voor ik weer terug ben, dan zet hij de boel op stelten en hinnekt net zo lang totdat ik weer bij zijn stal ben
Hij lijkt een zwak te hebben voor hele jonge dieren, het voelt alsof die een speciale aantrekkingskracht op hem hebben. Ik voel hierbij dat hij daar heel erg op gefocust is, jonge dieren = leuk. Hierbij krijg ik het gevoel van: zij kijken tegen mij op. Bij grotere pony’s/paarden moet hij omhoog kijken en hij had graag groter willen zijn, het voelt alsof hij wat ontzag heeft voor dieren die groter dan hem zijn en dat hij misschien juist daarom afstand respecteert, hij toont me in een flits een lichtbruin paard/pony die veel groter is dan hij. )ik denk dat dit Pikkolo moet zijn, die begroette ik vroeger als eerste en die ging ik ook altijd als eerste rijden. Ik denk dat Zorro een beetje jalours was op Pikkolo) Hierbij geeft hij aan van: ik kijk hier tegen op. Ik weet dus niet of hij iets mist, maar ik voel dat speciale gevoel van hem bij jonge dieren en dat zal vast ergens vandaan komen. Hij geeft me even zo’n vrouwgevoel, hij geeft aan dat hij van vrouwelijke dieren ook veel meer kan hebben, zelfs als dat compleet indruist tegen zijn eigen intelligente karakter. (Hij pikt idd van merrie´s heel veel meer dan van ruinen)Hij benadrukt me nogmaals dat hij heel erg slim is, het is net of hij zegt: ze kan me alles leren.
Hij is idd heel slim en leert heel snel. Vind ik echt heel leuk om te horen
Over jou geeft hij aan dat je een nobel/edel karakter hebt. Dat je houding naar hem maar ook naar andere dieren en mensen heel nobel is, dat je behulpzaam bent, voorzichtig en netjes.
:o Wat een liefie is hij toch hè

Hij geeft aan dat hij een rol heeft gespeeld in het ontwikkelen van jouw “moed”.
Dat klopt ! Mijn privé situatie heeft een drastische veranderering meegemaakt, ik heb het daar heel moeilijk mee gehad en Zorro heeft me daar echt mee geholpen. hij heeft me idd weer moed gegeven.
Hij geeft hierbij aan dat je samen met hem gegroeid bent en dat ook jij er altijd op uit bent volgens hem om nieuwe dingen uit te proberen. Hij waardeert dat heel erg, het voelt alsof hij je heel dankbaar is dat je hem telkens uitdagingen biedt en zoekt naar datgene wat je kunt benutten om hem dingen te leren en dingen voor hem te verduidelijken.
Tja wie leert een shetlander nou Z1 dressuur oefeningen, is idd wel nieuwe dingen uit proberen

Zorro is niet zo beeldend ingesteld merk ik gedurende deze sessie, het is meer een gevoelspaard dat er meer mee bezig is om gevoelens door te seinen dan beelden. Mogelijk doet hij dat ook bij jou en voel je hem daarom goed aan.
Hij uit zijn gevoelens idd heel duidelijk naar mij. ik weet precies in welke bui hij is en of hij ziek is of beledigd
Als je dit leest over je eigen paard-pony is dat heel erg emotioneel. Ik ben enorm sceptisch wat dit soort dingen betreft maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.