Manege wil ziek paard Groningse niet op stal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Manege wil ziek paard Groningse niet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:45

Heike
Mede-oprichtster

Re: Manege wil ziek paard Groningse niet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:45

Het dier heeft een niet te opereren goedaardige hersentumor en krijgt medicijnen waardoor zijn vacht er slecht uitziet. Miedema denkt dat de manege Huub daarom kwijt wil. "Dat vinden ze geen goede reclame."

In mei heeft het bestuur al met de Groningse over de ruin gesproken. Toen is aangedrongen op een betere verzorging en een verklaring van een dierenarts dat het paard niet elk moment kan overlijden. Miedema regelde dat en dacht dat de problemen waren opgelost. Volgens haar liet voorzitter Koos Smidt deze week echter weten dat Huub moet vertrekken. Smidt ontkent dat. Hij zou alleen hebben gezegd dat het paard pas op stal gaat als het slechter weer wordt.

"Als ze dat in mei hadden gezegd, had ik nog een andere plek kunnen vinden. Nu zitten alle maneges vol en zetten ze mij voor het blok. Ik kan Huub niet kwijt bij mijn huis in de binnenstad", zegt Miedema.

Het bestuur van Winnetou is verdeeld over de kwestie. Secretaris Beleke van Ham uit Lauwerzijl staat achter Miedema: "Dit is een vervelend conflict waar het paard en zijn eigenaar de dupe van worden." Smidt begrijpt de commotie niet: "Het is beter dat het dier nu nog buiten loopt. Het paard had stalbenen door een gebrek aan beweging. Dit is een geval van miscommunicatie. Wij hebben Miedema uitgenodigd voor een gesprek om uit deze patstelling te komen, maar wij laten ons door haar de wet niet voorschrijven."

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:49

Een reactie op dit artikel van een van de leden van de betreffende manege:
Citaat:
Geachte mensen...

Ik ben jarenlang lid van de betreffende rijvereniging. Jammer genoeg staat in de krant alleen het verhaal van een ene Marga Miedema, die ik in mijn leven nooit gezien heb bij de rijvereniging bij Huub, dus vanwaar de lef dat zij dit in de krant zet?

2 jaar geleden stond Huub al eens bij ons op stal. Toen in verzorging van Marga's zusje. Het arme dier heeft toen de hele winter op stal gestaan en heeft amper frisse lucht mogen meemaken. Het dier zag er niet uit en sprong tegen het schot omhoog.

Afgelopen winter hetzelfde verhaal. Oke, dat een dier een ziekte heeft wat betreft zijn haren, ala... Maar het dier hoeft dan niet onder het stront en gigantische stalbenen te zitten. (voor de niet paardenmensen, stalbenen ontstaat door een te kort aan beweging).
Nu het dier in het land staat is hij anders geworden, vrijer en blijer.

Ik vind het in en in triest dat het bestuur zo in de zeik genomen wordt. Het is vrijwilligerswerk en zij doen zo hard hun best. Ik hoop voor hen dat de familie Miedema de stalling opzeggen en dat er ruimte is voor mensen die WEL (!!!!) verstand van paarden hebben en die de welzijn van hun paarden voorop zetten.
Want zeg nou zelf, een paard in de vrije natuur is toch veel mooier dan op stal???

Jammer dat in de krant ONS verhaal niet verteld kan worden... Misschien hebben er mensen van de rijvereniging nog wel foto's van Huub toen hij er van het winter bij stond en hoe hij er nu bij staat?

Familie Miedema... mocht Huub zeker een hersentumor hebben, vind ik het belachelijk dat jullie niet kiezen voor euthenasie... Want je eigen lijden moet niet boven het paard zijn lijden gaan...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:52

Kijk dat is fijn. De andere kant van het verhaal. Zo klinkt het ineens helemaal anders.

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:53

BAH BAH BAH BAH BAH!!

ze zijn natuurlijk bang dat een ziekpaard een slechte invloed heeft op hun naam als staleigenaren ("hun verzorgen hun paard niet goed, kijk maar naar dat paard")!
Maar ik denk dat dit nog slechter is voor hun naam... juist een ziekpaard moet nog ff kunnen genieten van zijn laatste dagen op een lekkere warme stal!!
Hang dan een bordje bij de stal dat ut paard ziek is en hij WEL verzorgd word, maar dat er door de medicijnen zijn vacht er zo slecht uitziet!

En ik vraag me af in hoeverre er een miscommunicatie is... als de eigenaar zn paard op stal wil, zet je dat beestje toch gewoon op stal?!

Als het beestje in kwestie nou een besmettelijke ziekte had vond ik het een ander verhaal (bijv. droes oid)

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:55

hmmm
na het lezen van het andere bericht (wat er net niet stond)
vraag ik me af wie er gelijk heeft...

mocht het zo zijn als als ik in eerste instantie dacht vind ik het echt onterecht, maar nu twijfel ik...

als een paard de hele dag opstal staat vind ik het behoorlijk terecht... zorg goed voor je paard, dan heb je pas recht om te klagen over de omgeving oid, maar dat is nog altijd iets wat je zelf in de hand hebt!!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:56

Ik had het gisteren in het Dagblad van het Noorden gelezen.
Als het waar is van die manege dan vind ik het triest dat ze het beestje niet willen stallen terwijl er wel betaald is.
Maar of het is dus het andere kant van het verhaal dat die Familie Miedema alles aan elkaar fantaseren om de manege zo door het slijk tehouden.
Ben erg benieuwd wat nu waar en niet waar is.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:58

Wat een gezeur zeg! als ik de reacties op dat bericht moet geloven dan staat dat beest prima op de wei
Ik denk dat hem geen groter plezier kunt doen door hem een deken te geven, en lekker de winter op de wei te laten met een vriendje, dan dat hij staat te verpieteren in de stal!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:59

Ik ben trouwe lid van deze rijvereniging, en ik vind het in en in triest dat er zo gehandeld is. Het bovenstaande stukje wat gequote is, is dus ook door mij geschreven op het dvhn site...

Neem van mij aan, het bestuur doet het uit goed wil voor het paard. Wie mij niet geloofd, wil ik best eens een rondleiding op MIJN rijvereniging geven...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:07

kimmy schreef:
Ik ben trouwe lid van deze rijvereniging, en ik vind het in en in triest dat er zo gehandeld is. Het bovenstaande stukje wat gequote is, is dus ook door mij geschreven op het dvhn site...

Neem van mij aan, het bestuur doet het uit goed wil voor het paard. Wie mij niet geloofd, wil ik best eens een rondleiding op MIJN rijvereniging geven...

Aha, de auteur gevonden......bij deze.....
Hoop dat je het niet vervelend hebt gevonden dat ik jouw reactie heb geplaatst, vond het erg nuttig om de andere kant van het verhaal te lezen en sluit me eigenlijk daarbij aan.
Lekker buiten laten, vriendje erbij, goed voeren en verzorgen en indien nodig een deken op....

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:09

Nee hoor, no problemo

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:19

Ik ben het ook met het bestuur eens dat het paard in de wei waarschijnlijk beter af is, maar feit blijft wel dat de eigenaar nu eenmaal de baas is. Die bepaalt of het paard buiten of binnen staat, al helemaal als er al vooruit betaald is.
Helaas, maar in feite is het wel zo.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:29

Zie ook: viewtopic.php?15&t=473663

Misschien is dat zo, Lorena... Maar binnenons vereniging gelden ook regels, zo ook dat je je paard iig ereens uitgooit en niet zo'n gemiddeld 1 keer in de 2 maanden (als hij dat haalt). Op de rijvereniging lopen ook kiddos rond, wat als huub zo over zijn touren raakt tijdens staluitmesten, voeren of waterbak verversen?
Die afspraak wilde het bestuur met hen maken, maar vervolgens zetten ze dit in de krant... Het moet niet nog eens gebeuren dat het paard zo eruit komt te zien... Qua exterieur leek het net een olifant, zulke stalbenen had het...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:33

Uums schreef:
Is het voor een paard prettig om vroeger mishaldeld te zijn?
Is het voor een paard leuk om emotioneel verwaarloosd te worden door zijn huidige baasje?
Is het voor een paard fijn om te kampen met ouderdomskwaaltjes als cushing en voortdurende stalbenen?

Ik denk dat op al deze vragen een ontkennend antwoord gegeven kan worden. Bij de vereniging waar ik jaren reed staat een paard dat in dit profiel past. Vroeger is hij mishandeld, maar daarna kwam hij bij een gezin terecht dat wel hart voor hem had. Hij heeft door het trauma geen vriendelijke uitstraling, maar doet geen vlieg kwaad .

Nu is hij oud en staat bij een manege in het noorden. De meisjes die zich zijn baasjes noemen betalen voor zijn stalling, maar zijn er nooit voor hem. Er zijn winters geweest waarin hij amper buiten zijn box kwam. Andere leden van de vereniging zetten hem soms - op aandringen van het bestuur - in de bak, opdat hij nog wat beweging kreeg. Wel zo prettig, want hij heeft stalbenen.

Deze zomer heeft hij lekker buiten kunnen lopen, samen met de andere pony`s van de vereniging. De vrijwilligers van het bestuur hadden een mooie afrastering voor de paarden gemaakt. Omdat het oude paard veel buiten moet zijn vanwege zijn stalbenen (en in mindere mate: omdat hij bijna stikt in zijn dikke, slecht onderhouden cushing-jasje wanneer het nazomert) leek het in de ogen van het bestuur het beste om hem in oktober nog lekker buiten te laten. Zijn baasje was ondertussen nauwelijks bereikbaar voor overleg.

Het bestuur van de vereniging kreeg voortdurend klachten over de slechte staat waarin het dier verkeerde en stuurde verleden maand dan ook een brief naar de eigenaar. Ze zouden graag zien dat ze het paard vaker zou bezoeken en zijn vacht beter zou onderhouden (een paard met cushing heeft door een goedaardige hersentumor extreme aanmaak van haar en heeft het daardoor snel warm).

Een antwoord op de brief heeft de eigenaar niet gegeven, maar zonder enig overleg dacht ze wel te kunnen bevatten wat er aan de hand was: ze werd onrechtvaardig behandeld En dus werd de krant gebeld. Dat Dagblad van het Noorden niet vies is van éénzijdige riooljournalistiek is algemeen bekend. Dus werd er een voorpagina-artikel geplaatst over het 'zielige, oude paard dat niet bij de vereniging op stal mag, omdat het een slecht visitekaartje is'. Voorzitter, vereniging en klagend meisje werden met naam en toenaam genoemd.

Zielig is Huub tot op zekere hoogte zeker. Hij zou zo`n leuke, oude dag kunnen hebben als zijn baasje hem de aandacht zou geven die hij verdient, of een verzorgster voor hem zou zoeken. In plaats van haar tijd te steken in communicatie met mensen die het wèl goed voorhebben met dit paard, of in hemzelf, schopt ze een onnodige rel.

Eens te meer is het paard de dupe. Tragisch.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:48

en er lopen zoveel mesnen rond die zo graag dit paard zouden willen verzorgen, of er misschien wel een plekje voor hebben. Dit duidt weer op zo,n geval om op een verjaardag of feest te zeggen IK heb een paard. Triest triest

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:57

wat ik niet snap is waarom ze geen compromis sluiten, zet 'm overdag op het land (met dekentje als het nodig is) en zet 'm 's nachts op stal, dan is de manege blij omdat ie dan in ieder geval nog wat beweging krijgt en baasje is blij omdat ie op stal staat. in dit soort situaties is het altijd moeilijk om in te schatten wat het ware verhaal is, en op deze manier los je de voornaamste problemen toch op. Overigens ben ik wel van mening dat de eigenaar zich toch wel regelmatig zou moeten vertonen, of indd een verzorgster zou moeten aanstellen als hij/zij inderdaad vrijwel niet aanwezig is. Er zijn vast zat mensen die graag de verzorging op zich nemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:26

Waarom is die krant niet naar de manege gestapt voor een eventuele reactie!
Daarvoor zou ik echt stappen voor gaan ondernemen!!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:28

Gewoon de dierenbescherming inschakelen.
Dit vind ik heel erg triest vooral voor Huub, dan kan hij misschien nog een tijdje mee bij mensen die hem wel heel graag nog willen verzorgen tot zijn sterfdag.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:36

bij ons is 1 duidelijke regel, er wordt geen dierenmishandeling of verwaarlozing getoloreerd..wel of niet betaald..maak niet uit, je vlieg er gewoon uit..simpel en ik kan heel goed begrijpen, dat na herhaaldelijk de eigenaren te willen bereiken en dat niet is gelukt !!dat ze nu zeggen, hup lekker naar buiten.. dit kan je toch niet pikken!

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:33

Dimitri schreef:
bij ons is 1 duidelijke regel, er wordt geen dierenmishandeling of verwaarlozing getoloreerd..wel of niet betaald..maak niet uit, je vlieg er gewoon uit..simpel en ik kan heel goed begrijpen, dat na herhaaldelijk de eigenaren te willen bereiken en dat niet is gelukt !!dat ze nu zeggen, hup lekker naar buiten.. dit kan je toch niet pikken!

inderdaad

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:04

Dit vind ik erg l*llig tegenover Huub.
Maar dat verhaal van een van de leden van de Manege vind ik wel erg...tsja hoe zeg je dat.?
Goed.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:15

Ik was ontzettend bang dat heel Bokt in opstand zou komen tegen de rijvereniging... Gelukkig valt het mee en zien jullie in hoe mensen met veel bla bla, de pers kan bereiken en een rijvereniging ten onrechte beschuldigd wordt...
Ik denk dat er van dit soort blabla - type mensen heel wat rondlopen in paardrij-nederland... Mondeling weten ze alles beter, maar het daadwerkelijk doen, homaar...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:40

Daarom is het fijn dat hier wel de andere kant zijn verhaal kan doen. eenzijdige journalistiek is niet echt goed voor de naam van de krant.

Ik denk dat in dit geval het bestuur goed heeft gehandeld. Het paard staat voorop! Hulde

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:40

jacimatho schreef:

Familie Miedema... mocht Huub zeker een hersentumor hebben, vind ik het belachelijk
dat jullie niet kiezen voor euthenasie...
Want je eigen lijden moet niet boven het paard zijn lijden gaan...

[/quote]

ik vind het allemaal heel zielig. zeker voor het paard. maar dit vind k
ook wel een beetje een onterechte mening. als een paard zonder
pijn nog een fijne oude dag kan krijgen dan zou k dat ook doen en
niet meteen voor euthenasie kiezen. nou is dit een beetje een
l*llig verhaal en k moet zeggen dan k die mevrouw miedema niet geloof
maar de club. het is zeker goed dat jullie nog een beetje voor het
paard hebben gezorgd terwijl dat eigenlijk iemand anders taak is.
maar k zou dan ook als k jullie club was ok ff naar die krant bellen
en jullie verhaal doen om zo uit dat slechte plaatje te komen. dit
zou k doen. k zeg niet dat dat moet gedaan worden.
ik wens de club veel sterkte met dit misverstand en k hoop dat
het goed afloop zowel voor de club als voor het paard. gerem.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:47

euhmm.....bovenstaande schreef kimmes......ik knipte en plakte slechts haar mening vanaf een ander forum.

Verder zou ik in de plaats van de rijvereniging op hoge poten contact opnemen met die krant, want dit valt onder smaad en is strafrechtelijk te vervolgen.
Een rectificatie is hier zeker op z'n plek.....niet bij laten zitten hoor!!!!