Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Geachte mensen...
Ik ben jarenlang lid van de betreffende rijvereniging. Jammer genoeg staat in de krant alleen het verhaal van een ene Marga Miedema, die ik in mijn leven nooit gezien heb bij de rijvereniging bij Huub, dus vanwaar de lef dat zij dit in de krant zet?
2 jaar geleden stond Huub al eens bij ons op stal. Toen in verzorging van Marga's zusje. Het arme dier heeft toen de hele winter op stal gestaan en heeft amper frisse lucht mogen meemaken. Het dier zag er niet uit en sprong tegen het schot omhoog.
Afgelopen winter hetzelfde verhaal. Oke, dat een dier een ziekte heeft wat betreft zijn haren, ala... Maar het dier hoeft dan niet onder het stront en gigantische stalbenen te zitten. (voor de niet paardenmensen, stalbenen ontstaat door een te kort aan beweging).
Nu het dier in het land staat is hij anders geworden, vrijer en blijer.
Ik vind het in en in triest dat het bestuur zo in de zeik genomen wordt. Het is vrijwilligerswerk en zij doen zo hard hun best. Ik hoop voor hen dat de familie Miedema de stalling opzeggen en dat er ruimte is voor mensen die WEL (!!!!) verstand van paarden hebben en die de welzijn van hun paarden voorop zetten.
Want zeg nou zelf, een paard in de vrije natuur is toch veel mooier dan op stal???
Jammer dat in de krant ONS verhaal niet verteld kan worden... Misschien hebben er mensen van de rijvereniging nog wel foto's van Huub toen hij er van het winter bij stond en hoe hij er nu bij staat?
Familie Miedema... mocht Huub zeker een hersentumor hebben, vind ik het belachelijk dat jullie niet kiezen voor euthenasie... Want je eigen lijden moet niet boven het paard zijn lijden gaan...

kimmy schreef:Ik ben trouwe lid van deze rijvereniging, en ik vind het in en in triest dat er zo gehandeld is. Het bovenstaande stukje wat gequote is, is dus ook door mij geschreven op het dvhn site...
Neem van mij aan, het bestuur doet het uit goed wil voor het paard. Wie mij niet geloofd, wil ik best eens een rondleiding op MIJN rijvereniging geven...
Uums schreef:Is het voor een paard prettig om vroeger mishaldeld te zijn?
Is het voor een paard leuk om emotioneel verwaarloosd te worden door zijn huidige baasje?
Is het voor een paard fijn om te kampen met ouderdomskwaaltjes als cushing en voortdurende stalbenen?
Ik denk dat op al deze vragen een ontkennend antwoord gegeven kan worden. Bij de vereniging waar ik jaren reed staat een paard dat in dit profiel past. Vroeger is hij mishandeld, maar daarna kwam hij bij een gezin terecht dat wel hart voor hem had. Hij heeft door het trauma geen vriendelijke uitstraling, maar doet geen vlieg kwaad.
Nu is hij oud en staat bij een manege in het noorden. De meisjes die zich zijn baasjes noemen betalen voor zijn stalling, maar zijn er nooit voor hem. Er zijn winters geweest waarin hij amper buiten zijn box kwam. Andere leden van de vereniging zetten hem soms - op aandringen van het bestuur - in de bak, opdat hij nog wat beweging kreeg. Wel zo prettig, want hij heeft stalbenen.
Deze zomer heeft hij lekker buiten kunnen lopen, samen met de andere pony`s van de vereniging. De vrijwilligers van het bestuur hadden een mooie afrastering voor de paarden gemaakt. Omdat het oude paard veel buiten moet zijn vanwege zijn stalbenen (en in mindere mate: omdat hij bijna stikt in zijn dikke, slecht onderhouden cushing-jasje wanneer het nazomert) leek het in de ogen van het bestuur het beste om hem in oktober nog lekker buiten te laten. Zijn baasje was ondertussen nauwelijks bereikbaar voor overleg.
Het bestuur van de vereniging kreeg voortdurend klachten over de slechte staat waarin het dier verkeerde en stuurde verleden maand dan ook een brief naar de eigenaar. Ze zouden graag zien dat ze het paard vaker zou bezoeken en zijn vacht beter zou onderhouden (een paard met cushing heeft door een goedaardige hersentumor extreme aanmaak van haar en heeft het daardoor snel warm).
Een antwoord op de brief heeft de eigenaar niet gegeven, maar zonder enig overleg dacht ze wel te kunnen bevatten wat er aan de hand was: ze werd onrechtvaardig behandeldEn dus werd de krant gebeld. Dat Dagblad van het Noorden niet vies is van éénzijdige riooljournalistiek is algemeen bekend. Dus werd er een voorpagina-artikel geplaatst over het 'zielige, oude paard dat niet bij de vereniging op stal mag, omdat het een slecht visitekaartje is'. Voorzitter, vereniging en klagend meisje werden met naam en toenaam genoemd.
Zielig is Huub tot op zekere hoogte zeker. Hij zou zo`n leuke, oude dag kunnen hebben als zijn baasje hem de aandacht zou geven die hij verdient, of een verzorgster voor hem zou zoeken. In plaats van haar tijd te steken in communicatie met mensen die het wèl goed voorhebben met dit paard, of in hemzelf, schopt ze een onnodige rel.
Eens te meer is het paard de dupe. Tragisch.
Dimitri schreef:bij ons is 1 duidelijke regel, er wordt geen dierenmishandeling of verwaarlozing getoloreerd..wel of niet betaald..maak niet uit, je vlieg er gewoon uit..simpel en ik kan heel goed begrijpen, dat na herhaaldelijk de eigenaren te willen bereiken en dat niet is gelukt !!dat ze nu zeggen, hup lekker naar buiten.. dit kan je toch niet pikken!

jacimatho schreef:
Familie Miedema... mocht Huub zeker een hersentumor hebben, vind ik het belachelijk
dat jullie niet kiezen voor euthenasie...
Want je eigen lijden moet niet boven het paard zijn lijden gaan...