Dit is paard is zeker zielig, maar waardoor?[krantenbericht]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Dit is paard is zeker zielig, maar waardoor?[krantenbericht]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:11

Is het voor een paard prettig om vroeger mishaldeld te zijn?
Is het voor een paard leuk om emotioneel verwaarloosd te worden door zijn huidige baasje?
Is het voor een paard fijn om te kampen met ouderdomskwaaltjes als cushing en voortdurende stalbenen?

Ik denk dat op al deze vragen een ontkennend antwoord gegeven kan worden. Bij de vereniging waar ik jaren reed staat een paard dat in dit profiel past. Vroeger is hij mishandeld, maar daarna kwam hij bij een gezin terecht dat wel hart voor hem had. Hij heeft door het trauma geen vriendelijke uitstraling, maar doet geen vlieg kwaad .

Nu is hij oud en staat bij een manege in het noorden. De meisjes die zich zijn baasjes noemen betalen voor zijn stalling, maar zijn er nooit voor hem. Er zijn winters geweest waarin hij amper buiten zijn box kwam. Andere leden van de vereniging zetten hem soms - op aandringen van het bestuur - in de bak, opdat hij nog wat beweging kreeg. Wel zo prettig, want hij heeft stalbenen.

Deze zomer heeft hij lekker buiten kunnen lopen, samen met de andere pony`s van de vereniging. De vrijwilligers van het bestuur hadden een mooie afrastering voor de paarden gemaakt. Omdat het oude paard veel buiten moet zijn vanwege zijn stalbenen (en in mindere mate: omdat hij bijna stikt in zijn dikke, slecht onderhouden cushing-jasje wanneer het nazomert) leek het in de ogen van het bestuur het beste om hem in oktober nog lekker buiten te laten. Zijn baasje was ondertussen nauwelijks bereikbaar voor overleg.

Het bestuur van de vereniging kreeg voortdurend klachten over de slechte staat waarin het dier verkeerde en stuurde verleden maand dan ook een brief naar de eigenaar. Ze zouden graag zien dat ze het paard vaker zou bezoeken en zijn vacht beter zou onderhouden (een paard met cushing heeft door een goedaardige hersentumor extreme aanmaak van haar en heeft het daardoor snel warm).

Een antwoord op de brief heeft de eigenaar niet gegeven, maar zonder enig overleg dacht ze wel te kunnen bevatten wat er aan de hand was: ze werd onrechtvaardig behandeld En dus werd de krant gebeld. Dat Dagblad van het Noorden niet vies is van éénzijdige riooljournalistiek is algemeen bekend. Dus werd er een voorpagina-artikel geplaatst over het 'zielige, oude paard dat niet bij de vereniging op stal mag, omdat het een slecht visitekaartje is'. Voorzitter, vereniging en klagend meisje werden met naam en toenaam genoemd.

Zielig is Huub tot op zekere hoogte zeker. Hij zou zo`n leuke, oude dag kunnen hebben als zijn baasje hem de aandacht zou geven die hij verdient, of een verzorgster voor hem zou zoeken. In plaats van haar tijd te steken in communicatie met mensen die het wèl goed voorhebben met dit paard, of in hemzelf, schopt ze een onnodige rel.

Eens te meer is het paard de dupe. Tragisch.

Ratjetoe

Re: Dit is paard is zeker zielig, maar waardoor?[krantenberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:42

Dit is een heel erg triest verhaal idd voor het paard!! Wat gaat er nu verder gebeuren of is er gebeurt?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:46

jahoor die mensen bedoelen het alleen maar goed ben benieuwd hoe dit afloopt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:48

Lieve lezers van Dv/hN zijn meteen voor het dier in de bres gesprongen, waardoor hij nu op meerdere andere locaties kan komen te staan.

Maar de huisvesting was het probleem niet: hij had een fijn stekkie met een team van mensen dat het goed met hem voor heeft.
Alleen weet zijn baasje klaarblijkelijk niet wat goed is voor hem en wilde ze graag met een relverhaal in de krant, in plaats van onder ogen te zien dat het (subtiel geformuleerde) commentaar op haar wijze van verzorgen terecht was. Arm diertje...

Maaikies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:22

Wat een triest verhaal zeg
Ik zou er zo heengaan om hem helemaal te vertroetelen.
Erg jammer dat hij nou waarschijnlijk naar een ander plekje gaat, dan zijn er nog minder mensen die om hem geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:19

Ik zou denk ik even de krant jouw post doorsturen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:23

Ik wachtte al op jouw sterk stukkie goed geformuleerde tekst... en hier staat ie... Ik heb niks meer eraan toe te voegen...

Ik hoop dat wanneer ik weer op wedstrijd ga en mijn rijvereniging achter mijn naam staat mensen niet denken: die rijvereniging die het paard verwaarloosde, maar die rijvereniging die voor het verwaarloosde paard opkwam....

Ik heb hier geen woorden voor en ik hoop oprecht dat het bestuur zich niet van de wijs laten brengen door dit soort 'mediastunts'. Wat denk je Ingeborg? Dit stukje maar naar de hoefslag sturen?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:26

Ik las het in de krant.

Ik ben blij dat ik nu ook de andere kant van het verhaal weet.
Ik had eerlijk gezegd ook de reactie, wat stom van die manege om zo'n oud en ziek paard geen stal te bieden.

Maar nu ik jouw verhaal lees denk ik er heel anders over natuurlijk.
Goed van je dat je met dit verhaal komt. De manege krijgt namelijk door zo'n bericht wel een slechte naam.

Kunnen jullie geen tegenbericht laten plaatsen??
Dan kunnen alle mensen ook lezen hoe zijn eigen baas met hem omgaat. En dat hij door jullie juist wel goed verzorgt wordt.

Ik wens jullie veel sterkte!!!

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:29

Ik zou inderdaad ook eens contact opnemen met de krant. Proberen de waarheid boven tafel te halen en jullie naam te zuiveren.

Sommige mensen snap ik echt niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:32

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:51

ik heb al gereageert op het voorpagina nieuws

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:38

PolitieTed schreef:
Ik zou inderdaad ook eens contact opnemen met de krant. Proberen de waarheid boven tafel te halen en jullie naam te zuiveren.

Sommige mensen snap ik echt niet...

Of schrijf als vereniging een ingezonden brief met jullie kant van het verhaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:09

ik heb bijna de neiging om te zeggen:

wij hebben al een cushing patiente staan met vreselijk lang haar, en ze is zooo mooi!
eigenlijk zou ze een passend vriendje moeten hebben.

wheheh we hebben nog wel een stalletje vrij

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:39