De reden van Zorro's afwezigheid (+Foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

De reden van Zorro's afwezigheid (+Foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:17

Dit is de reden waarom we al 3 maanden niet kunnen rijden en waarom jullie zo weinig van ons horen.....

Afbeelding
Losse buitenwand

Afbeelding
Losse binnenwand

Hier is er al weer een stuk vanaf, de gaten waren eerst nog groter. Bij de losse binnenwand was het nog 3 cm verder naar boven los. De hoefsmid heeft er inmiddels een groot stuk af kunnen halen.

De buitenwand wordt ondersteunt door een extra "zijlip". Helaas moet daar nog een stuk af met het volgende beslag...

Sinds 4 weken kunnen we iig weer longeren, voorheen zat zijn ijzer te los omdat de smid geen wand genoeg had om te nagelen. Op 4 sept zou Zorro mee op vakantie gaan. De tijd dringt. Twee weken voor de vakantie moet hij weer beslagen worden. Als het goed is gaat dan de buitenwand er nog af.....

Anoniem

Re: De reden van Zorro's afwezigheid (+Foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:57

Dat ziet er niet zo heel mooi uit nee... Waar komt zoiets dan eigenlijk door?

Beterschap dan maar en dat hij weer snel mooi kan rondlopen!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:58

Jeetje wat balen zeg, sterkte hoor. helaas doen de fotos het nu niet.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:59

Ik vraag me ook af hoe dat komt. Ziet er niet zo best uit.
Veel sterkte in ieder geval!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:10

Oorzaak: Te droge hoeven en zeer dunne wand...

Zorro is zo verrekte zindelijk op stal dat zijn voeten veel te droog zijn. Heb al gezegd op stal dat hij maar 1x per week uitgemest mag worden en niet te veel stro mag krijgen op de overige dagen.

Heb hem zelfs ingepakt gehad in nat verband e.d. Werkte wel iets maar werd een beetje kostbaar al die vet rap. Evt. oplossing; afgeknipte ski sokken over de hoeven doen en 3x per dag goed natmaken zodat z'n hoeven vocht op kunnen nemen. Kan alleen geen ski sokken vinden in de zomer
Pak hem nu 1x in de 2 weken in met natte watten. Werkt wel ff maar is niet afdoende.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:44

Ik hoop dat het snel weer goed komt voor jullie!

Beterschap

× Caroline

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:14

Komt je paard ook wel eens buiten op de wei ?
Bij de drinkplaats is het vaak modderig en natter dan elders op de wei. Dan zouden de hoeven alvast in de nattigheid komen.
Je kunt ook van die hoefschoenen kopen of bepaalde hoef'zakken' bij de dierenarts om water in te doen en daarna de hoef zodat deze water kan opnemen. Vraag je dierenarts ernaar.

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:32

Hoihoi,

Toevallig zat ik net te denken om weer eens een pbtje naar je te maken en toen zag ik je topic! Ik hoop dat het herstel nu op gaat schieten zodat hij met je mee kan op vakantie.. Dikke knuf aan Zorro!!

Groetjes, Ellen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:50

Auw!!!!!

Wat staat jou paard slecht op die ijzers en hoeven. Geen wonder dat hij hoefproblemen heeft. Ziet jou hoefsmid niet dat dit absoluut niet kan? Sorry hoor, maar ik zal eens kijken naar een andere smid dit is namelijk echt knoeiwerk en dat gaat (nou, ja het is al gebeurd) ten koste van je paard.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:15

Aaai! Dat lijkt me een pijnlijke aangelegenheid voor je paardje!

Gaat het nu wel de goede kant op?

Ik hoop het herstel spoedig is!

Raffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:35

Kan je misschien ook niet van die zakken kopen die je om hoeven heen kan schuiven. Wij gebruiken ze weleens als een paard bv een hoefzweer heeft en in de biotex moet.
Je schuift deze eromheen en ze zijn waterdicht dus je giet het water in de zak en knoopt hem dicht en zo kan je hem dan gewoon laten staan. Bij ons staan ze er ook zo een half uur in of misschien nog wel langer.
Dan heeft misschien de hoef de tijd om wat vocht op te nemen ?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:42

Hai

Is je paard niet gewoon zwaar bevangen geweest? Aangezien de rand van een dikke 2 cm zo te zien en door de verkeerde stand/groei van zn hoef?

Verder is een losse wand ook zeker een van de gevolgen van bevangenheid. Sorry als ik het mis heb wil je niet veroordelen maar heb nog nooit gehoord van paarden die problemen hebben doordat de stal te schoon is.....Dan gooi je er toch dagelijks een emmer water in ofzo dan is het probleem van droogte toch zo opgelost??

groetjes

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:50

Dat ziet er idd niet goed uit!! Hopen dat het snel weer goed komt. Sterkte en beterschap.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:41

Ziet er idd niet top uit!

Die van die hoefzak is wel een goeie. Wij hebben zo'n ding een tijd gebruik voor een jaarling die in het draad was blijven hangen en zowat de helft van haar hoef er afgetrokken had. Dat verband mocht niet nat worden, dus buiten liep die altijd met een hoefzak. En als water er niet in kan, kan het er ook niet uit .

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:43

Oei wat ziet dat er slecht uit zeg. Wat naar voor jullie zeg hoop dat zorro gauw weer beter is

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:58

De hoefjes op de foto zijn van mijn shetlander. Hij staat zowel achter als voor erg frans. Ik heb altijd problemen gehad met zijn hoeven (de laatste 4 jaar gelukkig niet meer zo erg, dankzij mijn smid )

Zorro heeft vanaf het begin last gehad van hoefzweren, brokkelhoeven, losse wanden etc. Zijn hoefjes zijn heel klein (nu heeft hij mt 7x 0) en zijn erg hard. Hij heeft ook hele stijle hoeven en zijn wanden zijn heel dun. Doordat zijn hoeven zo droog en hard zijn zit er bijna geen vering in met het gevolg dat ze snel scheuren (of een losse wand krijgen)

@Erna208: Ik sta op een pensionstal en Zorro staat per dag 2 uur op het land. We hebben geen vaste drinkplaats, ik neem meestal een emmer mee. (overigens neem ik die mestla weer vol mee terug ).

@Yarrah: Dit zijn foto's van een afgebroken hoef. Ik vind het knap dat je hieraan kunt zien dat ik geen goede hoefsmid heb Hij staat nu op 7x 0 en hiervoor altijd op 5x 0 Zal vanavond als ik thuis ben kijken of ik een foto heb waar zijn hoeven er nnormaal uit zien.
Hij beslaat mijn pony al 7 jaar en in het begin kon hij geen pas lopen. Struikelde steeds en lag contstant opzijn knieën. Hij staat vanuit zijn knieën (voor) en hakken (achter) frans. Mijn hoefsmid heeft zijn stand nagenoeg recht gekregen (zonder natuurlijk zijn voetas te breken )met het resultaat dat mijn pony in de laatste 4 jaar super vooruit is gegaan.

@Shabbay: Zorro is nog nooit bevangen geweest. De dikke rand die je hier ziet komt van de laurierzalf. Onder de rand zie je uitgedrooge hoef en boven de rand "normale" hoef. Aan zijn stal kan ik niets doen. Ik sta op een pensionstal en alles wordt daar door de werknemers gedaan. Helaas is het niet opgelost met een emmer water, was het maar zo makkelijk

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:09

Wow..! Hier schrik ik dus echt wel van! Hij heeft wel énorm steile en lange hoeven en dat zal ongetwijfeld meede de oorzaak zijn van de hoefproblemen die hij nu heeft. Daarnaast lijkt het verdacht veel op een sincker...
Maarja als jij (en je hoefsmid) dit een normale en gezonde hoefstand vinden...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:26

schaapjuh schreef:
Wow..! Hier schrik ik dus echt wel van! Hij heeft wel énorm steile en lange hoeven en dat zal ongetwijfeld meede de oorzaak zijn van de hoefproblemen die hij nu heeft. Daarnaast lijkt het verdacht veel op een sincker...
Maarja als jij (en je hoefsmid) dit een normale en gezonde hoefstand vinden...

Ik heb nooit gezegd dat wij vinden dat het een normale hoefstand is Hij heeft een hele slechte stand en dat hebben we aardig in de goede richting kunnen krijgen.

Hij is 1x beslagen door een andere hoefsmid (½ jaar geleden) die heeft hem geprobeerd platter te krijgen (iets, hij heeft er niet meteen een giga stuk afgehaald ) en korter gezet. Het gevolg was dat hij niet meer kon lopen....

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:14

yarrah schreef:
Auw!!!!!

Wat staat jou paard slecht op die ijzers en hoeven. Geen wonder dat hij hoefproblemen heeft. Ziet jou hoefsmid niet dat dit absoluut niet kan? Sorry hoor, maar ik zal eens kijken naar een andere smid dit is namelijk echt knoeiwerk en dat gaat (nou, ja het is al gebeurd) ten koste van je paard.

Dat "knoeiwerk" is speciaal orthopedisch beslag voor dit soort problemen! Eerst jezelf eens laten voorlichten voordat je dit soort domme reacties plaatst

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:54

Heb je misschien ook een foto van de onderkant? Liefst iets schuin genomen zodat de holling (als die er dan al is) van de zool ook te zien is?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:16

jeetje dat ziet er eng uit...
wat een lastig probleem zeg....
succes, er staan misschien wat bruikbare tips voor je hierboven

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:09

schaapjuh schreef:
Heb je misschien ook een foto van de onderkant? Liefst iets schuin genomen zodat de holling (als die er dan al is) van de zool ook te zien is?

Er is geen holling of bolling in de zool, die is mooi recht. Hij heeft echt geen sincker. Als hij dat zou hebben moet hij toch enigzins kreupel (al dan niet stokkreupel) of iig onregelmatig zijn. Hij loopt hardstikke rad, zelfs op de volte op harde ondergrond.

Ik zal vanavond goede foto's maken. Ik had hier net zijn hoefjes schoongespoten. Ik had hem net gelongeerd dus het zand moest er overal tussenuit.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:12

In plaats van skisokken beenwarmers?
Ziet er niet echt mooi uit nee!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:16

Toeties schreef:
succes, er staan misschien wat bruikbare tips voor je hierboven

Idd heb ze al genoteerd, hierboven staat idd ook een goeie. Beenwarmers Mooie roze dan maar

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:24

Auw ziet er pijnlijk en vervelend uit...
Gelukkig gaat het dus nu weer enigsinds de goede richting op...

Beterschap er maar mee

Misschien is hoefvocht van de paardendrogist ook wel iets wat je kunt doen?
Is speciaal voor droge hoeven, op waterbasis en trekt er helemaal in zonder dat het de hoef afsluit om nog meer water op te kunnen nemen.