hoeven te kort.. toch maar ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

hoeven te kort.. toch maar ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:41

Hallo,

Ik heb een 5 jarige merrie. Toen ik haar kocht was ze 3 jaar en had ze hele slechte hoeven. Haar hoeven zijn in die 2 jaar stukken verbetert.
Ze heeft voor toch een ijzertje gekregen omdat ze erg op de voorkant liep en het slijten van dr hoeven dus erg snel ging.
Maar achter ging het ook niet geweldig.. moest dus uiteindelijk een ijzertje onder.. alleen dit verliep niet zo goed aangezien mijn paard aan haar linkerachterbeen aan de binnenkant op koot en kroonbeen een litteken heeft zitten.. aangetikt en 2 maanden stappen. Zit een botwoekering onder dus is een aardige verdikking.. Verdrietig
Ik heb een gegeven moment der ijzers eraf laten halen toen ik dat wist en wilde het gewoon proberen.. Alleen ze worden nu weer zo kort dat ik bijna geen andere oplossing weet dan toch weer die ijzers eronder te laten zetten..
Ik rijd wel altijd met bescherming om der koot en kroonbeen.. En ben nu met homeopatische zalf en druppels bezig voor verkleinen van die botwoekering..
De zomer komt er nu wel aan en ik wil wel naar buiten kunnen. Ik ben nu in alles beperkt vanwege die hoeven..
Wat zouden jullie doen? Toch weer die ijzers eronder en desnoods alleen voor de zomer zodat ze ook flink kunnen groeien??

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Groetjes Ilona

Hetja

Re: hoeven te kort.. toch maar ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:48

Missschien hoefschoenen proberen, onder te korte hoeven blijven ijzers niet goed zitten eb echt sterker worden de hoeven er ook niet van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:49

Als je merrie niet zonder ijzers kan, waarom probeer je het dan zonder? Ik zou een ijzer doen. Hoefschoenen zijn ook niet alles, en vaak zijn de gevolgend van de hoefschoenen erger dan het ijzer. En als je paard strijkt of zichzelf aantikt kan een goede smid daar wat aan doen, je moet het alleen wel tegen hem zeggen. Bij het rijden sowieso beenbescherming gebruiken.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:16

Ja met rijden gebruik ik zo wie zo bescherming maar toch voelt ze wel dat ze aantikt al zal dat dan niet zo hard aan komen als zonder.
Waarom heb ik d'r ijzers eronderuit gehaald... omdat ik het toch wilde proberen.. ten eerste ze loopt veel stijver met ijzers, tentweede ze heb het litteken opengetikt met ijzers en ik zal, ook al wil ik alleen stappen met der, altijd beschermers om moeten doen.. zelfs op de wei van de zomer, ten derde.. ijzers zijn helemaal niet goed voor de hoeven en de doorstroming.. Liefste zou ik der voor ook van der ijzers af halen maarja ze heb nou een maak. *** hoeven..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:44

Ik weet niet wat voor supplementen je geeft, maar biotine helpt bij de groei van de hoeven. Alleen zul je dat over een langere periode moeten geven.

De hoeven van mijn paard zien er in een weideperiode ook veel minder uit dan als ze gewoon op stal staat.

Bespreek even me je smid dat ze aantikt, dan kan hij daar wat aan doen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:01

Of zeewier, dat help ook heel goed voor *** hoeven, althans, dat sloeg bij mijn pony heel goed aan, biotine niet, enige resultaat was dat ze het hele jaar door gigantisch verhaarde.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:13

Ik geef nu ongeveer een half jaar zeewier.
Biotine werkte idd niet..
Ik zal de eerst volgende keer dat ik me smid zie is met hem overleggen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:40

Cassidy schreef:
Hoefschoenen zijn ook niet alles, en vaak zijn de gevolgend van de hoefschoenen erger dan het ijzer.

Graag zou ik van je willen weten wat de ergere gevolgen zijn van hoefschoenen ten opzichte van ijzers.
Ik zie dit nml. niet.

Om de volgende reden...

Een hoefijzer heeft nagels nodig die de hoef en hoefwand beschadigen met kans op scheuren en problemen
Een schoen niet.

Een hoefijzer veroorzaakt een trilling die niet fijn maar ook niet best is voor het paarden been.
Een schoen niet, die is van rubber en de frequetie van de trilling is niet hoger dan de normale paarden hoef....dus zeker niet slechter.

Een hoefijzer sluit de hoef op.. hij kan niet uitzetten zoals de natuur het bedoeld heeft om als een soort pomp werking te functioneren...hoefwerking wordt dit genoemd
Een schoen doet dit niet ...die is van rubber, wordt op maat gemaakt en geeft/veert ook nog mee.

Een hoefijzer zit vast, moet men om de zoveel weken vervangen en op jaarbasis kost dat een hoop?
Een schoen niet....die is in aanschaf wel duurder dan een ijzer...maar je doet er volgens sommige bij veelvuldig gebruik meer dan een jaar mee.

Dit geld doet bij mij niet terzaken...ik kies voor de gezondheid..en daar komt dan het voordeel van de schoen....die kan je ook weer uittrekken als het niet nodig is...in de wei bijvoorbeeld.

Het enige nadeel van een schoen die IK ken ten opzichte van een ijzer?
Je moet het aantrekken of uittrekken...maar das zo gebeurd en kan je zelf.

Nou niet denken dat ik een schoen verkoper ben...ik zie het liefst helemaal niks om die voet....zelfs geen schoen...al is het een mooi middel om tijdelijk een pijn probleem op te vangen...zo zie ik de schoen.

Een paard op blote voeten zal zeer sterke hoeven krijgen...maar dan moet er wel iets gedaan worden. Er moeten aan een paar voorwaarden worden voldaan om dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.
Onderandere beweging...dus liever geen stal....maar , en dat klinkt vreemd...de beweging moet ook op harde ondergrond plaats vinden...afwisselende ondergrond dus...niet alleen zand en wei.
Ik bekap mijn paarden op een speciale manier, waarvan ik een groot aanhanger ben omdat ik tot nu toe op deze manier nog geen problemen heb gehad.
Er zijn echter meerdere manieren.
Kijk hiervoor maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl
Daar staat in het nederlands enorm veel info over hoeven....wil je andere manieren zien dan moet je even op de linken lijst kijken.
Er staat op de site ook een overzicht van de verschillen zodat je kan vergelijken.
Heb je vragen over die manier van bekappen dan kan dat op het forum daar.
Hiervoor moet je je wel aanmelden.
Om te lezen hoeft dat niet....dat kan je altijd.
Maar lees eerst eens alles door op allen de site, zo kan je zelf al een hoop vragen invullen met antwoorden en weet/snap je ook waarover we praten.
Daarnaast kan je dan het forum ook eerst lezen, tis nog niet zo heel groot omdat het sinds kort is afgesplits (om het overzichtelijk te houden) van de site www.paardnatuurlijk.nl dus daar ben je redelijk snel doorheen.
Op paardnatuurlijk vind je andere zaken zoals voer, deken stal en dergelijke vragen en adviezen.
Ook daar is een forum waar wel hoeven zaken tussen zitten maar dat zijn zoveel berichten...dan moet je de zoek functie gebruiken anders heb je wel een maandje of wat aan leesvoer.

Veel succes en misschien tot ziens op die site...ik ben daar ook.
PS, wil je nog even waarschuwen als je het forum leest....daar zijn soms wel nogal heftige discusies zoals je zal zien...maar ook rust en gezeligheid.
Gr, Nick Altena

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:57

NickAltena schreef:
Cassidy schreef:
Hoefschoenen zijn ook niet alles, en vaak zijn de gevolgend van de hoefschoenen erger dan het ijzer.

Een hoefijzer heeft nagels nodig die de hoef en hoefwand beschadigen met kans op scheuren en problemen
Een schoen niet.

Correctie: een goed passende schoen niet. En als ik eerst allerlei merken schoen moet gaan uitproberen om te kijken welke type schoen bij mijn paard past, dan ben ik in no-time failliet.

Om te beginnen zijn er ook hoefschoenen die beschadigingen aan de hoeven veroorzaken, en niet zo zuinig ook. Ik heb een paar schoenen in handen gehad waar duidelijk scherpe driehoeken aan de binnenkant zaten. Bovendien geven de gespen van bepaalde merken hoefschoen een onnatuurlijke druk op de hoef, die met een ijzer niet gegeven wordt.

De hoefschoen en de pasvorm ervan hangen af van de kennis van degene die ze aanmeet. Ik heb gehoord van schuivende schoenen, geirriteerde kootholtes en huidbeschadigingen door schurend zand met als gevolg wonden of langdurige mok.

Bij sommige merken hoefschoen is de zool te vervangen, bij andere merken weer niet. En dat je er een jaar mee doet heb ik ook gehoord. Bij sommige houden ze zelfs nog langer (omdat ze in de kast liggen en echt nooit gebruikt worden) Haha!

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:36

Cassidy schreef:
Correctie: een goed passende schoen niet. En als ik eerst allerlei merken schoen moet gaan uitproberen om te kijken welke type schoen bij mijn paard past, dan ben ik in no-time failliet.

Om te beginnen zijn er ook hoefschoenen die beschadigingen aan de hoeven veroorzaken, en niet zo zuinig ook. Ik heb een paar schoenen in handen gehad waar duidelijk scherpe driehoeken aan de binnenkant zaten. Bovendien geven de gespen van bepaalde merken hoefschoen een onnatuurlijke druk op de hoef, die met een ijzer niet gegeven wordt.

De hoefschoen en de pasvorm ervan hangen af van de kennis van degene die ze aanmeet. Ik heb gehoord van schuivende schoenen, geirriteerde kootholtes en huidbeschadigingen door schurend zand met als gevolg wonden of langdurige mok.

Bij sommige merken hoefschoen is de zool te vervangen, bij andere merken weer niet. En dat je er een jaar mee doet heb ik ook gehoord. Bij sommige houden ze zelfs nog langer (omdat ze in de kast liggen en echt nooit gebruikt worden) Haha!

Daar sluit ik mij bij aan. Bovendien zijn hoefschoenen zwaarder dan ijzers. Heb diverse paarden gezien met verwondingen doordat ze te nauw stonden en zich daardoor aantikken. Zowel aan de voorbenen als aan de achterbenen.
Dus voor mij geen hoefschoenen.

aan de andere kant als de hoef heel kort is, is het lastig om er goed een ijzer onder te slaan.
Ik zou er voor zorgen dat de hoeven niet te droog zijn, eventueel de kroonrand in vetten met pure laurierzalf, zeewier of biotine bijvoeren.

Het niet goed groeien van de hoeven kan door diverse oorzaken komen.
o.a. dat het dier niet alle vitaminen en mineralen uit het voer op kan nemen die noodzakelijk zijn voor de groei van de hoeven. Als dat de reden is dan heeft zeewier of biotine ook geen zin.

Zoek dan uit waarom de vitamen en mineralen niet goed opgenomen kunnen worden.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:39

Heeft je paard er last van dat ze te kort worden, merk je dat ze moeilijker loopt oid? dat zie ik nergens in je stukje staan. Of vind je als je naar de hoeven kijkt zelf gewoon dat ze te kort worden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:44

Cassidy schreef:

Over de niet natuurlijk druk van de gesp als nadeel ten opzichte van een ijzer zullen we het nu maar even niet hebben....dit ijzer is ook niet natuurlijk bij mijn weten. Ik heb er nog nooit een met ijzers onder de hoeven geboren zien worden tenminste.

Dat sommige gespen op een verkeerde plaats kunnen zitten is zeker.

Het gegeven dat sommige er langer dan een jaar mee doen heb ik niet van mensen die ze in de kast hebben liggen maar van mensen die er aangespannen voor de kar al vele kilometers op hebben en die ze zeer intensief gebruikt hebben dus.

Als het in een kast ligt gaat het een leven lang mee lijkt me ....aangezien ze van rubber zijn gemaakt...

Een goed passende schoen....voor paard of mens lijkt me niet meer dan normaal waneer je bij deze keus zoiets aanschaft.
Er zijn inderdaad hoefschoenen uit voorraad te koop, dit zou mijn keuze dus niet zijn en wel om de volgende reden.

Als ik naar de schoenen winkel ga voor nieuwe schoenen kan ik die passen.
Ik loop naar maatje 43 (nee nog net geen remlichten nodig volgens de wet Haha! ) maar niet tot mijn verbazing vind ik van al die , wel op maat 43 gemaakte schoenen er niet een lekker zitten.
Geen verbazing omdat ook bij mij de voeten verschillen zoals bij veel mensen.
Ga ik naar een schoenmaker , dan wordt de kans dat een speciaal voor mij op maat gemaakte linker en rechter schoen wel lekker zit erg groot.
Lekkerder en zonder problemen zou eigenlijk niet kunnen bij hetzelfde materiaal....
Ik zie niet in waarom ik dit bij mijn paard dan anders zou moeten doen.
Zeker niet omdat men weet dat geen enkele hoef hetzelfde is.
Er zit normaal al een groot verschil in voor en achterhoef, bij elk paard.
Maar zelfs tuusen die 2 voor of achterhoeven zit meestal een duidelijk zichtbaar verschil....hoe kan ik dan ooit verwachten dat een standaard schoen goed zou passen....

De hoefschoenen van de fam. Smit worden op maat van de paarden voet per stuk gemaakt. Van elke voet wordt een afdruk gemaakt...een mal.
Aan de hand van deze 4 mallen worden dan ook de uiteindelijke hoefschoenen gemaakt.
Dit noem ik dus maatwerk.
Het sluitings mechanisme kan ik niks over zeggen.
Ik weet wel dat bij deze firma de sluitingen net zijn veranderd en regelmatig worden aangepast op reacties van de mensen die het gebruiken.
Een link weet ik zo niet uit het hoofd maar ook die staat op boven genoemde site www.hoefnatuurlijk.nl
Er is op deze site ook door betreffende dame (die aangespannen rijd) en door andere ook veel in het forum gesproken....waaruit men kan zien dat ik alleen een voorstander ben van deze schoen als het om een tijdelijke oplossing gaat zodat het paard geen pijn heeft bij hoofproblemen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:57

Wat te denken van hoefschoenen waarin de hoefen schuiven. Al is het maar een cm. Elke stap krijgt die knie maar weer een knal. Nope, geen hoefschoenen voor mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:07

NickAltena, net als mensenvoeten kunnen veranderen, kunnen paardenvoeten dat ook. Een op maat gemaakte schoen voor mens of dier kan heel snel niet meer passen, daar is een aantal kapbeurten, of een zwangerschap al voldoende voor. Nadat ik mijn merrie kreeg en regelmatig liet bekappen/beslaan, is ze ook minstend drie maten in hoefijzer veranderd, kleiner wel te verstaan.

Ik lees vaak genoeg dat schoenen op maat gemaakt worden. Welk tijdstip kies je uit om de schoen te laten aanmeten? Net na een kapbeurt, een paar weken later? Vlak voor een kapbeurt? Of moet je in dit geval zelf ieder week met de vijl aan de gang?

Ik heb me een tijd lang voor hoefschoenen geinteresseerd, maar lees ook veel te vaak dat op maat gemaakte schoenen (door vakmensen wel te verstaan) toch niet goed zitten, en toch niet goed bevallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:11

Citaat:
ik mijn merrie kreeg en regelmatig liet bekappen/beslaan, is ze ook minstend drie maten in hoefijzer veranderd, kleiner wel te verstaan.

Paarden die altijd op ijzers staan krijgen gewoon een andere voet maat.

Mijn haflinger heeft tot zijn 4e jaar zonder ijzers gelopen daarna met tot hij 11 was(incl keiltjes).
Nu zijn ze er al weer 3 jaar onderuit en de hoef weer breder geworden en lijkt tenminste weer op die voet uit zijn jonge jaren.

Hoefijzers maken de voet dus smaller.

Citaat:
De hoeven van mijn paard zien er in een weideperiode ook veel minder uit dan als ze gewoon op stal staat.

Dit verbaasd me niks.
Tijdens een stal periode is de doorbloeding gewoon veel minder dan in de weide periode.
I de zomer zal de voet beter materiaal aanmaken en zal het oude materiaal eraf vallen. En dat oude geeft een slecht beeld.
Een jaar lang in de wei zal de voet verbeteren.

Ik ben niet tegen ijzers hoor . Een ijzer kan ik bepaalde gevallen veel uitkomst bieden.
Maar zoalng het zonder kan.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:20

Ok... verschillende meningen dus..
Ik heb hoefschoenen nog niet geprobeerd maar het lijkt mij niet echt de juiste oplossing..
Ze word sochtends buitengezet en dan ik moeilijk die mensen hoefschoenen om laten doen.. Ook rij ik in een zandbak. Hierdoor slijten de hoeven ook aardig snel.. Op het harde stappen doe ik amper en toch slijten ze erg hard o.a. door het zand in de bakken..
Ze loopt er nog niet gevoelig op.. maar als ze korter dan dit worden weet ik zeker dat ze dr last van krijgt en dat wil ik voor zijn.
Ik wil in de zomer toch buitenritten gaan maken... dus zal toch de keuze moeten maken tussen ijzers en buitenritten of geen ijzers en alleen in de bak rijden met kans dat ze dan toch nog slijten...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:51

nemo schreef:
Ok... verschillende meningen dus..
Ik heb hoefschoenen nog niet geprobeerd maar het lijkt mij niet echt de juiste oplossing..
Ze word sochtends buitengezet en dan ik moeilijk die mensen hoefschoenen om laten doen.. Ook rij ik in een zandbak. Hierdoor slijten de hoeven ook aardig snel.. Op het harde stappen doe ik amper en toch slijten ze erg hard o.a. door het zand in de bakken..
Ze loopt er nog niet gevoelig op.. maar als ze korter dan dit worden weet ik zeker dat ze dr last van krijgt en dat wil ik voor zijn.
Ik wil in de zomer toch buitenritten gaan maken... dus zal toch de keuze moeten maken tussen ijzers en buitenritten of geen ijzers en alleen in de bak rijden met kans dat ze dan toch nog slijten...

Tja, ik kan een heel verhaal gaan schrijven over het harder worden van de hoef, maar beter lijkt het me om dit maar niet te doen.
Ik zeg alleen nog maar....kijk nu echt eens op de site www.hoefnatuurlijk.nl en lees dat verhaal....en/of alle gelinkte site´s die daar staan zodat je van verschillende bronnen de info krijgt.

Succes,

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:57

nemo schreef:

Hoe weet je dat? heeft ze er eerder wel last van gehad? zo niet, dan zou ik het toch even aankijken. Als de hoeven langzaam door slijten korter worden zijn ze vaak al best aangepast aan het 'kort zijn'. In tegenstelling tot het in één keer kort maken door een bekapping.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 11:39

Ze zijn al korter dan normaal. Ik zal vandaag wel even een foto maken van hoe ze er nu uit zien...

Hier een foto van toen ze op ijzers stond vorig jaar juni geleden:

Afbeelding

Vanavond foto's van nu...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:10

Afbeelding

Mijn paard loopt op deze hoeven, ze worden niet langer en ook niet korter, deze foto is van een half jaar terug en nu is het nog net zo. We lopen rustig 15 km over asfalt zonder ijzers of hoefschoenen en dat gaat nog steeds goed dus....

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:41

Ok nog even allebei onderlekaar dit is nu:

Afbeelding

en dit was vorig jaar juni:
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:09

Ik vind de hoeven op de bovenste foto er veel sterker en gezonder uitzien. Dat ze korter zijn geeft niet. De onderste hoeven hebben een beetje een uitlopende vorm, dat duidt op een verzwakte witte lijn. De hoeven op de bovenste foto hebben dat duidelijk niet.

Afbeelding

Nou kan ik niet zo mooi tekenen in paint, maar met die wijd uitlopende lijnen wordt dus een klokvorm bedoeld he...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:52

Zijn de hoeven van je paard echt zo kort dat ze gevoelig is gaan lopen zonder ijzers; of dacht je dat ze te kort werden?
Ik had in het begin het laatste; en de hoefsmid vond de hoeven toen ook te kort worden voor werk voor de kar (op de weg). Nu weet ik dat achteraf gezien toen (6 jaar geleden) het misschien geeneens nodig was geweest, maar goed dat is achteraf.

Ik heb nu hoefschoenen, omdat mijn paardje niet met ijzers kon lopen (brokkelhoeven). Hoefschoenen van Smit www.smit-rijssen.nl
Ze bevallen me uitstekend; aan op de weg, uit in de wei.
Ze zijn op maat gemaakt, maar als je paard gezonde hoeven heeft dan blijven ze wel passen tot de versleten zijn (omdat de hoef nauwelijks veranderd bij goed bijhouden).

Echter er is wel een nadeel voor jouw paard omtrent hoefschoenen. Als ik het goed lees strijkt deze ... dan kom je in de problemen. Mijn pony loopt achter ook nauw en met hoefschoenen aan wordt de hoef aan beide kanten een halve cm breder (voor shet, met grotere schoenen misschien nog wel meer). Dat is net genoeg om in mijn pony's geval net wel/net niet te gaan strijken. Met een al strijkend paard zal het been zeker haperen (schoenen tegen schoen). Nu is daar vast wat op te vinden, dat is ook de reden dat een speciale hoefschoenopmeter (nieuw woord hihi) moet langskomen om dat te bekijken en of het wel zou kunnen.

Overigens heb je meerdere soorten hoefschoenen, dallmer, marquis, easy-boots en nog wel meer, maar die ken ik niet allemaal uit mijn hoofd. Voor maat shetlander is er nl. weinig keus ... alleen maar smit-schoentjes.

Maar je zou eventueel nog aan kunststof ijzers kunnen denken. Deze nagel je ook niet vast in de hoefwand, maar geven wel de bescherming van een ijzer.

Groeten
Ingrid

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:17

Hmmm, als ik als leek naar de twee foto's kijk zie ik geen verschil in sterkte van hoef. Ben heel erg benieuwd hoe men dat dan ziet dat de hoef zonder ijzer er sterker uitziet. Zie wel dat de foto zonder ijzer is genomen met een voet die net gewassen en ingesmeerd is, en dat is niet het geval bij de foto met ijzer. Is het dan optisch bedrog? Ik weet het niet, vertel Slim

Verder lijkt het me niet dat dit paard last heeft van brokkelhoeven, althans, niet te zien op de foto met ijzers. Waarom zou dan een hoef per definitie een brokkelhoef zijn met ijzer? Zelf heb ik daar nooit ervaring mee gehad.

Als je paard nu niet gevoelig loopt zonder ijzer en verder goed zou ik het ook gewoon zo laten. Zeker als die straks 24/24 op land gaat met anderen.