Dees schreef:
In de ziektewet lopen hoeft niet specifiek fysieke redenen te hebben...In de ziektewet loop je omdat je je werk (op dat moment) niet aankunt. Dat kan lichamelijk zijn, maar ook psychisch. Als ik bijvoorbeeld met een muisarm zit, betekent dat, dat ik niet achter de computer kan, maar dat betekent niet dat ik niet kan rijden, mesten of iets dergelijks. Als ik bakker ben en ik word allergisch voor meel, dan betekent dat niet dat ik niet kan rijden of kan uitmesten. Als ik kapster ben en ik wordt allergisch voor alle kleur en permanentvloeistoffen, dan betekent dat niet dat ik niet kan rijden of uitmesten. Als ik overspannen ben, dan betekent dat, dat ik de druk niet aankan op het werk, maar niet dat ik niet voor mijn paard kan zorgen.
Tja, ik ben dan echt wel wat nuchter hoor, want een meel-alergische bakker kan prima werken als postbode, en de kapster kan ook prima aan het werk achter de balie van een benzinestation. En iemand met een muisarm kan ook computervrij werk vinden. Sorry hoor, maar ik vind het niet een wet dat je MOET werken in de branche waarvoor je bent opgeleid. je MAG er in werken en als dat niet gaat vind ik dat je verplicht bent om te zorgen dat je wel je eigen inkomen kan verwerven. De ziektewet is een uiterst redmiddel, in mijn ogen. en als je overspannen bent, dan heb je zeker niet de energie om een tweede paard te gaan verwerven. Want je doel is om beter te worden en dan toch weer het werk aan te kunnen vangen, dan moet het paardje weer weg, alsof dat geen stress geeft. En ja, ik ben weldegelijk in staat de impact van een overspannenheid te beoordelen.
Eerlijk gezegd vond ik mijn eerste inzending een stuk genuanceerder dan jou reactie hierop, Cassidy. Want ik heb een goed recht om het me af te vragen, ik betaal namelijk mee aan de ziektewet via de inhoudingen op mijn met hard werken bij elkaar gescharrelde loon. Ik voel me absoluut niet benadeeld door de personen die met goed recht gebruik maken van een dergelijk noodfonds, ik zet toch vraagtekens bij degenen die En in de ziektewet zit EN in staat is paarden te verzorgen.
Om heel eerlijk te zijn, ik vind ook dat de staat zich mag afvragen hoe dat kan.....
Maar ja....dat zal wel een héél asociale gedachtegang van mij zijn.....
Ik ben het er mee eens dat iemand die niet meer kan werken als bakker of kapster vanwege de allergie voor een van de producten waar je mee werkt, wel degelijk ander werk kan verrichten. Maar voordat je er achter bent wat er echt aan de hand is, gaat er heel wat water door de Rijn. En voordat je ander werk op hetzelfde niveau hebt, de officiele bevestiging dat het op je oude werk niet gaat en de hulp bij omscholing mag ontvangen (als die er al komt) kun je daar de zelfde tijd nog bij optellen.
En Puck heeft ook gelijk. Het is nu eenmaal zo dat je - ook al ben je in staat ander werk te doen terwijl je in de ziektewet loopt of werkeloos bent en een uitkering krijgt - riskeert je uitkering te verliezen. Dus wat dat betreft is de Nederlands Staat ook schuldig aan deze misstanden.
Ik ben begin jaren negentig meer dan één jaar werkeloos geweest, en heb in die periode geprobeerd in mijn vakgebied onder te komen. Dit is me niet gelukt. In die periode liep ik met mijn ziel onder mijn arm, en werd heel erg depressief. Ik wilde zinnig bezig zijn deel uitmaken van de maatschappij en desnoods vrijwilligerswerk doen zoals helpen in een bejaardenhuis. En dat mocht niet. Hoewel een extra paar handen in een bejaardentehuis of ziekenhuis altijd heel erg welkom is, mag je geen werk doen waar normaliter voor betaald moet worden of je raakt je uitkering kwijt.
Intussen ben ik sinds via een omweg aan het werk, en niet in het vakgebied waar ik voor geleerd heb. Ik ben er ruim anderhalf jaar mee bezig geweest om werk te vinden, en was bereid alles aan te pakken wat er op mijn werk kwam. Maar ik was of te oud, of te hoog opgeleid. Zelfs zo'n simpel baantje als vakken vullen bij de Albert Heijn was niet mogelijk.
Wat dat betreft zit Nederland toch heel krom in elkaar...
En wat betreft het paarden verzorgen als je in de ziektewet loopt: net als Puck zei: je hoeft je paard niet te rijden om hem beweging te geven, je kunt longeren, of als hij in de wei staat heb je er nog minder omkijken naar. Als je paard bij een adres staat waar er voor je gemest wordt hoef je ook dat niet te doen. Je paard heeft niet dagelijks een borstelbeurt nodig. Hoeven uitkrabben lukt ook met een muisarm of een burn-out.
En je paard te moeten opgeven omdat je ziek bent, is zoiets als je kind uit huis te (moeten) plaatsen omdat je verkouden bent. Als het financieel lukt, dan moet je zulke dingen gewoon moeten blijven kunnen doen.