(werk)belasting WELSH A pony-tje! Wat kan/mag hij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

(werk)belasting WELSH A pony-tje! Wat kan/mag hij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 16:14

Hallo,
Ik heb een hele lieve ondeugende A-Welsh pony: Ramiro!
Ik heb hem destijds als 4 maand oud veulentje gekocht, als gezelschapspony voor mijn rijpaard! We hebben hem ondertussen al weer ruim 6 jaar!

Meestal staat hij gewoon in de wei, maar soms moet hij wel even aan het werk! Haha! We hebben hem beleerd voor het wagentje en dat doet hij heel erg goed! Daarbij kan hij ook een beetje vrijheidsdressuur, het is een hele slimme en werklustige pony!
Maar het lijkt mij zo leuk als er een klein meisje/jongentje op hem kan rijden en dan ook bij de ponyclub kan gaan en evt. wedstrijdjes rijden etc. Maar het is zo moeilijk om een geschikt persoon(tje) te vinden! Hoe groot en zwaar mag iemand zijn? De pony is natuurlijk niet zadelmak, dus ik kan er niet zomaar een klein meisje opzetten! Maar kan/mag ik er zelf b.v. eerst op? Of hoe maak je zo'n kleine pony (ca. 1.15 cm.) zadelmak?
Wat kan een stoere ondeugende A-Welsh pony aan qua belasting?
Afbeelding

miranda1983

Re: (werk)belasting WELSH A pony-tje! Wat kan/mag hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:29

hey,

ik kan je niet echt antwoord geven. ik ben zelf. 1.60m en 53 kg. en verzorg een welsh b pony´tje van 1.21m waar ik nog op kan rijden. dat beestje is ook al 18 en kan me nog prima houden. maar zou niet echt weten wat hij kan of mag....

groetjes miranda

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:26

Hey

Hetzelfde als wat jij nu bedenkt bedacht ik me 2 jaar geleden.
Pinky beheerste al vanalles, en ik had er zelf wel eens opgezeten, maar echt ingereden was hij nooit.
Omdanks dat het een brave pony was wist ik dat ook ook behoorlijk pittig was en ik er niet zomaar een klein meisje op kon zetten en weg kon sturen.
Er kwam een 10 jarig oud meisje; Caitlin.
Erg klein was ze al niet meer maar ik vond het wel kunnen, en qua gewicht maakte het Pinky totaal niets uit.
Caitlin leerde Pinky dressuren en springen en toen ze echt wat te groot werd (een ruim jaar later) is ze gestopt.
Toen is Pink ee tijdje gereden door een HEEL klein 10 jarig meisje, Mandy. Zag er geweldig leuk uit, maar ik zag ook dat Pinky zijn ei niet kwijt kon. Hij wil ook eens racen, springen en gek doen. Braaf als hij was deed hij dat niet, maar ik zag aan hem dat hij het miste.
Niet veel later kwam Wieke, mijn huidige verzorgster. Ook Wieke is niet heel klein, en voor het oog dus geen passend stel meer, maar ik zie dat Pink geniet. Als hij 2 dagen stil staat gaat hij nu echt racen. Ze springen samen tot 1 meter met en zonder zadel en met een buitenrit zijn ze het snelste stel. Nee, ik laat me niet meer lijden door een 'mooi beeld' mijn pony geniet zo, en dat vind ik veel belangrijker!!
Hoe groot/zwaar Wieke is durf ik niet te zeggen maar op www.pink-horizon.nl en dan in het fotoboek staan verschillende foto's van zowel Caitlin als Wieke op Pink, Fell & Marjon.

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:53

hey,

leuke foto´s .. tis bij mij ook niet al te mooi om te zien. omdat ik toch wat groter ben. maar mij maakt dat niks uit zolang het beestje het leuk vind om mij te dragen en het nog kan. en te groot ben ik er niet voor geloof dat ik net zoiets als dat meisje ben. dat het er ook zo uitziet:)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:15

loes14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:48

hey!
ik denk niet dat het zoveel uitmaakt dat je te groot bent
ik vind het belangrijker dat je pony goed word ingereden
dus ik denk dat je best zelf je pony kan inrijden
dan bedoel ik dus niet zozeer dat je een uur lang vol rijd
maar gewoon zodat je hem beleerd en dan er iemand
voor zoekt, zo zou ik het aanpakken!
een tijdje terug hadden we ook een b pony op stal staan
1.30 en ik ben 1.74 en het zag er ook niet uit nee maar zodra
ze zadelmak was is ze doorgereden door een meisje van 9 jaar oud!

dus suc6 dermee!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:50

hey
ben nu ook bezig mijn verzorgpony in te rijden (ja ik weet het, het schiet totaal niet op)
ik ben ongeveer 1.65 en weeg ongeveer 54kg en de pony is een welsh A van ongeveer 1.16.
het kan me niet schelen hoe het eruit ziet, als de pony maar op een goede manier beleerd word!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 21:29

Het gaat er idd meer om dat de pony goed beleerd wordt...
Want een Welshje kan behoorlijk pittig en eigenwijs zijn (natuurlijk niet allemaal) maar door een volwassene het dier te laten inrijden weet je iig sneller dat je er vertrouwd een kind op kan zitten...
En bovendien af en toe een ritje kan een Welsh kan deze ook best aan, ze zijn sterker dan je denkt...

Het rare vind ik wel als je soms kijkt zie je Welsh A'tjes aangespannen met enkele volwassenen op de kar, niks aan de hand... Een meisje van 16+ op een Welsh A'tje en iedereen flipt...

Het ziet er natuurlijk wat minder uit, maar de pony kan het prima aan...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:15

Nou, ik weet niet hoe groot en zwaar je bent... Maar ik rij ook nog steeds op Welsh A'tjes hoor, 'k ben 20, 1.79... alleen niet zo zwaar Knipoog En ze houden me erg goed! Ze vinden het zelfs wel leuk om eens wat meer te doen dan rondsjouwen met kleine kids. 'k Beleer ze ook, dus ook ongetrainde pony's houden het wel. Je moet natuurlijk wel in de gaten houden of hij het echt aankan, maar zolang je de indruk krijgt dat de pony met plezier zijn werk doet, is er niets aan de hand. En zodra ze mak genoeg zijn, zou ik er pas een kind op zetten... Anders moet er tzt misschien toch een groot iemand op om de pony te resetten, alle 'ondeugden' eruit rijden...
Succes ermee iig... Cool

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 23:02

Ik ben 25 jaar, ca. 1.69 groot en weeg 60 kg. (valt dus wel mee he Knipoog )

Hier nog een foto van mij en Ramiro! (helaas wel een beetje een 'vage' foto doordat ik deze moest 'opblazen' om te kunnen uploaden)
Afbeelding
Het lijkt me wel heel erg gaaf om op hem te rijden! Wat denken jullie, kan hij dat aan? Hij is dus al wel beleerd voor de wagen en hij werkt altijd met veel plezier! Haha!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:28

Ik ben zelf 1.64 20 jaar..weeg 56 kilo..heb mijn welsh Atje van 1.19 zelf ingereden..en hij doet het nog steeds met heel veel plezier !!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:08

Deze ponies zijn echt heel sterk en de meeste pony's vinden het juist heel leuk om te werken.
Hij kan best veel aan hoor, op stal staat ook een klein Welshje, ben er eens me op buitenrit en ik ben zelf 1.60m en 17 jaar, maar hij had nog wel energie toen we terug waren.

Komt vast wel goed en veel succes met het vinden van een ruitertje!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 11:59

NOU mensen ik heb een poging gewaagd Knipoog En ik ben op Ramiro gaan zitten! (oke onverwachts en onvoorbereid, dus niet zo slim, maar dat wordt ook wel duidelijk op de foto's Bloos )

We stonden eigenlijk te genieten van de sneeuw.......
Oooooh lieve Ramiro! Lovers
Afbeelding

"He, zal ik eens gek doen en erop gaan zitten?"
Afbeelding

"Wha, ha, ha IK ZIT!"
Afbeelding

"Whelp, hij beweegt!!!!"
Afbeelding

(Tja Linda eigen schuld, je vraagt om problemen..... Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen Gestoord )
"Ik vlieg!" Blauw oog Cheese!
Afbeelding

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 17:38

Haha.... Ik had al in je andere topic gepost, maar hier dus ook maar ff.
Ik vind dat je er qua lengte en gewicht best op past hoor, alleen beetje jammer dat je het gelijk zo doet, zo losstaand en er 'hup ff opklimmen'... Waarschijnlijk schrok ie zich dood Knipoog Maar tis niet aan mij om daarover te zeuren Ach gut
Ik zou het alleen gewoon op gaan bouwen zoals je dat bij elk paard doet, dan rij je er over een maandje ofzo zo op weg!
Succes Haha!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:14

Mooie val zeg!
Op het goeie moment gefotografeerd!
Ach, elke rodeo-cowboy is zo begonnen Tong uitsteken

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:26

nou Royaltjuh, zo ben ik er ook mee begonnen!

ook losstaand, ik was al een poosje aan het leunen op haar en dat vond ze allemaal best, toen dacht ik ook, laat ik eens gek doen en erop klimmen! (heb niet gevlogen trouwens Nagelbijten / Gniffelen )

Geweldige foto`s! OK dan!

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:07

Wat een super leuk beessie! Ik verzorg Pinky, het ponytje van Pinky-Girl dus ik ben het ook wel met haar eens.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:21

Toen ik klein was reed ik een welsh A. De eigenaresse reed er wedstrijden mee en 1 a 2 x in de week les op de ponyclub. Voorderest reed ze gewoon thuis. Of ik.

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:22

ik heb een verzorgwelsch a veulentje ,laurie
ze is nu 2 jaar en ze lijkt op 2druppels water van de jouwe Haha!
over het beleren ..tja
de eigenaar van laurie wil haar eerst zadelmak maken en dan mag ik erop ..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:22

ik ben nu bezig een bijna 10 jarige welsh a hengst in te rijden.
het valt niet mee hoor.
maar ik ben 1.60 meter en ben 15 jaar en weeg 48 kilo(ik weet het ik ben te licht)
de hengst is 1.19 geloof ik.
niks aan de hand.
kan best.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:28

Die vraag hebben wij ook een aantal keren gesteld, nagevraagd, en nagelezen. Er kwam dus uit dat een Welsh A pony tot max. 70 kg. op zijn rug kan dragen. Natuurlijk zit er verschil tussen het type, de grove, de fijne, en natuurlijk aan het soort pony dat je hebt. De lengte maakt in zoverre niet uit dat je benen voor het beest niet in de weg zitten. Normaal gesproken zouden je benen max. tot het paard zijn knieën moeten komen.
Even terug over het gewicht ik zou zelf niet tot het gewicht van 70 kg. te gaan maar er altijd onder blijven.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:32

linda_lekuri schreef:
NOU mensen ik heb een poging gewaagd Knipoog En ik ben op Ramiro gaan zitten! (oke onverwachts en onvoorbereid, dus niet zo slim, maar dat wordt ook wel duidelijk op de foto's Bloos )

We stonden eigenlijk te genieten van de sneeuw.......
Oooooh lieve Ramiro! Lovers
Afbeelding

"He, zal ik eens gek doen en erop gaan zitten?"
Afbeelding

"Wha, ha, ha IK ZIT!"
Afbeelding

"Whelp, hij beweegt!!!!"
Afbeelding

(Tja Linda eigen schuld, je vraagt om problemen..... Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen Gestoord )
"Ik vlieg!" Blauw oog Cheese!
Afbeelding

wat gezellig.. maak je het inrijden alleen maar moeilijker mee.. door slechte ervaringen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:59

calypso1989 schreef:

wat gezellig.. maak je het inrijden alleen maar moeilijker mee.. door slechte ervaringen

jij doet net of dat de pony er nu 1 of ander trauma aan over houd, je kan de dingen ook overdrijven.
Ik denk dat de pony je best kan houden, zolang je geen uren gaat rijden

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:26

heej hoe groot is ramiro dan? Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:46

Ik zou hem zeker niet zelf in gaan rijden, een keertje zitten kan niet zoveel kwaad, maar voor echt rijden ben je wel te zwaar.
Ik heb zelf ook een aantal welshjes verzorgt, maar met 55 kilo hadden ze het al echt gehad en ze waren toch vrij stevig.
Bovendien is jouw welshje nog ongetrained en heeft dus geen spieren, waardoorhet ook weer zwaarder voor hem is.