BvA in Wolvega: mijn debuut op de drafbaan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

BvA in Wolvega: mijn debuut op de drafbaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 02:06

Nog steeds zit overal zand - vooral tussen mijn tanden - maar wat was het gaaf... Cool

Eén keer eerder was ik op een drafbaan geweest: toen Manza Buitenzorg, de grootvader van mijn Retje, een paar jaar geleden afscheid nam tijdens de Sweepstakes op de baan in Groningen. Op een sulky had ik nog nooit gezeten, laat staan een koers gereden. Wel leek het me een fantastische ervaring. Toen in het kader van BvA de veiling [BVA] 16/1–18u: Rij mee in een officiële draverij! werd aangeboden, hoefde ik dan ook niet lang na te denken: ik was het haast aan de voorouders van mijn paard verplicht om mee te bieden. Uiteindelijk zat ik bij de acht hoogste bieders en ik mocht dus meerijden!

Vandaag was het zover. Bij aankomst in Wolvega vielen ons de vele dravers in de weilanden langs de weg al op. Op de drafbaan troffen we meteen Eline, de enige van het gezelschap die ik al IRL kende. Ook de rest was snel gevonden, o.a. Ronald die dit allemaal (super!) had georganiseerd. Een paar van ons besloten een gokje te wagen. Ik zette in de tweede koers in op een nakomeling van Manza, dit paard werd 3e en ik won mijn inzet (1 euro) terug. Haha!

Inmiddels was mijn bescheiden 'fanclub' gearriveerd en vervolgens was het tijd om kennis te maken met onze rijders en paarden. 'Mijn' paard: een leuke zesjarige bruine merrie met de naam Revel Rapid (v. Giant Chill). 'Mijn' rijder: Geertje de Leeuw, een vrolijke spontane meid die mij samen met groom Laura alles uitlegde wat ik wilde weten. Een uurtje voor de koers ging Geertje met de gewone sulky vast even een paar rondes loswerken. Mijn pak had ik inmiddels aangetrokken - mannenpak, beetje ruim, dat wel Haha! - en toen was het mijn beurt.

Revel Rapid werd voorzien van een duosulky (meer een tweewielig wagentje dan een originele sulky, je zit daarmee ook een stuk verder van het paard af) en we gingen de baan op. Het paard wist meteen wat er van haar werd verwacht: draven!! Schijnwerpers overal, je mede(st)rijders om je heen, meteen al flink veel zand tussen je tanden, even nog een paar rondjes over de baan om op te warmen en toen... de autostart! Het leek alsof we opstegen, ik werd achterover getrokken en had het gevoel dat ons paard ieder moment vleugels kon krijgen.

In het begin reden we nogal dicht op elkaar, maar gelukkig kwam er al snel wat meer ruimte. Geertje had besloten rustig van start te gaan: een duosulky is toch wel wat zwaarder en voluit zouden we in het laatste stuk pas gaan. Een hele tijd lagen we op de zesde plaats, tot we achter de favoriet kwamen te zitten. Na de laatste bocht gingen we ineens helemaal los - weer dat gevoel alsof we opstegen. Geertje riep: 'We winnen, gil maar!!' en daar zaten we dan, samen te gillen. Rapid Revel deed er nog een schepje bovenop en ja hoor: als eerste over de finish! Cool

Even uit laten draven en toen mocht ik sturen. Pas twee keer eerder in mijn leven had ik zelf een paard gemend en nu reed ik met een winnende draver in mijn handen over de baan... Eerst de huldiging en toen nog een stukje draven bij wijze van ereronde. Revel Rapid werd erg enthousiast, ik moest haar behoorlijk inhouden. Wat een kracht! Vervolgens terug naar de stallen, waar we ook enthousiast ontvangen werden. Tijdens de koers had ik er natuurlijk alleen maar naast gezeten en helpen aanmoedigen (Geertje vond het wel erg gezellig om iemand naast zich te hebben om onderweg mee te kletsen Haha! ) maar een geweldige ervaring was het zeker! Geertje gaf mij de bos bloemen die we hadden gewonnen en er werden nog wat vragen gesteld door iemand van het blad Draf & Rensport - hopelijk klonk ik niet al te warrig Bloos! .

Vervolgens mocht ik 'mijn' paardje aan de hand gaan uitstappen over het parkeerterrein. Er zat nog flink wat vaart in, ik moest aardig doorlopen om haar bij te houden (goh, waar ken ik dat toch van Schijnheilig ) maar ze kwam redelijk snel tot rust. Paardje mocht daarna lekker bijkomen op stal en nadat we ons hadden omgekleed, zijn we binnen nog wat gaan drinken en nakletsen. Inmiddels had ik ook de eigenaar van Revel Rapid ontmoet. Hij is tevens de eigenaar van de legendarische roodschimmelmerrie Action Skoatter - een van de weinige dravers waar ik wat meer over weet dan 'het loopt op de baan en het gaat hard' *LOL*. Tijdens de koers droeg ik de Gouden Helm die hij in 1995 won en die heeft mij vast geluk gebracht. Knipoog

Ik vond het een schitterende ervaring en mocht ik ooit nog eens de kans krijgen om achter een draver plaats te nemen, dan zal ik die kans zeker niet laten schieten!

Bedankt aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, en ook aan iedereen die er vandaag bij was om mij aan te moedigen en met mij mee te genieten! OK dan!

BTW mijn vriendje had uiteraard ons als winnaar voorspeld en daarmee won hij 22 euro! *LOL*

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 02:21

Wat een fantastisch leuke dag Karin OK dan! Gewoon meedoen klinkt al geweldig, maar dan ook nog winnen!! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 02:28

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 02:40

Nogmaals gefeliciteerd, Karin! Je deed het super!! Haha!

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 05:02

Wat een superleuk en enthousiast verhaal OK dan!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 07:56

Het lijkt me ook hartsstikke leuk om te doen, maarr ik had niet meegeboden!
Dom hè!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:24

Wat een leuk verslag.
Kan me goed voorstellen dat je zo enthousiast bent
We komen ze hier in het bos ook wel eens tegen als ze aan het trainen zijn en als ze op volle vaart zijn kun je maar beter ergens diep tussen de bomen gaan staan totdat ze voorbij zijn Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:28

Sommige dingen weet je niet terwijl je er met je neus bovenop zit! Ik rij dagelijks langs de drafbaan, de school van de kinderen staat bijna op hetzelde terrein. En nog nooit ben ik naar de koersen geweest, zo te horen mis ik echt wat.
En als je dan ook nog bedenkt dat mijn oom Abe Siderius was met de legendarische Carlos Pluto, dan moet ik Paul toch eens echt overhalen om eens wat avondjes daar te gaan kijken.
Fantastisch verhaal Karin!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:02

Leuk verslag Ka. Enneh, gefeliciteerd natuurlijk Haha!.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:16

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:19

Wat een geweldig verhaal en wat mooi dat je dit mocht meemaken.
Zoals je het beschrijft heb ik gewoon het gevoel dat ik er een beetje bij was

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:20

Wat een leuk verslag Ka! Moet een leuke ervaring voor je geweest zijn, gefeliciteerd!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:28

echt leuk jo, super Lachen
ik zit op de school naast de drafbaan, leuk om dan de paarden zien trainen Lachen
jammer dat ik niet gekomen ben, maarja into kost me wel geld.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:10

leuk verhaal hoor.
was ook erg leuk om jullie te zien rijden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:23

Gaaf hoor! ik zit helemaal te genieten van jouw verhaal

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:42

Ontzettend gaaf Karin en nogmaals gefeliciteerd Knipoog

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:47

wauw dat klinkt echt ontzettend gaaf Ka!! En dan ook nog eerste worden Haha!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:57

Ik kan maar 1 ding zeggen: GAAF!!

Ik kan de wind en het zand op m'n gezicht bijna voelen als ik je verhaal lees. Wat geweldig dat jullie ook nog eens gewonnen hebben! Gefeliciteerd!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:00

Wat een leuk verslag ka
Volgens mij heb je ontzettend genoten daar *LOL*
Het straalt helemaal van je bericht af Knipoog

Dat vriendje van jou had het toch maar weer mooi gedaan door op jullie in te zetten Knipoog Slim vriendje Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:27

Geweldig verhaal, Karin!
Dat wil ik ooook!!!! Lijkt me een onvergetelijke ervaring!
Gefeliciteerd met je eerste plaats!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:44

mazzeltje schreef:
Het lijkt me ook hartsstikke leuk om te doen, maarr ik had niet meegeboden!
Dom hè!!

Hier nog zo'n domme.....ik had heel die veiling niet gezien. Blond

Heel leuk verslag. Ik moet ineens denken aan de mop: Hoe herken je een tevreden motorrijden?? Vliegjes op zijn tanden.
Nieuwe versie:
Hoe herken je een tevreden duodraverijjockey? Zand op haar tanden!!!! Haha!

Heel erg gefeliciteerd!!!!! En waarom heeft je wip maar 22 euro gewonnen???? Had ie zo weinig ingezet dan??? Tong uitsteken De krent!!!! Knipoog Haha!

asbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:39

Wat een gaaf verhaal. Ontzettend leuk voor je!! Als je dit leest, dan denk je maar 1 ding: dit wil ik ook!!! Super! Gefeliciteerd met het behalen van de 1e plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:29

Wat een gaaf verslag! Echt heel erg leuk geschreven, ik leef helemaal mee... moet echt een onvergetelijke ervaring geweest zijn, en dat komt ook wel echt over! Echt gaaf! Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:02

wat een onwijs gaaf verhaal!!!
echt heel erg tof voor je, ik geloof dat je ook echt ernstig genoten hebt als ik het zo lees! Haha!
leuk hoor!

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:08

Goed verhaal. Ik kan de adrenaline bijna voelen die dit losmaakt Haha! Was een leuke dag en geweldig om al die bokkers op de sulky te zien racen Cool Nogmaals: gefeliciteerd Haha!