Stemhulp gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Stemhulp gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 14:07

Het valt me altijd op dat als Jes & ik aan het rijden zijn (we rijden bij elkaar in de les), wij zowat de enigen in de les zijn die nogal eens onze stem gebruiken. Ik geef bijvoorbeeld snel een schreeuw als een paard waar je op rijdt aanstalte maakt om te gaan bokken of als hij het goed heeft gedaan dat ook met je stem laten merken (maar wel zo gedoseerd dat het paard er niet 'dood' voor wordt).

Tijdens het poetsen doe ik dat eigenlijk ook.
Ik heb bij allebei (mijn vorige en mijn huidige) aangeleerd dat als ik naast zijn kont, in mijn vingers knip en duidelijk 'om' roep, ze om moeten draaien en als ik 'ho maar' zeg dat ze stoppen met verder draaien.
Zo hoef ik ook niet een half uur tegen die konten staan douwen en 'ga om!' te roepen voordat ze een stapje verzetten.

Gebruiken jullie je stem eigenlijk veel tijdens het rijden of laten jullie op andere manieren merken dat en paard iets goed of fouts heeft gedaan?

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:11

Ik klets m'n pony ook de oren van het hoofd. Aanmoedigingen, beloningen, maar ook terechtwijzigingen. Schreeuwen probeer ik niet te doen, maar praten vind ik juist goed (bij de training).
Wel uitkijken dat het geen automatisme wordt en je het tijdens proefjes ook gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 14:33

Ja hoor ik gebruik heel veel stemhulp. op stal gaat mijn paard op commando om en terug en hij weet ook heel goed wat Nee betekend. Terug doet hij ook onder het zadel Knipoog . Een schreeuw geef ik ook als dat nodig is, zeker onder het zadel. Dat werkt vaak veel beter dan extra been of een handhulp.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:37

Ik gebruik mijn stem ook heel veel bij Laiser.
Ik klets hem echt de oren van zijn kop zo af en toe.
Maar ik gebruik mijn stem ook om hem aan te moedigen, rustig te maken, te belonen, toe te spreken na een ondeugende streek.
Ik heb ook altijd geleerd om tegen je paard te praten.
Maar ik ben zo'n muts ik klets ook de hele tijd met mijn kat hoor. En dat is ook al zo'n kletskont, die miauwt en prrrt je de oren van je hoofd.
Ik moet alleen wel opletten dat ik in een proef niet ga praten, want dan mag je je stem niet gebruiken Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:20

Als ik jonge paarden aan het beleren ben of jonge paarden aan het longeren ben (ook oudere paarden, alleen die minder) kunnen de buren me horen praten. Ik praat nogal hard dan (niet schreeuwen, gewoon hard) en ik banketstaaf ze de oren van de kop af. Het werkt echt super. Vooral als ze op je been of op de zweep enorm reageren kun je met stem heel veel oplossen. Met jonge paarden gebruik ik ook heel veel brok voor als ze het goed doen dat ze dan een brokje krijgen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:25

ik praat ook altijd tegen m'n paard. wat ik ga doen en wat hij dan moet doen. is gewoon prettig en hij weet waar ik sta en wat ik ga doen. zo krijg je ook geen schrik reacties van je paard als je iets 'onverwachts' gaat doen.

Wodan en ik onderweg in de M2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:27

Ik hoop dat kawa niet doorverteld wat ik allemaal l*l Knipoog

Ff serieus.
Ik praat heel veel tegen paarden.
Ik beloon veel met men stem maar zeg ook vaak iets van euh of pas op.
Op jonge paarden blijf ik aan het kletsen.
Ze moeten immers toch gaan snappen wat je wilt en daar vind ik de stem een heel goed hulp middel voor.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 00:10

Ik heb altijd geleerd om tegen paarden te praten. In de (manege)les doe ik dat ook altijd. Op welk paard ik ook zit. Ik ben de enigste van mijn les die dat doet, maar mijn instructrice moedigt mij daarin aan. Tis soms alleen een beetje lastig als ik ga zingen.. (soms op nerveuse paarden) en tjsa.. dan heb je wel eens dat de hele les in een deuk ligt. Maar goed, ik vind het belangrijk om tegen paarden te praten.

(en mijn kat prrrt ook lekker terug!)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:47

Bij mij zou eigenlijk iemand een X op buitenrit mee moeten als ik op Dennis rijd. Volgens mij houd ik m'n kwek echt niet. Hij weet wat de comando's zijn en wat geruststellen of aanmoedigen is. Ik kan hem ook op mijn stem rijden. Komt ook omdat hij voor de kar staat.
Bij Dien praat ik minder. Dat komt omdat die ook beter op andere hulpen reageerd(die Dennis iets minder goed kent). Maar als ik voel dat ze wat uit gaat vreten dan waarschuw ik haar. En als ze niet wil dan zeg ik dat ze moet.
En als ik d´r naast sta, met poetsen, tuttelen en naar de wei brengen enz. praat ik ook aan een stuk door.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:54

Stemhulpen zijn wel belangrijk maar ik gebruik ze tijdens het rijden zeer weinig, alleen ho, en denk erom. Op de grond klets ik wel de oren van ze kop, maar dat vindt ie wel gezellie. En als ik rij natuurlijk de belonende stemhulp, dat hoort ie wel veel.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 13:23

Tijdens het rijden gebruik ik niet zo heel veel stemhulpen, maar wel als ze bijvoorbeeld haar kont te ver naar binnen duwd, dan zeg ik: he muts doe die kont es naar binnen ofzo (niet dat ze dan naar mijn stem luistert en haar kont naar binnen doet). of als ze stout is geef ik ook wel eens een schreeuw, daar luistert ze wel naar. met poetsen zeg ik ook altijd als ze met haar kont in mijn kast staat: 'om' daar luistert ze ook goed naar.
Als ze de stemhulpen kent, gebruik ik ze ook vaak. Opzich vind ik stemhulpen wel fijn.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 14:16

Ik vind stemhulp heel belangrijk. Op smiles heeft zingen een hele goede uitwerking. Het kalmeert het duiveltje in zijn hoofd denk ik.
En toen ik een heel bang paardje uit de wei moest halen heb ik minstens een uur in het weiland zitten zingen hoe mooi lief en fantastisch hij niet was en toen uiteindelijk kwam hij uit zichzelf.
Als ik longeer vertel ik hem ook hele verhalen. Als smiles kon praten, zou hij vast flink wraaknemen Extreme duivel

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 14:56

als ik alleen rij klik ik ook met mn tong en gebruik ik ook meer mn stem! maar rijden er anderen bij dan niet! Is ook niet zo geliefd! stel ik zit te klikken de andere paarden gaan er harder van lopen... das niet de bedoeling! Ik heb het goed afgeleerd! Maar als ik alleen rij dan kan ik hem soms kapot schelden hoor!!! Haha! (stem gebruik ik om te straffen, waarschuwen en belonen!)
Laatst bijgewerkt door Mar2lin op 30-12-01 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

....

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 15:21

Ik praat heel wat af tegen mijn paarden: in ieder geval de longeercommando's, dingen als Om, Nee, UH!, terug en zo. Ook als ik erop zit, Pablo reageert heel goed als ik zijn naam gebruik voordat hij rare dingen gaat doen (hij wil wel eens bokken of zo) en verder kalmeert hij als ik rustig tegen hem praat bij enge dingen. En dat doe ik dus ook rustig in de ring, inclusief de longeercommando's bij de overgangen. Alles wat de jury niet hoort, mag gewoon, toch?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 15:40

Jobbeltje schreef:
(en mijn kat prrrt ook lekker terug!)

Gezellig is dat he! Pling
Mickey kan ook zo heerlijk kletsen. Je moet die gezichten soms zien van mensen die op straat lopen als ik thuis kom van mijn werk. Mickey zit me dan op te wachten en begint zodra ik uitstap een heel verhaal af te steken. En dan klets ik weer terug tegen hem. De mensen die voorbij lopen kijken je dan echt aan, of je niet in orde bent *LOL*
De visite vindt het altijd aandoenlijk als hij zo kletst tegen ons.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 16:16

k praat ook altijd tegen de paarden. als ik de stal in kom begroet ik ze met hoi. k heb het gevoel dat ze me begrijpen. ze zullen heust wel niet letterlijk verstaan wat ik zeg maar volgens mij begrijpen ze me wel! met kelly praate ik ook altijd tegen haar als we aan het rijden zijn. vooral stemhulpen. en als ze weer eens kreupel zijn gingen me vriendin en ik liedjes verzinnen enz ingen. nou, dan vondt ze echt leuk, oortjes naar voren en vrolijker gaan stappen! met de les mag je niet met stemhulpen rijden. dat is erg lastig want met kelly deed ik dat ook altijd. ben het wel beetje afgeleerd maar als k aan met draven of galoperen klik ik nog wel es met me tong en zeg k "ja, je kan!"

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 17:30

mickey schreef:
Mickey kan ook zo heerlijk kletsen. Je moet die gezichten soms zien van mensen die op straat lopen als ik thuis kom van mijn werk. Mickey zit me dan op te wachten en begint zodra ik uitstap een heel verhaal af te steken. En dan klets ik weer terug tegen hem. De mensen die voorbij lopen kijken je dan echt aan, of je niet in orde bent *LOL*
De visite vindt het altijd aandoenlijk als hij zo kletst tegen ons.


Heet jouw kat ook Mickey? de mijne ook! en ja dat zegt onze visitie ook altijd. Hij geeft gewoon antwoord (prrr) als je em iets vraagt.

Maar terug naar de paarden, ik zing dus bij nerveuse paarden, maar ik praat ook veel tegen ze. En ook bij hele rustige paarden, om ze wat aan te moedigen. Mijn verzorgpaard heeft een luik, dus die kan naar buiten kijken, en als ik aan kom fietsen en ik roep haar, dan hinnikt ze terug!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 20:55

Ik gebruik ook veel mijn stem:

bij het poetsen, EUH, STAAN,
voetje?, goed zo braaf.

longeren doe ik heel rustig met haar want als ik te hard praat wil ze dus bijv. niet meer van draf naar stap, het valt mij op dat Flair heel snel alles hoort als ik tegen de wind in praat met longeren hoor ik mezelf niet eens en flair doet gewoon braaf wat ik zeg.

Als ik rijd beloon ik haar niet altijd met klopjes op haar hals, dan valt de verbinding teugels/mond weg. Ik beloon haar eigenlijk altijd met mijn stem. Hierbij merk ik ook dat ze op hele zachte geluiden reageerd, als ik bijv heel zacht en snel achter elkaar jajaja zeg dan heeft ze de neiging om er vandoor te gaan, ik weet niet hoe dat komt maar het is voor haar een teken dat ze zo hard mag als ze kan.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:44

Ik praat ook best veel.
Onder het poetsen praat ik meestal gewoon. zoiets als 'mijn moppie he' enzo. Maar ook zeg ik natuurlijk 'voetje', 'om' en als ze dat allemaal goed doet zeg ik dus ook 'braaf' of 'goed'
En ook onder het rijden. Ik praat niet altijd maar laat wel weten als ze iets goeds doet.
Als ze iets fout drijgt te doen (bokken, schudden met hoofd ofzo) dan zeg ijk 'Uh uh!' en dan doet ze het niet.
Als ze iets goed doet dan zeg ik 'braaf' 'goed' 'goed zo' en/of geef een aaitje over de hals.
En als ze eruit naait ofzo, dan zeg ik dus gewoon 'Hoooo' maar dat spreekt wel een beetje voor zich denk ik.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 00:39

Ik praat ook heel veel.
Tijdens het rijden merk ik ook dat hij dat prettig vind.
Ik gebruik mijn stem bij de juiste hulpen.
Eigenlijk ben ik constant aan het praten. en nee... geen verhaaltjes, maar duidelijke taal zoals:" Ja, goed zo ! en Hoooo ! en braaf ! en vooruit ! enz... Peru is nog jong en als hij iets goed doet, dan zeg ik :" Jaaaa, goed zo ! en geef hem een klopje. Ik merk aan hem, dat hij me begrijpt en op zo`n moment dan ook echt zijn best doet. Heel prettig. Nou moet ik zeggen, dat het allemaal ook erg automatisch gaat......ik sta er niet meer bij stil. Klikken doe ik niet, want het is heel vervelend als er andere mensen bij aan het rijden zijn.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 08:44

Ik heb Cerise pas sinds een paar dagen, en ik praat HEEL veel met haar.
Ik vind het erg belangrijk dat ze wendt aan mijn stem, leert luisteren als ik met haar bezig ben (het woordje 'om' in de stal kent ze alleen als ze er zin in heeft }> ).
Maar vooral vind ik het belangrijk dat ze leert dat die stem van mij bij haar hoort, dat ik haar nieuwe vriendinnetje en baasje ben, en ook een soort moeder wanneer zij zich onzeker voelt.
Dat ze, bij het horen van mijn stem, weer wat kalmeert.
'Oh ja, vrouwtje is er.'
Ze volgt mij al helemaal als ik langs de stal loop, doet ze bij anderen alleen als ze nieuwsgierig is.
Gisteren moest ik errug veel mijn stem gebruiken, door haar te leren dat het ook mogelijk is de stal uit te mesten wanneer zij IN de stal staat.
Maar dat ze dan wel respect moet tonen voor Dorine en greep, en dat ze aan de kant moet gaan en niet proberen bij de opening van de stal door de kruiwagen heen naar buiten te lopen *LOL* .
Bij haar vorige huis werd ze gewoon buiten gezet, maar hier kon dat even niet.
Ja ik gebruik mijn stem ook erg veel om gewoon tegen haar te praten, zachtjes tijdens het poetsen, verhaaltje afsteken.
Zou ze snappen dat ik haar lief vindt? Lovers

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 09:09

ik praat ook ontzettend veel tegen Mowgli.
Ik probeer ook goed met intonatie te praten. Dus als hij erg braaf is, op een lieve toon praten en als hij aan het klieren is, dan praat ik harder en "bozer"

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 12:19

ik praat ook tegen mijn lieve Tinkertje Keltic! Ik zit alltijd de gekste verhalen te verzinnen haha. Som zit ie me dan zo aantekijken van meen je t nou? Party!! Tong uitsteken
ook als ik met hem loop (rijd nog niet hij is 1 jaar en 9 maanden)
jaaa braaf hoor enzo

groetjes nina & Keltic Ó Ryan
[/quote]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers