Moet been (na 11 wk.) niet eens dunner worden?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

Moet been (na 11 wk.) niet eens dunner worden?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:40

Hallo,

11 weken geleden merkte ik dat mijn paardje linksvoor een dik been had, na een paar dagen rustig aan gedaan ben ik naar de DA geweest.
Uit de scan bleek toen helaas dat het een peesblessure was! Huilen
De blessure zat niet op de plek waar het been dik was, maar op de scan was lager (onderaan bij de aanhechting) een lichte beschadiging te zien!

Nu 10 weken later (na weken rust en staptraining over de harde ondergrond) is het been nogsteeds dik en warm!!!! Verward

Ze loopt absoluut niet kreupel en ik heb vorige week ook de DA gebeld met deze mededeling/ vraag, maar volgens hem is er niks aan de hand. Ik moet gewoon doorgaan met zijn trainingsshema (nu nog 3 weken) en daarna komt hij kijken of het hersteld is en ik weer 'gewoon' kan/mag gaan trainen!

Maar ik vind het zelf toch vreemd!! Zou het been nu nou niet eens dunner moeten worden? Ik ben al 11 weken verder en volgens de DA nog 3 weken te gaan en dan is het 'hersteld'.?!
Waarom is het been dan nogsteeds dik en warm????? En dan dus niet op de beschadigde plek? Wat kan dit zijn? (volgens de DA onschuldig vocht/ zwelling), maar waarom wordt het dan niet minder?

HELP! wat moet ik doen? Verward

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:51

Ik zou als ik jou was voordat je de training weer gaat oppakken weer een scan laten maken, smeer je iets op de verdikking? anders zou je bv. klei er op kunnen doen of Traumeel gel, succes er mee!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:03

Zit de bult net boven de kogel... Dit heeft mijn merrie namelijk ook. Die bult werd steeds dikker en dikker. Die van mij had geen peesblessure. De veearts spuitte elke keer het been weer uit en spoot er antibiotica in. Het bleef dik. Heft is bij ons zo een jaar door gegaan. Totdat we en homeopaat lieten komen. Hij wist gelijk wat het was. Het was geen blessure maar haar slijmbeurzen waren ontstoken. Dit kwam vanuit de achterhand omdat ze last had van haar blindedarm. Uitspuiten had volgens de homeopaat geen zin want het lichaam moest zelf het slijm wegvoeren. Dus toen de ontsteking weg was moesten we er eerst cole's gel op gaan smeren(konden we kopen bij de paardendrogist). De bult wat al een heel suk weg. Toen kregen we heel vies spul, Dat maakt een huid onder haar gewone huid bij de bult. Zodat de bult steeds kleiner werd. De gewone huid valt er dan af en zo gaat het dan verder tot de bult weg is... De bult bij mijn merrie is nu bijna weg. We zijn nu dus al een jaar bezig met die bult.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:06

linda_lekuri schreef:
daarna komt hij kijken of het hersteld is en ik weer 'gewoon' kan/mag gaan trainen!

Komt hij dan gewoon 'kijken' of wordt er een scan gemaakt? Zoals Letizia zegt zou ik ZEKER een scan laten maken voordat je weer gaat rijden. Ik heb heel veel gedonder gehad met een peesblessure bij m'n paard. Het klinkt ongeveer hetzelfde als wat jij nu zegt (als je het verhaal wilt horen moet je maar ff pb-en). Lachen Je kan niet voorzichtig genoeg zijn!!

Succes ermee.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:20

Toekie schreef:
Komt hij dan gewoon 'kijken' of wordt er een scan gemaakt? Zoals Letizia zegt zou ik ZEKER een scan laten maken voordat je weer gaat rijden. Ik heb heel veel gedonder gehad met een peesblessure bij m'n paard. Het klinkt ongeveer hetzelfde als wat jij nu zegt (als je het verhaal wilt horen moet je maar ff pb-en). Lachen Je kan niet voorzichtig genoeg zijn!!

Succes ermee.

Ja sorry, ik was niet helemaal duidelijk! Hij komt dan ook scannen!!!!
10 weken geleden (1e keer bij de DA) heeft hij dus een scan gemaakt en toen 3 weken later weer een scan, daarna 3 weken later is hij alleen wezen kijken (draf test op de weg) of ze zuiver liep en vanaf dat moment mag ik dus ook een beetje draven over de weg. En over 3 weken komt hij dus weer scannen!

En ik weet dat je beter TE voorzichtig kan zijn, dan te laks! Mijn paard heeft een aantal jaar geleden ook al een peesklap aan datzelfde been gehad! (daardoor denkt de DA nu ook dat het been dikker is en zal blijven!, door de oude beschadiging)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:32

linda_lekuri schreef:
Ja sorry, ik was niet helemaal duidelijk! Hij komt dan ook scannen!!!!

Ow gelukkig! OK dan! Knipoog Maar zoals jouw vee-arts het aanpakt klinkt het wel goed (elke keer scan/controle). Mijn paard heeft bijna 4 weken geleden (pas 9 maanden na het ongelukje met z'n pees, lang verhaal... van kliniek veranderd...) een lokale behandeling in zijn pees gehad, waarbij ze met een naald behoorlijk hebben moeten poeren in zijn pees. Daardoor is het ook best lang dik geweest, maar nu is het bijna weg (na 3,5 week). Elf weken is dan wel erg lang, maar als je vee-arts zegt dat het niet ernstig is zou het wel zo zijn. En anders gewoon even een andere kliniek om hun mening vragen? Dat kan toch geen kwaad? Van vragen word je wijzer (ben ik zelf nu ook erg goed achter gekomen). Het is vooral goed voor je eigen gevoel... Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:34

zo´n dik been kan heel goed "gewoon" een lymfebaan probleem zijn. Het vocht wordt niet afgevoerd. De eerder genoemde klei en koelgel kunnen daar prima bij helpen. Verder gewoon afwachten wat de dierenarts zegt. Maar zo´n been met lymfebaan problemen kan ook veel lidteken weefsel maken en gewoon altijd dik blijven...

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:31

ik snap niet dat de da kan zeggen dat het na 11 weken over is dat vind ik heel raar maar het vocht kan ook niet goed weg als het paard niet genoeg beweegt

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:15

mijn paard heeft ook een blessure gehad bij de aanhechting van de pees en de sesambeentjes. Ze begon na een aantal weken wel beter te lopen maar het bleef dit. Uiteidelijk na anderhalf jaar was het genezen. Toch blijf ik houden dat het af en toe weer opspeelt. Dan wordt het been ook na een dag rust niet dun. Het blijft bij mijn paard gewoon een gevoelige plek. HEEL veel geduld is een schone zaak. Veel sterkte ermee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:18

Even afwachten wat uit de scan komt. Mijn paard heeft ook nog een verdikking op zijn pees na een peesblessure maar de scan is goed. Kan gewoon bindweefsel zijn wat door werk nog iets kan afnemen.

Ik heb je topic even naar MD verplaatst.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:37

justicehcb schreef:
ik snap niet dat de da kan zeggen dat het na 11 weken over is dat vind ik heel raar maar het vocht kan ook niet goed weg als het paard niet genoeg beweegt

Zelf heb ik ook al zitten denken dat het vocht nu niet zo goed weg kan trekken omdat mijn paard nu de hele dag op stal moet staan en dus (te)weinig beweegt! Ze komt er 1 a 2 x per dag uit om een rondje te stappen/draven over het harde!
Wat zal ze blij zijn als ze dadelijk weer de hele dag in de wei mag staan!!!!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:54

probeer zo min mogelijk kleine rondjes te stappen maar gewoon rechtuit op het harde. Rondjes kunnen meer belastend zijn.