Pepper, mijn pony, is 30 en zelfs rond deze tijd van het jaar om de haverklap hengstig. (er staan natuurlijk ook wel hele aantrekkelijk mannen bij ons op stal).. Ik vraag me af of het medisch gezien normaal is dat een oude pony nog zo vaak hengstig is. (ze is soms regelmatig, maar als er iets spannends gebeurd is ze het opeens en dan houd het ook een week aan..) Toen ze nog niet van mij was, was ze -voor zover ik weet- bijna nooit hengstig(6 jaar lang). Pas afgelopen jaar is het -hevig- begonnen.(zou het een inhaalrace zijn?) Opzich ben ik er wel blij om, het is een teken van gezondheid, maar begin me nu toch een beetje zorgen te maken. Kan het schadelijk zijn?
-pepper *piest* niet zo heel veel, alleen in het bijzijn van ruinen. - onder de *Arbeid* merk ik er bijna niets van, ze hinnekt alleen wat vaker. -als ze los is in de bak kan ze erg druk doen, soms piest ze tijdens het rennen opeens. -over het algemeen is ze er erg vrolijk onder..
Is het schadelijk bij een oude pony? zo vaak hengstig? of moet ik er juist blij mee zijn?
lailapri
Geplaatst: 26-12-04 23:09
Ik weet niet, ze wil graag een veulen denk ik 2 merries bij ons op stal zij het ongeveer altijd.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-04 23:11
maar het instinct zou toch moeten zeggen dat zodra ze eigenlijk te oud worden voor een veulen ook de hengtigheid moet stoppen? ik zou pep graag een veulen geven, maar daar is ze echt te oud voor
lailapri
Geplaatst: 26-12-04 23:14
en een paardje die ze op kan voeden? mijn oudje kan geen veulens krijgen maar zou er heel graag een willen...denk ook dat ik maar een veulen uit me shet haal, of een jong paardje koop...
lailapri
Geplaatst: 26-12-04 23:15
misschien voelt ze zichzelf er wel helemaal niet te oud voor... sommige oudjes zijn erg jong in hun hoofd....
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-04 23:19
ze is ook erg jong in de hoofd, erg jong. maar heb helaas niet het geld en tijd voor een 2e *kind*.. maar medisch gezien volgens jou opzich niet schadelijk?
lailapri
Geplaatst: 26-12-04 23:21
nee het lijkt me alleen maar goed, en misschien is het net als bij mensen, eitjes raken ooit wel eens op.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-04 00:13
kan het niet zo zijn dat ze wel hengstig word zonder dat er een eisprong plaats vindt? of is dat heel ver gezocht?
lailapri
Geplaatst: 27-12-04 00:28
zou kunnen dat ze het heel fijn vind of regelmaat ofzo, ik weet het eerlijk gezegt niet, als je me even toevoegt op msn zal ik even iedereen navragen die er verstand van heeft. Er komt ook nog een dierenarts bij mij binnenkort, ben er nu zelf ook wel nieuwsschierig naar eigenlijk Zal het ook op school even vragen kom daar alleen voorlopig nog niet
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-04 22:44
niemand meer?
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-04 22:46
ik hoorde van iemand bij mij op stal dat er een bepaald product op de markt is waardoor merries wat handelbaarder worden(wat niet nodig is) en dat er dan regelmaat in de cyclus komt..
maar omdat ik nogsteeds niet weet of pepper medische negatieve gevolgen kan overhouden aan deze hevige hengtigheden, weet ik niet of ze baat bij dit product heeft..
Mijn oude merrie is ook 30 en ook om de haverklap hengstig en eigenlijk in het voorjaar iets vaker.. Vooral als ze een nwe opwindende buurman naast zich krijgt.. En dan wordt ze weer rustiger naarmate ze aan hem gewend is.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-04 00:25
hmm, mijn merrie blijft gewoon echt de hele week hengstig, soms langer, en ook gewoon bij paarden waar ze nu al een half jaar bij staat..
DiantaM
Geplaatst: 29-12-04 11:39
Ik vroeg me dus af of er bij paarden ook zoiets als een overgang bestaat...
Acilon
Geplaatst: 29-12-04 13:00
ik ken ook een merrie van 32 die plots superhengstig werd toen ze naast een knappe ruin van 9 kwam te staan