hoe is jullie buitenbak nu met de vorst ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

hoe is jullie buitenbak nu met de vorst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:47

Vanavond gereden en voor het eerst had ik ermee te maken dat onze bak ging klonten.. We hebben een bodem van megatop.. maar de snippers zijn iets minder geworden. Dan gaat dit dus vastzitten onder je ijzers...
Het heeft voor het vriezen natuurlijk enorm geregend en dat heeft de bak geen goed gedaan ? Nou komt donderdag de smid en die zou van die sneeuwrandjes meenemen..Ik ben benieuwd of dat gaat lukken en anders moet hij maar op blote voeten voor een korte periode ?
Hoe is jullie ervaring daarmee ? San staat nu 2 jaar op ijzers (rondom) Hebben jullie paarden daar veel last van gehad ?
Dit is niet 1 vraag maar 5 geloof ik Bloos!

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:52

ik heb het niet mee gemaakt maar bij ons in de bak was het nog niet bevroren en anders rijden we binnen dus sorry kan er niet echt iets over zeggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:54

Nu is hij niet te rijden.
Maar normaal doen we hem voordat het gaat vriezen helemaal aanharken, dus helemaal gelijk maken. Dan is de bodem wel keihard, maar kan je er wel op rijden. Het is niet optimaal voor de benen, maarja op de harde weg rij je toch ook.

Onze pony's staan heel het jaar door rondom op ijzers. Voor die 3 dagen per jaar dat je voordeel zou hebben van anti-sneeuw spullen of geen ijzers...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:58

Op zich is de bak bij ons nu nog wel te rijden.
De zon staat er op dus als hij bevroren is ontdooit hij meestal vrij snel weer. Lachen

Ik vrees alleen het ergste bij lagere temperaturen. De voorgaande jaren was hij niet te rijden, maar ik denk dat je dat overal wel hebt.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:59

Hij was gevlakt toen ik begon..En het is dan ook wel even goed gegaan en de brokken vielen er ook gewoon uit.. maar hoe meer ik de bak door kwam hoe slechter het werd.. na 3 kwartier moest ik de bak uit en heb ik hem uitgestapt op het erf.. Wat gelukkig droog is.. pfff.. ik twijfel dan ook wel of ik hem er wel of niet af zal houden.. maar we weten natuurlijk ook niet wat voor winter we nog gaan krijgen......lastig lastig

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:01

De bak was bij ons al 2 dagen helemaal hard en bevroren Scheve mond Gewoon echt steen, dus dat betekent niet rijden Huilen Echt niet leuk, want als dit de hele winter doorblijft, kan ik wel 2 maanden niet rijden Verward

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:02

vandaag lekker eerder vrij genomen van het werk om lekker even te gaan rijden. Op stal aangekomen zie ik meerdere mensen van stal met hun paardjes wandelen. De bak is kei en kei hard. En dan neem je lekker vrij. Echt balen Huilen . Dus je begrijpt wel onze bak is helaas onberijdbaar met deze temperaturen.
Laatst bijgewerkt door steinstein op 20-12-04 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:02

Hier is de boel al niet meer te rijden
Zondag ging het nog net wel/net niet, vandaag ben ik maar aan de hand wat gaan stappen over de steeg langs het land.

Hoop dus heel hard dat het weer snel gaat dooien Lachen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 22:04

nou hard is hij bij ons dus nog niet.. maar gaat wel klonten.. En dat gaat onder die ijzers zitten.. En dan lopen ze dus op hakken.. Een ander meisje staat zonder ijzers en die heeft nog even lekker kunnen rijden en heeft er dus geen last van... Denk dat het voor mij ook twee dagen op het erf stappen wordt..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:05

Niet te rijden, tenzij ik graag van mijn paarden af wil zijn. Helaas, nu heb ik zoveel tijd, gaat het vriezen Verdrietig

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:09

Bij ons is de bak sinds vandaag één grote ijsklomp. Ik hoop dat het snel ontdooit Scheve mond

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:11

In die van ons is gewoon te rijden, geen probleem.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:12

Onze buitenbak was al vrij nat en is nu dus loeihard met bevroren plasjes water, een ramp.
Godzijdank hebben we een binnenbak.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:15

redelijk, bijna alle water eruit, maar is niet echt heel hard geworden, beetje heb daaro ook maar niet erin gerede.
ik had eergister gootjes in de bak gemaakt zodat de plassen leeg konden lopen, heeft erg geholpen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:29

Bij ons was die keihard, maar wel mooi vlak. En aangezien ik toch op de harde of lichtverende bodem aan de hand moet stappen maakt het voor mij niks uit. Mijn stalgenoten vonden het wat minder, die moesten nu ook allemaal verplicht stappen.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:05

Op een vorige stal waar ik stond strooiden ze ook wel eens zout over de bodem. We hadden gewoon een bodem van zand. Voordat het ging vriezen werd de bak gesleept (zodat hij egaal zou bevriezen). De volgende dag zout erover heen strooien en daarnaa weer slepen.
Resuultaat: Harde ondergrond, mul zand bovenop.

Zelf vond ik dit een prima oplossing, zodat we (als het vroor) toch prima konden rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:07

Hard, maar dankzij mijn vader die hem voor me wil slepen, kan ik er nog redelijk in rijden.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:23

Heel hard,
Er valt niet meer op te rijden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:35

Ik heb de luxe van een binnenbak. Maar wij hebben ook een buitenbak en daar liggen allemaal bevroren plassen in. Net een schaatsbaan. Hij is ook keihard.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:50

Was nog wel te rijden. De paddock was helemaal hard, maar de bak viel nog reuze mee gelukkig

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:57

knetter hard dus gewoon...

en buiten rijden is in de winter alleen te doen op openbare weg waar goed gestrooit is. dus 2 maanden alleen stappen meestal. beter iets als niets

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:15

Bij ons is de bak prima te rijden, geen last van de vorst Lachen Behalve dat mijn tenen eraf vriezen dan....
Bij ons op stal is een buitenbak met zand en tapijtsnippers, en hooguit het bovenste laagje snippers wordt een beetje crispy, maar eronder is het gewoon zacht. Ideale bak, is echt altijd te rijden, wordt niet hard, en plassen blijven er al helemaal niet in staan Lachen
De paddock die er gelijk naast ligt (zand) is wel zo hard als steen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 06:31

Hij is wel hard, maar asl het zonnetje er even op heeft gestaan kan ik hem gelukkig gewoon eggen/slepen. Daarna is er perfect in te rijden.
Het is een zandbodem, en ik had na de regen van de afgelopen dagen wel wat meer ellende verwacht. Maar dat blijkt vooralsnog alles mee te vallen.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 07:57

De pest is dat ik overdag werk anders zou ik ook de uren wel pakken van de middag.. Maar ik ben afhankelijk van mijn avonden en dan heb je niet meer zoveel te kiezen. Ook langs de weg is dan niet ideaal..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 08:41

Heel hand wij hebben tuinslang met lauw water en op de hoefslag gespoten Lachen . Dat hielp wel.
Je kan de hoeven goed insmeren met vaseline of iets anders vetig dan blijft sneeuw of bodem niet zo plakken !!

Eline