[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 11:44

Citaat:
Je meende dit toch niet serieus, hè?

Het was een beetje sarcastisch/gekscherend grapje Schijnheilig

Citaat:
roel vraagt of dat ook voor mensen geldt.
dan mag hij op 1 januari gaan autorijlessen

Dat vind Roel nu misschien nog leuk...maar ik wordt pas eind december 36 en ik wil niet een week later al 37 worden hoor Knipoog

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:47

Romkabouter schreef:
Ehm excuse me, maar er zijn wel een aantal die speciaal hebben aangemeld om op Roel te stemmen. En die wonen wel allemaal bij jullie in de buurt Knipoog
Geen grote klantenkring nee, maar wel veel die hem zien rijden en dergelijke.
Ik vind de stemming absoluut niet eerlijk, maar goed, ik heb ook al een zadel Haha!

heb jij geen briefje gekregen Bloos!
ik heb opdracht gegeven om boven HEEL nederland briefjes uit te strooien, en niet alleen Noord Holland Boos! Haha! Knipoog
goh moet ik daar ook nog weer achteraan ~~}>

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:54

Blaze schreef:
Shawn Flarida zegt duidelijk op zijn dvd dat hij zijn 3 jarige begint te rijden op 1 januarie.Dus Cool

Dan kruipt Shawn erop. Cool
Het paard wordt precies een jaar eerder aangereden, door de hulptrainers.
Een paard klaarstomen voor de futurity duurt 18 tot 23 maanden (ook bij Shawn).
Dus twee weken geleden hebben we weer kunnen genieten van 600 paarden die met +/- 18 maanden zijn aangereden.
Maar hij liegt en rookt niet. Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:01

Halloway schreef:
Dan kruipt Shawn erop. Cool
Het paard wordt precies een jaar eerder aangereden, door de hulptrainers.
Een paard klaarstomen voor de futurity duurt 18 tot 23 maanden (ook bij Shawn).
Dus twee weken geleden hebben we weer kunnen genieten van 600 paarden die met +/- 18 maanden zijn aangereden.
Maar hij liegt en rookt niet. Cool

Op de dvd verteld hij dat de 2 jarige in de roundpenn worden voor bereid.
Op 1 januari rijden zijn helpers de paarden en hij heeft voor de fine tuning 3 tot 4 maanden de tijd.(zo begreep ik het)

dus
geboren mei 2000
roundpenn 2002
rijden Januari 2003
hij zelf augustus 2003
klaar november 2003
stuk januari 2004 Cool

Maar het is nog erger blijkbaar
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 16-12-04 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:01

Cer schreef:
Ik ben het helemaal met bovenstaand stukje eens.. maar pas op voor Off-Topic.. want die moddies he Haha!

Ja, op dit punt worden veelal de nice guys van de not so nice guys onderscheiden. Want men ziet het gedrag van het paard als een persoonlijk bedoelde actie en dus moet er "wraak" worden genomen.

Ik heb helaas de nodige mensen van redelijk paarden-liefhebbende mensen (in eerste instantie recreatief actief) in niet zo paard-vriendelijke mensen zien veranderen. Voor de eer en glorie op wedstrijden.
Veel mensen kunnen voor de verleiding van roem en geld veranderen. Het paard is geen doel meer, maar een middel. Men staat niet meer open voor het dier, het moet tot een robot worden gemaakt. Mensen gaan dit al snel de gewoonste zaak van de wereld vinden en nemen dit gedrag van elkaar over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:04

Oh als je het zo ziet wel ja. Ik zag het in verband met dat automorfisme verhaal, waar het ook een stukje over ging.

I snep!

ps. Leuk wedstrijden rijden kan ook best hoor Maar ja, mensen worden dan geconfronteerd met hun eigen beperkingen, en dat ligt dan aan het paard. Jammer.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:06

Jos schreef:
heb jij geen briefje gekregen Bloos!
ik heb opdracht gegeven om boven HEEL nederland briefjes uit te strooien, en niet alleen Noord Holland Boos! Haha! Knipoog
goh moet ik daar ook nog weer achteraan ~~}>

Friesland wordt wel vaker over geslagen Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:07

Blaze schreef:
Ligt eraan hoe de trainer er over denkt Cool

Neeeeeuuhh ik heb pas geleerd dat trainers eigenlijk gewoon in opdracht van de eigenaren werken. Echt loondienst dus. De eigenaar bepaalt hoe het paard gereden wordt (kunnen ze het beter zelf doen misschien?)

Sneue trainers, helemaal geen inspraak Ach gut

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:14

Citaat:
Maar ja, mensen worden dan geconfronteerd met hun eigen beperkingen, en dat ligt dan aan het paard. Jammer

Of het ligt aan de regelgeving omtrent wedstrijden. Cool

Citaat:
dus
geboren mei 2000
roundpenn 2002
rijden Januari 2003
hij zelf augustus 2003
klaar november 2003
stuk januari 2004

Ik denk dat de meeste eerder worden geboren, zeker omdat er dus zoveel tijdsdruk op zit, worden veel veulens al in januari en februari geboren... brrr

Worden de eerste maanden veel binnengehouden omdat het (NL)weer het nog niet toelaat om op het land te staan en door het gebrek aan beweging in deze eerste maanden ontstaan ook veel beengebreken. Alles bij elkaar opgeteld...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:16

Citaat:
Citaat:
Maar ja, mensen worden dan geconfronteerd met hun eigen beperkingen, en dat ligt dan aan het paard. Jammer

Of het ligt aan de regelgeving omtrent wedstrijden. Cool

Daar kan ik me nu helemaal niet veel bij voorstellen? Leg uit?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:17

Blaze schreef:
Op de dvd verteld hij dat de 2 jarige in de roundpenn worden voor bereid.
Op 1 januari rijden zijn helpers de paarden en hij heeft voor de fine tuning 3 tot 4 maanden de tijd.(zo begreep ik het)

dus
geboren mei 2000
roundpenn 2002
rijden Januari 2003
hij zelf augustus 2003
klaar november 2003
stuk januari 2004 Cool

Maar het is nog erger blijkbaar

Ik heb deze DVD niet gezien, ik heb wel de ambitie gehad een prospect te kopen, heb toen geinformeerd bij meerdere van deze heren.
En het is zo als ik al beschreven had, de paarden die niet goed genoeg zijn hebben geluk, die mogen naar Europa. Cool
Kosten zonder aankoop paard en futurity entry +/- 25000 dollar voor het hele traject, daar blijkt nogmaals uit dat het paard iets langer gereden wordt dan 11 maanden.

In de laatste performance horse staat hier ook nog een artikel over.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:20

Dus het kan nog erger,maarja je hebt het hier wel over de paarden die niet*goed* genoeg zijn,die krijgen iets meer tijd zodat wij ze kopen voor veel te veel geld Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:27

Roos1 schreef:
Ik denk dat de meeste eerder worden geboren, zeker omdat er dus zoveel tijdsdruk op zit, worden veel veulens al in januari en februari geboren... brrr.

En dan denk jij nog 'netjes' Cool , want wie kontroleert er of het veulen al niet eind november of december er al naast stond. Zeker op de grote afgelegen farms en iedereen doet het dus iedereen houd zijn mond Lips are sealed

Maar om weer on-topic te komen Haha!. het vroeg inrijden van paarden is zeker een overweging die meegenomen kan worden in de beslissing wie er genomineerd wordt.
Voor de een zal het alleen sterker wegen als voor de ander.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:30

Blaze schreef:
Dus het kan nog erger,maarja je hebt het hier wel over de paarden die niet*goed* genoeg zijn,die krijgen iets meer tijd zodat wij ze kopen voor veel te veel geld Cool

Dat is de spijker op zijn kop.
Ik fok sindsdien ook mijn eigen prospects, heb ik tenminste de eerste keuze.
Nu nog een trainer die er wat mee kan ,suggesties??? Cool Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:30

Toch komen er weer vragen bij mijn op, bij het door lezen van dit topic. Gisteren werd mijn een vraag gesteld per pb, hoe ik erover dacht, en schreef deze het volgende.
Voor de niet oplettende het gaat over Silvia Sm.

Citaat:
Ja hoe denk ik hier over. Het ligt er maar helemaal aan hoe zij dat rijden op bedoeld.
Eén van onze twee en half jarige, was zo’n flinke jongen, voor dat deze weer naar het land ging, hebben wij er ook opgezeten. Nu hij weer terug is, scheelt het een hoop werk, wat als het ware is hij dus al een soort van zadel mak.
Onze andere twee en half jarige was daar in tegen, daar nog helemaal niet aan toe, en daar zijn wij dus na het land mee begonnen.
Ik denk dat ertussen het zadel mak maken en denken, een heel groot verschil zit.
Ik zelf denk dat Silvia bedoeld dat zij er wat op rond stapt, dus het eigelijk verkeerd zegt met ik rij een twee en een half jarige.
Wij beginnen het liefst met een drie en een half jarige, maar als het zich even toe laat, gaat deze het jaar ervoor het land op, met de ervaring van een zadel op de rug kennen.
En dan hebben wij als doelstelling dat deze op hen vijfde jaar klaar zijn om te showen, zodat wij nog net een jaar junior reining zouden kunnen doen.
De laatste drie a vier jaar doen wij het op deze manier.
De eerste vier jarige heb ik al op de foto rondom laten zetten, en deze staan allemaal keurig op de benen. Dus ik denk dat wij de laatste tijd wel goed bezig zijn, maar weet ook dat andere dit weer niet als paard vriendelijk zien.

Het grappige is, dat ruiters die nu nog steeds actief bezig zijn, en aanwezig zijn op wedstrijden, dan wel niet bezig zijn hen zelf gefokte paarden klaar te maken, deze methode niet afkeuren. Daarom vind ik het ook best heel jammer, dat de tot deze groep behorende ruiters, trainers en fokkers, sterk in de minderheid zijn, hierop Bokt. (Groep 1)

(Groep 2)
Wat ook grappig is, dat ruiters, trainers, die zich ooit bezig gehouden hebben met wedstrijden, maar die pijp aan maten hebben gegeven of nu wedstrijden rijden op een lager pi’tje, tegenover de eerst genoemde groep, in de meerderheid zijn. En vervolgens boute uitspraken doen, dan wel niet een oordeel hier over klaar hebben.

Wat ligt hier nu aan ten grond slag vraag ik mijn zelf wel eens af. Ondanks ik zelf niet tot de eerst genoemde groep behoor, maar daar wel sterk, zelfs emotioneel betrokken bij ben, raakt mijn dit toch wel een beetje.
Zelf ervaren wij nu, wat er allemaal voor nodig is, om zeg maar naar de top te groeien. Inzet is en blijft het belangrijkste in deze. De methode en de middelen erom heen, zijn daarna natuurlijk ook van groot belang.
Vele onder ons hebben wel de inzet, maar uiteindelijk niet de middelen om aan het spel van de grote mee te doen.
Vele onder ons, hanteren een bepaalde methode, om hun paarden naar een niveau toe te werken, waar later uitblijk dat dit tekort schiet om wederom met het spelletje van de grote onder ons mee te doen.

Zelf denk ik dat ik met deze woorden op schrift, het over grote deel van paard rijdend Nederland wel genoemd heb. En blijft er uiteindelijk maar een heel klein deel over, die wel naar een bepaald niveau zou kunnen door groeien.

Dus is het gek dat mijn conclusie in deze is, dat het met drie ingrediënten, bepalend is, tot welke groep je behoort, dan wel niet actief schrijft of alleen leest op Bokt.

Paardvriendelijkheid wordt in mijn beleving hier bepaald, door personen waarvan één van de ingrediënten die ik noem, niet de juiste keuze was, of niet aanwezig was.
Inzet, Methode en de Middelen.

Wat ik dus waarneem, is dat vele hier pas op een latere leeftijd achter komen, maar dat dan waarschijnlijk het eigen lichaam, niet meer in staat is, om deze genoemde ingrediënten, te combineren.
Dus zal de laatst genoemde groep 2, op Bokt steeds groter worden.

Dus met andere woorden, zal het gelijk voor de meeste op dit forum, aan hen zijde zijn.

Groetjes Peter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:05

GoedVetMan schreef:
Ja hoe denk ik hier over. Het ligt er maar helemaal aan hoe zij dat rijden op bedoeld.
Eén van onze twee en half jarige, was zo’n flinke jongen, voor dat deze weer naar het land ging, hebben wij er ook opgezeten. Nu hij weer terug is, scheelt het een hoop werk, wat als het ware is hij dus al een soort van zadel mak.
Onze andere twee en half jarige was daar in tegen, daar nog helemaal niet aan toe, en daar zijn wij dus na het land mee begonnen.

Mijn vraag is dan, wat is "stevig"? Mijn jaarling ziet er veel en veel steviger uit dan menig volwassen Reiner (zij is gedeeltelijk Halter gefokt). Ze is al ruim 1.46m en is al breder in de rug, zwaarder in de bespiering dan veel andere paarden van 3.

En ik vraag me af, wat heeft het voor werk bespaard?? Je hebt het werk alleen op een ander tijdstip gedaan, of niet?

Nogmaals, ik respecteer in principe ieder zijn eigen methodes, ik vraag me alleen vaak af wat het voordeel is. Ik probeer alles wat ik doe te kunnen onderbouwen, met research of ervaringen of wat dan ook, maar loop in het rijden van 2 jarige nog steeds niet tegen een voordeel aan, het "waarom" vat ik nog niet. Misschien dat je dat uit wilt leggen?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:21

@ peter
in jouw stukje schrijf je dat de ene 2 1/2 jarige al een flinke jongens was
dat gaf de doorslag om hem zadelmak te maken en hem daarna weer lekker op het land te zetten.
dat scheelt een jaar later een hoop werk.

maar hoe doen mensen met KWPN ers dat dan of haflingers , welshjes, tinkers(die zijn bij de geboorte al erg stevig Haha! )enz..
quarters staan bekend om hun coole karakter
nu komt het over dat het 'karakter/houding' van het paard de doorslag moet geven om een paard eerder dan 3 jaar in te rijden.

dit is niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik denk daar ook vaak over na

mijn nu 1 1/2 jarige digger werd ook al een flinke jongen.
ik heb vorige week de keus gemaakt om hem te laten castreren omdat zijn gedrag grotendeels veroorzaakt werd door zijn hormonen.
als ik dat niet zou doen , moest ik ook meer met hem aan het werk.
ik heb deze keuze gemaakt omdat ik hier achter sta.
maar ja , je kan ze er nooit meer aanplakken dus mis je wel je hengst.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:25

Juist, wat is precies de reden, dat je niet nog even kan wachten? Ik kan erover meepraten met mijn bijna 3-jarige. Hoe vaak ik wel niet hoor hoever ik ben??? Nou, niet ver dus! Hij heeft een zadel op zijn rug gevoeld..we longeren hem af en toe. Prima, houden zo!
Ik heb 'm vanaf geboorte, heb bijna drie jaar gewacht, die paar maandjes kunnen er ook nog wel bij...
We komen er zo ook wel..het duurt misschien wel iets langer, maar SO WHAT! Ik weet wel, dat het mij op deze manier veel meer voldoening geeft. En daaaar had ik nu een paard voor aangeschaft en geen crossmotor!!! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:34

Ik wil wel proberen het uit te leggen GVM. Een tweejarige die er stevig uitziet, veel bespiering heeft, groot is (en wat is groot, mijn 1,5 jarige is 1 meter 59 Lachen ) heeft nog steeds dezelfde groeicyclus als het niet zo breed ogende evenoude paard. En de mate waarin een rug belasting kan hebben heeft niet zoveel te maken met de bespiering, maar vooral met het skelet. En dat skelet is gewoon nog niet volgroeid. Dat kan die belasting nog niet aan. Bij erg grote paarden heb je dan nog het probleem dat als het skelet wel volgroeid is, er altijd nog tijd nodig is voor de noodzakelijke spiergroei. Daarom moet je met pakweg een KWPN-er soms nog langer wachten dan bij een quarter. Maar zowel een KWPN-er, als een quarter, als een shetlander doen er evenlang over om het skelet voldoende te laten groeien. Dat moment van redelijke belasting aankunnen ligt bij al die rassen rond de drie jaar, niet rond de twee jaar. De buitenkant zegt in dit opzicht dus helemaal niets.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:36

Citaat:
maar hoe doen mensen met KWPN ers dat dan of haflingers , welshjes, tinkers(die zijn bij de geboorte al erg stevig )enz..

KWPN hengsten die voor de hengstenkeuring moeten komen worden met 2 ingereden, ook daar is de tijd krap en de prestatiedruk groot. Doe je het niet dan zit je er niet bij, dus niet anders als bij de quarters...

De prestatietesten voor goed te keuren KWPN- hengsten zijn groot, maar dan heb je als ze 3 jaar wel alle fokgegevens die je wilt hebben...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:39

Tja, ik bekijk het net zo als RadicalM en Jos....
Het maakt me niet veel uit of een paard er aan de BUITENKANT mooi stevig uitziet en je daarom besluit erop te gaan, maar wat doet de BINNENKANT? Zijn botten, kraakbeen, groeischijven; zijn complete gestel die hij zijn hele leven hard nodig heeft........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:39

Roos1 schreef:
KWPN hengsten die voor de hengstenkeuring moeten komen worden met 2 ingereden, ook daar is de tijd krap en de prestatiedruk groot. Doe je het niet dan zit je er niet bij, dus niet anders als bij de quarters...

De prestatietesten voor goed te keuren KWPN- hengsten zijn groot, maar dan heb je als ze 3 jaar wel alle fokgegevens die je wilt hebben...

Klopt dat vind ik net zo erg als het inrijden van 2 jarige quarters of tweejarige shetten. En gelukkig is er ook een toenemend aantal fokkers dat niet meedoet met deze activiteiten. Als ik mijn merrie wil laten dekken ga ik wel daar naar toe.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:40

Dus waar ligt het probleem? Bij de organisatie die je min of meer "dwingt", als je bij die top wilt horen...

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:42

zo he; even een ochtend niet op dit topic gekeken en hopla 2-3 pagina's erbij, en nog over inrijden van jonkies, kan dat niet beter gespitst worden?
weet wat er leeft bij vele van bokt, maar dit gaat niet meer direct over ng weet dat het wel indirect is, maar toch.
ik heb in het verleden mijn mening hierover gegeven, en ga dit niet herhalen, te veel werk.

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:42

Ja de vinger van je af wijzen is altijd makkelijker dan de vinger op het eigen lijf te richten en te zeggen: ik vind dit niet netjes, ik doe hier niet aan mee.... Of het nu KWPN-dekhengsten moeten worden, of dat je quarter zo lang mogelijk jr. wil laten lopen.