Veel plassen?? Wat kan oorzaak zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Veel plassen?? Wat kan oorzaak zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:50

Heel veel plassen, wat zou dat kunnen betekenen?

Het gaat niet om een paard van mij, maar het paardje van iemand anders.
Het was haar opgevallen dat hij de laatste tijd zo nat was in stal, en dat hij zo vreselijk veel plast... (en geloof me, als haar iets opvalt is het echt serieus, aangezien ze veel over het hoofd ziet...)

Voordat ik haar ging uitschelden dat ze haar paard watvaker mocht uitmesten aangezien hij stond te soppen en zeik nat stond... Gelukkig was zij me voor met het zeggen dat ze het haar was opgegevallen.

Nu vraag ik me dus af... Wat zou het kunnen zijn?
Hij drinkt volgens mij ook redelijk veel... En plast daarom ook heel veel.

Naast stal hangt een zoutblok, maar die ziet er niet uit of hij echt full time en vreselijk veel wordt gebruikt...

Ik dacht zelf een beetje aan het teveel eten van stro, maar hij eet heel weinig uit stal... Wel krijgen ze zo nu en dan een nieuwe plak stro voor stal waar ze van kunnen knabbelen, maar dat komt echt heel weinig voor... Het voer is oko niet verander, ze krijgen gewoon nog dezelfde hoeveelheid kuil, hooi en koeien resten (mais).

Wel is het zo dat het ritme niet echt vast ligt bij het diertje... De ene keer komt ze wel, de andere keer komt ze niet... Dan komt ze enkel even voeren (hij krijgt 2 handjes muesli voor de leuk (heeft niet meer nodig, hij werk niet - 3 jaar)) en soms krijgt hij die muesli ook niet. Dan weer komt ze heel even, gooit hem naar buiten, dan weer enkel een rondje stappen... Laat ik het zo zeggen: ik zelf vind het niet ideaal voro het diertje, want soms staat hij ook op stal...

Oja, hij krijgt wel sinds een paar weken weer brood bijgevoerd. Maar dit krijgt hij al heel zijn leven al, enkel in de zomer maanden niet....

Ruintje is 3 jaartjes, maar doet eigenlijk niets... Losgooien, paar uurtjes in de bak staan soms, en zo nu en dan een stukje voor de kar (beleren) maar daar blijft het op het moment bij Lachen

Zo, een beetje zijn leven geschetst...
Wat zouden eventuele oorzaken kunnen zijn???

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:53

muesli is zowiezo niets voor een jong paard ...

kan suikerziekte zijn wat het plassen betrefd...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:58

Als het mogelijk is, urine opvangen om te laten controleren door de DA. En wellicht dat deze ook meteen wat bloed kan trekken om de waardes te checken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 20:02

crossmonster schreef:
muesli is zowiezo niets voor een jong paard ...

kan suikerziekte zijn wat het plassen betrefd...

Het is muesli zonder haver gemengt met stimix.
Twee handjes per dag kunnen in mijn ogen neit veel kwaad, helemaal omdat dit voer vrijweinig bevat Lachen (gebruikt het ook altijd voor de merrie die 'op rust' stond Lachen )

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:08

Kan ook teveel aan eiwitten zijn. Deze worden in het lichaam afgebroken waarbij stikstof (=afvalstof) moet worden omgezet in ureum om uitgescheiden te worden met de urine. Als er veel ureum wordt gevormd gaat t paard meer drinken zodat dit afgevoerd kan worden.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:05

Sommige paarden gaan ook veel drinken uit verveling, en dus ook veel plassen.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 06:28

paarden gaan ook veel plassen als je wortels aan ze geeft.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 07:43

Je kunt er achter komen hoeveel hij drinkt door het automatische drinkbakje af te sluiten en hem alleen via emmers water aan te bieden, Volgens mijn Da is het normaal dat een paard/pony ongeveer 10 % van zijn lichaamsgewicht drinkt. Als de stal ook zoetig ruikt kan veel plassen en drinken duiden op suikerziekte

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 09:15

Anita_D schreef:
Sommige paarden gaan ook veel drinken uit verveling, en dus ook veel plassen.

Die verveling zou oko goed een mogelijkheid kunnen zijn...

Hij heeft grotendeels van de dag wel wat te knabbelen voor stal (hooi, kuil, resten van de koeis of een plak vers stro...) maar soms ligt er ook niets voor... En als je dan een tijd op stal staat, vidn ik het niet gek dat je een verveling gaat ontwikkelen...

Ik zal het iig even overleggen verder, en het zelf ook een beetje in de gaten houden. Ik kom er enkel niet zo vaak meer tegenwoordig om het goed in de gaten te houden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:17

mijn paard had hetzelfde, maar die was uit verveling als een gek aan zijn zoutblok gaan likken, waardoor hij meer ging drinken en dus ook meer ging plassen. Misschien heeft haar paard ook een blok? Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:37

lijkt me dat het bij de kuil wegkomt.
zit toch behoorlijk wat eiwit in en dan gaan ze meer drinken omdat de nieren het eiwit weer moeten uitscheiden.
hij zal momenteel wel kuil krijgen waar toch meer voeding inzit dan normaal, en als hij dan minder beweging krijgt verbruikt hij dus minder wat meer drinken tot gevolg heeft...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:43

Naast de verveleingen de teveel aan eiwitten die genoemd zijn, kun je ook denken aan een urineweg infectie!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:50

Last van zijn nieren misschien?!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:53

supertammy schreef:
Last van zijn nieren misschien?!

idd, veel plassen heeft vaak met de nieren te maken..
met een simpel bloedtestje kun je dit uitsluiten of als t de nieren zijn medicijnen krijgen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 09:49

Jeetje, er is een hele lijst aan aandoeningen die veel drinken en plassen kunnen veroorzaken... van diabetes, Cushing, tumor e.d. tot gewoonweg verveling. Meestal kun je aan de urine al wel iets zien: schuim dat lang blijft staan wijst op eiwit, hele lichte urine op weinig geconcentreerde urine etc, maar voor een diagnose moet je toch echt bij de DA zijn, diekan met een eenvoudig onderzoek, evt urineonderzoek en een bloedje al een heleboel uitsluiten.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 20:39

Ik zou de DA even bellen voor een bloedonderzoek, kost niet veel, maar heb je wel zekerheid.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:26

Mijn paard plast ook veel.. Ze gaat gelijk plassen als ze op stal staat.. ook al is ze er maar 10 min. uitgeweest... maar bij haar is het denk ik gewoon een gewoonte..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:10

die van mij gaat zo gauw als de kraan open gaat plassen vet grappig joh!!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:22

Ik denk ook aan een teveel van eiwitten in het voer, dan plassen ze echt meer. Toch eens voor de zekerheid een beetje sparen Lachen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:05

Mijn pony doet dit ook, soms wel twee keer op een uur....maar niet altijd. Ik heb gemerkt dat hij dit in stresssituaties meer doet bijvoorbeeld in de springles. Mijn lesgever mij meteen bang maken van er is iets aan zijn nieren ofzo, onmiddelijk veearts laten komen. ik heb uiteindelijk wel een bloedonderzoek laten doen voor zijn nieren en de veearts heeft zijn rug nagekeken, maar alles was ok.
Pure stress zeker dan?

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:32

Bij mijn paard begon het ook met veel plassen, 2 weken later was hij dood, ik zou dus op z'n minst even een bloedonderzoek laten doen door de DA

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:40

urine opvangen en laten controleren door de DA lijkt mij.
Te veel aan eiwitten kan het ook zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:48

Ik zal het doorgeven Lachen Bedankt allemaal, ik hoop dat het meevalt.

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 11:42

Hoi,

Inderdaad gewoon urine opvangen en laten onderzoeken is simpel en kan snel! Wellicht heeft het paard een blaasontsteking. MAar je geeft aan dat het dier ook veel drinkt, als dit erg toegenomen is kan he ook een diabetes mellitus (vorm van suikerziekte) zijn en ine en uiterst geval zou het aan de nieren kunnen liggen. MAar bij een nierprobleem moet het paard meestal ook 'niet zichzelf'zijn en uit jouw verhal maakte ik niet echt op dat het sloom o.i.d was, toch?

Voro zekerheid laat je urine en/of bloed controleren! Maar doe eerst maar urine want als dat goed is kun je bloedje wel laten zitten kost alleen mar veel geld. Kan namelik ook gewoon aan tijd van het jaar liggen dat het paard veel plast!

Succes! OK dan!

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:21

Nanda schreef:
Je kunt er achter komen hoeveel hij drinkt door het automatische drinkbakje af te sluiten en hem alleen via emmers water aan te bieden, Volgens mijn Da is het normaal dat een paard/pony ongeveer 10 % van zijn lichaamsgewicht drinkt. Als de stal ook zoetig ruikt kan veel plassen en drinken duiden op suikerziekte

zoetig? meestal ruik je dan juist een soort aceton lucht!