Monty Roberts eindelijk.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Monty Roberts eindelijk.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:19

in Nederland en wij gaan er naar toe OK dan! Hij geeft 2 shows in de Brabanthallen in Den Bosch. Wij gaan op zaterdagavond en hebben het Plus-arrangement! Kan me er nu al vreselijk op verheugen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:33

wanneer komt ie?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 12:53

26 en 27 maart 2005

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 13:12

en wat zijn de kosten? het lijkt mij nl. ook wel erg interessant om te zien... Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:43

ik meende E 32,50 en E 42,50. De laatste heeft een extra stukje demonstratie wat betreft join-up. Maar die plaatsen zijn al bijna helemaal uitverkocht. T'is mij nog net gelukt...misschien lukt het jou ook nog.
Je kunt ook kaarten verkrijgen bij de grotere postkantoren.
Ook kun je kijken op www.montyroberts.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:44

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:46

Ben het met cassidy volledig eens!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:24

Vraeghoeve schreef:
Ben het met cassidy volledig eens!

fijn Lachen .....ik niet.....wacht eerst de demo/show af en geef dan mijn mening maar wat ik tot nu toe gezien heb van MR, heeft mij alleen maar enthousiast gemaakt dus ik denk dat die demo/show daar geen afbreuk aan zal doen.
Jij bent (neem ik aan) al naar een demo/show geweest?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:29

Bedoel je mij? Jawel, ik heb meerder shows van hem en ook een show van Kelly gezien. Tijdens de show zul je weinig vinden waar je op of aanmerkingen op kunt maken. Laten we stellen dat je het een en ander moet laten bezinken, er over na moet denken en dan je oordeel vellen. En dan het liefst nog meer dingen van en over hem lezen om je een compleet plaatje te kunnen vormen. Doe je dat niet of kijk je niet kritisch naar hem, is het makkelijk zeer gecharmeerd te raken van de man en zijn methode.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 16:03

Cassidy schreef:
Bedoel je mij? Jawel, ik heb meerder shows van hem en ook een show van Kelly gezien. Tijdens de show zul je weinig vinden waar je op of aanmerkingen op kunt maken. Laten we stellen dat je het een en ander moet laten bezinken, er over na moet denken en dan je oordeel vellen. En dan het liefst nog meer dingen van en over hem lezen om je een compleet plaatje te kunnen vormen. Doe je dat niet of kijk je niet kritisch naar hem, is het makkelijk zeer gecharmeerd te raken van de man en zijn methode.

Nee...ik bedoel jou niet Lachen maar Vraeghoeve (die had ik immers ook gequoted)
Jouw standpunt en mening heb ik gelezen en was ook onderbouwd door jou.....maar was dus benieuwd naar haar onderbouwing.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:20

Iedereen die erheen gaat wens ik veel plezier, ik heb zelf echter ook zo mijn bedenkingen bij de methode van MR.
Ik bedoel: bekijk de dingen eens vanuit de ogen van een paard....
Dan vraag je je echt af of deze methode psychisch gezien wel zo vriendelijk is voor een paard.

Persoonlijk ben ik helemaal weg van Mark Rashid.
Hij is in Amerika een hele grote NH-er en in september 1999 was hij in Nederland.
Wij zijn dat weekend geweest en het weekend daarop zijn we hem gevolgd naar België.
Hij heeft meerdere boeken geschreven die allemaal vanuit ervaring geschreven zijn. Er staan geen oefeningen in enkel ervaringen, en daar moet je zelf je weg in vinden. Om het zo te zeggen, hij wijst je de weg, maar je moet het zelf lopen.

Een hele (paard)vriendelijke, doodnormale man met een fantastisch gevoel voor humor en dat vind je in zijn boeken terug. Cheese!
Persoonlijk vind ik de man helemaal te gek.
Hij heeft trouwens ook videó's gemaakt waarin je kunt zien hoe hij zijn paarden rustig laat uitzoeken wat hij bedoelt. Zelf staat hij ten allen tijde klaar het paard te helpen uit te vinden wat de bedoeling is. Prachtig. Je ziet de paarden na gaan denken en hun best doen uit te zoeken wat gevraagd wordt.
(Nee, ik krijg geen financiële vergoeding wegens het promoten van Mark Haha! Haha! Haha! )

Wat ik wil zeggen is. Iedereen die naar MR gaat, geniet, denk na bij wat daar gebeurt, laat het bezinken en bekijk het door de ogen van het paard.
Vorm dan je mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:26

Off topic: Ranna, heb je het laatste boek van Mark al gelezen? Ik ben er op dit moment mee bezig, het is wat minder toegankelijk dan de vorige, maar hij is echt helemaal geweldig! Het feit om van iemand te horen die al zo ver is in zijn ontwikkeling van omgang met paarden, dat ook hij nog steeds leert, en met zijn neus op de feiten wordt gedrukt dat ook een paard het weleens bij het juiste eind kan hebben.
Zo heb ik ook laatst van Pat Parelli gehoord dat hij een paard tegenkwam die ook voor hem een uitdaging is (Caspar) en altijd nog blijft.
Daar valt het hele verhaal van MR en Lomitas bij in het niet.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:38

Zoals ik al eerder in topics geschreven heb, ben ik blij dat hij komt. Heel veel verschillende mensen werken met paarden en hebben een prima resultaat. Ik ga zelf dan ook naar veel verschillende trainers. ik heb het geluk gehad een periode bij Monty Roberst op zijn ranch te kunnen verblijven en met hem samen te werken. Het was echt super. Ik denk dat je daar pas echt ziet wat hij kan en heb ik hem ook in zijn prive kunnen ervaren. geweldig om zijn respect naar mens en dier van dichtbij mee te mogen maken.
De shows zijn informatief en onderhoudend en natuurlijk moet je altijd voor jezelf uitmaken of dit is wat bij jou past. Maar dat is zo voor alles, denk ik!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 19:06

annemariev schreef:
Zoals ik al eerder in topics geschreven heb, ben ik blij dat hij komt. Heel veel verschillende mensen werken met paarden en hebben een prima resultaat. Ik ga zelf dan ook naar veel verschillende trainers. ik heb het geluk gehad een periode bij Monty Roberst op zijn ranch te kunnen verblijven en met hem samen te werken. Het was echt super. Ik denk dat je daar pas echt ziet wat hij kan en heb ik hem ook in zijn prive kunnen ervaren. geweldig om zijn respect naar mens en dier van dichtbij mee te mogen maken.
De shows zijn informatief en onderhoudend en natuurlijk moet je altijd voor jezelf uitmaken of dit is wat bij jou past. Maar dat is zo voor alles, denk ik!

Oef Verward Verward .....hoe krijg je zoiets voorelkaar?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:17

Ik ga ook

MR is niet mijn 'ultieme paardenman' en ik zal zeker met een kritische blik kijken naar wat hij doet, maar ik heb er veel zin in! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:35

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:45

beste Djuno,

Even als reactie op je vraag, ik heb bij veel mensen cursussen gevolgd, waaronder Ian VandenBerghe en Kelly Marks in Engeland. Zij werken volgens de methode van Monty Roberts. ian heeft een farm in de buurt van Oxford waar hij werkt met starters en (forse) probleempaarden. Vandaar kreeg ik de mogelijkheid om enige tijd bij Monty zelf te zijn en wat cursussen te volgen. Enorme tijd geweest.

Hij kan af en toe wat mensen plaatsen op basis van werken/leren. Je kunt dat verder vragen via zijn site.

Succes!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:13

Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar wat leuk dat Monty naar Nederland komt. Zodra mijn salaris binnen is, gaan we kijken of we nog kaartjes kunnen krijgen. Ik ben erg benieuwd wat ik te zien krijg.

Weet iemand dit overigens. Ik ga er vanuit dat de hele avond in het Engels is. Is hier wat over bekend, kunnen mensen die de Engelse taal niet zo machtig zijn dit ook een beetje volgen?

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:59

de avond zal inderdaad in het engels zijn, met uitleg voor aanvang van de show. Hij spreekt zeer duidelijk en is goed te volgen. Daarnaast vind ik dat de paarden het echte verhaal vertellen... Ik zie je dan!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:17

Cassidy schreef:
Ik wil jullie deze link niet onthouden:

[UZ] [NH] Ik heb ge-monty Robertst!!

Ouch. Die foutjes die je daar aanhaalt uit verschillende drukken van het boek zijn inderdaad wel erg verdacht. Dat speciale halster van hem, hoe werkt dat? Is het erg scherp? Ik ga je link (horsewhispers and lies) later nog wel lezen, ik ben benieuwd wat ik van het hele gedoe zal vinden.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:55

Het halster is absoluut niet scherp. En hou bij alles in de gaten dat er meerdere verhalen zijn! Wat mij betreft verteld het paard het verhaal, dat is het enige wat telt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:00

Het halster is zo scherp als de hand die het vasthoudt. Valt in mijn ogen in dezelfde categorie als een touwhalster. Ik zou er mijn paard iig niet aan vastzetten.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:28

Het is absoluut zo dat ieder iinstrument dat gebruikt wordt bij een paard zo hard of zacht is als de hand die het gebruikt. De extra band om de neus is om zo snel mogelijk druk weg te nemen wanneer het paard doet wat je vraagt. Bij alle beschrijvingen staat dat je het paard alleen aan de onderste ring (van het halser) mag vastzetten. De extra band is alleen bedoeld voor de training van je paard. De vergelijking gaat dus niet op omdat het verder een gewoon halster is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:33

Ik heb jonge paarden leren meelopen etc aan touwhalsters en vind ze niet paard-onvriendelijk. Zolang je optijd nageeft leert het paard snel dat de druk weg is als hij zich gerdaagt. Ik begrijp nu dat het halster van Monty Roberts op een vergelijkbare manier werkt op de neus? Heeft hij het zelf ontworpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:40

annemariev schreef:
De extra band is alleen bedoeld voor de training van je paard. De vergelijking gaat dus niet op omdat het verder een gewoon halster is.

De kans is, als je het verder als gewoon halster gaat gebruiken en je paard er mee vastzet, het zeer zeker kan dat het paard op een of ander manier vast komt te zitten aan de bevestiging van de touwen op de neusrug.
Ik zou het dus NIET als gewoon halster gebruiken, en mijn paard er niet mee vastzetten. Better safe than sorry.