Mijn 1e wedstrijd ever wat moet ik doen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Mijn 1e wedstrijd ever wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 11:41

Ik ga vanaf januarie 2005 voor t eerts starten (dressuur) met me paardje Karlos.
Dit is helemaal nieuw voor me, dus heb wat hulp tips enz nodig.
Ik word lid van de NHRV heeft iemand ervaring met deze club?
Hoe verkrijg ik de meeste punten bij een jury?
Hoe houd je je zenuwen onder controle?
Hoe trainen jullie de laatste paar dagen voor de wedstrijd?
Zijn er niet ergens oefen wedstrijden?
Hoe houd je je paard rustig?
Hoe kan je het beste los rijden en hoelang?

Help!!!

groetjes Danielle

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 11:47

Je zorgt ervoor dat je spullen goed schoon zijn. Je paard mooi witte voetjes heeft en mooi glanst Hoelang je losrijdt dat moet jezelf bepalen. Jij weet hoe snel je je paard voor elkaar hebt. Je traint voor de wedstrijd gewoon net als altijd. Je rijdt tuddendoor een keer wat stukjes van de proef en kijkt waar er wat moeilijkheden zitten(oefen voor al goed binnenkomen halthouden groeten. Dat dat mooi recht is, HEEL belangrijk). Losrijden doe je net zoals je thuis ook rijdt. Niks veranderen. Dat lukt dan toch niet. Als jij rus

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:17

Leer de proef anders uit je hoofd een paar dagen van te voren. Dan kan je zelf elke dag een stukje oefenen, en als je de voorlezer niet verstaat op wedstrijd, weet je het toch nog!

Oefen vast een keer van te voren met knotjes maken.

Zorg dat al je spullen vast klaar liggen, maak desnoods een lijstje van te voren zodat je niks vergeet.

Zenuwen onder controle houden: Ik zeg altijd tegen mezelf net voor de proef, "gewoon lekker rijden, we zien wel wat het wordt, en anders volgende keer beter!"

Meer tips kan ik zo niet bedenken. Een andere bokker vult het vast wel aan Lachen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:40

Vaak wil de jury gewoon een mooie proef zien, goed voorwaarts, netjes door de wendingen, vloeiende overgangen. Dus concentreer je niet te veel op nagevelijk of stelling ofzo. Mocht jij of je paard een fout maken, verbeter die dan meteen.
Je houdt je zenuwen onder controle door er niet te veel over na te denken. Ga niet allemaal naar andere kijken of rond hangen, maar lekker stappen met je paard, poetsen enzo. Als jij rustig bent, is jouw paard dat ook. En denk maar dat laatste worden ook niet erg is, iemand moet dat worden. Als je paardje maar zijn best doet, is het goed genoeg!!
Ik zou de dag voor de wedstrijd lekker relaxed gaan rijden, beetje overgangen en misschien het proefje voor een laatste keer oefenen. Doe 2 tot 3 dagen ervoor er wel nog flink tegenaan gaan. Zet dan de laatste puntjes op de I!! Als je dit de dag ervoor nog doet, heb je kans dat je hem verveelt op de wedstrijd.
Op de dag zelf, zou ik hooguit een kwartier er actief aan werken, verder ook zorgen voor vertrouwen en ontspanning, loop het terrein rond en rij wat aan de langere teugel, laat lekker wat gras eten als dat kan en dan 15 min echt aan het proefje werken.
Tuurlijk is dit allemaal per paard anders, maar kon je vanzelf achter. SUCCES!!!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 14:56

er zijn in wanroij op het knhs centrum oefenwedstrijden (binnen0 een paar keer per jaar waar je aan mee kan doen of je kan buiten deelneming meedoen ofzo (hor concour heet dat)
proberen rustig te blijven ook als het ventjes niet meezit (denk aan trailer in en uit) en alles wat kan proberen te oefenen. ik ga er meestal een half uur vante voren op zitten en als ze dan na 20 min. lekker loopt ga ik nog even stappen (naar de wc enzo heel belangrijk) je kan thuis al kijken na hoeveel tijd je paard echt fijn loopt den dan iets meer tijd nemen voor het inrijden. je eerste proef hoeft niet te knallen gewoon rustig en netjes rijden is veel belangrijker vooral in de B. veel suc6

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:01

Hoe ik altijd de week voor de wedstrijd train en doe.
Meestal spring ik nog een keer aan het begin van de week. en de rest doe ik gewoon rijden. 1 of 2 keer proefje rijden (alleen als het een nieuwe proef van de maand is) ook longeer ik nog en keer. en als het kan de dag voor de wedstrijd les, want dan weet ik precies hoe alles weer moet en zitten de knopjes er goed op. De dag voor de wedstrijd doe ik de knotjes er in en poets. In de zomer doe ik ook wassen. Maak al mijn spullen schoon. zadel hoofdstel. en doe alles in de auto. liefst de auto ook al voor de trailer. En dan kan je zo vertrekken.
Losrijden doe ik verschillend soms 20 min soms een half uur of weleen 3 kwartier. Hangt er vanaf hoe ze de hele week was. Als ze lekker los en soepel was ongeveer 20 min. Als ze erg traag was. 10 min. Anders is ze dood in de proef. Als ze wat stug en vluchterig is dan 3 kwartier. Hangt dus helemaal van het paard af. Met inrijden laat ik haar lang en laag lopen en vraag stelling. Zorg dus dat ze heel ontspannen en los word. net voor ik de proef ga rijden richt ik haar op. en dan in de baan gaat het vanzelf. Haha!

hoe je je paard rustig houd is door zelf rustig te zijn en vooral consequent, wat nu niet mag mag nooit niet.

De meeste punten krijg je door netjes op de letter te rijden. zelf rechtop zitten en ontspannen zitten. Zorgen dat het paard goed op je hulpen reageerd. je paard moet ontspanning uitstralen en ook uitstralen dat hij er plezier in heeft. geen zwiepende staart enzo. (als je paard wel zwiept kan je er vaak niet veel tegen doen) Voltes allebei de helften even groot rijden.
Als je figuren rijd naar de letter kijken. En als je van hand veranderd. ± 1m. voor de letter mikken zodat je heel mooi door de hoek kan rijden.

Zenuwen ondercontrole houden: ik denk altijd ik doe het voor de lol. gaat het fout dan gaat het fout. Jury's maken de gekste dingen mee. Dus wat maakt het uit. ik heb altijd zin om weer te rijden. Als ik geen wp heb ik het niet verdiend.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 18:02

Heel erg bedankt! Daar heb ik echt wat aan!!!
Ik verwacht niet dat ik meteen 1e word met winstpunt(en) en alles, maar ik wil het gewoon goed doen. Als op die punten wat extra train en let dan heb ik straks geen problemen. Ik bedoel vooral mijn houding enzo.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:10

Probeer anders eens de zoekfunctie, daar kun je vast ook een heleboel info uit halen!