Osmium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Osmium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 21:21

Wie kan mij wat info geven over de hengst Osmium?
Over de hengst zelf en/of over zijn nakomelingen.
Wie heeft er een, wat is het karakter,maat enz. enz..
Ik heb wat mooie nakomelingen gezien op de hengstenkeuring, maar
de jury vond ze niet zo, las ik in de paarden krant.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:08

Osmium (Ferro x Calypso I x Ladykiller xx)
Geb.dat: 12 mei 1996
kleur: zwart
stokmaat: 171
Fokfamilie: stam 569

Verrichting Ermelo 1999 (18-03 t/m 26-05)
Eerlijke, betrouwbare hengst. Veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken.
De stap is ruim en tactmatig, maar zou meer vanuit de schouder moeten zijn. In draf ruim voldoende ruimte en gedragenheid. De galop heeft een goede ruimte en balans. Het achterbeen springt goed onder. Als dressuurpaard veel aanleg en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Als springpaard ruim voldoende afdruk. Hij heeft een goede voorbeentechniek, voldoende bascule en maakt de sprong achter goed af. Hij lijkt voorzichtig en toont over ruim voldoende tot veel vermogen te beschikken. Als springpaard ruim voldoende aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.
Op 16-04 is aan beide achterbenen ernstige mok ontstaan. Begin mei is een gegeneraliseerde bacteriële huidontsteking opgetreden. Middels antibiotische therapie zijn de ontstekingsverschijnselen onderdrukt.

Verrichtingscijfers
Stap 7.5
Draf 7.5
Galop 8.5
Aanleg dressuur 8.5
Subtotaal dressuur 32.0
Plaatsing dressuur 1e
Afdruk 7
Techniek 7
Vermogen 7.5
Aanleg springen 7
Subtotaal springen 28.5
Plaatsing springen 7e
Puntentotaal 60.50
Plaatsing 3e van 12 (10)
Jaar verrichting 1999
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 2000 (veulens)
Voldoende uniform en voldoende rijtypisch was de collectie veulens van de hengst Osmium. De ontwikkeling varieert van matig tot ruim voldoende. De veulens staan matig tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel en vertonen ras.
Het hoofd is voldoende sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals heeft voldoende lengte, staat er iets verticaal op en heeft een wisselende bespiering. De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is iets diep. De bespiering is voldoende. De lendenen zouden beter aangesloten moeten zijn. De croupe is hellend en zou meer lengte moeten hebben. De bespiering van de croupe is goed. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is doorgaans strak. Het achterbeen is meermalen lang en gebogen. Het beenwerk is teer. De stap is zuiver en voldoende ruim. De draf is beperkt van ruimte en heeft weinig zweefmoment. De souplesse zou groter moeten zijn. Het achterbeen wordt actief en voldoende ver ondergebracht, maar de draagkracht zou groter moeten zijn. De galop is doorgaans kort. De afdruk is matig. De veulens houden het voorbeen strak en de balans zou groter moeten zijn.
Opgemerkt moeten worden dat de inspectie op een matige bodem heeft plaatsgevonden.
Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
Veterinaire bijzonderheden: Bij één veulen werd bolspat geconstateerd en in twee andere gevallen zou het spronggewricht beter afgewerkt moeten zijn.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 24 (+1) veulens uit 108 dekkingen.

Afstammelingen 2004 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Osmium voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Van Osmium werden acht van de 18 opgenomen merries ster. Zijn kinderen staan doorgaans goed in het rechthoeksmodel met een verticale hals, de schouder is lang, de lendenen strak, de kootstand is week, de hoeven breed en de verzenen laag. De stap is ruim.

Overige informatie
Royaal ontwikkelde, voldoende rijtypische hengst, die voldoende in het rechthoeksmodel staat. Hij heeft veel front. Het voorbeen is onderstandig en iets week gekoot. De verzenen zijn laag. Het achterbeen is recht. Het linker spronggewricht zou mooier afgewerkt moeten zijn. De voorstand is toontredend.

HK KWPN Den Bosch 1999 (06-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.
Een zeer royaal ontwikkelde, langgelijnde hengst van de opvallend presterende Olympic Ferro. E-Delysa (stam 569) stamt van Calypso I, een van de betere dressuurleveranciers in Holstein (Chacomo, Champus, Commodore).

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:36

De merrie die ik reed(Iglesias x Afrikaner) heeft 2 jaar geleden een veulen van Osmium gehad. Dat was een heel leuk bewegend zwart merrie veulen. Dat veulen had een heel leuk en makkelijk karakter(haar moeder ook).

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 10:48

Ik heb 2 osmiums van 2 jaar, zijn alle twee aan de maat, ook best mak.
De osmium x Jazz is een vos, en de Osmium x Gribaldi is zwart, denk dat osmium best veel bloed nodig heeft.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 13:29

Thanks!!

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:16

hay

ik heb een osmium x houston gehad
helaas is hij op driejarige leeftijd overleden, maar het was een super paard .
Een goed achterbeen, en ondanks dat hij maar 1.63 was had ik toch het gevoel dat ik wat massa onder me had.
Hij had een mooie kop en een ongelooflijk mooi hoofd.
In de omgang heel braaf, aanhankelijk en rustig
Onder het zadel iets kijkerig, maar kon zeer goed lopen
Pakte alles snel op en gaf me een goed gevoel.
Mocht je nog meer willen weten ... dan hoor ik het wel !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:59

ken ook een nakomeling van osmium, lekker nuchter paard.
niet zo heel groot (1,63) maar wel massa.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:58

Een vriendin van mij had een veulen van Osmium x Junior STV. Helaas heeft dit veulen maar een paar dagen geleeft. Zijn hart was had te grote van een volwassen paard. Dit is erfelijk maar of het bij Osmium of bij haar merrie vandaan komt is niet bekent. Dit jaar heeft haar merrie een gezond veulen gekregen van Scandic. Wat wel kerngezond is.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 14:43

Die merrie van mij is 1.68 met veel front en super gebruik van het achter been en een super karakter, heel werklustig ze mist alleen wat lossigheid aan de voorkant.
Ik had gehoord dat osmium zelf een lastig karakter heeft, maar die gok kan ik wel wagen bij mijn merrie. Zij is alleen wel wat lang in de rug, dus daar moet ik mee oppassen.
Ik vind het wel heel leuk om zoveel mogelijk info over Osmium en zijn nakomelingen te krijgen. Wat mij aansrpeekt bij deze hengst is dat ie zowel in het springen al dressuur goed uit de verf komt. Ik persoonlijk vind het wel belangrijk dat een dressuur paard ook een sprongetje kan maken. De indexen van mijn merrie zijn springen 94 en dressuur 119.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:20

een mooie kop en een mooi hoofd hahah foutje .... ik heb nog geen lastige osmium gezien en bij mij zat er ook houston achter en dat is ook geen makkelijk bloed

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 19:38

Dat is ook mijn probleem, bij de mijne zit er oa Farn achter en dat is ook een lastige, gelukkig is zij zelf heel lief!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:55

Wij hebben een Osmium op stal, deze is heel aanhankelijk en werklustig...
Hij is 3 maar loopt er nu al super bij...
En hij is btw ook nuchter ja...
Hoewel ik denk dat hij dat ook erg van zn moeder heeft (is een Harlem x Wellington)
Hij is trouwens ook erg groot, hij rijkt haast 1.80...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:44

Welshfanatic schreef:
Wij hebben een Osmium op stal, deze is heel aanhankelijk en werklustig...
Hij is 3 maar loopt er nu al super bij...
En hij is btw ook nuchter ja...
Hoewel ik denk dat hij dat ook erg van zn moeder heeft (is een Harlem x Wellington)
Hij is trouwens ook erg groot, hij rijkt haast 1.80...

Da's grappig; ik heb ook een Osmium xHaarlem

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 01:45

Is nu 2 en een half en gaat ook al richting 1.73 m. Pikzwart, stoer paard, goed bewegen en superbraaf

Biebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:50

Afbeelding

Osmiums hoofd gefotografeerd in 2003 op de hengstenshow bij Piet Kuijpers in Nederwetten

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:10

wij hebben op stal nu 2 osmiums gehad.
1. was een grote klootzak
2. is dit jaar naar de hengstenkeuring geweest 2jarige
was te klassiek, maar nu wel verkocht naar spanje. was een super mooi paard om te zien.
nr3. is pas een jaarling en moeten afwachten hoe hij wordt.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:12

en nu vergeet ik nog me eerste hengst waar ik op reed, ( ingereden en zadelmak heb gemaakt.) ook een super paardje. was klein uitgevallen. maar super karakter.

ik heb wel gehoord dat afstammeling van een osmium vaak eigenwijs is. maar dat geloof ik niet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 21:44

Bedankt voor alle reacties.
Ik denk toch dat ik mijn merrie laat dekken door osmium.
Ik vind hem wel heel stoer.
En een beetje eigenwijze nakomelingen mag best, aangezien mijn merrie een super karakter heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:00

als jouw merrie een super karakter heeft, dan hoef je je helamaal geen zorgen te maken over "het veulen"!

heb je haar al vaker laten dekken???

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 13:47

vorige week heb ik een mooie osmium gezien. Is een osimium X keur v. Legaat X keur pref v. Eclatant Ze is nu 3 jaar en kan goed gaan. Correct gebouwd. is nu nogwat klein 1,60

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 23:38

Dit jaar is mijn merrie voor het eerst gedekt door trento B. Ik hoop in april een gezond veulentje te krijgen, maar ik ben nu vast aan het orienteren en zo veel mogelijk info en meningen over osmium te krijgen.
Wat mij ook interesseert is dat als ik haar door osmium laat dekken dat ik dan holsteinerbloed terug fok.
Osmium nakomelingen vielen mij op bij de merrie keuring in ermelo en op de hengsten keuring.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 02:18

Ik heb 3 Osmiums.
Eentje is niet van mezelf die ben ik nou zadelmak aan het maken is een Osmium x Bellisar. Super braaf beestje maar beetje bang, maar dat komt omdat er nooit niks mee is gebeurd.
En ik heb nog een 2.5 jarige en 1,5 jarige Osmium x Junior echt super brave beesten en ze kunnen alle drie super goed lopen vooral als je een paard hebt met een slechte galop vind ik Osmium een goede aanrader. En dat er roddels rond gaan dat Osmium een slecht karakter heeft is onzin dat komt gewoon omdat je er nooit niks meer van hoort en dat komt omdat hij op de verkeerde plaats terecht is gekomen. Ik heb hem in real life meegemaakt en het is echt een super braaf paard. Ze hadden hem toen niet naar anky moeten brengen.

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:25

lachmar schreef:
Ik heb 3 Osmiums.
Eentje is niet van mezelf die ben ik nou zadelmak aan het maken is een Osmium x Bellisar. Super braaf beestje maar beetje bang, maar dat komt omdat er nooit niks mee is gebeurd.
En ik heb nog een 2.5 jarige en 1,5 jarige Osmium x Junior echt super brave beesten en ze kunnen alle drie super goed lopen vooral als je een paard hebt met een slechte galop vind ik Osmium een goede aanrader. En dat er roddels rond gaan dat Osmium een slecht karakter heeft is onzin dat komt gewoon omdat je er nooit niks meer van hoort en dat komt omdat hij op de verkeerde plaats terecht is gekomen. Ik heb hem in real life meegemaakt en het is echt een super braaf paard. Ze hadden hem toen niet naar anky moeten brengen.

Verward

finley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:36

is anky nog van plan hem uit te brengen? of scheelt er iets mee?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:10

Hij staat niet meer bij anky. Hij is toen naar happy gegaan maar dat ging ook niet dus toen hebben ze hem weer naar nicolette van lierop of anne van olst ( haal die twee altijd door elkaar) die hem als eerste ook heeft gereden, gebracht en dat was zijn laatste kans zeg maar.
En wat ik er mee bedoel van dat ze hem niet naar Anky hadden moeten brengen dat is niet dat anky niet kan rijden hoor die rijdt als de beste alleen er zijn maar weinig paarden die dit werk aan kunnen, zowel lichamelijk als geestelijk en er hebben daar te veel verschillende mensen op gezeten en anky te weinig.