Vrijspringen; hoe opbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Vrijspringen; hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:47

Mijn zusje heeft sinds eind augustus een jonge pony. Ze heeft wel al iets met hem gesprongen, maar dat stelt uiteraard niet veel voor, +- 30 cm. We willen binnenkort de pony eens vrij laten springen. Maar hoe kunnen we dat het beste opbouwen?

De pony gaat keurig over de sprongetjes heen die ze tot nu toe met hem gemaakt heeft, maar hij springt niet echt, hij tilt zijn benen op Bloos , laten we het daar op houden.

Een paar vragen dus:
* Hoe hoog/laag moeten we beginnen (de pony is 4 jaar, wordt in mei 5, 1,55 m stokmaat, had tot eind augustus nog nooit een balk gezien)?
* Is het een goed idee om nog een pony in de bak te laten (mijn zusje is met haar andere pony M-springen, dus als voorbeeld ofzo)?

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:15

kdenk niet dat een andere pony nodig is. je kan eerst haar lijden, dan alleen. hoe hoog valt te zien hoe wat haar afstammeling is , is ze springericht en zou ze normaal moeten goed springen dan kan je rustig beginnen, 1 ste keer tot 90 cm ofzo, 2de keer is wat hoger, valt ook te zien of ze het begrijpt, enzo van die dingen je moet dat gewoon terplekken zien.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:18

Een paar vragen dus:
* Hoe hoog/laag moeten we beginnen (de pony is 4 jaar, wordt in mei 5, 1,55 m stokmaat, had tot eind augustus nog nooit een balk gezien)?
30 cm lijkt me een mooie hoogte om mee te beginnen (je moet niet direct al te hoog gaan en je pony te vaak laten springen als hij/zij dat niet gewend is)
* Is het een goed idee om nog een pony in de bak te laten (mijn zusje is met haar andere pony M-springen, dus als voorbeeld ofzo)?
Dat is niet nodig het kan ook voor afleiding zorgen dat het paardje straks niet meer wilt springen omdat ze liever met die andere pony speelt Knipoog

Maar als jou zusje M is met die andere pony dan weet ze dat zelf toch ook wel (ik neem aan dat als je M springen bent je er toch wel verstant van hebt)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:23

Ik heb ook wel wat verstand van springen, maar ben eigenlijk nog nooit bezig geweest met het vrijspringen met een TOTAAL onervaren pony. De andere pony van mijn zusje is eerst van mij geweest, die kon al springen.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:25

Niemand verder?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:46

zou gewoon 1 sprongtje neer zetten en eerst idd met 30 cm beginnen en dan opbouwen tot 60 cm. over de 60 cm zou ik har 2 a 3 keer laten gaan.
Het is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de pony springt hoe hoog je kan opbouwen. stel je bent bij 60 cm en de pony die springt niet meer. doe dan weer lager en laat haar daar over heen springen en stop dan.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 12:13

Oké, bedankt!!! Nog meer tips?

Igrett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:39

Begin met een kruisje van 50-60cm en laat de pony dat 1-3 keer doen . Maak een rechte hindernis van ong. 70-80cm en laat hem dat 1-3keer springen . Terug afbouwen naar 50-60( Recht of kruis ) .

Volgende keer idem begin en daarna maak je een gang waarin je ong. 5-6-7 hindernissen kan zetten achter elkaar met lage hindernissen van 40-50cm zodat hij z'n rug leert gebruiken en snelheid controleren .

Volgende keer idem boven : eerst kruis - dan rechte 70-80 dan verhogen 90-100m ( recht ) . Dan muur (okser) van 70-80 . terug afbouwen naar kruisje van 60-70 .

Afwisselen . Snelheid - inzicht mee leren controleren op stem

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:00

Bij ons zetten ze soms een hindernis op de hoefslag en dan balk er schuin naast op een paar staanders en dan krijg je zeg maar een hele lange rij van allemaal staanders met balken aan de zijkant zodat het paard er niet langs kan gaan.
De hoogte kun je opbouwen beginnen met +- 40 cm...en dan steeds hoger.
Ik heb ook een jonge pony en die hebben we ook wel eens los laten springen maar toen begonnen we wel wat hoger.....ik spring nou zelf met hem ook wat hoger.... (m'n record is 1.20)

Succes!