'Paard moet op politieke agenda geplaatst worden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

'Paard moet op politieke agenda geplaatst worden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 01:19

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=49819
Agri Holland

De paardenhouderij is binnen de landbouw vrijwel de enige sector die zich aan de malaise weet te ontrekken. Er is echter geen gericht beleid voor. Daarom moeten de ministers het paard en de paardenhouderij hoog op de politieke agenda te zetten.

Atsma constateert dat werkgelegenheid en inkomens in het landelijk gebied onder druk staan omdat elke dag boeren stoppen en er nauwelijks alternatieve werkgelegenheid te vinden is.

Een uitzondering vormt de paardenhouderij. In die bedrijfstak gaat inmiddels meer dan twee miljard euro om, meer dan in de varkens - of pluimeehouderij, schrijft Atsma.

Omdat het maatschappelijk belang van de paardenhouderij groot is moet de overheid ook ruimte aan deze sector bieden. Sta een ruiterzaak toe in een leegstaande boerderij of een fokkerij in een varkensstal, maant Atsma. Nu worden ondernemers regelmatig heen en weer geslingerd tussen de gemeentelijke en provinciale loketten voor economie, landbouw, recreatie of sport. Duidelijkheid ontbreekt en dat is funest, aldus het Kamerlid.

Ook constateert Atsma dat de Nederlandse wetgeving in veel gevallen niet spoort met die in het buitenland. Zo mogen niet alle beschikbare diergeneesmiddelen worden gebruikt. Dat heeft te maken met het feit dat paarden vroeger vooral bedoeld waren voor consumptie. Nu ligt dat anders en daarom moet de diergeneesmiddelenwet snel worden gemoderniseerd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 02:13

Ik vind het wel een positief geluid... alleen weet je met de politiek helaas nooit of er nog wat achter schuild.
Dat we opeens met zoiets als 'paardenbelasting' komen te zitten Haha!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 08:06

XchantjuhX schreef:
Ik vind het wel een positief geluid... alleen weet je met de politiek helaas nooit of er nog wat achter schuild.
Dat we opeens met zoiets als 'paardenbelasting' komen te zitten Haha!

ben het volkomen met je eens!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:04

ja idd, een goede opmerking XchantjuhX

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:35

Ik sluit mij hier geheel bij aan en hoop dat er inderdaad qua regelgeving er iets gaat veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 09:40

Paarden belasting komt er zeker te weten aan, nu alle paarden gechipt zijn.

Verder zou het wel eens gepast zijn dat er eens regels komen over huisvesting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:22

Als het alleen maar daar bij blijft, pirma, maar dit kabinet houdt van burgertje pesten, dus zullen wel weer impopulaire maatregelen komen.

Zie dus al voor mij de paarden in de achtertuin, mestbeleid, paardenbelasting zoals hondenbelasting, kunnen we nog meer bedenken???

Owens_hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:27

Dat zal de paardenbelasting wel worden. We waren niet voor niets verplicht om een chip in te laten brengen. Registratie en ze weten gelijk wat je bezit. Het zijn en blijven dieven daar bovenin Boos! We worden massaal kaal geplukt Bloos! Zou het wel fijn vinden hoor een paard in mijn achtertuin. Moet je eens kijken wat het in je onkosten scheelt Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 16:37

Van de aganda houden s.v.p. Tot nu toe kunnen we onszelf prima bedruipen op bemoeienis van de overheid zit ik in elk geval niet te wachten. Voor elke regelgeving ten positieve staan er 3 die uiteindelijk negatief uitpakken. Mooi zelf blijven doen en weren die hap.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 18:46

Het enige goeie lijkt de opmerking over paardengeneesmiddelen te zijn

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 19:26

Wat er aan zit te komen? Ik verwacht binnen 5 jaar paardenbelasting, regelgeving rond mest, huisvesting, medicijnen, uitbannen van allerlei ziektes waar we het bestaan nu nog nauwelijks van weten, enz. enz. Kortom: een bult administratie die weer 100 ambtenaren aan het werk houdt en ons iedere maand minstens een dag van de straat. Ben zeer sceptisch!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:11

runningkawa schreef:
Paarden belasting komt er zeker te weten aan, nu alle paarden gechipt zijn.

idd het verplicht chippen vond ik echt een aanwijzing dat het belasten van paarden eraan ging komen Lachen Zo kunnen ze nu natuurlijk goed zien wie hoeveel paarden bezit en wat dat allemaal op gaat brengen Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:08

Paardenbelasting(in kleine vorm!!!!!)
Is misschien wel te overzien als idd de medicijnen toegelaten worden...zo is er op dit moment niks te verkrijgen tegen luizen en dus moet ik maar scheren.

Punt 2 als de ruiterpaden verbetert worden....er meer gelegenheid komt OM te rijden en ook aangespannen.

We niet overal geweerd worden en een achterlijk ruiterbewijs moeten halen.

Maar ik denk dat de regering ook zonde belasting een hoop aan ons kan verdienen als ze het goed aanpakken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:48

runningkawa schreef:

Ik vraag me af of iedereen daar zo blij mee moet zijn.
Volgens mij is er in België tegenwoordig ook al een wet dat paarden op minimaal een x are land gehouden moeten worden en als je net bijv. 2 of meer paarden hebt, dat heb je kans dat je land tekort komt.
Leuk in de randstad...
Verder denk ik dat de overheid best wat minder moeilijk kan doen ten behoeve van de economie, maar dat staat er al min of meer.
En paardenbelasting ja Boos! zal er ook wel aankomen.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:47

Hoi hoi,
Ik ben bezig met een opdracht voor het LNV (voor een verplicht onderdeel van mijn studie moeten we in een groep een opdracht doen voor een bedrijf of instelling) en een paardenmestbeleid wordt ingevoerd per 1 januari 2006, vanwege het ten laste leggen van een beleid van deze orde door het Europese Hof. Hoe deze er precies uit moet gaan zien, is nog niet duidelijk. Onze opdracht is om uit te zoeken waar de problemen zijn bij invoering van een paardenmestwetgeving en om de sector in te duiken (errug leuk, veel bedrijfsbezoeken!!). In ons rapport worden deze problemen beschreven, er is een literatuuronderzoek gedaan naar onder andere uitscheidingscijfers en vertering, en geven we de ideeën en wensen uit de sector weer. Het resultaat is een reeks van aanbevelingen aan LNV hoe de volgende stap te zetten, en waar rekening mee gehouden wordt. Het verslag is aan 't eind van deze week af, en de eindpresentatie wordt op 16 december gegeven. Er is dus wel degelijk iets aan gaande! Ik kan wel vertellen dat een belasting er waarschijnlijk niet komt, omdat belasting iets heel anders is dan het verantwoorden van je mestafvoer. Waarschijnlijk komen de hobbydierhouders ook niet onder het régime te vallen, dus no worries voor alle recreatieruiters en mensen met een of 2 paardjes.
Ik vind wel dat er voorschriften moeten komen voor huisvesting. In de meeste gevallen is alles prima natuurlijk, maar er zijn ook paarden die de hele dag in een donker hok staan, en daar zijn paarden gewoon niet voor gemaakt! Het gros van de stereotypieën is namelijk een gevolg van een huisvesting die niet bij het paard past. Dit schaadt het welzijn van het paard, en ik denk niet dat iemand op dit forum daar voor is!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:11

Het enige voordeel waarvoor paarden op de poitieke agenda horen is wel dat het van landbouwdier naar huisdier gepromoveerd moet worden.

Er is tegenwoordig geen landbouwdoel meer voor paarden.
Ze kruipen nog nét niet naast ons op de bank maar dat ligt vaak niet aan hen Haha! .

En als ze als huisdieren aangemerkt worden zijn we ook gelijk weer van die gallige registratiebedoening af omdat huisdieren niet geregistreerd hoeven te worden Pling

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:20

Het nadeel aan het 'promoveren' van landbouwhuisdier naar huisdier, is dat alle andere voordelen, zoals een lage btw-schaal, en het mogen vestigen op het platteland, dan ook wegvallen. Ook voor de volksgezondheid (paarden worden namelijk wél verwerkt in ons voedsel, dus in die zin is het wel veeteelt, in tegenstelling tot bijv. honden) en het voorkomen van besmettelijke ziektes, is het misschien slim om paarden wél tot de landbouw te laten behoren.

Het grootste probleem nu is, is dat de paardensector tussen wal en schip valt: voor het mestbeleid wordt het nu dus wel gezien als landbouw, maar komt het aan op de btw en ruimtelijke ordening, is het geen landbouw. Dit komt door de manier waarop paardenhouderijen geregistreerd worden. Natuurlijk hartstikke krom, maar de overheid is wel voornemens te werken naar basisregistraties, zodat de paardensector niet meer zo tussen wal en schip valt. Dat is dus positief te noemen.

Ik denk dat als je elke serieuze paardenhouder vraagt of hij liever wel of niet gezien wordt als landbouw, hij toch voor landbouw gaat, ivm de vele voordelen die er toch aan zitten. Dan wordt onder andere het mestbeleid op de koop toe genomen.

Ik vind trouwens dat Atsma duidelijk bezig is met het 'scoren' binnen de Kamer: lekker makkelijk onderwerp, makkelijk binnen te koppen, denk maar niet dat ze zich werkelijk in wil zetten voor de paardenhouderij. En dat het hoger op de politieke agenda moet komen, vind ik 'n beetje onzin: er wordt nl. al ontzettend hard aan gewerkt, dus beetje overbodig om nu nog te gaan roepen dat er meer aandacht aan moet worden besteed.

Zo dat was mij betoog. Reacties?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:30

@Mimpje,
Aan alle voors zitten zoals altijd tegens.
Dat paarden worden verwerkt in 'ons' voedsel kan ik gelukkig bestrijden want in míjn voedsel zitten ze niet... juist ja, vegetariër Pling

Maar heel eerlijk, zoals bij veel nederlanders is ookmijn vertrouwen in de politiek gedaald tot onder het vriespunt, van mij mogen ze dus hun bemoeienissen ergens anders op gaan botvieren. Zéker dit kabinet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:10

Mimpje schreef:
Het nadeel aan het 'promoveren' van landbouwhuisdier naar huisdier, is dat alle andere voordelen, zoals een lage btw-schaal, en het mogen vestigen op het platteland, dan ook wegvallen. Ook voor de volksgezondheid (paarden worden namelijk wél verwerkt in ons voedsel, dus in die zin is het wel veeteelt, in tegenstelling tot bijv. honden) en het voorkomen van besmettelijke ziektes, is het misschien slim om paarden wél tot de landbouw te laten behoren.

Wat bedoel je daarmee?
Ben het verder overigens erg eens met je betoog - vind ook nog steeds dat paarden beter passen in landbouw/landbouwregelgeving.
Ben wel erg benieuwd waar de grens wordt gelged straks tussen bedrijfsmatig en hobby, is daar al iets over bekend?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 16:36

Als de paardensector wordt gezien als landbouw, dan mogen ze zich ook vestigen op het platteland, wat betekent dat er meer mogelijkheden voor uitbreiding zijn. Nu lopen een hoop varkensboerderijen bijvoorbeeld leeg, maar een paardenhouderij ervan maken (wat nog best nuttig kan zijn) is heel moeilijk. Wat dat betreft is het best krom, want qua ruimtelijke ordening zijn paarden dus weer níet landbouw.

Over de grens tussen bedrijfsmatig en hobby is verder weinig bekend, al is het wel duidelijk dat het bedrijfsmatig is als je er winst op maakt. Maar een boel paardenbedrijven maken geen winst, dus dat is een probleem. Ook komt er hoogstwaarschijnlijk in de nieuwe mestwetgeving een regeling net zoals bij koeien: onder de 3 gve (= 3 koeien) en 3ha of meer land, betekent een ontheffing voor het mestbeleid. Die gve is gebaseerd op de fosforuitscheiding, dus dat zou ongeveer 4 of 5 paarden zijn (of 25 shetlanders, as you wish;-)). Probleem hierbij is weer, dat de EU niet zo voor een ondergrens is, maar gewoon vindt dat alle paarden en alle koeien enz. onder het mestrégime moeten vallen.

Vooral de bedrijven die zich aan het professionaliseren zijn, hebben er baat bij een onderscheid in bedrijfsmatig en hobby, vooral om serieus genomen te worden. Anky van Grunsven schijnt zich hier ook bezig mee te houden, misschien moet je 't haar eens vragen ;-D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:47

Mimpje schreef:
Het nadeel aan het 'promoveren' van landbouwhuisdier naar huisdier, is dat alle andere voordelen, zoals een lage btw-schaal, en het mogen vestigen op het platteland, dan ook wegvallen.

Mimpje ik geloof dat je je een klein beetje vergist met de uitdrukking"op het platteland vestigen"Het is nu al zo dat als gemeenten dit willen ze vee (ja dus ook paarden en pony's) uit de bebouwde kom mogen weren.
Stalgenoot mocht stal bouwen vande gemeente, maar bleek uiteindelijk geen paard te mogen houden aan zijn kant van de weg. Dit is uitgevochten tot op europees niveau, eigenaar trok dus wel aan het kortste eind.
Jouw uyitdrukking impliceert dat je nu alleen maar binnnen de dorps of stadsgrenzen paardachtigen mag houden en dat is dus niet zo.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:27

Dat is dus precies het probleem mrie. Natuurlijk mogen ze zich niet binnen de bebouwde kom vestigen, ook in verband met stankoverlast en meer van dat soort argumenten. Het stomme is dus, dat ze zich nu óók niet op het platteland mogen vestigen, dus blijft er weinig plaats over (behalve misschien industrieterrein ofzo). Niet echt slim van de overheid, aangezien deze tak van 'veeteelt' nog groeiende is, in tegenstelling tot veel andere veeteelttakken. De bedoeling is nu dus, dat paarden volledig worden erkend als zijnde landbouw, waardoor ze zich wél op het platteland mogen vestigen.

Btw, ik zei niet dat ze zich wél binnen de bebouwde kom mochten vestigen, ik zei dat ze zich niet op het platteland mogen vestigen Knipoog
En trouwens, als het geen platteland is, wil het niet gelijk zeggen dat het in de bebouwde kom is. Er is ook nog zoiets als bos, natuurgebied, industriegebied, etc.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:42

Bij mij in de omgeving zijn zat ex koeienboeren die hun stallen een soort van verbouwd hebben voor paarden. Was vandaag nog ergens om hooi te halen en de boer liet me trots zijn fokmerries zien die helemaal in het donker in krakkemige stalletjes de winter doorbrengen. Achter kapot gevreten houten deurtjes (van verveling?).
Als aan dit soort praktijken een eind gemaakt kan worden ben ik daar een voorstander van. Maar het is volgens mij niet de bedoeling van Atsma om meer te gaan controleren maar juist om de regelgeving te versoepelen. Ik dacht trouwens dat het al zo was dat ook paardenmest alleen gestort mag worden in containers of betonnen bakken. Nou, wat ik hier zo om me heen zie, ook bij sommige pensionstallen, is dat de mestvloeistoffen zó de grond inlopen, de mesthopen liggen gewoon op of aan het erf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:41

Versoepeling voor de sector zegt nog niet dat ook regelgeving mbt dierenwelzijn wordt versoepeld....het is te hopen dat ze daar inderdaad wat strenger op worden. Het moet maar eens afgelopen zijn met die kleine donkere stallen. Ook hier op Bokt, af en toe hoor ik mensen klagen over kippen en varkens, terwijl hun eigen paard ook 23/7 op stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:16

Idd Kendra, dat bedoel ik.